رئیس جمهور اوکراین در تماس با رئیس کمیسیون اروپا خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شد.

اوکراین برای تحریم ایران دست به دامان اروپا شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در حالی که تلاش اوکراینی‌ها برای پیشروی در مناطق تحت تصرف روسیه پیشرفتی نداشته، رئیس جمهور این کشور به درخواست افزایش تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران متوسل شد.

زلنسکی در پیامی توئیتری نوشت در تماس با «اورسولا فون در لین» رئیس کمیسیون اروپا ضمن درخواست تشدید کمک‌ها به اوکراین در سال ۲۰۲۳ «اهمیت تداوم طرح ابتکاری غلات برای امنیت جهانی مواد غذایی را متذکر شدم».

رئیس جمهور اوکراین در ادامه نوشت: «درباره افزایش تحریم‌ها و مخالفت با اقدامات ایران که از تهاجم حمایت می‌کند، گفت‌وگو کردیم».

با این حال فون در لین در پیام توئیتری خود درباره این تماس اشاره‌ای به گفت‌وگو درباره ایران نکرده و نوشت: «خوشحالم که همچنان در تماس نزدیک با زلنسکی هستم. تحولات مثبت: این هفته بسته حمایت مالی اوکراین برای سال ۲۰۲۳ را پیشنهاد خواهیم کرد. اتحادیه اروپا تا هر زمان که لازم باشد، طرف اوکراین است».

مقام‌های اوکراینی طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته برای توجیه شکست‌های خود در عرصه میدانی، انگشت اتهام را به سوی ایران گرفته و مدعی هستند که ایران در حال ارسال موشک و پهپاد به روسیه است.

کی‌یف با توسل به همین توهمات، از یک سو اقدام به ابطال استوارنامه سفیر ایران در کی‌یف و کاهش پرسنل دیپلماتیک ایران کرده و از سوی دیگر اخیرا (۲۵ مهرماه) نیز وزیر خارجه این کشور خواستار اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران شد و یک روز بعد هم گفت که پیشنهاد قطع روابط دیپلماتیک با ایران را به رئیس‌جمهور این کشور ارائه داده است.

زلنسکی کُمدینی که بعدها رئیس‌جمهور اوکراین شد، تلاش داشت تا با عضویت کشورش در ناتو در برابر همسایه قدرتمند شرقی تضمین امنیتی از غربی‌ها دریافت کند؛ با این حال، تلاش‌های وی نه‌ تنها به عضویت در ناتو نیجامیده، بلکه خاک اوکراین در دوران ریاست‌جمهوری او نزدیک به ۲۰ درصد کوچک‌تر شده است. 

دولت اوکراین در حالی برای توجیه ناکامی‌ها در جنگ اوکراین، ایران را دستاویز قرار داده که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران شنبه ۱۴ آبان ماه در جمع خبرنگاران گفت: «مناسبات ما با روسیه بر مبنای همسایگی و منافع متقابل است. این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه انداخته‌اند که ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است. بخش موشک آن کاملا غلط است و بخش پهپاد آن درست است. ما مقدار معدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشتیم».

منبع: فارس