سخنگوی دولت از ارسال لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری به مجلس خبر داد.

تغییر حقوق بازنشستگان در مجلس تصویب شد؟ | افزایش حقوق بازنشستگن چند درصدی شد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در نیمه اول اردیبهشت ماه وزیر رفاه اعلام کرد که پیشنهاد افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح درآمدی در هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی به تصویب رسیده و به هیئت دولت ارسال شود؛ هرچند وعده‌هایی از سوی مسئولان مربوط برای تصویب و اعمال افزایش حقوق‌ بازنشستگان در پایان اردیبهشت ماه داده شده بود؛ به علت آنچه که از سوی وزیر رفاه "درگیری دولت در طرح مردمی سازی یارانه‌ها" عنوان شد، سرانجام در ابتدای هفته جاری  افزایش حقوق بازنشستگان به تصویب دولت رسید. ما به تفاوت حقوق بازنشستگان قرار است به زودی پرداخت شود. در ادامه آخرین اخبار حقوق بازنشستگان را بخوانید. 

سخنگوی دولت از ارسال لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری به مجلس خبر داد.

علی بهادری جهرمی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:

«‌پیرو وعده قبلی، دولت لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان و همچنین بازنشستگان کشوری و لشکری را با قید دو فوریت، به مجلس ارسال کرد.

ان‌شاءالله با همکاری مجلس محترم شورای اسلامی، حقوق دریافتی کارکنان و بازنشستگان محترم افزایش خواهد یافت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، ضمن برشمردن موضوعاتی که باید در اولویت برنامه‌های وزیر بعدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد تاکیدکرد که وی باید به رفع موانع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان توجه ویژه داشته باشد و این مسئله را در دولت حل کند.

در بیان اولویت‌هایی که وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید برای اداره این وزارتخانه مدنظر قرار دهد، گفت: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید برنامه دقیقی برای اداره شرکت‌هایی که زیرمجموعه این وزارتخانه هستند، داشته باشد و این موضوع را به طور جدی مدنظر قرار دهد همچنین برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات صندوق‌های بازنشستگی از دیگر موارد مهمی است که باید در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

همسان‌سازی حقوق از مهمترین مطالبات کنونی جامعه بازنشستگان کشور است

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از دیگر موضوعات بسیار مهمی است که باید در اولویت برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد چرا که این موضوع از مهمترین مطالبات کنونی جامعه بازنشستگان کشور است.

وی تصریح کرد: تفاوت چشمگیر بین میزان دریافتی بازنشستگان کشوری و لشکری با کارگران و نحوه افزایش حقوق آنها از دیگر موضوعات حائز اهمیتی است که وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید مورد توجه قرار دهد آن هم در شرایطی که متاسفانه امسال حقوق این افراد تنها ۱۰ درصد افزایش یافته و به یکی از معضلات مهم آنها تبدیل شده است بنابراین آقای زاهدی‌وفا باید رفع این مشکلات را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و این مسئله را در دولت حل کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: آنچه مسلم است وضعیت دریافتی بازنشستگان به ویژه کارگران باعث شده که آنها در زمره اقشار آسیب‌پذیر جامعه قرار گیرند چرا که به لحاظ شرایط سنی هزینه زندگی و حتی درمان آنها به مراتب بیشتر از سایر افراد جامعه است بنابراین نیازمند حمایت جدی هستند که لازم است وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این امر توجه ویژه داشته باشد.  

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: اشتغال یکی دیگر از موضوعات مهمی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند از طریق سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه، زمینه ایجاد آن در سراسر کشور را فراهم کرده و با این روش رونق تولید را نیز دنبال کند.

پس از موافقت برای افزایش حقوق بازنشستگان انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۵درصد متناسب‌سازی باقی‌مانده از سال گذشته نیز به حساب این گروه واریز شود.

معاون دبیرکل خانه کارگر گفت: کانون عالی بازنشستگان تامین‌اجتماعی کشور باید به‌عنوان خط مقدم مطالبه‌گری بازنشستگان، بحث متناسب‌سازی را مورد پیگیری قرار دهد، اما تاکنون نه پاسخی در این زمینه گفته و نه زمان‌بندی مشخصی درباره پرداخت و نحوه پرداخت آن اعلام شده است.

باقی‌مانده ۲۵درصد از متناسب‌سازی حقوقی سال ۱۴۰۰ که هنوز پرداخت نشده، از جمله مطالبات بازنشستگان است که هنوز تعیین تکلیف نشده است.

در این خصوص حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفته است؛ اجرای متناسب‌سازی باقی‌مانده از ابتدای سال ۱۴۰۰ یک حق مبتنی بر متن صریح قانون است.

صادقی با اشاره به اینکه متناسب‌سازی باقی‌مانده بازنشستگان از ابتدای سال ۱۴۰۱ محاسبه شود، متذکر شده؛ در احکام حقوقی کسانی که محق هستند، باید متناسب‌سازی گنجانده شوند. ضمن اینکه ما خواهان معوقات ۲۸درصد حقوق افزایش نیافته ناشی از تاخیر دولت در پذیرش افزایش حقوق ۳۸درصد بازنشستگان سایر سطوح دریافت مستمری هستیم و این معوقات شامل ۵ ماه مابه‌التفاوت پرداخت نشده ۲۸درصد است، باید مدیران سازمان تامین اجتماعی مشخص کنند به چه نحوی (یک جا یا به مرور در فیش حقوقی هر ماه) واریز خواهد شد؟

بازنشستگان انتظار دارند قبل از پایان سال ۲۵درصد متناسب‌سازی باقی‌مانده از سال گذشته نیز اجرایی شده و معوقات آن از ابتدای سال به حساب بازنشستگان واریز شود.

در همین رابطه علی بابایی کارنامی، رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفته است؛ ما در زمینه تاخیر در پرداخت معوقات افزایش حقوق بازنشستگان و همچنین بحث افزایش مطابق مصوبه شورای عالی کار حق مسکن کارگران نیز پیگیری لازم را از دولت انجام خواهیم داد و در این زمینه مردم اطمینان خاطر را داشته باشند.

معاون دبیرکل خانه کارگر گفت: کانون عالی بازنشستگان تامین‌اجتماعی کشور باید به عنوان خط مقدم مطالبه‌گری بازنشستگان، بحث متناسب‌سازی را مورد پیگیری قرار دهد اما تاکنون نه پاسخی در این زمینه گفته و نه زمان‌بندی مشخصی درباره پرداخت و نحوه پرداخت آن اعلام شده است. 

معاون دبیرکل خانه کارگر گفت: کانون عالی بازنشستگان تامین‌اجتماعی کشور باید به عنوان خط مقدم مطالبه‌گری بازنشستگان، بحث متناسب‌سازی را مورد پیگیری قرار دهد اما تاکنون نه پاسخی در این زمینه گفته و نه زمان‌بندی مشخصی درباره پرداخت و نحوه پرداخت آن اعلام شده است. 

در این خصوص حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفته است؛ اجرای متناسب‌سازی باقی مانده از ابتدای سال ۱۴۰۰ یک حق مبتنی بر متن صریح قانون است.

وی افزوده؛ کانون عالی بازنشستگان تامین‌اجتماعی کشور باید به عنوان خط مقدم مطالبه‌گری بازنشستگان، بحث متناسب‌سازی را مورد پیگیری قرار دهد اما تاکنون نه پاسخی در این زمینه گفته و نه زمان‌بندی مشخصی درباره پرداخت و نحوه پرداخت آن اعلام شده است.

صادقی با اشاره به اینکه متناسب‌سازی باقی‌مانده بازنشستگان از ابتدای سال ۱۴۰۱ محاسبه شود، متذکر شده؛ در احکام حقوقی کسانی که محق هستند، باید متناسب‌سازی گنجانده شوند. ضمن اینکه ما خواهان معوقات ۲۸ درصد حقوق افزایش نیافته ناشی از تاخیر دولت در پذیرش افزایش حقوق ۳۸ درصد بازنشستگان سایر سطوح دریافت مستمری هستیم و این معوقات شامل ۵ ماه مابه‌التفاوت پرداخت نشده ۲۸ درصد است، باید مدیران سازمان تامین اجتماعی مشخص کنند به چه نحوی (یکجا یا به مرور در فیش حقوقی هر ماه) واریز خواهد شد؟

بنا به این گزارش، بازنشستگان انتظار دارند قبل از پایان سال ۲۵ درصد متناسب‌سازی باقی‌مانده از سال گذشته نیز اجرایی شده و معوقات آن از ابتدای سال به حساب بازنشستگان واریز شود.

در همین رابطه علی بابایی کارنامی، رییس فراکسیون کارگری مجلس گفته است؛ ما در زمینه تاخیر در پرداخت معوقات افزایش حقوق بازنشستگان و همچنین بحث افزایش مطابق مصوبه شورای عالی کار حق مسکن کارگران نیز پیگیری لازم را از دولت انجام خواهیم داد و در این زمینه مردم اطمینان خاطر را داشته باشند.

قلی شادبخش (رئیس هیات مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور) گفت: در بحث ۲۵درصد باقی مانده از همسان‌سازی حقوقی بازنشستگان در سال قبل ما ضمن رعایت محدودیت‌های مالی سازمان تامین اجتماعی پیگیر این مسئله در کانون و مجلس و تامین اجتماعی خواهیم بود.

در ماه‌های اخیر باوجود اینکه مسئله افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در شهریورماه حل شد، اما هنوز در نیمه دوم امسال مسائل دیگری علاوه بر افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح باقی مانده است؛ مسائلی چون بیمه تکمیلی، باقی مانده معوقات همسان‌سازی سال‌های گذشته و مسائلی مانند آن، از جمله این مطالبات است.

قلی شادبخش (رئیس هیات مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور) با اشاره به مشکل بیمه تکمیلی بازنشستگان اظهار کرد: قرارداد کانون بازنشستگان با شرکت بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی (آتیه سازان) در تاریخ اول آذرماه ۱۴۰۰ شروع و تا ۳۰ آبان‌ماه امسال اعتبار دارد. لذا تا قبل از این تاریخ نمی‌توان تغییری در نوع قرارداد و شرکت همکاری کننده ایجاد کرد.

وی افزود: ما حدود ۹ سال است که با شرکت آتیه سازان قرارداد بیمه تکمیلی داشتیم که رضایت نسبی بسیاری نیز برقرار بود، اما امسال با افزایش تعرفه‌ها و قیمت‌های خدمات درمانی مشکلاتی در خدمات این شرکت پیش آمده که باعث نارضایتی بخشی از بازنشستگان ما شده است.

شادبخش با اشاره به اینکه «ما در کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی در صدد بازبینی این قرارداد هستیم و به همه شرکت‌های بیمه تکمیلی برای بررسی شرایط فراخوان خواهیم داد» توضیح داد: البته فعلا پیگیر حل مشکلات بیمه تکمیلی تا این موعد هستیم و شرکت آتیه سازان نیز قول‌هایی در این زمینه داده است، اما برای تجدید قرارداد از شرکت‌های مختلف باید در مناقصه دعوت شود و از رئیسان کانون‌های بازنشستگان استان‌های کشور در این زمینه نظرخواهی خواهیم کرد.

رئیس هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی اضافه کرد: ما برای مناقصه باید بسته درمان بیمه تکمیلی را طراحی و ارائه دهیم و در زمینه مناقصه با شرکت‌ها باید این مناقصه را روزنامه‌های کثیرالانتشار نیز انعکاس دهیم. ضمن اینکه با مدیرعامل‌های شرکت‌های مهم نیز قبل از آن مکاتبه خواهیم کرد. امیدواریم بتوانیم در قرارداد جدید رضایت بیشتری برای بازنشستگان بیمه شده بدست بیاوریم.

بازنشستگانی که سال قبل بازنشست شده‌اند، هنوز موفق به دریافت پاداش پایان خدمت خود نشده‌اند؛ وعده‌ها برای پرداخت تا پایان شهریور نیز به نتیجه نرسید.