تیم ملی آمریکا به نسبت دوره‌های گذشته با نتایج ضعیف‌تری در مسابقات دوستانه راهی جام جهانی خواهد شد.

آمریکای ناامیدکننده در راه جام جهانی!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه" تیم ملی آمریکا شب گذشته در دیداری دوستانه مقابل عربستان با نتیجه تساوی بدون گل متوقف شد تا از دو دیدار دوستانه برابر حریفان آسیایی یک شکست دو بر صفر مقابل ژاپن و تساوی برابر شاگردان رنار نصیبش شود.

با نگاهی به دیدارهای دوستانه آمریکا پیش از جام‌های جهانی گذشته درمی‌یابیم آمریکایی‌ها به نسبت جام‌های قبل عملکرد ضعیفی از خود در دیدارهای تدارکاتی به ثبت رساندند و گرگ برهالتر باید فکری اساسی به حال اوضاع تیمش کند. به خصوص که عملکرد این تیم مقابل رقبای آسیایی اصلا قابل قبول نبود و همین موضوع می‌تواند نقطه روشنی برای تیم ملی ایران باشد. در ادامه به بررسی عملکرد امریکا در دیدارهای دوستانه قبل از جام‌های جهانی و نتیجه این تیم در جام‌ها می‌پردازیم.

آخرین دیدارهای تدارکاتی امریکا پیش از جام جهانی 2002 کره و ژاپن با نمایش قابل قبول یانکی‌ها همراه بود. آنها اروگوئه را با نتیجه دو بر یک شکست دادند، جاماییکا را پنج بر صفر در هم کوبیدند و در انتها با نتیجه دو بر صفر مغلوب هلند شدند اما در جام جهانی بهترین عملکرد تاریخ خودشان را به ثبت رساندند و بعد از صعود از گروهی با حضور کره، لهستان و پرتغال، مکزیک را در یک هشتم نهایی شکست دادند و با حداقل اختلاف مقابل نایب‌قهرمان جام، آلمان در مرحله یک چهارم نهایی شکست خوردند.

امریکا برای آماده‌سازی در این دوره از رقابت‌ها در سه بازی دوستانه به ترتیب مقابل ونزوئلا، لتونی و آنگولا قرار گرفت و با برتری در هر سه مسابقه راهی آلمان شد. اما آنها برخلاف دوره قبل در این جام جهانی توفیقی نیافتند و با دو شکست برابر غنا و جمهوری چک و تساوی مقابل قهرمان جام ایتالیا، از گردونه رقابت‌ها در همان مرحله گروهی حذف شدند.

امریکایی‌ها عمده بازی‌های دوستانه خودشان پیش از شروع جام جهانی را به مسابقه برابر حریفان اروپایی گذراندند. آنها بعد از دو شکست مقابل هلند و چک، در نهایت ترکیه را بردند و راهی افریقا شدند. امریکایی‌ها در این دوره با دو تساوی برابر اسلوونی و انگلیس راهی سومین دور مرحله گروهی شدند و بعد از پیروزی مقابل الجزایر، از گروه C مسابقات صعود کردند اما در یک‌هشتم نهایی باز هم در تکرار نتیجه دوره گذشته مقابل غنا شکست خوردند و از گردونه رقابت‌ها کنار رفتند.

آماده‌سازی مناسب امریکا برای جام جهانی برزیل عملکرد خوب این تیم را به دنبال داشت. آنها که در این دوره از مسابقات با آلمان، غنا و پرتغال گروه مرگ را تشکیل داده بودند، پیش از شروع مسابقات، سه دیدار تدارکاتی مقابل تیم‌های اروپایی و آفریقایی برگزار کردند. ابتدا آذربایجان را شکست دادند و سپس ترکیه و نیجریه را مغلوب کردند تا با آمادگی مناسبی به برزیل سفر کنند. آنها در مرحله گروهی نمایشی فوق‌العاده داشتند و بعد از دو دوره شکست متوالی برابر غنا سرانجام این تیم را از پیش رو برداشتند. مقابل آلمان با حداقل اختلاف شکست خوردند تا به واسطه تساوی در دیدار دوم مقابل پرتغال، از این گروه صعود کنند. آنها با وجود نمایش قابل قبول برابر بلژیک پرستاره، با نتیجه دو بر یک شکست خوردند تا به کار خودشان در برزیل با حذف در یک هشتم نهایی خاتمه دهند.

امریکا که در این دوره از مسابقات در قطر با ایران، انگلیس و ولز هم‌گروه است، در دیدارهای تدارکاتی آخر پیش از جام جهانی عملکرد قابل قبولی نداشته است. آنها پس از تساوی با السالوادور در لیگ ملت‌های کونکاکاف، در دو بازی دوستانه پیاپی مقابل نمایندگان آسیا به جهت شبیه‌سازی تیم ملی ایران ناکام بودند و بعد از شکست مطلق دو بر صفر برابر ژاپن، مقابل عربستان هم با نتیجه تساوی بدون گل متوقف شدند. با این حساب باید منتظر ماند و دید امریکایی‌ها که به نسبت دوره‌های گذشته بازیکنان شاخص‌تری در لیگ‌های معتبر اروپایی دارند، سرانجام در قطر چه نتیجه‌ای خواهند گرفت.

حسرت، بخش جدانشدنی از تصاویر بازیکنان امریکا در سه بازی گذشته بوده است؛ ستاره‌های مطرح این تیم از پولسیچ تا مک‌کنی در کسب پیروزی برای تیم ملی امریکا در بازی‌های گذشته ناکام بودند و همین موضوع، نگرانی‌های آنها پیش از جام جهانی را افزایش داده است.