بیانیه تبیینی مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران درباره حوادث اخیر در کشور منتشر شد. در این بیانیه، در سه بخش پیش از آشوب، حین آشوب‌ها و پساآشوب به اطلاعاتی متقن درباره مداخلات رژیم آمریکا در اغتشاشات اخیر کشور اشاره شده است. در مقدمه بیانیه مذکور ضمن اشاره به اتقان داده‌ها و مستند بودن آنها آمده است:

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

براساس اطلاعات موجود، محرز شده است که زمینه‌سازی، مقدمه‌چینی و نیز بخش مهمی از عملیات اجرایی آشوب‌های اخیر توسط سرویس‌های جاسوسی بیگانه در قالب بسته‌ای طراحی و به‌واسطه برخی گروه‌ها و شبکه‌های مرتبط با آنها به روش‌های مختلف درون کشور پیاده‌سازی شده است.

بیانیه حاضر در ادامه یادآور می‌شود رصدهای دقیق و مستمر اطلاعاتی در بیش از یک‌سال گذشته، همچنین مستندات موجود از مقطع اغتشاشات اخیر و نیز اطلاعات به‌دست آمده از سناریوهای دشمن برای مقطع پسابحران، مصادیق فراوان و استنادات غیرقابل انکاری از نقش‌آفرینی همه‌جانبه رژیم‌تروریستی آمریکا در طراحی، اجرا و استمرار غائله مذکور دارد. تدوین‌کنندگان این بیانیه تبیینی در بخش مربوط به مرحله پیش از آشوب با مستمسک قراردادن ماجرای درگذشت مرحومه امینی از سوی رژیم آمریکا تاکید کردند: مستندات اطلاعاتی موجود نشان می‌دهد سرویس جاسوسی سیا (C.I.A) با همکاری سرویس‌های جاسوسی هم‌پیمان و نیابتی‌های مرتجع، پیش از آغاز آشوب‌ها، به شیوه‌هایی که اشاره خواهد شد برای راه‌اندازی یک غائله سراسری در ایران با هدف ارتکاب جنایت علیه ملت بزرگ ایران و تمامیت ارضی کشور و نیز زمینه‌سازی برای تشدید فشارهای خارجی، طراحی مبسوطی به‌عمل آورده بود. طبق اطلاعات موجود، نقش اصلی را در این میان آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(C.I.A) به‌عهده داشت و از همکاری نزدیک سرویس اطلاعات خارجی انگلیس خبیث، سرویس اطلاعات خارجی رژیم کودک‌کش صهیونیستی(موساد) و سرویس اطلاعات خارجی اشرافیت بدوی آل‌سعود و چند کشور دیگر برخوردار بود. اطلاعات معتبری در اختیار هست که برنامه‌ریزی و اجرای عملیاتی بخش عمده آشوب‌ها توسط سرویس موساد با همکاری شقی‌ترین گروهک‌های تروریستی صورت گرفته است. در بیانیه مذکور درباره عملکرد سرویس‌های جاسوسی برای زمینه‌سازی آشوب‌ها درباره اقداماتی مثل تاسیس شبکه سازمان‌های همدستان، تلاش آمریکایی‌ها برای شکل‌گیری و بحران‌سازی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی مثل برگزاری نشست حقوق بشر اسلو، القای بحران کارآمدی با تاکید بر حادثه هواپیمای اوکراینی و واقعه متروپل آبادان،‌ مطالبه‌سازی کاذب با هدف پنهان کردن تاثیر تحریم‌های ظالمانه،‌ برگزاری دوره‌های آموزش جنگ‌های ترکیبی و براندازی نرم، شناسایی و سازمان‌دهی شبکه اراذل و اوباش در مراکز قمار، فحشا و همچنین تلاش‌‌های گسترده برای تزریق پول و امکانات و مسلح کردن افراد به سلاح‌های گرم و انواع دیگر تجهیزات به منظور توانمند کردن آنها در عملیات خرابکارانه علیه مراکز و تاسیسات مهم و راه‌اندازی آشوب و تولید خشونت علیه مردم عادی و همچنین نیروهای انتظامی و بسیج، توضیحات مبسوطی ارائه شد. 

تدوین‌کنندگان این بیانیه در توضیح اقدامات رژیم آمریکا در بخش مربوط به مرحله حین آشوب به موضوع درنظرگرفتن بودجه ویژه برای فضای سایبر در زمان اغتشاش اشاره کردند و آوردند: در ماه‌های گذشته اجرای عملیات‌های گسترده علیه امنیت روانی مردم ایران در قالب کمپین‌های گسترده سیاسی و اجتماعی، حوزه‌ای از تلاش‌های سرویس اطلاعاتی آمریکا برای فشار بر مردم ایران بود. راه‌اندازی جنگ اطلاعاتی و شناختی با عاملیت نهادهای اطلاعاتی و نظامی مانند سیا، سایبرکام و سنتکام، امروز در خود آمریکا نیز هیاهو به راه انداخته است، به‌طوری‌که افشای بخش کوچکی از عملیات فریب سایبری گسترده آمریکا علیه افکار عمومی ملت ایران باعث شد واکنش‌های مقامات آمریکایی را برانگیزد و حتی پس از آن برخی رسانه‌های آمریکایی تلاش کردند برای درزگیری از رسوایی به‌وجود آمده برای دولت آمریکا از سطح و گستره عملیات‌های ننگین انجام شده بکاهند، البته خود می‌دانند پرداختن بیشتر به این موضوع و افشای ابعاد بیشتر آن و درنهایت اعتراف به شکست‌های تحمیل شده، هزینه‌های این سرویس‌ها را به‌شدت افزایش خواهد داد.

 در ادامه این بیانیه درباره مرحله پساآشوب آمده است:  در یک ماه و نیم گذشته، دشمن آمریکایی و هم‌پیمانان خبیث و پیاده نظام مزدور و نارسانه‌های سفارشی‌کار آنها، یقینا با کل توان خویش وارد عرصه جنگ ترکیبی تمام عیار و بزرگ‌ترین عملیات تأثیرگذاری با نظام مقدس جمهوری اسلامی شدند. برای جامعه اطلاعاتی پرافتخار کشور که شبانه‌روزی و لحظه به لحظه تحرکات ائتلاف شیطان بزرگ را تعقیب می‌کردند، کمترین تردیدی وجود ندارد که حریف کل سناریوهای جنگ نرم و ترکیبی و عملیات تأثیرگذاری خویش را با همه توانمندی قشون خود و هم‌پیمانان، وارد صحنه‌ نبرد با ملت مقاوم و سرافراز ایران اسلامی کرد. اذعان داریم دشمن مزاحمت ایجاد و خسارت وارد کرد و تعدادی از جوانان این مرز و بوم را به خاک و خون کشید، اما با اتقان کامل می‌گوییم او نتوانست به هیچ‌یک از اهداف اصلی از پیش تعیین شده خود دست یابد. این ارزیابی مستدل و قطعی ماست که از قضای روزگار، دشمن آمریکایی و انگلیس خبیث نیز به آن اذعان دارند اما جرأت و جسارت اعتراف آشکار به آن را ندارند. جامعه اطلاعاتی کشور، با الطاف الهی و عنایات اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) به ارزیابی داخلی سازمان‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس دسترسی یافته است که صریحا دربردارنده آن اعترافات، هم در پیرامون شکست سناریوهای مجمع شیاطین و هم در باب اذعان به ریشه‌دار بودن درخت تناور ایران اسلامی و در قبول اقتدار غیرقابل انکار ایران قوی می‌باشند. 

 تدوین‌کنندگان بیانیه حاضر در پایان بر این نکته تاکید کردند که حوادث اخیر کشور نیز بیش از همه، عنایات خداوندی به این آب و خاک را نشان داد؛ «پروژه‌ ویران‌سازی ایران» شکست مفتضحانه‌‌ای خورد. همان پروژه‌ای که قبلا در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و لیبی پیاده کردند، اما در ایران قوی شکست سختی خورد. طبیعی است به انتقام‌گیری از ملت سرافراز و مقاوم ایران روی آورند و بدیهی است بلافاصله، دست‌پروردگان داعشی و تروریست‌های تجزیه‌طلب را وارد میدان نمایند؛ اما با عنایات صاحب اصلی این ملک و ملت، حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه و عجل‌ا... تعالی فرجه‌الشریف، کل توطئه‌ها به‌سوی آنها برخواهند گشت ان‌شاءا.... همچنین آن اغتشاشات رشد و درک و فهم و بصیرت ملتی فرهیخته را یک‌ بار دیگر به نمایش گذاشت که باید قدردان این ملت عظیم‌الشأن بود و سربازان گمنام امام زمان(عج) به نوبه‌ خویش در برابر این ملت تعظیم می‌نمایند. رهبری‌های داهیانه‌ فرمانده‌ معظم کل قوا(مدظله العالی) را یک‌بار دیگر به پیش چشم دوست و دشمن آورد. انسجام درونی هر چه بیشتر جامعه اطلاعاتی کشور و همراهی و همدلی و همکاری آنها را برای آینده بیشتر و نزدیک‌تر کرد. اما در باب گروهک‌ها و پیاده نظام شیطان و اغتشاشگران، قصد بر ادامه شناسایی و تعقیب آنها تا آخرین نفر است که این روند هم‌اکنون جریان دارد و البته راهی هم برای افراد فریب‌خورده و نادم باز گذاشته شده تا خود را معرفی کنند و شامل تخفیف در مجازات شوند.

چکیده بیانیه تحلیلی

مرحله‌ پیش از آشوب

       تأسیس شبکه‌ «سازمان‌های همدستان»

       تلاش برای بحران‌سازی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی

       دوره‌های آموزش جنگ‌های ترکیبی و براندازی نرم

       نقش اندیشکده‌ها و مؤسسات آمریکایی و غربی

       زنجیره‌های ارتباط مالی سرشبکه‌های خارجی با مزدوران داخلی 

       شناسایی و سازمان‌دهی شبکه‌ اراذل و اوباش 

       سندیکاسازی و پیوند آنها به یکدیگر

       تشدید و ترکیب سیاست فشار حداکثری ترامپ توسط بایدن

       حمایت از گروهک‌های تروریستی و تلاش برای ائتلاف آنها!

مرحله‌ حین آشوب‌ها

       بودجه‌ ویژه‌ فضای سایبر در زمان آشوب‌

       اقدامات آمریکا علیه ایران در حوزه‌های فناوری و رسانه 

       حضور تیم سازمان سیا در مقر گروهک‌های ضدانقلاب

       دیدار تیم آمریکایی از مقر گروهک موسوم به پاک

       شبکه‌های ماهواره‌ای سفارشی‌کار

مرحله‌ پساآشوب

      شبکه‌های اجتماعی آمریکایی به‌مثابه سلاح استراتژیک 

      پل زدن با مقامات آمریکایی و انگلیسی و سایر کشورهای اروپایی 

      حفظ آهنگ تخریبی نارسانه‌های فارسی زبان لندنی- سعودی

       تحریک به اعتصاب در صنایع مختلف 

       دامن زدن به اعتصاب مغازه‌ها و بستن بازارهای کشور

       تأکید ویژه بر کشته‌سازی 

       هدایت اعتراض مدنی به شورشی خونین

       به تعطیل کشاندن مدارس و دانشگاه‌ها