وزیر کشور در خصوص شایعه گرانی و یا کاهش سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی واکنش نشان داد.

تصمیم نهایی دولت برای افزایش قیمت بنزین | قیمت بنزیت لیتری چند شد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

افزایش قیمت بنزین، موضوعی است که بارها مطرح شده است. بنزین یک کالای استراتژیک و مهم برای جامعه است، هر بار عده‌ای با هدف تشویش اذهان و روحیه جامعه، اخبار کذبی در مورد افزایش قیمت بنزین مطرح می‌کنند؛ که نه در دولت و نه در مجلس شورای اسلامی هیچ مصوبه ای در خصوص افزایش قیمت بنزین در دست بررسی نیست. حتی بارها مقامات کشور اعلام کرده‌اند که قیمت بنزین در سال‌جاری یعنی سال ۱۴۰۱ تغییری نخواهد داشت. در ادامه آخرین خبر از افزایش قیمت بنزین را بخوانید. 

وزیر کشور در خصوص شایعه گرانی و یا کاهش سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی واکنش نشان داد.

احمد وحیدی در واکنش به موضوع بنزین مبنی بر اینکه عده‌ای ‌شایعه گرانی بنزین و یا کاهش سهمیه‌ها را در جامعه مطرح می‌کنند اظهار داشت: به هیچ وجه تغییری در سهمیه بنزین و قیمت بنزین رخ نخواهد داد و مردم عزیز خیالشان راحت باشد.

وی با بیان اینکه سهمیه دوم بنزین هم کاملاً برقرار است و مشکلی از این بابت وجود ندارد، گفت: متأسفانه عده‌ای در کشور شایعه گرانی بنزین و یا کاهش سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی را مطرح می‌کنند که بنده کاملاً این شایعه‌ها را تکذیب می‌کنم.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه درخواست ما از مردم عزیز کشورمان این است که به هیچ وجه نگران نباشند عنوان کرد: روال عادی در جایگاه‌های سوخت برقرار است و قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد‌. از سوی دیگر هم رسانه‌های معاند کارشان این است که با راه‌اندازی برخی شایعه‌ها، آرامش مردم‌ را سلب کنند و کاملاً هم اهدافشان مشخص است چون دشمن ما هستند.

ممکن است در آینده دولت واردات بنزین توسط بخشی خصوصی را آزاد کند که در پی قانون جدید بنزین ممکن است این سوخت سه نرخی شود. نکته‌ای که بر اساس صحبت‌های وزیر اقتصاد و عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌توان به طور قطع آن را تایید کرد این است که بنزین تا پایان امسال گران نمی‌شود.

چندی پیش وزیر اقتصاد صراحتا اعلام کرد که اگر روند استفاده فعلی از بنزین در کشور ادامه پیدا کند، ممکن است کشور نیازمند واردات بنزین شود.

به نقل از تحلیل بازار، گمانه‌زنی‌ها درمورد گرانی بنزین این روزها حسابی داغ شده است. دولت سهمیه بنزین افراد را از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر کاهش داده و مقدار سوخت‌گیری در هر نوبت را به ۳۰ لیتر کاهش داده است. اما به نظر می‌رسد که اینها تنها اخبار غافل‌گیرکننده این روزهای وزارت نفت نیست.

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام دولت برای کاهش میزان سوخت آزاد موجود در کارت ها نمی تواند در مبارزه با قاچاق سوخت موثر باشد.

عبدالعلی رحیمی مظفری، با اشاره به طرح جدید دولت در خصوص کاهش میزان سوخت آزاد در کارت ها بیان کرد: مطالبی که این روزها برای افزایش قیمت بنزین، به دنبال این طرح مطرح می شود صرفا گمانه زنی و یا نظرات افراد است و تاکنون هیچ برنامه رسمی برای افزایش قیمت بنزین وجود نداشته است.

کنترل قاچاق سوخت نیازمند طرحی هوشمند است

وی در ادامه اظهار کرد: علی رغم اینکه عده ای معتقدند که با اجرای طرح کاهش سهمیه آزاد سوخت کارت ها می توان جلوی قاچاق بنزین را گرفت، ولی بنده با توجه به شناختی که از سیستم حمل و نقل دارم معتقدم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. ما اگر به دنبال جلوگیری از قاچاق سوخت هستیم باید اصل برنامه پیمایش و سامانه هوشمند مربوط به باربری ها و راهداری را کنترل کنیم.

نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از قاچاق سوخت، نیازمند طرح هوشمند هستیم، گفت: این طرحی که اجرا شده است یک مسکن جزئی است اما اصل درد در جای دیگری است که باید درمان شود.

با کاهش سهمیه بنزین شائبه افزایش نرخ بار دیگر قوت گرفت این درحالی است که ۲ روز پیش در حالی کاهش سهمیه کارت سوخت اعلام شد که بسیاری از رانندگان اطلاعی درباره سهمیه آزاد کارت سوخت نداشتند و با کاهش ۱۰۰ لیتری مواجه شدند.

 گذشته از آن کارشناسان بارها درباره احتمال گرانی بنزین در ماه‌های آینده خبر داده بودند اما رویکرد وزارت نفت همواره بر تکذیبیه‌های مکرر بود و به صراحت بیان می‌شد که دولت تصمیمی برای گرانی سوخت ندارد، این درحالی است که معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خبر از کاهش سهمیه‌های بنزین آن هم به دلیل روند افزایشی مصرف بنزین و اختلاف نرخ بنزین در داخل نسبت به کشورهای همجوار می‌دهد کارشناسان معتقدند که کاهش سهمیه بنزین بهانه‌ای است که افکار عمومی را برای افزایش نرخ حامل‌های انرژی آماده کنند و راهکار‌های دیگری برای جلوگیری از قاچاق بنزین وجود دارد اما از بدنه دولتی نمی‌توان انتظار ارائه راهکار‌های سخت داشت.

کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه آزاد کارت‌های شخصی

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه آزاد کارت‌های سوخت شخصی، با هدف مبارزه با قاچاق بنزین صورت گرفته و با توجه به روند افزایشی مصرف بنزین در کشور از یکسو و افزایش اختلاف نرخ بنزین در داخل نسبت به کشورهای همجوار به حدی که در برخی از کشورهای همسایه نرخ بنزین تا ۴۰ و ۵۰ هزار تومان هم می‌رسد، شاهد مهاجرت کارت‌های سوخت به مناطق مرزی هستیم. جلیل سالاری بیان کرد: برای مدیریت و جلوگیری از قاچاق سوخت، تصمیم به کاهش سهمیه‌های آزاد گرفتیم؛ در کارت سوخت هر شخص، یک سهمیه ۶۰ لیتری با نرخ ۱۵۰۰ تومان و یک سهمیه مازاد وجود دارد و مالکان خودرو، می‌توانند از کارت آزاد جایگاه‌ها نیز استفاده کنند و ارزیابی تراکنش‌های سامانه در جایگاه‌های سوخت نشان می‌دهد خودروهای شخصی بین ۲ تا ۳ درصد از سهمیه نرخ دوم خود استفاده و مابقی نیاز خود را با استفاده از کارت‌های آزاد موجود در جایگاه‌های سوخت، تامین می‌کنند که کارت جایگاه‌داران به وفور در جایگاه‌ها یافت می‌شود و با افزایش مهاجرت کارت‌های سوخت به مناطق مرزی، عمده این سهمیه آزاد در این مناطق تخلیه می‌شود که به افزایش قاچاق سوخت دامن زده است همچنین خودروها عملا در طول یک ماه سه هزار کیلومتر جابه‌جا نمی‌شوند که بخواهند از ۲۵۰ لیتر سهمیه نرخ دوم استفاده کنند؛ این مسئله از گذشته مطرح بوده و تصمیم کاهش سهمیه نرخ دوم، چالشی را ایجاد نخواهد کرد. سالاری درخصوص شرایط خاص مانند ایام افزایش مسافرت‌ها توضیح داد: هر تلمبه در جایگاه‌های سوخت، دو کارت آزاد دارد که ۱۰ هزار لیتر سهمیه دارند و افراد می‌توانند از کارت‌های آزاد موجود در جایگاه‌ها استفاده کنند و هیچ گونه افزایش نرخ بنزینی پس از کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی، رخ نخواهد داد و بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، از ماه آینده سهمیه آزاد بنزین خودروهای شخصی از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر کاهش خواهد یافت.

کاهش سهمیه بنزین آماده‌سازی افکار عمومی برای افزایش قیمت‌ها

کامبیز لعل کارشناس اقتصادی دراین خصوص به «آرمان ملی» گفت: کاهش سهمیه بنزین آماده‌سازی افکار عمومی برای افزایش نرخ حامل‌های انرژی است راهکار‌های دیگری برای جلوگیری از قاچاق بنزین وجود دارد اما از بدنه دولتی نمی‌توان انتظار ارائه راهکار‌های سخت داشت و ساده‌ترین راهکاری که می‌تواند با کمترین هزینه اجرا شود را همیشه پیاده‌سازی می‌کنند. لعل ضمن اشاره به جدی نبودن تکذیبیه‌های پی درپی‌ وزارت نفت گفت: وزارت نفت بارها تکذیبیه درخصوص عدم افزایش نرخ بنزین صادر کرده اما حقیقت این است که نمی‌توان روی آن حساب کرد زیرا بارها شاهد چنین تکذیبیه‌هایی از سوی وزارت نفت بودیم اما بازهم یک شبه شاهد افزایش قیمت‌های ناگهانی و یا شاهد اعمال محدودیت‌هایی که منجر به افزایش نرخ شده بوده‌ایم به همین جهت تکذیبیه‌های اخیر وزارت نفت نیز درهمین راستاست و تجربه نشان داده که نمی‌توانیم به این ادعاها دلخوش باشیم و انتظار می‌رفت بعد از آزادسازی نرخ کالاهای اساسی شاهد افزایش نرخ در حامل‌های انرژی بوده و این موضوعات تنها برای آماده‌سازی افکار عمومی است. این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: هیچ تضمینی نسبت به اینکه تا آخر سال نرخ سوخت ثابت بماند وجود ندارد، چرا که برخی مدیران توجهی به کالاهای گران شده ندارد برای مثال در بحث خودرو بارها شاهد آن بودیم که خودروهایی که به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد بسیار گران‌تر از نمونه مشابه خارجی آن است و توجیه‌شان هم این است که نرخ تمام شده محصولات ما خیلی بیشتر از نرخ بازار درمی‌آید بنابراین زمانی که نرخ تورم حدود ۵۰ درصد است و سود بانکی در مواردی به ۲۰ درصد هم می‌رسد و هر فردی سپرده‌ای که در بانک می‌گذارد به‌طور خالص ۲۰ درصد بر روی مبلغ سپرده‌اش به دولت یارانه می‌دهد نمی‌توان انتظار ثابت ماندن قیمت‌ها خصوصا در حوزه سوخت داشت.

سخنگوی دولت: خبری از افزایش نرخ بنزین نیست

سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت دراین خصوص گفت: هیچگونه برنامه‌ای برای افزایش نرخ بنزین در دستور کار دولت نیست و نرخ بنزین افزایش پیدا نمی‌کند و قانون دولت را به اجرای کالابرگ الکترونیک مکلف کرده‌ ‌و دولت هم اعلام کرد که زیرساخت‌های این کار را آماده می‌کند، اما تا زمانی که زیرساخت‌ها فراهم شود یارانه را به‌صورت نقدی واریز می‌کند. علی بهادری جهرمی ادامه داد: دولت به‌سبب شوک افزایش قیمتی یارانه ۲ ماه را یک جا واریز کرد و برنامه دولت هم همین بود که بعد از این مدت، یارانه را به‌صورت ماهانه واریز کند و اقتصاددانان در تحلیل شوک تورمی بین هفت تا ۱۱درصد تحلیل می‌کردند که تورم ایجاد کند نه اینکه قیمت‌ها ۱۱درصد افزایش پیدا کند، چون تورم این حوزه فقط در بخش خوراکی است، یعنی افزایش نرخ اقلام خوراکی بیشتر شده و این سیاست نباید تأثیری بر نرخ سایر اقلام بگذارد.

دور باطل سیاست‌گذاری اشتباه بنزین

مرتضی زمانیان اقتصاددان و مدیر گروه اقتصاد اندیشکده حکمرانی شریف گفت: مروری بر سیاست‌‌گذاری حوزه بنزین در سال‌های گذشته، نشان می‌دهد که مشکلات بنیادینی در این حوزه وجود دارد که دولت‌ها فارغ از جناح سیاسی که به آن تعلق دارند، مجبور می‌شوند تصمیماتی درباره آن بگیرند. وی افزود: اما فرار دولت‌ها از اتخاذ سیاست درست و ایجاد تغییرات بنیادی در این حوزه سبب می‌شود آنها در شرایط بحرانی دست به اقداماتی بزنند که می‌تواند پیامدهای زیانباری مانند آنچه در آبان ماه سال ۹۸ اتفاق افتاد را برای کشور به دنبال داشته باشد و همچنین دور باطل سیاست‌گذاری اشتباه بنزین ادامه یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست خبری: برای تغییر الگوی مصرف، صرفا نباید به سمت متغیرهای قیمتی بنزین برویم بلکه باید از متغیرهای غیرقیمتی هم استفاده کنیم.

اگر روند فعلی مصرف بنزین ادامه یابد، احتمال واردات بنزین وجود دارد مگر اینکه سقف مصرف بنزین کنترل شود.

باید از یک سری متغیرها برای کنترل مصرف بنزین استفاده کنیم.

برنامه سال ۱۴۰۲ برای قیمت بنزین هنوز آماده نیست و نمی توان در مورد آن صحبت کرد.

افزایش مصرف بنزین طی ماه‌های اخیر در شرایطی اتفاق افتاده که این گمانه مطرح می‌شود که شاید دولت برای کنترل مصرف، تصمیم به گرانی بنزین بگیرد.

لایحه دو فوریتی برای مجلس تهیه کرده‌ایم که افزایش قیمت برخی از کالاها به سال بعد موکول شود؛ این جمله‌ای بود که چهارم تیرماه از زبان رییس دولت سیزدهم شنیده شد؛ اظهارنظری که در گام اول، این شائبه را در ذهن بسیاری ایجاد کرو که دولت در سال آینده احتمالا تصمیم برای تغییر قیمت بنزین خواهد داشت.

اگرچه سید ابراهیم رییسی در همان برنامه تاکید کرده بود که برنامه‌ای برای تغییر قیمت سوخت نداریم، اما با این حال، با توجه به این‌که طرح بنزین برای همه به صورت آزمایشی در جزیره کیش در حال اجرا بود، به نظر می‌رسید که دولت شاید تصمیم‌هایی در رابطه با قیمت بنزین در بودجه ۱۴۰۲ داشته باشد.

آخرین وضعیت طرح بنزین برای همه

طرح بنزین برای همه، اسفند ماه سال گذشته به صورت آزمایشی در جزایر کیش و قشم اجرا شد. براساس این طرح، سهمیه بنزین همه خودروها حذف می‌شود و بنزین به جای خودرو، به کدملی تعلق می‌گیرد.

در این طرح به جای سهیمه بنزین ماهانه هر خودرو، برای هر کدملی ماهانه بین ۱۵ تا ۲۰ لیتر ماهانه سهمیه بنزین در نظر گرفته می‌شود، صاحبان خودرو می‌توانند این سهمیه را مصرف کنند و در صورت مصرف بیشتر از این سهمیه، باید آن را با قیمت آزاد خریداری کنند. افراد فاقد خودرو نیز می‌توانند سهمیه بنزین خود را بفروشند.

هیچ چیزی تاکنون هنوز از جزییات طرح بنزین برای همه منتشر نشده و ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین نیز طی اطلاعیه‌ای از اتمام دوره اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش خبر داده است

ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین با اعلام اتمام اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش اعلام کرد: اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش ۴ ماهه بوده و قرار است نتایج اجرای طرح مذکور در کمیته‌های تخصصی بررسی شده و مراتب جهت تصمیم گیری به دولت تقدیم شود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز اعلام کرده است: طرح «واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی» از اولویت خارج شده است.

سید احسان خاندوزی در رابطه با آخرین وضعیت اجرای طرح واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی، عنوان کرده، به جهت اینکه در دولت چند موضوعِ تصمیم گیری اقتصادی دیگر مدنظر بود، این طرح فعلا از اولویت خارج شده است تا دولت در مورد سیاست‌های اولویت دار تصمیم گیری کند و بعد پرونده جدید باز شود؛ بنابراین فعلا اولویت تصمیم‌گیری و سیاست گذاری برای این طرح وجود ندارد.

تعیین تکلیف قیمت بنزین در بودجه ۱۴۰۲

در این میان، دو هفته گذشته در میان شایعاتی که درباره قیمت بنزین مطرح می‌شد، محمدهادی سبحانیان، معاونت سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که هرگونه طرح اصلاح قیمتی در قالب قانون بودجه سال آینده تعیین تکلیف خواهد شد.

به گفته او، با توجه به دستور رییس‌جمهور مبنی بر عدم افزایش قیمت بنزین امسال، سیاست دولت استفاده از ابزارهای مهمی همچون گازسوز کردن خودروها جهت کنترل مصرف و عدم نیاز به واردات بوده است.

معاون سیاستگذاری اقتصادی درباره طرحی که به صورت آزمایشی در جزایر کیش و قشم انجام شده بود نیز گفت: این طرح بعد از پنج ماه جهت بررسی و در صورت لزوم انجام اصلاحات یا توسعه متوقف شد و هنوز تصمیماتی در این رابطه اتخاذ نشده است.وی متذکر شد: در مجموع برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین برای امسال وجود ندارد و هرگونه طرح اصلاح قیمتی در قالب قانون بودجه سال آینده تعیین تکلیف خواهد شد.

پاسخ دولت با شایعات

در این فضا، پایگاه اطلاع رسانی دولت دیروز در واکنش به برخی گزارش‌ها و شایعات درباره قیمت بنزین اعلام کرد: دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و انتشار شایعات و برخی قیمت‌هایی که در رسانه‌ها انتشار می‌یابد، صرفا حدسیات و سناریوسازی در این زمینه و عاری از حقیقت است.

براساس گزارش شورای اطلاع‌رسانی دولت، انجام طرح‌های آزمایشی مانند اصلاح طرح یارانه بنزین و تخصیص یارانه بنزین برای همه در جزیره کیش، به منظور شناخت نواقص احتمالی طرح بوده و نتایج اجرای آن فارغ از موفق یا ناموفق بودن، ارتباطی با موضوع افزایش قیمت بنزین نداشته و ندارد و هر نوع تحلیلی بر این اساس فاقد صحت است.

ساعت ۲۴ امشب، ششمین مرحله واریز سهمیه بنزین خودرو‌های ناوگان عمومی و شخصی در سال ۱۴۰۱ به کارت سوخت رانندگان خودرو انجام می‌شود.

بامداد جمعه سال ۱۳۹۸، بنزین سهمیه‌بندی شد و قیمت این فرآورده نفتی به صورت سهمیه‌ای (۶۰ لیتر ماهانه برای خودرو‌های شخصی) در هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و به صورت آزاد ۳۰۰۰ تومان تعیین شد.

میزان تولید روزانه بنزین حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در روز است و این در حالیست که میانگین مصرف سوخت در سال جاری ۹۶ میلیون لیتر روز است. البته در ماه‌های اسفند سال گذشته و فروردین امسال میانگین مصرف بنزین حتی تا ۱۳۰ میلیون لیتر در روز نیز پیش رفت.

فرآیند آزادسازی قیمت‌ها در آخرین مرحله شامل حال دارو شد و بسیاری بر این گمان هستند که بنزین نیز دیر یا زود آزاد خواهد شد و به احتمال زیاد از اوایل سال آینده این تصمیم دولت نیز اجرایی خواهد شد. اگر دولت بخواهد واقعا قیمت بنزین را آزاد کند باید هر لیتر به حول و حوش ۸ هزار تومان افزایش یابد در حالی که میانگین حداقل درآمد هر فرد زیر ۲۰۰ دلار است. در اروپا قیمت هر لیتر بنزین حدود ۱ یورو و ۳۰ سنت است، اما میانگین حداقل درآمد هر فرد آلمانی به عنوان مثال حدود ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو در ماه است.

به نقل از انتخاب، فرآیند آزادسازی قیمت‌ها در آخرین مرحله شامل حال دارو شد و بسیاری بر این گمان هستند که بنزین نیز دیر یا زود آزاد خواهد شد و به احتمال زیاد از اوایل سال آینده این تصمیم دولت نیز اجرایی خواهد شد.

مصرف بنزین در کشور

میزان تولید روزانه بنزین حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در روز است و این در حالیست که میانگین مصرف سوخت در سال جاری ۹۶ میلیون لیتر روز است. البته در ماه‌های اسفند سال گذشته و فروردین امسال میانگین مصرف بنزین حتی تا ۱۳۰ میلیون لیتر در روز نیز پیش رفت.

آبان ماه سال ۱۳۹۸ بود که دولت قیمت بنزین را افزایش داد یعنی قیمت هر لیتر یارانه‌ای به ۱۵۰۰ تومان و هر لیتر آزاد به ۳۰۰۰ تومان افزایش یافت. اجرای این طرح برای مدتی میزان مصرف بنزین در کشور را کاهش داد و از روزانه ۹۰ میلیون لیتر در سال ۱۳۹۸ به روزانه ۷۵ میلیون لیتر در سال ۱۳۹۹ رسید. اما روند صعودی مصرف بنزین دوباره از همین سال آغاز شد و اکنون مصرف روزانه به نزدیکی ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده است و کارشناسان می‌گویند اگر همین روند ادامه پیدا کند ایران سال آینده واردکننده بنزین خواهد بود.

طبق آمار میانگین مصرف سوخت خودروهای داخلی سه برابر میانگین استاندارد جهانی است. خودروهای داخلی روزانه ۲۵ میلیون لیتر بیش از میانگین مصرف جهانی می‌سوزانند و اگر قیمت لیتر بنزین را معادل میانگین نرخ جهانی یک دلار در نظر بگیریم خودروهای داخلی سالانه ۱۱ میلیارد دلار مازاد بر میانگین مصرف جهانی سوخت مصرف می‌کنند.

از طرفی گفته می‌شود روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق می‌شود. به این ترتیب میزان هدر رفت بنزین حدود ۴۰ میلیون لیتر در روز است و اگر قیمت بنزین در ایران را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم روزانه ۸۰۰ میلیارد تومان معادل ماهانه ۲۴ هزار میلیارد تومان از منابع کشور دود می‌شود و به هوا می‌رود. اگر بنزین را با نرخ جهانی حدود ۱ دلار و ۳۰ سنت در نظر بگیریم این رقم به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این یعنی معادل پرداخت ۲۵ میلیون تومان یارانه در سال به یک خانوار چهار نفره.

مصرف بنزین در سال ۱۳۷۰ روزانه حدود ۲۵ میلیون لیتر بود و ۱۵ سال بعد یعنی در سال ۱۳۸۵ به ۷۵ میلیون لیتر رسید یعنی رشد ۲۰۰ درصدی.

دولت مصارفی دارد تحت عنوان یارانه پنهان، یعنی یارانه‌ای که برای فروش ارزان سوخت در نظر می‌گیرد که در بودجه عمومی دولت قرار ندارد. رقم این یارانه برای سال ۱۴۰۰ رقم حیرت انگیز ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است!! بلکه درست شنیدید: ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان. فقط این یارانه از کل مصارف مربوط به بودجه عمومی و تبصره ۱۴ نیز بیشتر است. کل مصارف بودجه عمومی که شامل پرداخت‌های جاری، هزینه‌های عمرانی و بازپرداخت‌ها وام‌ها و قرض‌هاست رقمی حدود ۹۵۰ هزار میلیارد تومان است. رقم بودجه تبصره ۱۴ که شامل پرداختی دولت برای رفع محرومیت‌هاست حدود ۲۵۵ هزار میلیارد تومان می‌شود که جمع این دو معادل ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که باز هم از یارانه پنهان سوخت کمتر است.

از این ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فقط سهم بنزین است تا بنزین با قیمت ارزان به مصرف‌کنندگان برسد. اگر قیمت حامل‌های انرژی واقعی شود و جمعیت ایران را مثلا ۸۰ میلیون نفر در نظر بگیریم سالانه رقمی بالغ بر ۱۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان (۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پینهان سوخت، تقسیم بر ۸۰ میلیون نفر) فقط از بخش سوخت به هر نفر می‌توان یارانه داد. یعنی یک خانوار چهار نفره می‌تواند سالی ۶۵ میلیون تومان دریافت کند.

طبق آمار در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین در کشورهای حوزه خلیج فارس بین ۱۴ هزار تومان تا ۱۷ هزار تومان متفاوت است که تقریبا اطراف ۵۰ سنت نوسان می‌کند. هر لیتر بنزین در کشور کویت حدود ۱۰ هزار تومان، در عراق حدود ۱۴ هزار تومان، در قطر حدود ۱۶ هزار تومان و در عربستان حدود ۱۷ هزار تومان است.

اگر نرخ ۱۵۰۰ تومان یارانه‌ای و ۳۰۰۰ تومان آزاد را در نظر بگیریم تنها دو کشور ونزوئلا و لیبی قیمت بنزین کمتری از ایران دارند و این در حالیسیت که قیمت هر لیتر بنزین صادراتی ایران تقریبا نزدیک به نرخ کشور کویت است.

طبق آمار گمرک ایران، ایران در یک ماهه اول سال ۱۴۰۱ حدود ۸۶ هزار تن بنزین به ارزش ۳۲ میلیون دلار صادر کرده که این رقم به معنای هر لیتر ۲۷٫۵ سنت است یعنی حول و حوش ۸ هزار تومان که در واقع کمترین رقم بنزین در بین کشورهای حوزه خلیج فارس است. اگر ما نرخ پایه ۸ هزار تومان را برای هر لیتر در نظر بگیریم دولت به ازای هر لیتر بنزین آزاد حدود ۵ هزار تومان و به ازای هر لیتر بنزین یارانه‌های حدود ۶۵۰۰ تومان یارانه می‌دهد.

بنابراین اگر دولت بخواهد واقعا قیمت بنزین را آزاد کند باید هر لیتر به حول و حوش ۸ هزار تومان افزایش یابد در حالی که میانگین حداقل درآمد هر فرد زیر ۲۰۰ دلار است. در اروپا قیمت هر لیتر بنزین حدود ۱ یورو و ۳۰ سنت است اما میانگین حداقل درآمد هر فرد آلمانی به عنوان مثال حدود ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو در ماه است.

اخباری در رسانه‌ها منتشر شده که روی بنزین لیتری حول و حوش ۲۰ هزار تومان گمانه‌زنی می‌کنند. در حالی که ایران هر لیتر بنزین صادراتی خود را به قیمت ۸ هزار تومان به فروش می‌رساند چگونه ممکن است که بخواهد هر لیتر بنزین را با نرخ حدود ۹۰ سنت در بازار داخل تعیین کند. هنوز معلوم نیست که نحوه محاسبه هر لیتر بنزین بعد از آزادسازی قیمت آن چقدر است؟ آیا قیمت فوب خلیج فارس محاسبه می‌شود؟ یا قیمت بنزین صادراتی ایران؟ یا اینکه افزایش قیمت بنزین بر اساس بهای تمام شده تولید در داخل کشور است؟ به همین دلیل باید منتظر تصمیم‌گیری دولت در این باره بود.

طرح بنزین برای همه از کیش به پاستور رسیده و منتظر جلسه بررسی در حضور رئیس جمهور است. همزمان با جدی شدن طرح بنزین برای همه، زمزمه‌هایی در خصوص تغییر قیمت بنزین هم شنیده می‌شود. چه تغییراتی در انتظار بنزین است؟

با وجود افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، ایرانیان به بنزین ارزان قیمت دسترسی دارند. این ادعا، دست‌مایه مطلبی است که روز گذشته به استناد گزارش اخیر مرکز آمار ایران منتشر شد.

خبرفوری در مطلبی بازنشری روایتی از آخرین داده‌های آماری، مرکز آمار ایران داشت. براساس این روایت، بنزین تنها کالایی است که با وجود همه اتفاقاتی که در فاصله آبان ۹۸ تا مرداد ۱۴۰۱ افتاد و منجر به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شد، قیمتش برای مصرف‌کنندگان داخل کشور همچنان ثابت باقی مانده است.

قیمت‌گذاری دستوری بنزین باعث شده است تا این سرمایه ملی در بازار داخلی کشور به قیمت لیتری ۱۰۰۰ تومان سابق خود بازگردد و در نتیجه امکان اتلاف انرژی یا قاچاق آن فراهم شود. در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که آیا قرار است قیمت بنزین و یا شیوه سهمیه‌بندی آن تغییر کند؟

چند روز قبل بود که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی حرف‌های جدیدی در مورد احتمال تغییر شیوه عرضه بنزین در بازار داخل کشور زده بود.

هفته گذشته وی در مقام سخنگوی اقتصادی دولت سیزدهم در مورد سهمیه‌بندی بنزین از احتمال اجرای طرحی به نام «بنزین برای همه» خبر داد و افزود: طرح بنزین برای همه بعد از گذشت ۵ ماه قرار است در جلسه‌ای با رئیس جمهور بررسی شود.

هرچند خاندوزی تاکید کرد که قیمت بنزین امسال افزایش نخواهد یافت اما در عین حال اعلام کرد که تصمیم‌گیری درباره این طرح برعهده شخص رئیس جهمور است، هرچند اجرای آن به معنای افزایش قیمت بنزین نیست.

در جریان اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، بنزین در کنار قیمت گذاری نان و دارو یکی از استثنائات سه گانه محسوب می‌شد، شخص رئیس جمهور به صورت علنی اعلام کرد که تا اطلاع ثانونی قیمت و عرضه یارانه این کالاها تغییری نخواهد کرد.

طرح بنزین برای همه چیست؟

طرح بنزین برای همه، اسفند ماه سال گذشته به صورت آزمایشی در جزایر کیش و قشم اجرا شد. بر اساس این طرح، سهمیه بنزین همه خودروها حذف می‌شود و بنزین به جای خودرو، به کد ملی تعلق می‌گیرد.

در این طرح به جای سهیمه بنزین ماهانه هر خودرو، برای هر کد ملی ماهانه بین ۱۵ تا ۲۰ لیتر ماهانه سهمیه بنزین درنظر گرفته می‌شود، صاحبان خودرو می‌توانند این سهمیه را مصرف کنند و در صورت مصرف بیشتر از این سهمیه، باید آن را با قیمت آزاد خریداری کنند. افراد فاقد خودرو نیز می‌توانند سهمیه بنزین خود را بفروشند.

هیچ چیزی هنوز از جزئیات طرح بنزین برای همه مشخص نیست. حتی وزیر اقتصاد گفته بود این طرح از اولویت اجرا خارج شده است. اما حالا گفته می‌شود این طرح منتظر بررسی و تصمیم‌گیری در هیات دولت است.

ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین، طی اطلاعیه‌ای از اتمام دوره اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش خبر داد.

ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین با اعلام اتمام اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش اعلام کرد: اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش ۴ ماهه بوده و قرار است نتایج اجرای طرح مذکور در کمیته‌های تخصصی بررسی شده و مراتب جهت تصمیم گیری به دولت تقدیم شود.

براساس این طرح، همه شهروندان دارای کارت کیشوندی اعم از مالکان خودرو و افراد بدون خودرو، امکان دریافت سهمیه بنزین ۲۰ لیتری را دارا خواهند بود.

همانطور که پیش از این هم مسئولان منطقه آزاد کیش اعلام کرده بودند در این طرح، قیمت بنزین تغییری نکرده است و بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد ۳۰۰۰  تومان است و افراد فاقد خودرو که مصرف بنزین ندارند می‌توانند سهیمه بنزین یارانه ای خود را به دیگران انتقال داده یا به فروش برسانند.

بر این اساس سهمیه خودروهای عمومی کماکان مانند قبل به کارت سوخت آنها تعلق می‌گیرد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی اعلام کرد: طرح «واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی» از اولویت خارج شده است.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی در رابطه با آخرین وضعیت اجرای طرح واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی، گفت: به جهت اینکه در دولت چند موضوعِ تصمیم گیری اقتصادی دیگر مدنظر بود این طرح فعلاً از اولویت خارج شده است تا دولت در مورد سیاست‌های اولویت دار تصمیم گیری کند و بعد پرونده جدید باز شود؛ بنابراین فعلاً اولویت تصمیم گیری و سیاست گذاری برای این طرح وجود ندارد.

وی با اشاره به اجرای طرح یارانه بنزین به صورت پایلوت در کیش و قشم، تصریح کرد: طرح پرداخت یارانه بنزین به صورت پایلوت در کیش و قشم انجام شده و اجرای این طرح در آن مناطق متوقف نمی‌شود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه اجرای پایلوت طرح یارانه بنزین در کیش و قشم از آن جهت بود که مشکلات فنی این طرح احصاء شوند، گفت: در حال حاضر مشکلات فنی این طرح کاملاً شناسایی و مرتفع شدند.

خاندوزی در پایان گفت: باز پرداخت یارانه بنزین به بخش‌های فاقد خودرو در جزیره کیش هم انجام شده است اما به دلیل اینکه این طرح فعلاً در دستور کار توسعه نیست اجازه دهید هر زمانی که در مورد این موضوع تصمیم گیری شد جزئیات آن مطرح شود.

معضل تشکیل صف‌های طولانی سوخت در جایگاه‌های عرضه و انتظار بعضاً ساعتی مردم در این صفوف این روزها به اوج رسیده و مردم را با مشکل جدی مواجه کرده است.

صف های کیلومتری در جایگاه های سوخت سیستان و بلوچستان

 معضل تشکیل صف‌های طولانی سوخت در جایگاه‌های عرضه و انتظار بعضاً ساعتی مردم در این صفوف برای مردم سیستان و بلوچستان موضوع جدیدی نیست؛ چرا که هر از گاهی با افزایش اختلاف قیمت سوخت میان ایران و پاکستان، با توجه به هم‌مرزی سیستان و بلوچستان با این کشور و حجم قابل توجه قاچاق سوخت از مرزهای منطقه بلوچستان واقع در جنوب استان به پاکستان، این معضل تشدید شده و البته پس از مدتی با کاهش اختلاف قیمت، صف‌ها فروکش می‌کند.

حالا اما با افزایش چشمگیر اختلاف قیمت سوخت میان دو کشور، معضل سوخت بیش از پیش عیان شده و مردم تقریباً در همه شهرستان‌ها حتی در زاهدان به عنوان مرکز استان، با صف‌های بسیار طولانی برای دریافت سوخت مواجه هستند؛ شرایطی که گاهی مردم را چند ساعت در صف دریافت سوخت معطل می‌کند.

استاندار سیستان و بلوچستان پیش‌تر در دی‌ماه ۱۴۰۰ با اشاره به صف‌های طولانی بنزین در شهرهای استان به ویژه شهر زاهدان، گفته بود: احداث ۳۰ جایگاه سوخت درون شهری و برون شهری در سیستان و بلوچستان مصوبه سفر رئیس جمهور بوده که این مصوبه باید با جدیت پیگیری شود چرا که وضعیت موجود جایگاه‌های سوخت جوابگوی نیاز و در شأن مردم نیست.

حسین مدرس خیابانی با اشاره به صف‌های طولانی بنزین در شهرهای استان به ویژه شهر زاهدان، اظهار داشت: احداث ۳۰ جایگاه سوخت درون شهری و برون شهری در سیستان و بلوچستان مصوبه سفر رئیس جمهور بوده که این مصوبه باید با جدیت پیگیری شود؛ چرا که وضعیت موجود جایگاه‌های سوخت جوابگوی نیاز و در شأن مردم نیست.

وی با بیان اینکه در هیچ یک از نقاط کشور از نظر تعداد جایگاه‌های سوخت چنین شرایطی وجود ندارد که مردم ساعت‌ها در صف معطل بمانند، تصریح کرد: مجوز ساخت چهار جایگاه سوخت در شهر زاهدان اخذ شده که لازم است فرمانداری و شهرداری به فوریت جانمایی این جایگاه‌ها را انجام دهند. جایگاه‌های موجود در چابهار نیز با توجه به ورود مسافران و گردشگران و جمعیت کنونی این شهر غیرمنطقی است. برای جلوگیری از قاچاق سوخت مطالبه ما گازسوز کردن خودروها و در وهله اول گازسوز کردن خودروهای ناوگان عمومی و دولتی است.

سود بی‌دردسر عامل اصلی تشکیل صف‌های طولانی

بخش قابل توجهی از خودروهایی که در صف دریافت بنزین حضور دارند، بلافاصله پس از خروج از جایگاه نسبت به فروش سوخت اقدام می‌کنند و بسته به اینکه شهر محل فروش چقدر تا مرز فاصله دارد، قیمت فروش متفاوت است. به طور مثال هر لیتر بنزین در زاهدان توسط دلالان به مبلغ ۵۰۰۰ تومان خریداری می‌شود و این عدد در بلوچستان به ۹۰۰۰ تومان می‌رسد و در مرز بعضاً بین ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان معامله می‌شود.

یکی از شهروندان زاهدانی  می‌گوید: صف‌ها آنقدر طولانی است که تا زمانی که چراغ بنزین روشن نشود و باک خودرو به آخر نرسد و مجبور نشوم، فکر رفتن سمت پمپ بنزین را هم نمی‌کنم؛ چرا که واقعاً معطلی در پی دارد.

وی افزود: قبلاً شرایط به نحوی بود که جایگاه‌ها فقط در طول روز شلوغ بود و نیمه شب یا سر صبح صفی تشکیل نمی‌شد؛ اما امروز ساعت ۵ صبح که برای دریافت سوخت به جایگاه خیابان اصلی شهر مراجعه کردم، در کمال ناباوری باز هم با صف مواجه شدم. این معضل آنقدر تشدید شده که حتی جایگاه‌های خارج از محدوده شهر نیز صف دارند.

معضل صف‌های سوخت در شهر بندری چابهار اما بیش از دیگر شهرهای استان به چشم می‌خورد و مردم این شهر از شرایط موجود گلایه جدی دارند. یکی از شهروندان چابهاری در این زمینهمی‌گوید: چابهار در شرایط عادی و زمانی که مردم دیگر شهرهای استان با معضل دریافت سوخت مواجه نیستند، شاهد صف‌های دریافت سوخت است و حالا باید شما "حدیث مفصل بخوانید از این مجمل".

وی افزود: معضل صف‌های چند کیلومتری بنزین در کنار کمبود در تعداد جایگاه‌های عرضه سوخت موجود، شرایط را به نحوی رقم زده که اساساً پیدا کردن تاکسی یا خودروهای شخصی اصطلاحاً مسافرکش در سطح شهر چابهار به نوعی غیرممکن شده؛ چرا که عمده این خودروها با هدف کسب سود بی زحمت سوخت خود را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

معضل صف‌های سوخت در بلوچستان جدی است

جواد سپاهی فرماندار ویژه چابهار در چابهار اظهار کرد: سیستان و بلوچستان استانی مرزی است و اختلاف قیمت سوخت بین ایران و پاکستان بسیار زیاد است و از طرفی پاکستان تولید کننده سوخت محسوب نمی‌شود. عامل اصلی تشکیل صف‌های طولانی سوخت در منطقه معضل قاچاق سوخت و اختلاف قیمت زیاد با کشور پاکستان است که این اختلاف قیمت بعضاً در مرز به ۱۰ برابر می‌رسد؛ یعنی سوخت ۳۰۰۰ تومانی لیتری ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

فرماندار ویژه چابهار اضافه کرد: شرایط به نحوی است که به دلیل جاذبه کم‌دردسر فروش سوخت اخیراً شهروندان چابهاری از کمبود تاکسی و ناوگان شهری گلایه دارند و علت این موضوع هم این است که بسیاری از خودروها سوخت را پس از خروج از جایگاه عرضه چند متر آن‌طرف‌تر می‌فرشند؛ این موضوع در خصوص بسیاری از کامیون‌داران نیز صادق است چرا که فروش سوخت بدون استهلاک برای آنها به صرفه‌تر و بوده و همین امر موجب افزایش قیمت چشمگیر حمل و نقل کالا شده چرا که حاضر نیستند کالای اساسی را با قیمت معمول  از بندر چابهار جا به جا کنند.

وی افزود: از طرفی تنها در سطح شهرستان چابهار ۹۰ هزار لیتر سوخت در قالب کارت آزاد در اختیار صاحبان جایگاه‌های سوخت‌رسانی قرار داشته تا نیاز مسافران و خودروهای بدون کارت را حل کنند اما بررسی‌ها از عدم تخصیص این سوخت به مردم و فروش این سوخت با قیمت‌های بالا حکایت دارد که این امر نیز به عنوان عاملی دیگر معضل صف‌های سوخت را تشدید کرد. البته در این راستا بازرسی‌ها در حال انجام است و کارت سوخت متخلفان باطل می‌شود.

سپاهی خاطرنشان کرد: موضوع سوم که موجب شده صف‌های بسیار طولانی دریافت سوخت در چابهار تشکیل شود، کمبود جایگاه‌های عرضه سوخت است که در سال‌های اخیر پیگیری‌های زیادی برای راه‌اندازی جایگاه جدید صورت گرفته و در تلاش هستیم تا جایگاه "میدان مادر" شهر چابهار طی دو ماه آینده افتتاح شود تا با راه‌اندازی آن بخش قابل توجهی از معضل مرتفع شود.

فرماندار ویژه چابهار با اشاره به اینکه در برخی از مراکز جمعیتی مانند بخش "پیرسهراب" شهرستان چابهار حتی یک جایگاه سوخت وجود ندارد، افزود: موضوع کمبود جایگاه سوخت در سطح استان فراگیر است به نحوی که شاهدیم در استان همجوار با جمعیت همتراز سیستان و بلوچستان ۲۸۶ جایگاه سوخت وجود دارد ولی در این استان تنها ۱۲۱ جایگاه سوخت فعال است.

این روزها دوباره شاهد زمزمه ها و شایعات و خبرهایی درباره افزایش قیمت بنزین هستیم. موضوعی که می تواند روند تورمی را تشدید کند. آیا قیمت بنزین افزایش خواهد یافت؟ دولت قصد افزایش قیمت بنزین را دارد؟

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ بود که برای اولین بار موضوع افزایش قیمت بنزین بعد از سال‌ها مطرح شد و همین مسئله موجب شد تا در ۱۱ اردیبهشت ماه همان سال شاهد ایجاد صف‌های طولانی در جایگاه‌های بنزین باشیم. 

بعد از درز خبر افزایش قیمت بنزین و به نوعی هرج و مرج و تقاضای شدید برای زدن آخرین بنزین هزار تومانی، وزیر نفت وقت اعلام کرد که دولت قصدی برای افزایش قیمت بنزین در حال حاضر ندارد. اما این وعده وزیر نفت چند ماه بیشتر طول نکشید و در آبان ماه ۱۳۹۸ قیمت بنزین سهمیه‌ای از هزار به ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد نیز به ۳۰۰۰ هزار تومان افزایش یافت. 

گفته می‌شد که هدف از این کار جلوگیری از قاچاق بنزین بود و به خواست سه قوه این کار انجام شده بود.

این روز‌ها دوباره زمزمه‌ها و شایعات و خبر‌هایی درباره افزایش قیمت بنزین شنیده می‌شود. شایعه‌ای که با کاهش تعداد کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌ها شکل گرفته است. این روز‌ها به وضوح در برخی جایگاه‌های بنزین کمبود کارت سوخت‌های آزاد مشهود است.

همچنین روزنامه اطلاعات طی گزارشی اعلام کرد که در برخی جایگاه‌ها کمبود گازوئیل نیز مشهود است و دلیل خاصی برای آن اعلام نشده است.

از سوی دیگر دولت طرح‌های خاص برای تخصیص بنزین به اشخاص به جای خودرو‌ها با قابلیت فروش به نرخ آزاد به غیر را در کیش و قشم اجرا کرده وحال گمان می‌رود شاید درصدد اجرای آن در کل کشور باشد.

تمام این موارد موجب شده است تا گمانه زنی‌ها برای افزایش قیمت بنزین تقویت شود. اما آیا افزایش قیمت بنزین صحت دارد؟

قیمت بنزین افزایش خواهد یافت؟

برای پاسخ به این پرسش در ابتدا گذری به بودجه ۱۴۰۱ خواهیم داشت. در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به هیچ عنوان به دولت اجازه داده نشده است که قیمت بنزین و یا دیگر حامل‌های انرژی را حداقل برای سال جاری افزایش دهد. 

همچنین دولت و مسئولین و وزارتخانه مربوطه به جد مسئله افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرده اند. 

جلیل سالاری در آیین رونمایی از اجرای آزمایشگاهی طرح بهنگام‌سازی فروش (بهنوش) در هوشمندسازی عرضه سی‌ان‌جی که در مرکز آموزش اندیشه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برگزار شد، افزود: جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌های عرضه صحت ندارد و دولت نیز هیچ برنامه‌ای مبنی بر افزایش قیمت سوخت ندارد.

سالاری با بیان اینکه ذخیره‌سازی سوخت در شرایط مطلوبی قرار دارد، گفت: چالش و مشکلی در زمینه تأمین سوخت در کشور وجود ندارد.

بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت نیز گفت: برای چندمین بار شایعه افزایش قیمت بنزین را تکذیب می‌کنم.

جواد اوجی وزیر نفت نیز حدود یک ماه پیش گفت: دولت هیچگونه برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و همچنین تا پایان امسال برنامه داریم بیش از ۲۰۰ هزار خودرو عمومی و وانت‌بار را دوگانه‌سوز کنیم.

افزایش قیمت بنزین به کجا رسید؟ 

آخرین باری که این شایعه مطرح شد، اواخر هفته گذشته بود. اما علی‌اکبر نژادعلی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز روز گذشته در این باره توضیح داد: جمع‌آوری کارت سوخت جایگاهداران صحت ندارد و هم‌اکنون کارت سوخت آزاد جایگاهداران به میزان کافی در جایگاه‌های سراسر کشور وجود دارد. همچنین شایعات منتشرشده در روزهای اخیر مبنی بر افزایش قیمت بنزین تکذیب می‌شود.

«علی‌اکبر نژادعلی» در پاسخ به شایعات منتشرشده یک هفته اخیر در فضای مجازی و رسانه‌ای مبنی بر حذف و جمع‌آوری کارت سوخت آزاد جایگاه‌داران افزود: سامانه هوشمند سوخت بر اساس معماری آفلاین بنا شده است و از ویژگی‌های معماری آفلاین تحویل سوخت به مشتریان در لحظه است، بنابراین در صورتی که کارت آزاد جایگاه‌دار موجود نباشد، اگر شخصی بدون کارت سوخت وارد جایگاه شود، نمی‌تواند سوخت دریافت کند، بنابراین کارت سوخت جایگاه‌دار لازمه جایگاه عرضه سوخت و سیستم آفلاین سامانه هوشمند سوخت است.

وی تأکید کرد: کارت‌های هوشمند سوخت مجاری عرضه که فرآورده را با قیمت دوم غیریارانه‌ای عرضه می‌کنند، به اندازه کافی در اختیار مالکان مجاری عرضه قرار گرفته است و با همین کارت‌ها فرآورده بنزین به‌صورت آزاد عرضه می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: هم‌اکنون عرضه بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت با نرخ سهمیه‌بندی ۱۵۰۰ تومانی با کارت‌های سوخت شخصی و با قیمت دوم یا غیریارانه‌ای از طریق کارت‌های سوخت شخصی و کارت‌های هوشمند ویژه مجاری عرضه فراهم است.

نژادعلی همچنین درباره نحوه عرضه نفت‌گاز در جایگاه‌های عرضه سوخت گفت: برای موارد اضطرار در جایگاه‌های عرضه گازوئیل، نرخ دومی تعیین شده که ۶۰۰ تومان است و ناوگان حمل‌ونقل مسافر و بار می‌توانند در موارد اضطراری از طریق کارت آزاد نفت‌گاز که در جایگاه‌های منتخب وجود دارد، سوخت موردنیاز خود را دریافت کنند.

وی همچنین شایعات منتشرشده در روزهای اخیر مبنی بر افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرد و گفت: تغییر قیمت فرآورده‌های نفتی از طریق دولت ابلاغ می‌شود و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مجری آن است. تاکنون هیچ‌گونه ابلاغیه‌ای از طرف دولت اعلام نشده و در قانون بودجه نیز پیش‌بینی افزایش نرخ بنزین و نفت‌گاز و دیگر فرآورده‌های نفتی مرتبط با این حوزه، انجام نشده است.

قیمت بنزین تا این تاریخ گران نمی شود

رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امسال بنزین گران نمی‌شود از نظارت دقیق بر اخذ مالیات بر ۲ میلیون خانه خالی متعلق به افراد ثروتمند در کشور خبر داد. ابراهیم رضایی در حاشیه نشست با اصحاب رسانه به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون وضعیت معیشتی مردم خوب نیست و گرانی‌ها باعث نگرانی مردم شده است. 

وی افزود: در طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها، قرار بود فقط چهار قلم کالا گران شود ولی اکنون خیلی از کالاها را شامل شده و نمایندگان پیگیر موضوع هستند. نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: وزرای مرتبط با بحث گرانی را به مجلس فرا خوانده‌ایم و انتظار داریم تصمیماتی گرفته شود که مردم راضی باشند.

رضایی در ارتباط با مالیات بر خانه‌های خالی نیز گفت: دو میلیون خانه خالی متعلق به افراد ثروتمند در کشور داریم که باید نظارت بیشتری صورت گیرد تا سوء استفاده نشود.

وی در ارتباط با افزایش قیمت بنزین نیز یادآور شد: امسال هیچ افزایش قیمت بنزینی نداریم و تاکنون اصلا در مجلس و دولت مطرح نشده است.

نماینده دشتستان خواستار تسریع در طرح‌های حوزه آب در دشتستان شد و افزود: با توجه به گرمای طاقت‌فرسای تابستان امسال، مردم نباید کمبود آب را احساس کنند و همه مسئولان موظف هستند پای کار باشند.

قیمت بنزین افزایش می یابد؟

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: در عین حال که معتقدیم باید در حوزه مصرف بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده های آن مدیریت دقیق تری اعمال شود اما هیچ گونه برنامه ای برای افزایش قیمت آن ها در دستور کار مجلس و دولت نیست.

پرویز محمدنژاد یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، ضمن تکذیب شایعات مطرح شده در خصوص تغییر در نحوه سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن، بیان کرد: هیچ برنامه ای در خصوص افزایش قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی در دستور کار نیست. تنها طرحی که اکنون در خصوص تغییر در نحوه سهمیه بندی بنزین مطرح است، همان طرحی است که به صورت پایلوت بدون تغییر قیمت در جزیره کیش در حال اجرا است. این طرح نیز در راستای کسب اطلاعات مدیریتی در حال اجرا است.

وی در ادامه اظهار کرد: هیچ بحثی در خصوص افزایش قیمت بنزین در کمیسیون انرژی که مرجع اصلی صدور مجوز در این حوزه است، مطرح نشده و این مطالب صرفا شایعاتی در فضای مجازی است. البته ما معتقدیم که در حوزه مصرف حامل های انرژی نظیر بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده های نفتی باید مدیریت دقیق تری اعمال شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در موضوع برق، کمیسیون انرژی طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق را با کار کارشناسی دنبال کرد، تصریح کرد: در زمینه سایر حامل های انرژی نیز لازم است که کار کارشناسی انجام شود. دولت بحث مدیریت یارانه ها را دنبال می کند و اگر قرار باشد در حوزه یارانه بنزین یا گازوئیل تغییر ایجاد شود به مصرف کننده آسیبی وارد نخواهد شد. مانند یارانه نان که دولت قصد دارد مستقیم آن را به نانواها پرداخت کند.

محمدنژاد تاکید کرد: ما اجازه افزایش قیمت بنزین یا سایر فراورده ها را نخواهیم داد چراکه نباید فشار مضاعفی به مردم تحمیل شود. در زمینه تولید بنزین و گازوئیل هزینه زیادی می شود، باید ساماندهی در این حوزه صورت گیرد اما نباید قیمت ها افزایشی داشته باشد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به اینکه دولت هیچ موافقتی در خصوص افزایش نرخ بنزین ندارد، گفت: در بسیاری موارد نیازمندی‌ها و محرومیت‌های شهرستان‌های استان تهران مورد غفلت واقع شده است.

 سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی صبح امروز در جلسه شورای اداری شهرقدس اظهار کرد: در کنار تلاش‌های صورت گرفته، بار و هزینه‌هایی بر دوش مردم شهرقدس قرار گرفته و بیش از این باید پاسداشت و حمایت‌هایی از آنها صورت می‌گرفت و سرانه‌های پایین زیرساختی در بخش‌های مختلف، اساسا زیبنده و مورد تایید دولت نیست.