یورگن کلوپ، سرمربی آلمانی لیورپول، همچنان به اعطای میزبانی جام جهانی به قطر معترض است.

جنجال بزرگ کلوپ: حمله بی‌سابقه و تند به قطر!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، قرار است جام جهانی تا دو هفته دیگر در قطر آغاز شود، اما هنوز هم جنجال های زیادی در مورد اعطای میزبانی به این کشور وجود دارد. 15 نفر از 22 عضو کمیته اجرایی فیفا که در انتخاب نقش داشتند، از در ادامه با اتهامات جنایی روبرو شده یا توسط هیئت حاکمه فوتبال محروم شدند. حتی سپ بلاتر، رئیس سابق فیفا، نیز سال ها بعد علنا اعتراف کرد که این تصمیم اشتباه بوده است. گزارش هایی مبنی بر کشته شدن 6500 کارگر مهاجر در حین ساخت و ساز در کانون توجهات قرار گرفته و یورگن کلوپ به شدت به این روند در یک دهه اخیر انتقاد دارد.

یورگن کلوپ گفت: "به هر حال مسابقات را تماشا خواهم کرد، اما شرایط متفاوت است. من یک مستند قدیمی در مورد کل این وضعیت را تماشا کردم و زمانی که اعلام شد روسیه و قطر میزبان دو جام جهانی بعدی هستند، این اتفاق برای اولین بار در تاریخ رخ داد. همه ما می دانیم که چگونه شرایط اینطور پیش رفت. با خودمان فکر می کردیم وای، چطور ممکن است این اتفاق بیفتد؟

فکر می کنم 12 سال پیش بود و حالا جام جهانی در آستانه آغاز شدن است. همه کسانی که درگیر بودند، باید در آن لحظه متوجه می شدند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. در ادامه صحبت از حقوق بشر و کار کردن مردم در شرایطی مساعد می شود و البته این دشوار است. ما نتوانستیم جام جهانی را در تابستان برگزار کنیم و مسئله دمای بالای هوا بود. هوا بسیار گرم بود و یک ورزشگاه نیز در قطر وجود نداشت یا شاید فقط یکی بود.

بنابراین آنها مجبور بودند ورزشگاه های جدیدی بسازند و هیچ کس به این موضوع فکر نکرد یا حداقل به آن اشاره نکرد. این وضعیت می تواند شما را عصبانی کند. چطور این اتفاق رخ نمی دهد؟ من مسئله را از دیدگاه فوتبالی نگاه می‌کنم و دوست ندارم شرایطی ایجاد شود که بازیکنان هر از چند گاهی در موقعیتی قرار بگیرند که باید پیامی در این خصوص بفرستند. شما همه روزنامه‌نگار هستید و شما باید پیام بدهید. شما تندترین مقالات را در مورد این وضعیت ننوشته اید.

اینجا ما مقصریم. اما حالا به بازیکنان می‌گویید که اگر فلان بازوبند را نبندید، در کنار مردم نیستید و اگر فلان کار را انجام دهید، طرف آن‌ها هستید. نه، آنها بازیکن هستند. این یک تورنمنت است، ما باید آن را سازماندهی کنیم و بازیکنان باید بازی کنند و تمام تلاش خود را برای کشورشان انجام دهند.

این شرایط هیچ ارتباطی با آنها ندارند. حالا جام جهانی در راه است و همه ما اجازه دادیم این اتفاق رخ دهد. پنج سال پیش هیچ‌کس در آن مقطع کاری انجام نداد و اکنون دیگر نمی‌توانیم چیزی را تغییر دهیم. به آنجا بروید، مردم فوق العاده ای در قطر هستند و اصلا اینطور نیست که همه چیز بد باشد، اما وهله اول اعطای میزبانی به قطر درست نبود.

حالا که این اتفاق رخ دهد، اجازه دهید بازی‌ها انجام شود. گرت ساوت گیت را دائما در موقعیتی قرار ندهید که باید در مورد همه چیز صحبت کند. من یک سیاستمدار نیستم و او نیز نیست. گرت سرمربی انگلیس است، بگذارید کارش را انجام دهد و اگر می خواهید چیز دیگری در مورد آن بنویسید، خودتان این کار را انجام دهید، اما هی به دنبال "کلوپ گفت" و "ساوت گیت گفت" هستید و این حرف ها انگار چیزی را تغییر خواهد داد.

همه ما، شما بیشتر از من، اجازه دادیم 12 سال پیش این اتفاق رخ دهد. پس از آن فرصت‌های زیادی وجود داشت که مردم بگویند "به هر حال این تصمیم روند درست نبود" یا "نباید افرادی در این میان رشوه می گرفتند." می دانم که این اتفاق رخ داد، اما چیزی تغییر نکرد. صاحب منصبان در فوتبال؟ آنها سیاستمداران فوتبال بودند. منظورت یک پسر جوان برزیلی که نیست؟

در چهره شما می بینم که انگار از سوی من سرزنش شده اید، زیرا اشاره کردم که خبرنگاران باید بیشتر تلاش می کردند. صادقانه به زبان بدن و نحوه نشستن خود نگاه کنید. انگار می خواهید بگویید "نه، ما کارمان را کردیم، اما تصمیم گیرندگان چنین نظری داشتند."

آیا واقعا فکر می‌کنید که ما در وهله اول به اندازه کافی تلاش کردیم؟ از هری کین بپرسید که آیا او آن بازوبند را دست می کند، هری کین می‌گوید که این کار را انجام خواهد داد و بقیه نیز می‌گویند لطفا اظهار نظر سیاسی نکنید. این موضوع توسط افراد دیگر سازماندهی شده است. من نمی گویم شما باعث این کار شدید، اما همه ما اجازه دادیم این اتفاق رخ دهد. این موضوع به قطر مربوط نمی‌شود. آنها به هر دلیلی میزبان جام جهانی شدند و این برای شان خوب است. من بازی ها را تماشا خواهم کرد، اما بله، این تورنمنت با دیگر جام های جهانی متفاوت است."