ترکیه در مقام بازیگری که برخلاف بسیاری از کشور‌های منطقه فاقد منابع انرژی زیرزمینی است، بسیار جدی وارد رقابت بر سر منابع آبی شده است. به ویژه پروژه جدید دولت اردوغان تحت عنوان «داپ» نگرانی‌های جدی را برای ایران به همراه داشته است. حال مساله این است که در صورت اجرایی شدن پروژه داپ، ورود ایران و ترکیه به جنگ آبی تا چه اندازه محتمل است؟

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تغییرات اقلیمی همزمان با محدود بودن منابع آب شیرین در سطح جهانی در چند دهه گذشته موضوع «جنگ‌آبی» را به میدان سیاست کشیده است. گزارش‌های سازمان ملل از این امر حکایت دارد که در نیم قرن اخیر، بیش از ۱۸۳۰ مورد مناقشه در زمینه آب در جهان رخ داده است.

واقعیت این است که تنها ۲.۶ درصد کل حجم ذخایر آب‌هـای سطح زمین آب شیرین هستند که البته از این مقدار تنها ۰۱۴/۰ درصـد در دسترس است. همین محدودیت اکنون بیش از دیگر مناطق جهان، خاورمیانه را به یکی از مهم‌ترین کانون‌های تنش آبی در جهان تبدیل کرده است.

در این میان، ترکیه در مقام بازیگری که برخلاف بسیاری از کشور‌های منطقه فاقد منابع انرژی زیرزمینی است، بسیار جدی وارد رقابت بر سر منابع آبی شده است. به ویژه پروژه جدید دولت اردوغان تحت عنوان «داپ» نگرانی‌های جدی را برای ایران به همراه داشته است. نگرانی‌های اخیر در شرایطی است که بسیاری از ناظران سیاسی نسبت به وقوع جنگ در خاورمیانه بر سر منابع آبی در آینده سخن به میان می‌آورند. حال مساله این است که در صورت اجرایی شدن پروژه داپ، ورود ایران و ترکیه به جنگ آبی تا چه اندازه محتمل است؟ ...