تیم ملی کشتی فرنگی در حالی با دو نقره و یک برنز و کسب عنوان چهارمی تیمی به کار خود پایان داد که بار دیگر صدای اعتراض مخالفان بنا بلند شده است.

موافقان و مخالفان محمد بنا چه می‌گویند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، نتایج المپیک توکیو و البته بیشتر از آن درخشش فرنگی‌کاران در مسابقات جهانی 2021 سطح توقعات از محمد بنا و تیمش را حسابی بالا برده بود؛ تا حدی که خیلی ها تصور می کردند در غیاب روسیه، ایران کاندیدای اصلی قهرمانی در مسابقات جهانی 2022 بلگراد خواهد بود. 

محمد بنا هم تیمش را با ترکیبی نسبتا مشابه با سال قبل که یک نتیجه تاریخی را با 4 طلا و 2 برنز کسب کرده بودند، راهی بلگراد کرد، اما از همان روز اول هیچ چیز خوب پیش نرفت؛ تا اینکه در نهایت محمدرضا گرایی امید اصلی کسب مدال طلا هم به شکل ناباورانه‌ای در فینال باخت و نقره‌ای شد. البته که امین میرزازاده هم در سنگین وزن فقط به خاطر اینکه در تایم دوم اخطار گرفته بود، نتیجه را به رقیب ترکیه‌ای واگذار کرد. 

ناکامی در 7 وزن برای کسب مدال و ماندن در حسرت طلا در بلگراد و از دست دادن شانس رفتن روی سکوی تیمی در کنار اینکه علی ارسلان با پرچم تیم ملی صربستان در این رقابت ها طلایی شد؛ همه و همه باعث شده تا انتقاداتی به سوی آقای خاص کشتی ایران روانه شود. 

حالا که بار دیگر امکان استعفای محمد بنا در بازگشت از مسابقات و به خاطر انتقادات به نظر محتمل می‌رسد و منتقدانش هم خواهان برکناری او هستند، بد نیست نگاهی به نظر موافقان و مخالفان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی بیاندازیم.

* رنگرز: در ایران مربی در حد بنا نداریم

حسن رنگرز، قهرمان سابق جهان: به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ کشتی، قطعا با برکناری بنا مخالفم چرا که بنا مربی شایسته‌ای است و همین الان یکی از بهترین مربیان جهان است. با صراحت می‌گویم ما در داخل ایران هیچ مربی در اندازه محمد بنا نداریم، ضمن اینکه کادر فنی او نیز با آمدن جوانان شایسته‌ای مثل طالب نعمت‌پور، عادل بالی‌تبار و قیطاسی تقویت شده است و بنا در حال کادرسازی است. با کنار گذاشتن بنا قطعا مخالفم و تاکید می‌کنم او و کادرش باید تا المپیک پاریس حمایت شوند.

* بیابانگرد: نباید یک شخص تصمیم گیرنده باشد

افشین بیابانگرد، دارنده مدال برنز جهان: اگر برای این مسابقات به هر نحوی هر نفری را انتخاب می‌کردیم آیا نتیجه بدتر از این می‌شد؟ با وجود کشورهایی که در این رقابت‌ها حاضر شدند اگر با انتخابی نفرات اعزام می‌شدند، فکر نکنم نتیجه بدتری می‌گرفتیم. اولین موضوع مهم این است که چرخه انتخابی را رعایت کنیم و به یک شخص یا یک ایده بسنده نکنیم. خیلی از سالن‌های کشتی خالی شده است. ما قهرمانانی داریم که شاید نفر سوم یا چهارم هستند اما ممارست ندارند و حاضر نیستند ۴ یا ۵ سال تلاش ‌کنند که به دوبنده تیم ملی برسند. وقتی اجازه و فرصتی به آن‌ها داده نمی‌شود کشتی را رها می‌کنند و می‌روند.

* لرستانی: بنا باید برود تا روحیه اش عوض شود!

علیرضا لرستانی، پیشکسوت کشتی: سرمربی تیم ملی خسته شده بود. او سال گذشته هم گفت نمی خواهم ادامه بدهم اما به هر شکل به کار ادامه داد. باید قبول کنیم که بنا ۶۴ یا ۶۵ سال سن دارد و هر کسی هم جای او باشد خسته می شود. او با وجود خانواده و فرزند، حضور دائم در اردوها برایش سخت است و باید برود تا روحیه اش عوض شود.

* وزیر ورزش: من کارشناس کشتی نیستم!

حمید سجادی: من شخصاً کارشناس کشتی نیستم که ارزیابی کنم. منتظریم که کارشناسان کشتی و خود فدراسیون تحلیل و دلایل و سخنان خود را بیان کنند. برای همان سه مدالی که به دست آمد هم خسته نباشید می‌گوییم. خانواده ورزش و اهالی کشتی دوست داشتند که مدال طلا هم بین مدال‌ها باشد اما فکر می‌کنم که حتماً قضاوت و کارشناسی و تحلیل به عهده کارشناسان امر است.

* تسنیم: بنا خودش بهتر می داند کی برود

خبرگزاری تسنیم نوشت: باید دید دیدگاه فدراسیون کشتی در مورد نتیجه تیم ملی فرنگی در بلگراد چیست؟ هر چند جایگاه رفیع محمد بنا در کشتی فرنگی ایران، جایگاهی نیست که استفاده از واژه‌ «برکناری» مناسب و منصفانه به نظر برسد. بنا خودش بهتر از هر کسی می‌داند وقت آمدن و رفتن چه موقعی است، او مربی فوق‌العاده باهوشی است. کسی که تیمش در لندن معجزه کرد و بهترین نتایج را در تاریخ کشتی فرنگی ایران به دست آورد.

* اسفندیاری‌فر: بنا کارنامه بدی ندارد

مهرزاد اسفندیاری‌فر، مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی: گاهی اوقات انتخاب‌های او خوب جواب می‌دهد اما گاهی خیر؛ مثلا به علی ارسلان حتی اعتقاد نداشت در تمرینات باشد اما او برای صربستان طلا گرفت. بنا کم زحمت نکشیده و از نظر نتیجه کارنامه بدی ندارد اما فرصت باید برای همه باشد. ما سرمربی داشتیم هر زمان به مسابقات رفته اوت شده اما باز هم در تیم ملی بوده است.

* فارس: پیش‌کسوتان بنا را مقصر می‌دانند

خبرگزاری فارس نوشت: امسال با وجود اینکه رئیس فدراسیون کشتی هر نوع امکانات رفاهی را برای ملی‌پوشان فراهم کرده و حتی پاداش هم در نظر گرفته شد اما کشتی فرنگی نمایش ضعیفی داشت به طوری که خیلی از پیشکسوتان این رشته علاوه بر مطرح کردن مشکل جسمانی کشتی‌گیران، پیکان انتقاد را به سوی محمد بنا آقای خاص کشتی فرنگی گرفتند چرا که اعتقاد داشتند یکی از دلایل این نتایج ضعیف عدم برگزاری انتخابی در برخی از اوزان بوده است.

* میزان: بهتر است بنا مدیر فنی شود

خبرگزاری میزان نوشت: به نظر می‌رسد محمد بنا که حتی طی ماه‌های قبل اقدام به قطع همکاری با فدراسیون کشتی کرده بود و با اصرار مجدد بزرگان کشتی فرنگی بازگشت، دیگر آن توان و انرژی لازم برای کار کردن به عنوان نفر اول را ندارد و شاید بهتر باشد در پُست دیگری مانند مدیرفنی که فشار کمتری را باید تحمل کند، ادامه دهد. آقای خاص اجازه نده خاطرات شیرین گذشته جایش را به ناکامی‌های سریالی بدهد،‌ دیگر کسی‌ طاقت اشک‌های تو پس از المپیک ریو را ندارد، پس برای ما همان «آقای خاص» بمان لطفاً با آن خاطرات شیرینی که برای مردم ساختی.

* ایران ورزشی: چرا فدراسیون از بنا حمایت نمی کند؟ 

محسن وظیفه، کشتی‌نویس روزنامه ایران ورزشی نوشت: می‌گویند محمد بنا نباشد ما باشیم اما نمی‌گویند که خودشان وقتی که بودند چه کردند و یا وقتی نبودند و در کشورهای دیگر مربیگری کردند، چه خروجی داشتند. البته بدیهی است که وقتی درخت روی زمین بیفتد تبر به دست هم زیاد ‌شود اما در این میان عجیب است که چرا فدراسیون کشتی سیاست سکوت را در پیش گرفته است. حمایت از مربی که بهترین نتیجه تاریخ را کسب می‌کند، هنر نیست. وقتی یک تیم نتیجه می‌گیرد هزار تا صاحب پیدا می‌کند. مهم موقع شکست است که فدراسیون پشت کادرفنی در بیاید و بگوید ما بهترین مربی دنیا را داریم و به او اعتماد داریم.

* مهر: این شکست نقطه پایان بنا در عرصه مربیگری بود!

خبرگزاری مهر نوشت: به هر حال با توجه به تجربیات قبلی از رفتار آقای خاص که میانه خوبی با شنیدن انتقاد ندارد این بار هم باید منتظر از دسترس خارج شدن محمد بنا به محض ورود به ایران باشیم. اما این بار وضعیت فرق می‌کند و خیلی از اهالی کشتی موافق با رفتن او هستند، به ویژه متولیان فدراسیون کشتی که از هیچ حمایتی از این تیم دریغ نکردند و حالا باید پاسخگوی نتایج ضعیف بنا و تیمش باشند. آنچه مسلم است شکست بنا و همکارانش در بلگراد می‌تواند نقطه پایان او در عرصه سرمربیگری تیم ملی باشد که بر خلاف موارد قبلی، اکثر اهالی و متولیان کشتی هم منتظر آن هستند.