با اعلام یوفا و در رتبه‌بندی برترین بازیکنان این فصل لیگ قهرمانان، مهدی طارمی بالاتر از هالند و نیمار قرار دارد.

هالند و نیمار باید به دنبال طارمی بدوند!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، وب سایت یوفا و بخش لیگ قهرمانان اروپا، بخشی تحت عنوان عملکرد بازیکنان یا FedEx Performance Zone را دارد که نمایش‌های بازیکنان در سراسر لیگ قهرمانان اروپا ردیابی می‌شوند و داده‌ها به یک الگوریتم ویژه طراحی‌شده برای ایجاد رتبه‌بندی بر اساس عملکرد وارد می‌شوند.

شاید سوالاتی درباره اینکه منطقه عملکرد FedEx چگونه کار می کند، مطرح شود. در این خصوص باید گفت که این الگوریتم صرفاً نمایش‌های بازیکنان را ترسیم می‌کند و نشان نمی‌دهد که یک بازیکن بهتر از دیگری است. به هر بازیکن یک موقعیت اولیه در زمین اختصاص داده می شود، جایی که انتظار می رود اکثر اوقات در آن منطقه بازی کنند. دسته بندی ها دروازه بان، مدافع، هافبک و مهاجم است.

امتیاز برای برخی از اقدامات، مانند گل، پاس گل و بازیابی توپ، برای همه بازیکنان یکسان است، اما سایر داده ها بسته به موقعیت خاص هر بازیکن در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال، کلین شیت، تکل های موفق و تلاش های مسدود شده، آمار کلیدی برای بازیکنان دفاعی محسوب می شود، در حالی که شوت ها و پاس های کامل، معیارهای مهمی برای هافبک ها و مهاجمان هستند.

در هر مسابقه ای که یک بازیکن در آن شرکت می کند، امتیازاتی اعطا می شود و به امتیازات آنها از بازی های قبلی در مسابقات اضافه می شود، به این معنی که هر بازیکنی بیشترین امتیاز را در کل فصل داشته باشد در صدر رده بندی قرار می گیرد.

در اینجا، همه چیز در مورد لیگ قهرمانان اروپا است. هیچ توجهی به نمایش بازیکنان برای تیم های ملی یا مسابقات داخلی وجود ندارد. عملکردها در مرحله گروهی به طور مساوی وزن دارند، اگرچه مسابقات در دورهای بعدی رقابت ها به طور فزاینده ای وزن بیشتری دارند. بنابراین در مرحله یک هشتم نهایی امتیازات در 1.5 ضرب می شوند و در مرحله یک چهارم نهایی دو برابر می شوند. در نیمه نهایی ضریب به 2.5 افزایش می یابد و در پایان تمام امتیازات سه برابر شده است.

درباره امتیازات می توان به برخی از ضرایب اشاره کرد. به طور مثال، برای هر آیتم این امتیازات در نظر گرفته شده است:

حالا و در جدولی که از سوی وب سایت یوفا منتشر شده، مهدی طارمی مهاجم ایرانی پورتو با کسب 144 امتیاز، در رتبه یازدهم قرار دارد. این در حالی است که او به دلیل دریافت کارت قرمز برابر اتلتیکو مادرید در بازی رفت، امتیازات منفی را دریافت کرد و بازی بعدی برابر بروژ را نیز از دست داد و اگر این اتفاقات رخ نداده بود، او می توانست به رتبه های بالاتری نیز برسد.

این آمار نشان می دهد که طارمی عملکرد بهتری نسبت به ستاره های مطرح دنیای فوتبال از جمله نیمار، ارلینگ هالند، آنتوان گریژمان، عثمان دمبله، دوشان ولاهوویچ، سون هیونگ مین و... داشته است. مهاجم ایرانی پورتو در بازی فردا شب برابر اتلتیکو مادرید، این فرصت را دارد تا پیش از آغاز جام جهانی، در میان 10 بازیکن برتر لیگ قهرمانان اروپا قرار بگیرد. در زیر و به صورت تفصیلی، آمار طارمی را در لیگ قهرمانان مرور می کنیم:

طارمی این 4 گل را در 4 بازی به ثمر رسانده است. او 13 تلاش برای گلزنی داشته و 2 پاس گل داده است. بیشترین سرعت ثبت شده از طارمی، عدد 32.8 کیلومتر را نشان می دهد. او به طور کلی 44.27 کیلومتر دویده است، به طور میانگین 11.07 کیلومتر در هر بازی.

از 4 گل طارمی، 3 مورد آن از درون محوطه جریمه بودند که همگی با پای راست به ثمر رسیدند. در ادامه، آمار 13 تلاش او برای گلزنی را مشاهده می کنید که هر کدام در یک نقطه از محوطه جریمه حریف بوده است.

تاکنون 75.25 درصد پاس های طارمی صحیح بوده اند. او به طور کلی 107 پاس داده که 82 مورد آن به سلامت به مقصد رسیده اند. در ادامه نیز پاس های او را به تفکیک مشاهده می کنید که به طور مثال 28 مورد آن پاس کوتاه، 51 پاس متوسط و 3 ارسال بلند بوده اند.

طارمی در بخش دفاعی نیز فعال بوده است. او 4 تکل و 6 بازیابی توپ داشته است. البته آمار 2 کارت زرد و 1 کارت قرمز، برای او نمرات منفی را در پی داشته است.