هم زمان با برگزاری جلسات کارشناسی در خصوص رفع تحریم‌ها علیه ایران و اجرای کامل برجام، سفیر و نماینده دائم چین نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز در همین زمینه با نمایندگان ایران، اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه رایزنی کرده است.

رایزنی‌های برجامی چین در وین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دفتر نمایندگی چین در وین روز چهارشنبه با انتشار سلسله پیام‌هایی در توئیتر از ملاقات جداگانه «ونگ چون» سفیر پکن با سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران و رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خبر داد و نوشت که در این دیدارها پیرامون بازگشت آمریکا و ایران به برجام در اولین فرصت، بحث و تبادل نظر شد.

وی دیروز هم در حاشیه نشست کمیسیون مشترک برجام با میخائیل اولیانوف همتای روس و انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در خصوص آینده برجام تبادل نظر کرده است. سفیر چین از نتیجه نشست دیروز کمیسیون مشترک برجام استقبال و ابراز امیدواری کرد که نتیجه جلسات فنی به فعال شدن برجام منجر شود.

براساس توافق دیروز اعضای برجام در نشست کمیسیون مشترک، قرار است دو گروه کارشناسی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم ها مذاکره کرده و نتییجه را به کمیسیون گزارش کنند.

روز جمعه ۲۰ فروردین مجددا کمیسیون مشترک در سطح معاونان و مدیران سیاسی تشکیل می‌شود و بار دیگر در مورد موانع گفت و گو می شود. بر اساس اظهار نظرهایی که طرفین تا کنون داشته‌اند به نظر می رسد همه طرف‌های درگیر در خصوص بازگشت به برجام جدی هستند.

ونگ چون در گفت‌وگو با رسانه‌ها تصریح کرد: رفع تحریم‌ها علیه ایران مساله مهمی است. ما به طور قوی معتقدیم که اگر ایالات متحده درباره بازگشت به برجام جدی است باید تحریم‌های اولیه و ثانویه علیه ایران و کشورهای ثالث را رفع کند.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رییس هیات ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام هم در گفت و گویی تصریح کرد: در صورتی که ما ببینیم طرف های مذاکره کننده به دنبال اتلاف وقت هستند و یا به دنبال اهداف دیگری هستند مذاکرات را در همین سطح نیز متوقف خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد که جمهوری اسلامی ایران در اجرای تعهدات برجام معتقد است که «همه مجموعه اقداماتی که باید صورت بگیرد در یک گام که نام آن را وضعیت نهایی گذاشته ایم انجام خواهد گرفت.»

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و اعلام کرد که در صورت اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل این توافق باز می‌گردد.