کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت:‌ایران به هیچ وجه نمی پذیرد که مطابق نظر روس ها عمل کند. ایران براساس منافع خودش عمل می کند و تصمیم می گیرد، نه روس ها.

بهشتی‌پور: ایران به‌ هیچ‌ وجه زیر بار دیکته روس‌ها نمی‌رود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت:‌ایران به هیچ وجه نمی پذیرد که مطابق نظر روس ها عمل کند. ایران براساس منافع خودش عمل می کند و تصمیم می گیرد، نه روس ها.

این روزها دوباره اختلافات ایران و غرب بالاگرفته اما نه برای موضوع هسته ای بلکه این ادعا دارند ایران به روسیه در جنگ اوکراین کمک نظامی می کند. برخی تحلیلگران معتقدند «این دامی است که روس ها برای ایران پهن کردند تا برای خود شریک پیدا کنند» اما هستند تحلیلگرانی که نظری کاملا عکس دارند.

حسن بهشتی پور در گفتگو با نامه‌نیوز درباره نظریه طراحی روس ها برای درگیر کردن ایران در جنگ اوکراین گفت: برخی ها اصرار دارند که مشکلات ایران را گردن روسیه بیاندازند و این طور القا کنند که روس ها می خواهند ایران را وارد بازی های خطرناک کنند. این افراد در واقع قصد دارند بگویند «ما مستعمره روسیه هستیم و روسیه به ما دیکته می کند چه کاری بکنیم و چه کاری نکنیم».

وی افزود: ایران به هیچ وجه نمی پذیرد که مطابق نظر روس ها عمل کند. ایران براساس منافع خودش عمل می کند و تصمیم می گیرد، نه روس ها. این طور نیست که طرف روسی به ایران کاری را تحمیل کند. افرادی که علاقمند هستند موضوع پهپادها را به گردن روسیه بیاندازند با این تحلیل که «روسها می خواستند پای ایران را به جنگ اوکراین باز کنند»، به این سئوال پاسخ دهند که واقعا روس ها از این اتفاق چه نفعی می برند؟

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اظهار کرد:‌ روسیه خودش تا خرخره در جنگ اوکراین غرق شده است چون تصمیم غلطی گرفت و به کشور همسایه اش حمله کرد، حالا درگیر کردن ایران چه مشکلی از روس ها حل می کند. ایران و روسیه از دهه ها پیش در چارچوب سیاست های دفاعی با هم همکاری و مبادلات نظامی داشتند.

وی با اشاره به استقبال یک مقام روس از تحریم های ایران افزود: او یک امر واقع را گفته است چون اگر تحریم های نفتی ایران ادامه پیدا کند اثربخشی تحریم های روسیه علیه غرب بیشتر می شود و کشورهای اروپایی می فهمند تقابل شان با روسیه غلط بوده است بنابراین طبیعی است که روسیه تمایل دارد تحریم های نفتی ایران ادامه پیدا نکند تا بازار انرژی همچنان متشنج باقی بماند اما این وضعیت قطعا به نفع ایران نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی آمریکا و اروپا را باعث و بانی ادامه یافتن تحریم ها علیه ایران خواند و یادآور شد: اگر آنها همین امروز تحریم ها را لغو کنند بلافاصله می توانند با ایران مبادلات نفتی خود را از سر گیرند، چرا این کار را نمی کنند؟ آیا این مسئله را باید گردن روسیه بیاندازیم؟ در دنیای سیاست نباید اسیر بازی های ژورنالیستی شویم.