تهامات مقامات اوکراینی به ایران در حالی مطرح شده که با وجود ادعای انهدام 300 پهپاد ایرانی، تاکنون هیچ سندی درباره این ادعاها ارائه نشده است.

متهم‌سازی ایران مسئولین اوکراین را از تله غرب خارج نمی‌کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بعد از ادعای اوکراین مبنی بر استفاده مسکو از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین، ایران و روسیه اعلام آمادگی کردند که با برگزاری جلسه‌ای با حضور نمایندگان دو کشور به بررسی این ادعا و مستندات مربوط به آن بپردازند.

با موافقت اوکراین گروهی از دیپلمات‌های ایرانی و کارشناسان متخصص عازم یکی از کشورهای اروپای شرقی شدند تا دیدار مشترک برگزار شود، اما ساعاتی پیش از برگزاری جلسه، طرف اوکراینی از لغو این دیدار خبر داد.

این اقدام در حالی صورت گرفته است که طی هفته‌های اخیر طرف اوکراینی ادعایی جدید در خصوص ارسال پهپادهای ایرانی برای استفاده در جنگ اوکراین را مطرح کرده است.

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد: «جمهوری اسلامی در حال برنامه‌ریزی برای ارسال ۲۰۰ پهپاد جنگی از جمله آرش-۲، شاهد-۱۳۶ و مهاجر-۶ به روسیه است.»

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه با تلویزیون رژیم صهیونیستی عنوان کرد که ما در حال نبرد علیه یک اتحاد بزرگ جدید یعنی روسیه و ایران هستیم.

زلسنکی از اتحادی صحبت کرده که غرب نیز از چندی پیش با متهم کردن چین و کره شمالی قصد داشت برای توجیه شهروندانش جهت ادامه جنگ بی‌حاصل اوکراین از آن بهره گیرد، ادعایی که با اتکاء به جنگ رسانه‌ای پژواک زیادی داشت اما هیچ‌وقت دلایل قانع کننده‌ای برای آن ارائه نشد.

زلنسکی با همان شیوه‌ای که موجب تحریک روسیه برای راه انداختن جنگ اوکراین شد، این‌بار با انتخاب رژیم صهیونیستی برای گفتگو، سعی در تحریک ایران نمود.

او اظهار کرد: «امیدوارم اسرائیل به ما کمک کند و ما با قدرت به این اتحاد واکنش نشان دهیم. ما هر روز علیه ایران در حال نبرد هستیم و ۴۰۰ حمله با پهپادهای ایرانی به ما صورت گرفته است.»

مقامات اوکراینی نیز مدعی شدند  تاکنون دست‌کم ۳۰۰  پهپاد ایرانی را در آسمان منهدم کرده‌اند.

«دیمیتری کولبا»، وزیر خارجه اوکراین نیز در نشست خبری در کی‌یف پایتخت این کشور در ادامه اجرای سناریوی غربی تحریک ایران، بار دیگر به ارسال پهپاد و موشک به روسیه اشاره کرد و با زبانی تهدیدآمیز گفت: «اوکراین پاسخ واقعا بی‌رحمانه خواهد داد.»

این اتهامات از سوی مقامات اوکراینی در حالی مطرح شده که با وجود ادعای انهدام ۳۰۰ پهپاد ایرانی تاکنون هیچ سندی درباره این ادعاها ارائه نشده است.

خودداری کی‌یف از ارائه مستندات متقن و اصرار بر تداوم روش خصمانه، بر تلاش عامدانه برای یک بحران جدید دلالت دارد، حال آنکه ایران و روسیه در عالی‌‌ترین سطوح هرگونه نقش ایران در تسلیح روسیه را رد کرده‌اند.

امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران نیز به صراحت اعلام نمود: «اگر برای ما ثابت شود روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده ما بی‌تفاوت نخواهیم بود.»

پیش از او نیز کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعاهای وزیر خارجه اوکراین عنوان کرده بود: «اظهارات احساسی و اتهام‌زنی‌های غیرمستند، کمکی به حل بحران اوکراین نمی‌کند.» او به اوکراین توصیه کرد: «واقع بین باشد.»

به نظر می‌رسد کی‌یف با استراتژی آمریکایی- انگلیسی «عدم مذاکره و رویکرد سیاسی» در قبال روسیه و در پیش گرفتن گزینه «ادامه جنگ»، به گرفتار شدن در تله‌های بیشتر غرب برای توجیه ادامه پذیرش وارد شدن خسارات سنگین به مردم اوکراین تن‌ داده و با ایجاد هراس کاذب در مورد «اتحاد شرق»، به‌دنبال پوشاندن هزینه خطاهای راهبردی خود نزد مردم این کشور است.

این ادعاها در حالی صورت می‌گیرد که رویکرد آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به استمرار جنگ اوکراین است، جنگی که آمریکا با تضعیف همزمان روسیه و اتحادیه اروپا منابع مالی هنگفت خود را با انحصار فروش انرژی، غلات و تسیلحات به طرف‌های اروپایی در حد بسیار بالایی بازسازی می‌کند و البته گسترش دامنه آن به سایر کشورهای جهان برای واشینگتن که صدمه‌ای از آن نمی‌بیند، یک ایده‌ال محسوب می‌شود.

ایران بارها اعلام کرده که حاضر است از ظرفیت‌های خود برای ایجاد صلح میان مسکو و کی‌یف بهره بگیرد ولی دولت اوکراین به دلیل فشار طرف‌هایی که این کشور را به این دام کشاندند حتی حاضر به آزمودن این مسیر نشد تا از این طریق از تحمیل هزینه‌های جدید به مردم این کشور بکاهد.

منبع: نورنیوز