سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در سطوح عالی برای آزادی حاجی بازداشت شده ایرانی در عربستان، ابراز امیدواری کرد که موضوع این شهروند ایرانی با نگاه انسانی از سوی مقامات ریاض مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی: پیگیری‌ آزادی حاجی ایرانی در عالی‌ترین سطوح ادامه دارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در سطوح عالی برای آزادی حاجی بازداشت شده ایرانی در عربستان، ابراز امیدواری کرد که موضوع این شهروند ایرانی با نگاه انسانی از سوی مقامات ریاض مورد توجه قرار گیرد.

در پی بازداشت و زندانی شدن «خلیل دردمند» حاجی ایرانی در مراسم حج امسال علاوه بر سازمان حج و زیارت، دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اقداماتی را در راستای آزادی هر چه سریع‌تر این شهروند ایرانی صورت داد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در رایزنی تلفنی با همتایان عراقی و عمانی و همچنین در سفر اخیر «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق این موضوع را مورد پیگیری قرار داد و علاوه بر این، ضمن دیدار و گفت‌وگو با خانواده این تبعه ایرانی، تأکید کرد که این وزارتخانه تمام توان خود را برای آزادی هر چه سریع‌تر این تبعه کشورمان به کار گرفته است. 

در همین زمینه نیز کمپینی در فارس من تشکیل شده و کاربران فارس من از وزارت امور خارجه و سایر نهادهای ذی‌ربط خواسته‌اند تلاش حداکثری خود را به کار گیرند تا هر چه زودتر حاجی ایرانی بازداشت‌ شده در عربستان به کشور بازگردد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه هم امروز (دوشنبه) ۱۴ شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در این باره بیان کرد: از زمانی که این اتفاق رخ داد، یکی از مهمترین موضوعات در دستورکار جمهوری اسلامی ایران بوده و همواره مورد پیگیری قرار داشته و تا زمان تحقق آزادی ایشان این پیگیری استمرار و ادامه می‌یابد.هم سازمان حج و زیارت به عنوان متولی برگزاری مناسک حج در این ارتباط با جدیت موضوع را پیگیری کرد و ان‌شاءالله پیگیری‌ها را ادامه خواهد داد و هم وزرات امور خارجه از اولین زمان به اصطلاح بازداشت ایشان این موضوع را مورد پیگیری قرار داده و در عالیترین سطح پیگیری‌ها را ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: وزیر خارجه کشورمان از کانال وزیر خارجه عراق و کانال همتای عمانی در این ارتباط گفت‌وگوهایی را داشت و از همتایان خود درخواست کرد که توصیه‌های لازم را به طرف عربستانی برای آزادی سریع این شهروند ایرانی انجام دهد. دیدگاه‌های خود را منتقل کرده و معتقدیم زائر ایرانی جرمی را مرتکب نشده که تا این مدت در بازداشت باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان اظهار داشت: امیدواریم در سایه فضای عمومی که در دو کشور وجود دارد که به سمت ایجاد فضای سیاسی مثبت و روابط دوجانبه دو کشور حرکت کنند، موضوع شهروند ایرانی هم با نگاه انسانی از سوی مقامات دولت عربستان مورد توجه قرار بگیرد و این حاجی ایرانی که امسال مهمان سرزمین وحی بود را در اسرع وقت آزاد کنند که به آغوش خانواده خود بازگردد. 

خلیل دردمند از اهالی دُرچه اصفهان است که به همراه مادرش به حج تمتع ۱۴۰۱ مشرف شده بود و پس از انجام مناسک حج تمتع در روز عید غدیر توسط نیروهای امنیتی عربستان سعودی در مسجدالحرام دستگیر و به زندانی که چند ایرانی در آنجا بودند، منتقل شده اما پس از ۲ روز توسط نیروهای سعودی فراخوانده و به زندانی دیگر منتقل شده است.