حسین کنعانی‌مقدم گفت: صدر از آیت‌الله حائری سرپیچی کرد و فرصت را برای حضور مجدد آمریکایی‌ها در عراق به بهانه تأمین امنیت فراهم کرد.

مقتدی صدر زمینه حضور مجدد آمریکایی‌ها در عراق را فراهم کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: تحولات عراق بسیار پیچیده شده است؛ از یک سو مقتدی صدر بعد از آنکه طرفدارانش را به خیابان‌ها کشاند و باعث ایجاد تنش و ناامنی در عراق در آستانه راهپیمایی اربعین شد، متعاقب بیانیه آیت‌الله حائری مبنی بر کناره‌گیری از مرجعیت، صدر هم در بیانیه از کناره‌گیری از هرگونه فعالیت سیاسی سخن گفت. از آن سو هنوز تکلیف دولت در عراق معلوم نیست و مبهم است که آیا زمینه برای تشکیل دولت در این کشور وجود دارد یا خیر؟

حسین کنعانی‌مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آقای مقتدی صدر باتوجه به آنکه در آستانه راهپیمایی اربعین قرار داریم، اقدامی کاملا اشتباه کرد و با کشاندن طرفدارانش به خیابان‌ها به نوعی به جنگی داخلی دامن زد که باید برای چنین اشتباهاتی پاسخگو باشد و باید محاکمه شود و تمام نیروهای مسلحش خلع سلاح و تکلیف شهرک صدر هم مشخص شود. او با این اقدامش از آیت‌الله حائری سرپیچی کرد و فرصت را برای حضور مجدد آمریکایی‌ها در عراق به بهانه تأمین امنیت فراهم کرد. از سوی دیگر پیامی مثبت به صهیونیست‌ها که نگران راهپیمایی اربعین بودند، فرستاد».

او ادامه داد: «صدر بارها گفته است که از سیاست کناره‌گیری می‌کنم اما هیچ وقت به این حرفش عمل نکرده است و حتی بیانیه دیروزش هم نشان داد یک روز هم پای حرفش نمی‌ماند و گرچه در این بیانیه ابراز پشیمانی کرده و گفته راه توبه باز است اما باز هم گفته است که کفن‌پوشان بدون سلاح برای احقاق حق به خیابان‌ها بیایند که همین هم نافرمانی مدنی و خلاف حرفش یعنی کناره‌گیری از سیاست است».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «به نظر می‌رسد چون هواداران صدر مقلد آیت‌الله حائری هستند، در ادامه مسیر از صدر پیروی نمی‌کنند. آیت‌الله حائری هم گفته است که طرفدارانش نباید از او پیروی کنند زیرا او اجتهاد ندارد و دیدیم که آیت‌الله حائیری بعد از آنکه اعلام کرد از مرجعیت کناره‌گیری می‌کند از مقلدانش خواست که بعد از این از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، تقلید کنند».

کنعانی‌مقدم در پایان درباره علل فاصله میان ایران و صدر گفت: «به هر حال مقتدی صدر یکی از پیشگامان اقدامات مسلحانه علیه آمریکایی‌ها بوده است و گردان‌های وابسته به او در این مسیر فعالیت‌های زیادی داشته‌اند. صدر هم همیشه با حضور آمریکایی‌ها در عراق مخالفت می‌کرد و ایران هم به دلیل همین مواضع از او حمایت می‌کرد اما زمانی که صدر با امارات متحده عربی و عربستان هماهنگ شد، از ایران فاصله گرفت. تا زمانی هم که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی شهید نشده بودند، او تحت کنترل بود اما بعد از شهادت ایشان، صدر عملا از کنترل خارج شد و کاری کرد که تشکیل دولت در عراق در بن‌بست قرار بگیرد و مجلس را از اکثریت انداخت و امروز هم می‌بینیم که عراق نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور ندارد».