رئیس بنیاد مسکن گفت: متقاضیان وام ۲۰۰ میلیونی نوسازی مسکن روستایی می‌توانند با مراجعه به بانک‌های دولتی از این هفته تسهیلات خود را دریافت کنند.

آغاز پرداخت وام فوری 200 میلیونی مسکن برای این افراد | وام فوری بدون ضامن با سود کم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حدود شش ماه از تصویب وام فوری ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد در شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهور می‌گذرد. اما از آن زمان تا کنون هنوز سازمان برنامه و بودجه ضمانت‌نامه پرداخت مابه التفاوت سود تسهیلات تا ۱۸ درصد را ارایه نکرده است. در واقع این سازمان باید تضمین دهد که ۱۳ درصد از سود این وام فوری  توسط دولت پرداخت خواهد شد. وام فوری گرفتن یکی از راه هایی است که از گذشته برای کمک به هزینه های زندگی گرفته می شده. امروزه شرایط گرفتن وام فوری در هر بخشی متفاوت است.از این وام ها می توان به وام فوری مسکن ،ازدواج ،درمان و غیره اشاره کرد.متقاضیان هر کدام از این وام ها با ارائه مدارک خاص میتوانند به بانک و مراکز معرفی شده بروند و وام فوری خود را دریافت کنند.  

رئیس بنیاد مسکن گفت: متقاضیان وام ۲۰۰ میلیونی نوسازی مسکن روستایی می‌توانند با مراجعه به بانک‌های دولتی از این هفته تسهیلات خود را دریافت کنند.

رئیس بنیاد مسکن در برنامه صف اول سیما گفت: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به بانک‌های دولتی تسهیلات خود را دریافت کنند.

به گفته نیکزاد پرداخت این تسهیلات به صورت سفته زنجیره سه نفره خواهد بود. رئیس بنیاد مسکن گفت: حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکون روستایی در کشور وجود دارد که نیمی از آن‌ها تا کنون نوسازی شده اند و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد دیگر واجد شرایط هستند که با اخذ پروانه مسکن خود را نوسازی کنند.

آقای نیکزاد گفت: مطابق قانون جهش تولید سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی باید در کشور نوسازی شود که هم اکنون ۱۸۵ هزار واحد مسکونی روستایی در همه جای روستا‌های کشور در حال ساخت است که از این تعداد حدود ۱۰۰ هزار واحد به مرحله سقف رسیده است.

رئیس بنیاد مسکن در خصوص مسکن محرومان هم گفت: ۲۰ هزار واحد مسکن محرومین طبق توافقنامه با بنیاد مستضعفان و ۴۰ هزار واحد دیگر برای خانواده‌های دارای دو معلول توافق با کمیته امداد و بسیج سازندگی در دست ساخت قرار دارد.

نیکزاد درخصوص مشارکت بنیاد مسکن در ساخت مسکن شهری هم گفت: بیش از ۱۰۲ هزار واحد مسکن شهری در مناطق مختلف کشور با مسئولیت این بنیاد در حال ساخت است که تعدادی از آن‌ها در هفته دولت بهره برداری شد.

رئیس بنیاد مسکن در پاسخ به پرسش مجری درخصوص طرح هادی روستایی هم گفت: حدود ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور هست که همه آن‌ها دارای طرح هادی مصوب هستند.

در این صندوق تسهیلات قرض الحسنه تا سقف ۱۰ میلیون تومان فاقد هرگونه کارمزد است و طی ۲۴ ساعت در اختیار درخواست کننده قرار می‌گیرد. همچنین برای تسهیلات بالای ۱۰ میلیون تومان نیز یک بار در تمام دوره کارمزد دریافت می‌شود

صندوق قرض الحسنه امداد ولایت استان تهران تسهیلات قرض الحسنه تا سقف ۱۰ میلیون تومان بدون هرگونه کارمزد، پرداخت می‌کند.

 در حال حاضر ۳ شعبه این صندوق قرض الحسنه در سطح استان تهران به مشتریان خدمات ارائه می دهند؛ همچنین در تمامی ادارات کمیته امداد سطح استان تهران نیز خدمات قرض الحسنه به مشتریان ارائه می شود.

از سوی دیگر در این صندوق تسهیلات قرض الحسنه تا سقف ۱۰ میلیون تومان فاقد هرگونه کارمزد است و طی ۲۴ ساعت در اختیار درخواست کننده قرار می‌گیرد. همچنین برای تسهیلات بالای ۱۰ میلیون تومان نیز یک بار در تمام دوره کارمزد دریافت می‌شود.

علاوه بر این تسهیلات این صندوق در ۶ سرفصل کارگشایی، ودیعه مسکن، تعمیرات ساختمان و احداث مسکن، اشتغال و کارآفرینی،تسهیلات درمانی و فرهنگی برای دانشجویان و دانش‌آموزان پرداخت می‌شود، در پنج ماهه سال جاری هم بیش از ۸۴ میلیارد تومان تسهیلات در قالب ۷۸۴۰ فقره وام پرداخت شده است.

بنا بر گفته حسین خجسته فاضل، مدیر امور شعب صندوق قرض الحسنه امداد ولایت استان تهران از ابتدای سال، ۴۹ تفاهم نامه هم افزایی با مساجد، مراکز نیکوکاری و مؤسسات خیریه با سپرده گذاری ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در جهت پرداخت تسهیلات به نیازمندان منعقد شده است.

متقاضیان واجد شرایط تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری، برای فرزندان متولد شده از ابتدای سال ۱۴۰۰ به بعد و حداکثر تا دو سال پس از تاریخ تولد فرزند می‌توانند نسبت به ثبت نام در سامانه مربوطه اقدام کنند.

اگر فرزندتان اول فروردین سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده است، می‌توانید نسبت به دریافت وام فرزندآوری اقدام کنید؛ البته فقط تا دو سال پس از تولد او فرصت ثبت نام در سامانه مربوطه را دارید. نکته حائز اهمیت اینکه به تازگی شرط نظام وظیفه برای دریافت این تسهیلات هم با دستور رئیس کل بانک مرکزی، حذف شده است.

براساس دستورالعمل این طرح، پرداخت تسهیلات به پدر اطفالی که تاریخ تولدشان از تاریخ یکم فروردین ۱۴۰۰ به بعد و در داخل ایران متولد شده باشند و در صورتیکه نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۲.۵ نباشد تعلق می‌گیرد. (نرخ باوری شهرستان مربوطه در سامانه مرکز آمار قابل مشاهده است)

متقاضیان برای دریافت این تسهیلات ابتدا باید به سامانه اخذ تسهیلات قرض الحسنه فرزند به این نشانی مراجعه کرده و فرم مربوطه را برای هر یک از فرزندان به طور جداگانه تکمیل و پس از ثبت نام کد رهگیری ده رقمی را دریافت کنند. متقاضی می‌تواند تا قبل از تعیین شعبه نسبت به ویرایش اطلاعات خود و همچنین نسبت به تغییر بانک عامل اقدام کند.

پس از ثبت نام در سایت و تعیین شعبه بر اساس اولویت ثبت نام و میزان سهمیه ابلاغ شده از طرف بانک مرکزی، اطلاع رسانی زمان مراجعه متقاضی به شعبه بانک از طریق پیامک اعلام می‌شود که ظرف حداکثر ۱۲ روز کاری باید به شعبه مربوطه مراجعه و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.

پس از تشکیل پرونده، پذیرش متقاضی از سوی شعبه انجام می‌شود و متقاضی ۴۵ روز کاری مهلت دارد تا نسبت به تکمیل مدارک و ارائه ضمانت مورد پذیرش بانک اقدام کند.

مدارک مورد نیاز وام فوری

مدارک مورد نیاز در زمان ثبت نام و مراجعه به بانک عامل، اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه پدر و فرزند، اصل و کپی کارت ملی پدر، کد پستی ده رقمی، آدرس محل سکونت و کد رهگیری دریافتی از سامانه پس از اتمام مرحله ثبت نام است.

شرایط ضامنین

تسهیلات قرض الحسنه فرزند آوری با اخذ یک ضامن معتبر و سفته و با دوره تنفس ۶ ماهه پرداخت می‌شود.

نکات مهمی که باید بدانید

در صورت عدم مراجعه متقاضیان در زمان‌های تعیین شده، ثبت نام آن‌ها از سامانه حذف می‌شود و باید دوباره ثبت نام کنند.

سر‌رسید اولین قسط ۶ ماه بعد از تاریخ عقد قرارداد است.

پرداخت تسهیلات قرض الحسنه فرزند‌آوری به پدر و تنها یک بار برای هر فرزند متولد شده امکان پذیر است.

در صورت تولد فرزند دیگری در دوره باز‌پرداخت تسهیلات، دریافت تسهیلات برای فرزند بعدی متولد شده امکان پذیر است.

برای فرزندان دو‌قلو و بیشتر، دریافت تسهیلات یک بار و به ازای هر فرزند متولد شده به طور جداگانه امکان پذیر است.

براساس آمار‌های موجود، دولت سیزدهم در پرداخت تسهیلات ازدواج عملکرد خوبی را در یکسال گذشته به ثبت رسانده که براساس آن از مرداد ماه سال ۱۴۰۰ تا مردادماه امسال، ۹۳۹ هزار فقره به ارزش ۹۷۲ هزار میلیارد ریال وام ازدواج پرداخت شده است.

وام ازدواج به عنوان کمک هزینه‌ای برای ازدواج جوانان با کمترین میزان سود است که در این شرایط اقتصادی تا حدی می‌تواند کمک‌ رسان باشد؛ البته به شرط به موقع و با سهولت پرداخت شدن! اقدامی که در اولویت بانک مرکزی دولت سیزدهم قرار گرفته و ضمن تسهیل فرآیند کار، نسبت به تضامین اخذ شده نیز تعامل بیشتری صورت گرفته است.

مبلغ وام ازدواج در دولت سیزدهم به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافت که پیش از آن، این مبلغ ۷۰ میلیون تومان بود و درسال ۹۹ نیز ۵۰ میلیون تومان. اگرچه مجلس پیشنهاد رقم‌های بالاتر از این میزان را داده بود و برخی نیز معتقدند رقم ۱۲۰ میلیون تومان کنونی باید بیش از این‌ها باشد که منطقی هم است؛ اما باید به این نکته مهم هم توجه کرد که آیا بانک‌ها توان پرداخت دارند یا خیر؟ اگر قرار بر فشار بر بانک‌ها در قالب تسهیلات تکلیفی باشد، از سوی دیگر معضلاتی اعم از استقراض از بانک مرکزی و خلق پول و رشد بیشتر نقدینگی و تورم بالا و ... ایجاد خواهد شد. امری که مصداق بارز «اومد ابروشو درست کنه، زد چشمش هم کور کرد» است چرا که برخی دلسوزان بدون توجه به همه جوانب به قصد اصلاح کاری می‌آیند که نه تنها آن را درست نمی‌کنند بلکه خرابی دیگری هم به بار خواهند آورد!

در حال حاضر وام ازدواج برای هر یک از زوج‌ها مطابق با ضوابط اعلامی از سوی بانک مرکزی، ۱۲۰میلیون تومان است؛ اما اگر زودتر ازدواج کنید، می‌توانید ۳۰ میلیون تومان بیشتر از بقیه وام بگیرید! بر اساس دستورالعمل اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه و مطابق با بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، اگر سن ازدواج متقاضیان در زمان ازدواج برای مردان کمتر از ۲۵ سال و برای زنان کمتر از ۲۳ سال باشد، آن‌ها می‌توانند ۱۵۰ میلیون تومان وام ازدواج بگیرند.

در این میان البته برخی متقاضیان هم همیشه این سوال را از نظام بانکی دارند که اگر بار دوم یا چندمی باشد که ازدواج می‌کنند، آیا باز هم مشمول دریافت این تسهیلات خواهند شد که در پاسخ به آن‌ها باید گفت که اگر تا پیش از این وام ازدواج دریافت نکرده باشند، حتما می‌توانند از این تسهیلات فارغ از اینکه ازدواج چندمشان باشد، بهره‌مند شوند، چراکه بانک مرکزی اعلام کرده که امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی فراهم است مشروط به اینکه پیش از این از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشند؛ حتی اگر ازدواج دوم یا بیشتر فرد باشد.

موضوع دیگر اینکه تمامی شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آن‌ها از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده هم قادر به ثبت نام بوده و گواهی ازدواج آن‌ها که ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور است، به عنوان سند ازدواج تلقی می‌شود. همچنین اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسمی توسط مراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور هم مورد تائید قرار گیرد، معادل عقدنامه تلقی شده و این متقاضیان نیز قادر به ثبت‌نام خواهند بود.

چه میزان وام ازدواج پرداخت شده است؟

براساس آخرین آمار بانک مرکزی، شبکه بانکی از مرداد ماه سال ۱۴۰۰ تا مردادماه امسال، ۹۳۹ هزار فقره تسهیلات به ارزش ۹۷۲ هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است.

در ۳ ماهه امسال نیز ۱۹۰ هزار فقره به ارزش ۲۵۵ هزار میلیارد ریال پرداخت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ که ۱۷۵ هزار فقره به ارزش ۱۴۹ هزار میلیارد ریال بود، با رشد بیش از ۷۰ درصدی در ارزش و بیش از ۸ درصد در تعداد پرداختی مواجه شدیم.

همچنین از ابتدای امسال تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۱، تعداد ۳۲۰ هزار و ۶۵۸ فقره وام قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ ۴۴۰ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد خوبی را ثبت کرد.

سهولت دریافت وام ازدواج

رئیس‌جمهور ۱۱ تیرماه امسال بانک مرکزی را ملزم کرد که ظرف ۱۵ روز آیین‌نامه‌ای را برای تسریع و تسهیل در پرداخت وام ازدواج از «حیث وثایق و تضامین» و تعیین «سقف زمان انتظار» تهیه کند.

پس از آن نیز بانک مرکزی پیرو دستور رئیس جمهوری و ضمن تأکید بر تسریع و تسهیل در پرداخت وام ازدواج از «حیث وثایق و تضامین» و تعیین «سقف زمان انتظار»، بار دیگر خواستار رعایت چارچوب ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی لازم از سوی شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات مذکور شد.

در همین‌باره، علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: درباره وثایق نیز به بانک‌ها ابلاغ شد که متناسب با اعتبارسنجی، حداکثر یک سفته یا یک ضامن معتبر مورد نیاز است. البته درباره وثایق علاوه‌بر این، مواردی را در دستورالعمل دیدیم و مثلا نوشتیم می‌توانند قرارداد لازم‌الاجرا بگیرند و حتی امکان سیم کارت موبایل را در نظر گرفتیم. رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: وقتی وثایق و مدارک تحویل بانک شد، باید حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز وام پرداخت شود و اگر این کار انجام نگیرد، خلاف است و راه اعلام تخلفات نیز این است که به سامانه شکایت ما و یا سامانه ارتباط مردمی بانک مرکزی اعلام بشود تا مورد رسیدگی قرار بگیرد.

صالح‌آبادی این را هم گفت که تسهیلاتی که اولویت دارد را به شبکه بانکی گوشزد می‌کنیم و به عنوان مثال در مورد تسهیلات خردی که بانک‌ها باید پرداخت کنند اعلام می‌کنیم که اولویت با چه نوع تسهیلاتی است. طبعاً اولویت با تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن است که این روز‌ها دغدغه عموم خانوارهاست.

چه مدارکی لازم است؟

برای دریافت وام ازدواج، متقاضیان باید کارت ملی و کدپستی محل سکونت خود را ارایه دهند و به استناد مفاد بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آن‌ها بعد از یکم فروردین ۱۳۹۷ باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت می‌شود.

متقاضی وام ازدواج، باید اصل و کپی سند ازدواج، اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه‌های زوجین، اصل و کپی شناسنامه‌های ضامنین، اصل و کپی کارت ملی (موقت یا دایم) زوجین، اصل و کپی کارت ملی (موقت یا دایم) و کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین را به بانک ارائه داده و در عین حال، کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام را هم ارایه کند.

بر این اساس، تمامی متقاضیان وام ازدواج که واجد شرایط باشند، ابتدا باید از طریق سایت بانک مرکزی ثبت نـام کرده و فرم مربوطه را تکمیل کنند تا در صورت موفقیت آمیِز بودن مراحل ثبت نام، یک کد رهگیری ده رقمی که کاملا محرمانه بوده و مربوط به متقاضی است به او داده شود. در این مرحله شعبه نیز اعلام می‌شود و متقاضیان باید با در دست داشتن مدارک لازم به شعبه مورد نظر مراجعه کنند.

رئیس اداره اعتبارات بانک‌ها در بانک مرکزی درباره بازپرداخت و اقساط وام ازدواج نیز توضیح داد که این تسهیلات با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله است. ضمن اینکه ضمانت‌هایی که برای این تسهیلات در نظر گرفته شده از طریق اعتبارسنجی و حداکثر سفته و یا یک ضامن معتبر است و و بانک‌ها باید براساس این قانون اقدام به دریافت ضامن کنند.

از سوی دیگر، دولت برای ایثارگران هم تسهیلات متفاوتی در نظر گرفته؛ به نحوی که به هر یک از زوجین که مشمول ماده (۵۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باشند، مبلغ ۲۴۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد؛ ضمن اینکه استثنای دیگری که در این زمینه وجود دارد، آن دسته از متقاضیانی هستند که سن ازدواج آن‌ها در زوج‌ها زیر ۲۵ سال و در زوجه‌ها زیر ۲۳ سال می‌باشد و مشمول ماده (۵۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران هستند که به هر یک از آنها، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد. در این میان، افراد ایثارگر مشمول، صرفا شامل خود جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد هستند.

بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام ۲۰۰ میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.

کسانی که مشتری بانک دی هستند می‌توانند و برای خرید کالا کمبود نقدینگی دارند، می‌توانند از وام ۲۰۰ میلیون تومانی طرح فرزانه استفاده کنند. افرادی که مایل به دریافت این وام هستند باید ضامن رسمی داشته باشند. بیشترین سود این تسهیلات ۱۸ درصد و مدت زمان بازپرداخت آن ۶۰ ماهه است.

این وام برای خرید کالا است و کارمندان شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف می‌توانند با ارائه معرفی نامه از آن بهره مند شوند. با توجه به میزان وام، سود و مدت زمان بازپرداخت، مبلغ هر قسط ۵ میلیون و ۷۸ هزار و ۶۸۵ تومان است. کل سود وام ۱۰۴ میلیون و ۷۲۱ هزار و ۱۲۹ تومان و مجموع رقم تسهیلات و سود آن ۳۰۴ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۱۲۹ تومان خواهد بود.

بانک دی سال ۱۳۷۹ به منظور تحقق اهداف خود در راستای انجام کلیه عملیات پولی، مالی و بانکی در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور و قانونی عملیات بانکی بدون ربا فعالیتش را آغاز کرد. در حال حاضر این بانک در حوزه تسهیلات ارزی، سپرده‌ها و خدمات ارزی، تسهیلات ریالی و سپرده‌ها و خدمات رسیالی به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهد.

این بانک تاالان تندیس چهاردهمین جشنواره انتشارات روابط عمومی ۱۳۹۸، چهاردهمین جشنواره انتشارات روابط عمومی ۱۳۹۸، لوح تقدیر چهاردمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی، تندیس پژوهشگر منتخب بانک دی ۱۳۹۷، تندیس ویژه همایش خیرین مدرسه ساز زلزله کرمانشاه سال ۱۳۹۷ و … را به دست آورده است.

مشتریان بانک توسعه تعاون می‌توانند با سپرده گذاری و ایجاد گردش حساب، ضمن دریافت سود سپرده، وام ۱۰۰ میلیون تومانی دریافت کنند. این تسهیلات در قالب طرحی به نام «توسکا» ارائه خواهد شد.

مشتریان بانک توسعه تعاون، اعم از حقیقی و حقوقی، با افتتاح حساب بلندمدت در یکی از شعب این مجموعه امکان دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی را دارند. البته برای دریافت این وام باید حداقل یک ماه از افتتاح حساب گذشته باشد. میزان سود این وام براساس مدت زمان بازپرداخت تعیین می‌شود، اما حداقل آن ۱۰ درصد است. حداکثر مدت زمان بازپرداخت این وام به ۴۸ ماه می‌رسد. ضمانت اصلی برای پرداخت این وام، مسدودی سپرده است. البته تا پایان زمان بازپرداخت به اصل سپرده، سود تعلق می‌گیرد.

با توجه به مبلغ وام، نرخ سود و مدت زمان بازپرداخت، میزان هر قسط، ۲ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۲۵۸ تومان است. کل سود وام ۲۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۴۰۰ تومان و مجموع رقم تسهیلات و سود آن ۱۲۰ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۶۶۶ تومان خواهد بود.

بانک صادرات به همه افراد واجد شرایط وام کارت اعتباری تا سقف ۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان و اقساط ۶۰ ماهه پرداخت می کند.

وقتی برای دریافت وام به شعب بانکی مراجعه می کنیم یکی از اولین سوالات کارمندان بخش اعتباری بانک ها این است که شغل شما چیست ؟ علت این موضوع این است که بانک ها بیشتر وام های خود را به کسب و کار های دارای جواز کسب و یا مشاغل خاص تولیدی و خدماتی پرداخت می کنند.

ولی وام کارت اعتباری از جمله وام های خرد است که تقریبا همه افراد واجد شرایط می توانند آن را از بانک های ارایه دهنده دریافت کنند.

نوعی کارت بانکی است که​ بر مبنای عقد مرابحه و طبق ضوابط و قوانین عملیات بانکی بدون ربا جهت اعطای اعتبار به متقاضی و بر اساس اعتبار سنجی مشتری توسط بانک صادر شده و دارنده آن می تواند از طریق پایانه های فروش و سایت های پرداخت اینترنتی حداکثر تا سقف اعتبار آن نسبت به خرید کالا و خدمات اقدام نماید.

بانک صادرات هم از جمله بانک هایی است که کارت اعتباری تا سقف ۲/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال (دویست میلیون تومان) به افراد شاغل و بازنشسته (کارگران٬ کارمندان٬ کسبه ٬ معلمان ٬ کادر درمان ٬ رانندگان٬ بازنشستگان و...) پرداخت می کند.

امکان خرید از فروشگاههای مجهز به پایانه فروش و خرید اینترنتی  از سایت های مختلف ارائه دهنده خدمات و کالا به صورت اعتباری .   

سود وام کارت اعتباری  و مدت باز پرداخت آن:

نرخ سود تسهیلات : ۱۸ درصد               مدت بازپرداخت : ۱۲ الی ۶۰ ماه   

هزینه صدور کارت : ۱۰۰ هزار ریال               آبونمان : یک درصد سقف اعتبار

نحوه دریافت وام کارت اعتباری بانک صادرات به دو روش حضوری و غیر حضوری است :

الف : مراجعه حضوری مشتری : ارائه درخواست مشتری –اعتبار سنجی توسط شعبه – تکمیل پرونده – تاییدیا عدم تایید درخواست مشتری طبق ضوابط و قوانین بانک مرکزی -در صورت تایید درخواست مشتری مراحل ثبت درخواست وصدور کارت اعتباری انجام خواهد شد.

ب: مراجعه غیر حضوری مشتری : مراجعه مشتری به سامانه شمس ( shams.bsi.ir )- ثبت درخواست -بارگذاری مدارک جهت تشکیل پرونده - تایید و عدم تایید بانک بر اساس ضوابط و قوانین بانک- در صورت احراز شرایط دریافت کارت اعتباری  ارسال درخواست به شعبه مورد نظر- صدور کارت اعتباری

شرایط عمومی دریافت وام بانکی:

۱- وام گیرنده و ضامنین باید فاقد تسهیلات سررسید گذشته٬ معوق و مشکوک الوصول  و همچنین چک برگشتی باشند.

۲- به گزارش بانک اول هر شخص فقط یک بار می تواند در کل شبکه بانکی تا سقف مقرر کارت اعتباری دریافت کند و چنانچه شخصی قبلا کارت اعتباری دریافت کرده است و مقداری از اقساط آن را پرداخت کرده است می تواند تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان  مجددا درخواست تسهیلات کارت اعتباری داشته باشد.

۳- حداقل سن برای دریافت تسهیلات ۱۸ سال تمام است.

۴- مردان متقاضی وام بانکی تا سن ۵۰ سالگی باید وضعیت نظام وظیفه قابل قبول (کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت دائمی ) داشته باشند ٬ این مورد از طریق استعلام سیتمی در بانک ها انجام می شود.

دو سر سود بانک گردشگری می‌توانید با افتتاح حساب بلندمدت، تسهیلات بگیرید آن هم بدون پرداخت قسط.

در طرح دو سر سود بانک گردشگری ابتدا باید سپرده بلندمدت افتتاح کنید. در این طرح اگر برای دریافت وام اقدام کنید، درصورتی‌که بازپرداخت یک ساله بخواهید ۱۸ درصد و در صورتی‌که بازپرداخت ۲ ساله بخواهید ۳۰ درصد از مبلغ سپرده شما -که بعنوان سپرده بلندمدت افتتاح کردید- به شما وام یا تسهیلات تعلق می‌گیرد.
نکته مهم: در این طرح این است که شما قسطی پرداخت نمی‌کنید و قسط شما بطور خودکار از روی سود سپرده شما که ۱۸ درصد است، برداشت می‌شود و بعنوان قسط وام شما پرداخت می‌شود.
سقف این تسهیلات بنابر میزان سپرده و شرایط وام گیرنده تعیین می‌شود و سقف مشخصی ندارد ولی بعنوان مثال ۱۸ درصد یا ۳۰ درصد مبلغ یک میلیارد تومان که بترتیب ۱۸۰ میلیون و ۳۰۰ میلیون تومان است.
در این طرح نیازی به ضامن نیست و سپرده بعنوان ضامن شما در نظر گرفته می‌شود. بازپرداخت نیز ۱۲ یا ۲۴ ماهه است.
شرکت
بانک گردشگری
نام وام
۲ سر سود
سود
۱۸ %
سقف وام
۳۰۰ میلیون تومان
برای تسهیلات یک ساله، سقف وام ۱۸میلیون تومان است
نوع ضمانت
مسدودی سپرده
نیاز به سپرده
برای این طرح نیاز به افتتاح حساب بلندمدت است
حساب سپرده لازم
بلندمدت
سود سپرده
۱۸ %
در این طرح نیازی به پرداخت قسط نیست و از سود سپرده شما بعنوان اقساط کسر می‌شود
مسدودی سپرده
مدت زمان مسدودی سپرده
۲۴ ماه
مدت زمان مسدودی سپرده ۱۲ یا ۲۴ ماه برحسب مدن زمان افتتاح سپرده است
نسبت مبلغ وام به میزان سپرده
۳۰
برای بازپرداخت ۱۲ ماه این نسبت ۱۸ درصد است
حداکثر زمان بازپرداخت
۲۴ ماه
بازپرداخت این طرح بر حسب سپرده بلندمدتی که افتتاح می‌شود ۱۲ یا ۲۴ ماهه است
کل سود وام
۱۸,۰۲۸,۷۸۵ تومان
این مبلغ برای بازپرداخت ۱۲ ماه است برای بازپرداخت ۲۴ ماه این مبلغ ۵۹.۴۵۳۵۳۴ میلیون تومان است
مجموع رقم وام و سود
۱۹۸,۱۲۸,۷۸۵ تومان
این مبلغ برای بازپرداخت ۱۲ ماه است برای بازپرداخت ۲۴ ماه این مبلغ ۳۵۹.۵۵۳.۵۳۴ میلیون تومان است
سپرده جداگانه
هزینه‌های جانبی
۱۰۰ هزار تومان شامل: تشکیل پرونده، و اعتبارسنجی
شرایط و مقررات
وام‌گیرنده به بانک بدهکار یا دارای چک برگشتی نباشد
وام‌گیرنده باید دارای کارت پایان خدمت باشد

در طرح حرکت بانک رفاه عموم مشتریان حقیقی و حقوقی می توانند از تسهیلات تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان (اشخاص حقیقی) و ( ۱ میلیار تومان ) اشخاص حقوقی با سود ۱ تا ۱۷ درصد استفاده کنند.

بانک رفاه کارگران با معرفی طرح وام دهی به نام طرح حرکت , به تمام افراد حقیقی و حقوقی از جمله کلیه کارگران , کارمندان , کسبه و شرکت ها وام و تسهیلات تا سقف ۳۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان برای اشخاص حقیقی و مبلغ ۱/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان برای اشخاص حقوقی (شرکت ها ) با سود ۱ الی ۱۷ درصد پرداخت می کند.

افرادی که مایل به دریافت وام فوری بوده و از مشتریان بانک اقتصاد نوین محسوب می‌شوند، امکان استفاده از طرح کوشان را دارند. وام ۱ میلیارد تومانی این طرح به پشتوانه سرمایه گذاری سپرده مشتریان پرداخت می‌شود.افرادی که مایل به دریافت وام ۱ میلیارد تومانی طرح کوشان هستند، سود سپرده نیز به آن‌ها تعلق می‌گیرد. افراد برای دریافت این تسهیلات باید در یکی از شعب بانک اقتصاد نوین سپرده بلندمدت داشته باشند. ضمانت اصلی برای دریافت این وام، مسدودی سپرده است. به سپرده مسدود شده تا پایان زمان بازپرداخت، حداکثر ۱۵ درصد سود تعلق خواهد گرفت. حداکثر مدت زمان بازپرداخت این وام ۳۶ ماه است. میزان سود وام بین ۴ تا ۱۸ درصد است با توجه به مدت زمان بازپرداخت و نرخ سود دریافتی تعیین می‌شود.

با توجه به مبلغ وام، میزان سود ۴ درصد و مدت زمان بازپرداخت تعیین شده، هر قسط این تسهیلات ۲۹ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۹۸۵ تومان است. کل سود این وام ۶۲ میلیون و ۸۶۳ هزار و ۴۶۰ تومان و مجموع رقم تسهیلات و سود آن ۱ میلیارد و ۶۱ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۶۶۷ تومان خواهد بود.

مدیر روابط بانک مرکزی از رونمایی سامانه وثیقه‌گذاری الکترونیک خبر داد و گفت که با رونمایی از این سامانه، وثایق بانکی برای وام‌های خرد تا ۲۰۰ میلیون تومان تسهیل می‌شود.

«مصطفی قمری وفا» در پیام توئیتری نوشت: با ابلاغ و دستورالعمل بانک مرکزی، ظهر امروز (چهارشنبه) مراسم رونمایی از سامانه وثیقه‌گذاری الکترونیک در سازمان بورس برگزار می‌شود.

وی افزود: با رونمایی از فاز نخست طرح توثیق الکترونیک هوشمند دارایی‌ها، مردم می‌توانند از سهام خود در بازار سرمایه به عنوان وثیقه برای دریافت وام، تسهیلات و ضمانت‌نامه بانکی استفاده کنند.

قمری وفا ادامه‌داد: بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد با تنوع وثایق را پنجم اردیبهشت ۱۴۰۱ برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

بانک آینده به منظور حمایت از تولید، اشتغال و کارآفرینی و همچنین برای خدمت رسانی ارزش آفرین به مددجویان و کارفرمایان طرح‌های اشتغال زایی سازمان بهزیستی تمامی مناطق، وام قرض الحسنه اعطا می‌کند. این وام ۲ میلیارد تومانی تحت شرایطی به کارفرمایان پرداخت می‌شود.

کارفرمایان واجد شرایط در صورتی این مبلغ تسهیلات را دریافت خواهند کرد که به ازای طرح‌های اشتغال زایی مناسب ایشان، ۲۰ نفر مشغول کار شده باشند. مبلغ این وام برای مددجویان معرفی شده و واجد شرایط حداکثر ۱ میلیارد تومان خواهد بود. مدت زمان بازپرداخت این وام ۷ ساله و کارمزد آن ۴ درصد است.

با توجه به مبلغ وام، مدت بازپرداخت و کارمزد، مبلغ هر قسط ۲۵ میلیون و ۹۷۴ هزار و ۲۶ تومان است. جمع کل اقساط به ۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان می‌رسد. کل سود وام نیز ۳۲۰ میلیون تومان اعلام شده است.

بانک ملت به مشتریان واجد شرایط خود در قالب طرح «حامی کارت» وام ۲۰۰ میلیونی پرداخت می‌کند. البته این وام باید برای خرید کالا مورد استفاده قرار گیرد.

فرادی که برای خرید کالاهای ضروری کمبود نقدینگی دارند و از مشتریان بانک ملت هستند، می‌توانند از وام ۲۰۰ میلیونی خرید کالای این مجموعه استفاده کنند. متقاضیان باید در یکی از شعب بانک ملت سپرده قرض الحسنه داشته باشند. البته با این تسهیلات تنها امکان خرید از برندهای طرف قرارداد بانک ملت وجود دارد. نرخ سود این وام حداقل ۷ و حداکثر ۱۸ درصد و بسته به دوره بازپرداخت تعیین می‌شود. حداقل دوره پرداخت قسط ۱۲ ماه و حداکثر ۶۰ ماه اعلام شده است. افرادی که خواهان این تسهیلات هستند باید ضامن رسمی داشته باشند. ضمنا این وام به افرادی پرداخت می‌شود که قبلا از تسهیلات خرید کالا استفاده نکرده باشند.

با توجه به رقم وام، دوره بازپرداخت ۲۴ ماهه و سود ۷ درصد، مبلغ هر قسط به ۳۰ میلیون و ۹۰۲ هزار و ۳۹۱ تومان می‌رسد. کل سود وام ۱۶ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۷۳۹ تومان و مجموع رقم تسهیلات و سود آن، ۲۱۸ میلیون و ۳۹۶ هزار و ۷۳۹ تومان است.

بانک ایران زمین از سال گذشته وام ۱۰۰ میلیون تومانی را به مشتریان خود پرداخت می‌کند. تسهیلاتی که پرداخت آن از دی ماه ۱۴۰۰ آغاز شده و همچنان ادامه دارد.اما شرایط دریافت این وام چیست؟

در این طرح که نا‌م آن طرح تسهیلاتی انتخاب است، مشتریان می‌توانند تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان از این بانک وام بگیرند.

شرایط دریافت وام ۱۰۰ میلیونی

نکته قابل توجه درباره این وام ۱۰۰ میلیون تومانی این است که مشتریان بر اساس نیاز خود می‌توانند مبلغ و درصد سود سالانه را مشخص کنند. مبلغ این وام تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است و بسته به مدت بازپرداخت، سود وام بین ۱۰ تا ۱۸ درصد است.

به عبارت دیگر، مبلغ سود و مدت بازپرداخت این وام توسط خود مشتریان انتخاب می‌شود. اگر متقاضی وام بخواهد این وام را در مدت زمان طولانی‌تری پرداخت کند،‌ باید سود بیشتری به بانک بدهد و اگر مدت‌زمان پرداخت وام کوتاه‌تر باشد، سود کمتری به آن تعلق می‌گیرد.

آنگونه که پیش از این اعلام شده مدت زمان بازپرداخت این وام بانکی ۲۴ ماهه است و فرد متقاضی دریافت این نوع تسهیلات نباید هیچ بدهی معوق یا چک برگشتی در سیستم بانکی داشته باشد.

در صورتی که فردی واجد شرایط شناخته شود و حداکثر مبلغ وام یعنی ۱۰۰ میلیون تومان را با سود ۱۸ درصد دریافت کند و مدت زمان بازپرداخت هم برای وی ۲۴ ماه تعیین شود، مبلغ اقساط برای وی تقریبا ۴ میلیون و ۹۹۳ هزار تومان خواهد بود. اما کل سود این مبلغ وام با شرایط ذکر شده ۱۹ میلیون و ۸۱۷ هزار و ۸۴۵ تومان است.

علاوه بر وام ۱۰۰ میلیون تومانی، بانک ایران زمین وام خرید کالا هم پرداخت می‌کند. متقاضیان تسهیلات کالا می‌توانند با داشتن مدارک لازم به شعب مراجعه کنند و پس از بررسی مدارک توسط شعبه، در صورت تایید از این تسهیلات استفاده کنند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی جزئیات جدید دریافت ودیعه مسکن به ویژه در تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی را تشریح کرد.

پروانه اصلانی گفت: در تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن، بازپرداخت پنج ساله به صورت اصل و صورت باید انجام شود که اقساط آن، ماهیانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود، اما در بسته جدید حمایتی دولت، شرایط به گونه‌ای شده که تنها سود تسهیلات پرداخت می‌شود.

او می‌گوید: در این شرایط میزان اقساط به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش می‌یابد و  بازپرداخت اصل مبلغ ودیعه باید در پایان سال صورت گیرد. متقاضی و مستاجر از سیستم بانکی قرص می‌گیرد و تا پایان سال قرض را برمی گرداند. اولویت بندی متقاضیان هم باید طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی باشد؛ خانواده‌های کم درآمد و دهک‌های پایین و خانوار‌هایی که سه فرزند به بالا دارند و زوج‌های جوان از سوی سایت طرح‌های حمایتی ورزات راه و شهرسازی به بانک‌ها ابلاغ  می‌شود.هفته گذشته بسته جدید حمایتی دولت در قالب حمایت از مستاجران در هیئت دولت به تصویب رسید.

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: امسال بر اساس قانون جهش تولید، همه تسهیلات بخش مسکن از محل قانون جهش تولید که برای بخش مسکن در نظر گرفته شده تامین می‌شود که این مبلغ در سال گذشته ۳۶۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی بانک‌ها بود.

وی ادامه داد: امسال نیاز از همین محل ۴۰ هزار میلیارد تومان به وام ودیعه مسکن تخصیص داده شده است که این تسهیلات به تفکیک بانک، استان و شعب توزیع شده و بانک مرکزی به سیستم بانکی ابلاغ کرده است.

وی با بیان اینکه پرداخت این تسهیلات به بانک‌های عامل ابلاغ شده است گفت: سازمان امور مالیاتی بر اساس سهمیه ۲۰ درصدی فبرای پرداخت ودیعه مسکن را محاسبه می‌کند و اگر بانکی پرداخت نکند مشمول مالیات می‌شود.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: ثبت نام وام ودیعه مسکن متقاضیان صاحب فرزند سوم فاقد مسکن نیاز به ثبت نام در هیچ سامانه‌ای ندارد و به صورت حضوری و در ۶ بانک انجام می‌شود.

مهدی صحابی معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی درباره شرایط پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی برای افرادی که صاحب فرزند سوم شده‌اند، گفت: این تسهیلات در قانون بودجه ۱۴۰۱ دیده شده و مختص خانواده‌هایی است که فرزند سوم آن‌ها از سال ۱۳۹۹ به بعد متولد شده‌اند و البته فاقد مسکن هستند.

به گفته وی این بخشنامه را بانک مرکزی فقط به ۶ بانک مسکن، کشاورزی، توسعه تعاون، صادرات، تجارت و پست بانک ابلاغ کرده است.

صحابی با بیان اینکه متقاضیان ابتدای امر باید به شعبه بانک مراجعه کنند، گفت: بانک استعلام اولیه را از سامانه سمات بانک مرکزی می‌گیرد، چون طبق نص صریح قانون این تسهیلات باید به خانواده‌های فاقد مسکن پرداخت شود

وی ادامه داد، گفت: قرار است ظرف یکی دو هفته آینده امکان استعلام از سامانه وزارت راه و شهرسازی برای مشخص شدن مالکیت متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی که از سال ۱۳۹۹ صاحب فرزند سوم شده‌اند فراهم شود.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی افزود: درحال حاضر تنها امکانی که برای سیستم بانکی فراهم شده استعلام از طریق سامانه سمات بانک مرکزی است تا مشخص شود که متقاضی تسهیلات جعاله یا ودیعه مسکن فعال نداشته باشد.

وی بابیان اینکه این استعلام کامل نیست و نشان نمی‌دهد فرد مالک مسکن است یا خیر، گفت: اگر نص صریح قانون بخواهد اجرا شود و خانواده فاقد مسکن باشد باید از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی این استعلام صورت بگیرد.

وی افزود: با همکاران وزارت راه و شهرسازی جلساتی برگزار شده است و ظرف یکی دوهفته آینده این امکان فراهم خواهد شد که شعبات این ۶ بانک عامل بتوانند ارتباط با سامانه وزارت راه و شهرسازی داشته باشند تا آنجا مالکیت متقاضیان بطور کامل بررسی شود.

در دو هفته گذشته ۱۷ هزار پرونده برای دریافت وام ودیعه مسکن تشکیل شد که ۴ هزار نفر هم این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

جزئیات مصوبه دولت برای ساماندهی بازار اجاره مسکن امروز با حضور خانم پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی  و آقای بیژن خطیبی کارشناس مسکن بررسی شد.

سوال: جزئیات بسته سیاستی مسکن را توضیح بفرمایید؟

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: بسته مصوب هیات وزیران درخصوص ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها می‌توان به پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، ایجاد مشوق برای موجران، نرخ‌گذاری خدمات مشاوران املاک و ارتقای توان فنی و تخصصی آنها و کمک به تکمیل و تحویل پروژه های نیمه تمام مسکن (خصوصی و حمایتی) اشاره کرد.

براساس این مصوبه، بانک مرکزی موظف است با اعلام وزارت راه و شهرسازی و مطابق با ضوابط مربوط و در حدود اعتبارات مصوب، امکان پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستاجران را در هر سال فراهم آورد.

بانک مرکزی همچنین موظف است شرایطی را فراهم آورد که در صورت درخواست مستاجر، وی بتواند در چارچوب قوانین و مقررات مربوط، اصل تسهیلات را در سررسید مقرر بازپرداخت کند و در بازه زمانی دریافت تسهیلات تا بازپرداخت آن صرفاً سود تسهیلات را به صورت ماهیانه به بانک پرداخت کند.

اقساط پرداختی بابت سود تسهیلات در صورت تغییر سقف زمانی بازپرداخت اصل آن در سال‌های آتی قابل تعدیل بوده و در صورت درخواست مستاجر سقف زمانی بازپرداخت برای یک سال تمدید می شود و با تشخیص بانک برای سال‌های آتی نیز قابل تمدید خواهد بود.

سوال : میزان اقساط وام ودیعه مسکن در سیاست جدید به چه شکلی است؟

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: پیش از این میزان اقساط ودیعه مسکن به طور مثال در وام ۱۰۰ میلیونی، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود اما در شیوه جدید ماهی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سیاست جدید اقساط ودیعه مسکن است.

سوال: نرخ خدمات مشاوران املاک چه تغییری کرده است؟

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: نرخ خدمات حاصل دو مولفه قیمت ملک و نرخ دوم برای کمیسیون است، الان هر خدماتی در حوزه املاک و مستغلات از شهرداری پایه نرخ خدمات براساس پایه ملک و تقویم ملک است که توسط مسئولان هر شهر تعیین می شود.

سوال: آیا بازار مسکن با این سیاست ها بهبود می یابد؟

بیژن خطیبی کارشناس مسکن: اقتصادی که به صورت دستوری اداره شود شکست می خورد و این اقدام در تمامی بخش های اقتصادی نقش دارد.

این بسته اثرات بلند مدتی نخواهد داشت و دولت باید در زمینه تولید مسکن گام های اساسی بردارد  و اگر به یک میلیون در سال نرسد مشکل ساز خواهد بود آنقدر تولید باید زیاد باشد که نیازی به تامین بسته نداشته باشد.

سوال: مصوبات جدید دولت آیا ابلاغ شده است یا خیر؟

آقای صحابی، معاون اعتبارات بانک مرکزی: شورای پول و اعتبار پیش از  آنکه بسته ارائه شود به بانک مرکزی ابلاغ کرده و این مصوبه را هم ما به بانک ها  ابلاغ کرده بودیم و  متقاضیان  از ۳۱ خرداد با ثبت نام در سامانه حمایتی می توانند این تسهیلات را با مراجعه به بانک ها دریافت کنند.

مصوبه جدید در رابطه با سود تسهیلات هنوز ابلاغ نشده اما در مصوبه جدید اصل تسهیلات را متقاضیان باید در طول یک سال پرداخت کنند و سود را در مدت اعلام شده باید بازگردانند.

سیاست جدید بانک مرکزی آن است که این موضوع را تسهیل کنیم و طبق این سیاست برای تسهیلات خُرد ضمانت ها تسهیل کرده ایم و اعلام کرده ایم که وثایق قابل قبول ارائه کنند.

سوال: این سیاست چه میزان می تواند در بازار مسکن اثر گذار باشد؟

خانم اصلانی: با این سیاست جدید جراحی اساسی را انجام  داده ایم که  سال ها به دنبال آن بوده‌ایم و به طور قطع  اثر گذار خواهد بود این سیاست جدید.

اجاره بها هم خوانی دارد با میزان تورم و هر میزان تورم افزایش یابد نرخ اجاره هم تابع آن افزایش می یابد. طبق مصوبه جدید پرداخت تسهیلات هرساله با اعلام وزارت راه وشهرسازی به بانک مرکزی باید پرداخت شود. در سیاست جدید مشوق های را برای موجران در نظر گرفته شده از جمله  پرداخت تسهیلات وام جعاله و تخفیفات مالیاتی و سایر مشوق ها در نظر گرفته ایم.

آرامش نسبی در بازار با این سیاست جدید حاکم خواهد شد و این سقف ۲۵ درصدی اجاره را  را شورای  سران تعیین کرده است.

سوال: این سیاست های تشویقی که دولت برای موجران در نظر گرفته است چقدر می تواند موثر باشد؟

آقای خطیبی: مشوق ها به گونه ای نیست و قوی نیست که بازار اجاره را کنترل کند و تخفیف های مالیاتی به گونه ای نیست که اثر گذار باشد  چراکه اخذ مالیات هنوز یه میزانی نیست که این سیاست‌ها خود بتواند تاثیری داشته باشد.

سوال: مدت زمانی که مصوبه برای رسیدگی به پرونده ها تعیین کرده است چقدر است ؟ و برنامه شورای حل اختلاف چیست؟

آقای محبی معاون قضایی مرکز توسعه شورای حل اختلاف: این مصوبه را همه باید رعایت بکنند و هم حقوق مالک را می دهد هم مستاجر، در انتهای ماده دو، یک مدت دو ماهه را در نظر گرفته برای همکاران ما در مراجع قضایی و آن مهلت نافی یک هفته ای سال ۷۶ نیست. اما این مهلت دو ماهه برای آنهایی است که اختلاف جدی تر و استثنایی دارند.

سوال: تغییر نرخ مشاوران املاک چقدر خود در بازار مسکن اثر گذار خواهد بود؟

آقای محبی معاون قضایی مرکز توسعه شورای حل اختلاف: خدمات مشاوران املاک برای خرید و فروش ملک بر مبنای درصدی از ارزش معاملاتی املاک موضوع ماده (۶۴) قانون مالیات‌های مستقیم، با رعایت تبصره‌های ذیل آن و برای امور اجاره ملک بر مبنای درصدی از ارزش اجاری موضوع ماده (۵۴) قانون مالیات‌های مستقیم بر اساس قانون نظام صنفی تعیین می شود و کمیسیون نظارت هر شهرستان موظف است در اجرای ماده (۵۱) قانون نظام صنفی، نرخ‌های مورد عمل صنف مشاوران املاک را ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این مصوبه اصلاح کنند.

تمامی قراردادهای مسکن باید در سامانه املاک ثبت شوند و افراد ملزم به دریافت کد رهگیری هستند و در صورتی در سامانه ثبت نکنند به عنوان خانه خالی محسوب می شود.

سوال: هم اکنون در فصل جابه جایی  قرار داریم طرح مشاوران املاک چه زمانی اجرایی می شود؟

خانم اصلانی: از زمان ابلاغ ۱۵ روز فرصت وجود دارد برای اجرای طرح اما باید این موضوع در نظر گرفته شود که در قیمت واحد مسکونی تغییری ایجاد نمی شود تنها در حوزه  تغییر نرخ مشاوران املاک ایجاد می شود.

در طرح تسهیلات خرید تجهیزات بانک مسکن،می‌توانید با ایجاد گردش حساب و یا افتتاح سپرده ممتاز از این تسهیلات بهره‌مند شوید.

در طرح تسهیلات خرید تجهیزات بانک مسکن، متقاضی باید دارای گردش حساب جاری یا سپرده ممتاز باشد با متوسط موجودی حداقل ۱۵٪ مبلغ تسهیلات در بازه زمانی یکسال گذشته. نکته مهم اینکه افراد داری پروانه فعالیت و جواز می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

سقف وام خرید تجهیزات بانک مسکن برای شهرهای مختلف متفاوت است؛ در شهر تهران ۵۰۰ میلیون تومان، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۳۶۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است. همچنین این تسهیلات ۱۸ درصد سود و بازپرداخت ۳۶ ماهه دارد.

بانک رفاه کارگران اخیراً از طرح جدید خود به نام وام بانک رفاه بدون ضامن رونمایی کرده است. این تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و به افراد واجد شرایط اعطا می‌شود.

از آنجایی که افراد زیادی برای دریافت تسهیلات اقدام می‌کنند، لازم است از واجدین شرایط باشید تا بی‌معطلی در صف دریافت وام قرار بگیرید. شرایط دریافت وام بدون ضامن بانک رفاه به شرح زیر است:

مستمری بگیر یا حقوق بگیر این بانک باشید؛

در این بانک سپرده قرض الحسنه داشته باشید؛

نیازی به ارائه ضمانت ندارید؛

حتما باید در مرحله اعتبارسنجی، نمره اعتبار بالایی به‌دست آورید؛

لازم است مبلغ ناچیزی را صرف هزینه تشکیل پرونده، آبونمان و اعتبارسنجی کنید؛

ضمنا سقف این تسهیلات، ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومان است؛

میزان سود و شرایط بازپرداخت وام فوری بدون ضامن بانک رفاه

طرح وام بانک رفاه بدون ضامن با سود ۱۸ درصد و حداکثر زمان بازپرداخت ۴۸ ماه اعطا می‌شود. لازم به ذکر است که اگر سقف ۵۰ میلیون تومانی را انتخاب کنید، حداکثر زمان بازپرداخت آن ۳۶ ماه است. البته باوجود قیمت‌های سر به فلک کشیده بهتر است از حداکثر مبلغ وام که ۱۰۰ میلیون تومان است، بهره ببرید. 

دیگر نوبت به آشنایی با مدارک لازم جهت دریافت وام رسیده است تا به راحتی و بدون نقص مدرک به شعب بانک رفاه مراجعه و تسهیلات مورد نیازتان را دریافت کنید.