وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با همتای کانادایی‌اش، در یک کنفرانس خبری مشترک، ادعای فروش پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکرار کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به کانادا و دیدار با ملانی جولی، همتای کانادایی‌اش، در  یک کنفرانس خبری مشترک که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره ادعای فروش پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، گفت: ما پیش از تجاوز روسیه علیه اوکراین به سراغ شبکه‌های پهپادی ایران رفته بودیم. یک سال پیش آن را تحریم کردیم. چند هفته پیش دوباره آن‌ها را تحریم کردیم. ما در تلاشیم که این شبکه‌ها را  در هم بشکنیم. هر کاری که بتوانیم انجام بدهیم را، نه فقط با تحریم‌ها بررسی می‌کنیم تا این تجارت را مختل و به اوکراینی‌ها کمک کنیم توان دفاعی‌شان را تقویت کنند.

بلینکن در ادامه مدعی شد: فکر می‌کنم این کاری که ایران انجام می‌دهد چیزیست که واقعا تمام جهان، عمیقا با آن مخالف خواهد بود. این موضوع همچنین گواهی می‌دهد تحریم‌هایی که ما علیه روسیه اعمال کرده‌ایم و اقداماتی که در زمینه کنترل صادرات علیه آن انجام داده‌ایم، تاثیری قوی داشته‌اند؛ چراکه روسیه قادر به تولید قطعات برای ساخت تجهیزات خودش نیست و مجبور است به هر گوشه‌ای از جهان رو کند تا برای تداوم این تجاوز، لوازم مورد نیازش را فراهم کند. بنابراین، ما به جد دنبال این هستیم که ببینیم چه کاری می‌توانیم برای متوقف شدن این کار انجام بدهیم، اما اولین چیز این است که این موضوع برای تمام جهان عیان است. من فکر می‌کنم جهان با این رابطه و تامین این تسلیحات برای روسیه کنار نخواهد آمد.

ملانی جولی نیز با صحه گذاشتن بر ادعاهای بلینکن در این باره گفت: ما به همکاری با آمریکا امیدواریم تا بتوانیم حقیقت دست داشتن ایران در اوکراین را آشکار کنیم و اطمینان بیابیم آن‌ها پاسخگو خواهند شد.

طبق گزارش وزارت امور خارجه، وزرای امور خارجه آمریکا و کانادا، علاوه بر این درباره اتفاقات اخیر و ناآرامی‌ها در ایران نیز گفت‌وگو کردند.

ادعای بلینکن درباره فروش پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین در پی این مطرح می‌شود که واشنگتن چند ماه پیش، مدعی شده بود اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد ایران برنامه دارد به روسیه صدها پهپاد برای استفاده در جنگ اوکراین بفروشد و مقامات روس قرار است آموزش‌های لازم را برای روش استفاده از این پهپادها در ایران دریافت کنند. علاوه بر این، دولت آمریکا پیش‌تر مدعی شده بود پهپادهای ساخت ایران در یمن و اتیوپی نیز به کار رفته‌اند.

اخیرا اوکراین و دیگر کشورهای اروپایی نیز مدعی شده‌اند که روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین استفاده کرده است.

مقامات روسیه این ادعا را «بی‌اساس» تلقی کرده و گفته‌اند، روسیه از پهپادهای ساخت خودش در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

در همین راستا،  حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران ، دوشنبه گذشته در جمع  مدعوین هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه‌ (اوآنا) که با حضور ده‌ها تن از روسای خبرگزاری‌های شرکت کننده در مجمع عمومی سازمان اوآنا برگزار شد، در بخشی از سخنان خود، جنگ اوکراین و اتهامات وارده به ایران از سوی طرف‌های غربی را یکی از موضوعات روز سیاست خارجی عنوان، و تاکید کرد: همانگونه که ایران مخالف جنگ و آوارگی مردم در افغانستان، سوریه، یمن و عراق بود، موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخافت با جنگ و آوارگی در اوکراین نیز از روز نخست به صورت شفاف اعلام شده است. 

امیرعبداللهیان با برشمردن تلاش‌های ایران برای میانجیگری و خاتمه جنگ در اوکراین و تداوم این تلاش‌ها تصریح کرد: ما با روسیه همکاری‌های متنوعی از جمله در حوزه دفاعی داریم و خواهیم داشت و در این راستا در گذشته امکانات و تسلیحاتی را در قالب دفاعی از روسیه دریافت کرده و یا به این کشور تحویل داده‌ایم. با این وجود در راستای سیاست ثابت و اصولی خود، قویا مخالف جنگ اوکراین و تسلیح هر یک از طرفین بوده‌ایم. لذا هیچ سلاحی را به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نداده‌ایم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: از طریق مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام آمادگی کرده‌ایم تا در نشستی میان تیمی فنی از ایران و اوکراین، چنانچه سندی در مورد استفاده از پهبادهای ایرانی علیه اوکراین وجود دارد ارائه شود و چنانچه این موضوع در آن نشست مسجل شود، ما نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نخواهیم بود. اگرچه مقامات روسی تصریح کرده‌اند که تجهیزات استفاده شده در جنگ علیه اوکراین روسی است.

منبع: ایسنا