عملکرد ابراهیم رئیسی در یکسال گذشته این تفکر را میان اهالی سیاست ایجاد کرده است که او احتمالا تنها رئیس جمهور تک دوره‌ای ایران شود، در این صورت بعید نیست لاریجانی بار دیگر پا به عرصه رقابت گذاشته و با کاندیداتوری در انتخابات 1404 بخواهد رقیب را از میان به در کند.

سه پیش بینی از آینده سیاسی علی لاریجانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پس از رد صلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 توسط شورای نگهبان، بازار حرف و حدیث ها درباره حذف او از سپهر سیاسی ایران داغ شد و کناره گیری او از  مسئولیت پیگیری امور ایران و چین به این زمزمه ها بیشتر دامن می زد. اما، حکم انتصاب رئیس سابق مجلس به عنوان عضو حقیقی شورای عالی انقلاب مُهری بر پایان این گمانه ها شد و این پالس را رساند که لاریجانی حذف شدنی نیست. 

گمانه ها و خبرهایی که طی مدت اخیر در گوشه و کنار محافل سیاسی درباره رئیس سابق پارلمان ایران منتشر شده است، 3 آینده‌ متفاوتی را برای او ترسیم می کند.

لاریجانی رقیب ابراهیم رئیسی در 1404می شود؟

حضور علی لاریجانی در انتخابات هیچگاه قابل پیش بینی نبوده است، مانند انتخابات 98 که به یکباره از حضور در انتخابات مجلس کناره گیری کرد یا در انتخابات 1400 که ناگهان در آخرین روز از ثبت نام کاندیداها به ساختمان سیاسی خیابان فاطمی رفت تا بار دیگر شانس خود را برای رسیدن به صندلی ریاست جمهوری بیازماید. شانسی که این بار با او یار نبود و مشاور رهبری نتوانست از گیت شورای نگهبان بگذرد. 

در ماه های اخیر هم که حضور در گعده های سیاسی به همراه حسن روحانی، سید حسن خمینی، علی اکبر ناطق نوری و سید محمد خاتمی حاشیه ساز بوده و شائبه تشکیل حزب جدید سیاسی را توسط این چهره ها تقویب کرده است.

هر چند که اطرافیان لاریجانی مانند عزت الله یوسفیان ملا، احتمال تشکیل حزب توسط لاریجانی را به ضرس قاطع رد می کنند اما، خودش در این باره گفته است:« ممکن است اما الان باید نظرات مطرح شود تا نقد کنند. چون حزبی که فقط برای قدرت باشد، دچار انشعاب و… می‌شود و نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. حزب نیازمند پیوند ایدئولوژیک و فکری است که باید پایه‌های آن را بپذیرند، وگرنه تخریب می‌شود. در غیر این صورت مثل خیلی از احزاب ما تبدیل به دورهمی می‌شود. باید افراد سیاسی که دور هم جمع می‌شوند، بگویند ما این اندیشه سیاسی را داریم.»

از سوی دیگر عملکرد ابراهیم رئیسی در یکسال گذشته این تفکر را میان اهالی سیاست ایجاد کرده است که او احتمالا تنها رئیس جمهور تک دوره‌ای ایران شود، در این صورت بعید نیست لاریجانی بار دیگر پا به عرصه رقابت گذاشته و با کاندیداتوری در انتخابات 1404 بخواهد رقیب را از میان به در کند.

ریاست مجمع تشخیص به علی لاریجانی می رسد؟

با به پایان رسیدن مجلس دهم و پایان ریاست 12 ساله علی لاریجانی در ساختمان هرمی شکل بهارستان، او با حکم رهبر انقلاب به عضویت مجمع تشخیص درآمد و در طی 2 سال گذشته حضوری فعال در مجمع داشت. 

همزمان با نزدیک شدن به پایان ماموریت اعضای فعلی مجمع تشخیص گمانه زنی ها درباره تغییرات آن و رئیس آینده مجمع بیشتر شده است.

در این میان، درحالی که افرادی چون محمدرضا باهنر از احتمال ابقای صادق لاریجانی به ریاست مجمع سخن می گویند، در این سوی میدان نیز، برخی برادر او یعنی علی لاریجانی را مناسب مدیریت مجمع می دانند. مانند منصور حقیقت پور، نماینده سابق مجلس که در گفتگو با قرن نو، با اشاره به حضور آملی لاریجانی در جایگاه ریاست مجمع گفت:« به نظر من، آقای آملی لاریجانی ریاست مجمع را همچنان داشته باشند. از قرائن و شواهد احساس می شود ایشان کم کم جا افتاده‌اند و پخته شده‌اند. البته امسالی مثل اقای علی لاریجانی نیز می توانند مدیریت مجمع را نیز داشته باشند.»

لاریجانی در میان سران قوا؟

گمانه زنی جدید درباره آینده سیاسی لاریجانی از روز گذشته کلید خورد. روز گذشته، برخی کانال های خبری،  از انتصاب علی لاریجانی، به ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه خبر دادند.

خبری که فورا با واکنش یک رسانه اصولگرا مواجه شد و ان را تکذیب کرد اما، بنابر آنچه که ایسنا نوشته است، دفتر رئیس سابق مجلس این خبر را نه تایید کرده است و نه تکذیب. این خبرگزاری نوشته است:« دفتر وی نفیاً و اثباتاً این خبر را نه تایید کرد و نه تکذیب و انتشار آن را «شیطنت رسانه‌ای» دانست.»

با این حال، این که مشاور رهبر انقلاب به یک سمت جدید منصوب شود یا خیر هنوز مشخص نیست اما، نکته مهم این است که لاریجانی یک مهره مهم در میان اصولگرایان و اعتدالیون است و حذف او به سادگی امکانپذیر نیست.

از سوی دیگر طبق بند هفت اصل ۱۱۰ قانون اساسی،«حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه»از وظایف و اختیارات رهبر جمهوری اسلامی به حساب می‌آید و حضور لاریجانی در این جایگاه نشانه ای دیگر از اعتماد رهبری انقلاب به او خواهد بود. 

منبع: قرن نو