رئیس قوه قضاییه گفت: با عدالت اجتماعی مورد انتظار فاصله داریم و باید توجه کنیم که هر مقدار در ارتقای عدالت اجتماعی تأخیر شود به همان نسبت در آینده با مشکل مواجه می‌شویم.

رئیس قوه قضاییه: با عدالت اجتماعی مورد انتظار فاصله داریم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس قوه قضاییه گفت: با عدالت اجتماعی مورد انتظار فاصله داریم و باید توجه کنیم که هر مقدار در ارتقای عدالت اجتماعی تأخیر شود به همان نسبت در آینده با مشکل مواجه می‌شویم.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست با اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به آثار و فوایدی که این قبیل نشست‌ها و جلسات دارند، اظهارداشت: اگر نتوانیم در نشست‌ها و جلسات هم‌اندیشی، یکدیگر را نقد کنیم و به طرح مشکلات بپردازیم، پس کجا باید این کار را انجام دهیم؟ حتماً ما در قوه قضاییه از ضعف‌ها و کمبودهایی رنج می‌بریم و چه کسانی بهتر از شما نمایندگان مردم که در جریان این کمبودها و گرفتاری‌ها قرار گیرید و برای رفع آنها به ما کمک کنید.

رئیس دستگاه قضا به تبیین و تشریح برخی از مسائل مهم و اولویت‌دار کشور پرداخت و در این اثناء به مقوله اعتماد مردم به نظام و مسئولان اشاره کرد و گفت: باید بررسی کنیم که تاکنون چه مسائلی به اعتماد مردم نسبت به نظام و سرمایه اجتماعی ما خدشه وارد کرده و درصدد جبران برآییم و از سایر مسائلی که می‌تواند به این اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی لطمه وارد آورد پرهیز و اجتناب کنیم.

رئیس عدلیه، امید مردم و بالاخص جوانان به آینده را یکی از موضوعات مهم دانست و افزود: جوان هموطن ما می‌خواهد بداند چشم‌انداز آینده‌اش چیست؟ بنابراین ما نیز باید بررسی کنیم که چه مواردی به تقویت امید جوانان نسبت به آینده کمک می‌کند و آنها را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه تحقق و تقویت عدالت اجتماعی از جمله مواردی است که به افزایش اعتماد عمومی و امید به آینده می‌انجامد، تصریح کرد: با آن عدالت اجتماعی مورد انتظار که معتقد به آن هستیم، فاصله داریم و باید توجه کنیم که هر مقدار در ارتقاء مقوله عدالت اجتماعی تأخیر به عمل آوریم به همان نسبت در آینده با مشکل مواجه می شویم.

وی در همین راستا به موضوع معیشت مردم نیز گریزی زد و گفت: اگر نتوانیم معیشت و وضعیت اقتصادی مردم و دنیا و آخرت آنها را توأمان تأمین کنیم، آن اعتماد مورد اشاره مخدوش می‌شود؛ بنابراین امروز مسئله معیشت و اقتصاد و اشتغال از جمله مسائل بسیار حائز اهمیت و اولویت است.

تعلیم و تربیت نسل جدید نیازمند یک کار فوق‌العاده، جهادی و انقلابی است

محسنی اژه‌ای با اشاره به اهمیت بالای مقوله فرهنگ و تعلیم و تربیت نسل جدید با توجه به در پیش بودن ۱۳ آبان، روز دانش‌آموز، گفت: در تعلیم و تربیت نسل جدید که در یک دهه اخیر عمدتاً مسائل را از طریق فضای مجازی دنبال کرده‌اند، نیازمند یک کار فوق‌العاده، جهادی و انقلابی هستیم و در این زمینه در نقطه مطلوب نیستیم و عقب هستیم؛ این نسل اگر با آموزه‌های دینی و اسلام ناب آشنا نشود، ما چه توقعی می‌توانیم از آنها داشته باشیم؟

رئیس دستگاه قضا در این نشست با اشاره به همگرایی و تعامل سه قوه در دوره جدید، بر ضرورت طراحی و تدوین سازوکارهایی برای قوام بیشتر تعاملات میان قوا برای  پیشبرد امور مردم و کشور تاکید کرد.

رئیس عدلیه با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم، بر تدوین و تکمیل هر چه زودتر این برنامه و لایحه بودجه سال آتی تاکید کرد.

رئیس قوه قضاییه ضمن اشاره به تفاهم‌نامه نحوه همکاری قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی در مورد حل مشکلات کلان مردم، گفت: باید ظرفیت‌های توافقنامه میان قوه قضاییه و مجلس را افزایش دهیم و در صورت لزوم بندهایی را نیز به آن بیفزاییم تا فرایند همفکری و تشریک مساعی این دو قوه در حل مسائل و مشکلات کشور و مردم تسهیل و تسریع شود.

محسنی اژه‌ای با اشاره به مسائل مطرح شده از جانب نمایندگان عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس درباره نحوه فعالیت و سازوکارهای دیوان عدالت اداری به‌ویژه در موضوعاتی نظیر کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ و انتخابات شوراهای شهر و روستا، اظهار داشت: خروجی کار دیوان عدالت اداری اگر نگوییم از دادگستری مهم‌تر است اما بی‌تردید دارای اهمیت کمتری نیز نیست؛ بنابراین شما نمایندگان مجلس نیز اگر فکر می‌کنید ساختار و قانون مرتبط با دیوان عدالت اداری نیازمند تغییر است، موارد مدنظر را اعلام کنید.

قاضی‌القضات مشخصاً دررابطه با موضوع انتخابات شوراهای شهر و روستا در سال ۱۴۰۰ و پرونده‌هایی در این زمینه در دیوان عدالت ادرای، به مدیرکل دفتر مجلس قوه قضاییه مأموریت داد تا با همکاری رئیس دیوان عدالت اداری و اعضای کمیسیون شوراهای مجلس، ظرف یک تا دو ماه آینده رسیدگی به پرونده‌های ناظر بر انتخابات مزبور را به اتمام برسانند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه بر ضرورت کمک و همکاری هر چه بیشتر قوای سه‌گانه و دستگاه‌ها و سازمان‌ها به یکدیگر برای مقابله مجدانه‌تر با پدیده‌هایی مانند تغییر کاربری اراضی، تجاوز و تعدی به اراضی ملی و منابع طبیعی و حریم و بستر رودخانه‌ها و سواحل تاکید کرد.

انتقال زندان‌ها به خارج از شهرها، تقاضای دستگاه قضا

رئیس عدلیه با اشاره به موضوع انتقال زندان‌ها به خارج از شهرها و مزایای این امر از جهات مختلف، گفت: انتقال زندان‌ها به خارج از شهرها، تقاضا و خواست ماست و برای تحقق این مهم از دولت و مجلس کمک و یاری می‌طلبیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تقدیر نمایندگان مجلس از دستگاه قضا به سبب تسهیل امر بازدید و سرکشی آنها از زندان‌ها، ضمن تاکید بر استمرار این رویه، بر ضرورت ساماندهی فرایند بازدید نمایندگان مجلس از زندان‌ها تصریح کرد.

درخواست قوه قضاییه از نمایندگان برای کمک به حل مشکل اطاله دادرسی

محسنی اژه‌ای در ادامه یکی از مسائل مبتلابه دستگاه قضایی و مراجعان به آن را مقوله اطاله دادرسی‌ها دانست و از نمایندگان مجلس خواست به قوه قضاییه کمک کنند تا موضوعاتی مانند اعاده دادرسی‌ها و کارشناسی‌ها را که از دلایل اطاله دادرسی است، در مراتب و مراحلی محدود کنند.

وی در همین راستا گفت: در مواردی پیرامون یک پرونده چندین بار درخواست اعمال ماده ۴۷۷ و تجویز اعاده دادرسی می‌شود؛ قدر مسلم این قبیل درخواست‌ها موجبات اطاله دادرسی را فراهم می‌آورد؛ بخشی از این موضوع به قانون بازمی‌گردد؛ ما در قوه قضاییه خواهان وجود مراحل متعدد فرآیند رسیدگی نیستیم.

رئیس دستگاه قضا به موضوع تبدیل اسناد عادی به رسمی که در سخنان برخی از اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس مطرح شد نیز اشاره کرد و بر در دستور کار قرار داشتن این امر تاکیدکرد.