شبکه خبری المیادین لبنان در برنامه‌ای تحلیلی درباره سفر اخیر یک مقام بلندپایه روس به ایران، این سوال را مطرح کرد که آیا روسیه اسناد و مدارکی در خصوص دخالت برخی بازیگران اروپایی در اغتشاشات ایران، رو کرده است؟

آیا روسیه شواهد و اطلاعاتی درباره اغتشاشات به ایران داد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شبکه خبری المیادین لبنان در برنامه‌ای تحلیلی درباره سفر اخیر یک مقام بلندپایه روس به ایران، این سوال را مطرح کرد که آیا روسیه اسناد و مدارکی در خصوص دخالت برخی بازیگران اروپایی در اغتشاشات ایران، رو کرده است؟

شبکه خبری المیادین در ادامه پوشش تحلیلی از اتفاقات و اغتشاشات اخیر در ایران به سفر نیکولای پاتروشوف، دبیر شورای امنیت روسیه به تهران و دیدار با برخی مسئولان ایرانی پرداخت.

ملحم ریا مدیر دفتر المیادین در تهران با اشاره به این سخن پاتروشوف که «سرویس‌های اطلاعاتی غرب، نقش اصلی را در اغتشاشات ایران ایفا کرده‌اند» (+) گفت، خب، قبل از اینکه درباره محتوای صحبت او حرفی بزنیم، باید اشاره کنیم که وقتی از روسیه صحبت می‌کنیم، داریم از یک سرویس اطلاعاتی خیلی مهم صحبت می‌کنیم.

شبکه المیادین در این برنامه این سوال را مطرح کرد که «آیا روسیه شواهد کافی برای افشای اطلاعات درباره اغتشاشات اخیر در ایران دارد؟».

ریا توضیح داد، وقتی این چنین حرفی از زبان دبیر شورای امنیت روسیه مطرح می‌شود، معانی خاص خود را دارد. یک معنایش این است که این اطلاعات نزد خود روسیه موثق است و از دخالت سرویس‌های اطلاعاتی بین‌المللی و مشخصا از آمریکا، انگلیس، اسرائیل و عربستان و برخی کشورهای اروپایی صحبت می‌شود و این موضوع خیلی روشن است.

به گفته مدیر دفتر المیادین در تهران، برخی از این کشورها نقش اجرایی و برخی نقش طراحی و برخی نقش حمایت مالی و رسانه‌ای داشته‌اند. بیشتر این کشورها در چارچوب حمایت از گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب، نقش تحریک‌کننده رسانه‌ای داشته‌اند. خیلی از این گروه‌ها، این کشورها را پناهگاه امن خود یافته‌اند.

ریا گفت، مشخصا اینجا از برخی کشورها صحبت می‌کنم مثل کشورهای اسکاندیناوی. سران خیلی از این گروه‌های تروریستی در این کشورها حضور دارند و ایران بارها به پناه دادن به سران این گروهک‌ها اعتراض کرده و سفرایشان را فراخوانده است.

این تحلیلگر لبنانی گفت، همچنین در خصوص عربستان می‌توان گفت که نقش حمایت مالی را بیشتر عربستان سعودی داشته و نقش پررنگ‌تر تحریک رسانه‌ای و جنگ روانی را انگلیس داشته و نقش اطلاعاتی بزرگتر را آمریکا و نقش اول اجرایی و اطلاعاتی را موساد اسرائیل داشته است.

تبادل اطلاعاتی میان روسیه و ایران در مبارزه با تروریسم

در ادامه مجتبی فردوسی‌پور سفیر سابق ایران در اردن میهمان المیادین بود و تأکید کرد که روابط کنونی ایران و روسیه، روابطی راهبردی است. بخصوص در دوره اخیر که جنگ روسیه و اوکراین سبب افزایش تحریم‌ها و محاصره اقتصادی روسیه شد و این کشور برای حل این مشکل از ایران کمک می‌گیرد.

ما اکنون برای تقویت روابط سیاسی واقتصادی گام‌های خوبی برداشته‌ایم و دو کشور هم‌اکنون از روبل و ریال استفاده می‌کنند. روابط در حوزه نظامی و تسلیحات نیز گسترش یافته و ایران از صنعت تسلیحاتی روسیه استفاده می‌کند.

فردوسی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا در حوزه امنیتی و اطلاعاتی هم همکاری میشود، گفت بله دیدگاه‌هایی میان دو کشور برای مبارزه با تروریسم هست بخصوص بعد از مشارکت روسیه در مدیریت بحران سوریه که برای مبارزه با تروریسم تبادل اطلاعات انجام می‌شد.