وزیر امور خارجه ایرلند، امروز در جمع خبرنگاران گفت که در صورت وجود شواهدی برای کمک‌های تسلیحاتی ایران به روسیه در جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا باید پاسخ مرتبطی به آن بدهد.

ایرلند: برای اقدامات تحریمی علیه ایران باید شواهد را مبنای کار قرار دهیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر امور خارجه ایرلند، امروز در جمع خبرنگاران گفت که در صورت وجود شواهدی برای کمک‌های تسلیحاتی ایران به روسیه در جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا باید پاسخ مرتبطی به آن بدهد.

سایمون کاولی، وزیر امور خارجه ایرلند، امروز در بروکسل پیش از آغاز نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ادعای حمایت تسلیحاتی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، گفت: منتظرم بدانم که نماینده ارشد اتحادیه اروپا [جوزپ بورل] امروز در این باره چه خواهد گفت. واضح است که اگر ایران به روسیه برای هدف قرار دادن غیرنظامیان در اوکراین پهپاد و موشک‌ بدهد، باید پاسخ مرتبطی از سوی اتحادیه اروپا به آن داده شود.

او ادامه داد: اما منتظر شواهدی باشیم که امروز ارائه خواهد شد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، امروز در نشست خبری‌اش درباره این ادعای اوکراین و متحدانش گفت: در خصوص بحران اوکراین ما بارها مواضع خود را به صورت صریح و واضح بیان کرده‌ایم. همانطور که بارها گفته‌ایم در ارتباط با این بحران ما پایبند به سیاست بی طرفی فعال هستیم. ما یک طرف جنگ اوکراین نیستیم و از ابتدای این بحران تلاش کردیم در چارچوب مناسبات دوستانه‌ای که با دو طرف داریم، دو کشور را به مسیر دیپلماسی برای حل و فصل اختلافات برگردانده و از ادامه جنگ جلوگیری کنیم.

کنعانی با بیان اینکه ما هیچ تسلیحات و تجهیزاتی برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه ارسال نکرده‌ایم و یک طرف جنگ نیستیم تصریح کرد: همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه مسبوق به شروع این جنگ بوده است. همکاری‌های دفاعی ما در چارچوب روابط دو جانبه و مبتنی بر مسیرهای مشخص و قانونی بوده است. ایران اصل را بر روابط دوستانه با کشورها گذاشته است و اوکراین نیز از این موضوع مستثنی نیست. ما روابط نزدیک و دوستانه‌ای با اوکراین داشتیم و در همین چارچوب به روابط با اوکراین نگاه می‌کنیم. ایران در پاسخ به اقدام دولت اوکراین به تقلیل سطح روابط دیپلماتیک خود با ایران مدبرانه عمل کرد و در مسیر حفظ چارچوب‌های دیپلماتیک در روابط دو جانبه عمل کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه پاسخ خود به این سوال با تاکید بر اینکه ما عضو هیچ ائتلاف نظامی و عضو هیچ طرفی در جنگ نیستیم، گفت: در ارتباط با تهدیدهایی که علیه ایران انجام می‌شود همه اطلاع داریم ایران در ارتباط با اقداماتی که امنیت ملی کشور را مورد خدشه قرار دهد با قاطعیت و اقتدار عمل می‌کند و سوابق این را نشان می‌دهد مقام و یا کشوری که خارج از موازین بین‌المللی و چهارچوب‌های دوستانه اقدام به اتخاذ مواضع تهدیدآمیز می‌کند باید متوجه مسئولیت‌های بین‌المللی ناشی از این مواضع و رویکردها باشد و به عواقبش فکر کند.

کنعانی ادامه داد: در ارتباط با جنگ اوکراین ما همواره تلاش کرده‌ایم که نقش مثبتی در مسیر حل و فصل بحران و پایان دادن به جنگ داشته باشیم و امیدواریم که طرف اوکراینی تحت تاثیر مطالبات و فشارهای خارجی قرار نگیرند و در بازی طراحی شده دیگر طرف‌ها قرار نگیرد.

کنعانی علاوه بر این، پاسخ به سوالی درباره «وضعیت حقوق بشر در ایران»، گفت: این موضوع باعث نگرانی است، به ویژه در زمینه تبعیض جنسیتی. ما شاهد اعتراضات  واقعا شجاعانه‌ای بوده‌ایم که خواستار احترام به حقوق زنان در ایران است، همچنین شاهد پاسخ ایران به این خواسته‌های قانونی برای آزادی بیان بوده‌ایم. به نظرم این موضوعی  است که اتحادیه اروپا آن را به دقت رصد خواهد کرد.

او در پاسخ به این که آیا تحریم کردن سپاه پاسداران ایران در دستور کار نشست امروز وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا خواهد بود یا نه، گفت: باید منتظر باشیم و ببینیم نتیجه بحث‌های امروز و شواهدی که ارائه خواهد شد، چه می‌شود.  من فکر می‌کنم که ما باید بر اساس شواهد تصمیم‌گیری کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین  در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مواضع برخی  کشورهای اروپایی در مورد تحولات داخلی ایران و این که مقامات آلمان گفته اند ، امروز اتحادیه اروپا بسته تحریمی جدیدی علیه ایران  اعمال خواهد کرد، گفت: متاسفانه چند کشور اروپایی در اتخاذ مواضع علیه ایران از عنوان اتحادیه اروپا سوء استفاده می‌کنند و لزوما مواضع این چند کشور بیانگر مواضع و رویکردهای تمامی کشورهای اروپایی نیست. چند کشور معدود به صورت غیرمسئولانه خارج از چارچوب و موازین شناخته شده بین‌المللی در ارتباط با مسائل داخلی ایران با تمسک به شعارهایی نظیر حقوق بشر، تند و افراطی عمل می‌کنند و  کاملا مشخص است این رفتارها سیاسی و مبتنی بر بهانه‌های واهی است.

او در همین چارچوب تاکید کرد : ایران اجازه دخالت در امور داخلی خود را به هیچ کشوری نخواهد داد. به کشورهای محور در حوزه اروپا که از همه ابزارهای غیرسازنده برای مداخله در امور داخلی ایران استفاده می‌کنند، توصیه می‌کنیم به منافع مناسبات سازنده مشترک توجه کنند و از استفاده ابزاری از حقوق بشر برای اعمال فشار سیاسی اجتناب کنند و منافع بلندمدت کشورهای خود را با منافع کوتاه مدت برای برخی اهداف خاص قربانی نکنند ، به چارچوب دیپلماتیک توجه کنند و از روش‌های سازنده در مناسبات دوجانبه استفاده کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد موضوع تحریم ها نیز اظهارکرد: تحریم‌ها اگر کارساز بود حتما آنها از  تحریم‌هایی که در طول چند دهه گذشته بر ایران اعمال کرده اند ، نتیجه لازم را به دست می‌آوردند. نتیجه آن تحریم‌ها کجاست و چه دستاوردی برای آنها داشت؟

کنعانی تاکید کرد : تحریم و استفاده از ابزارهای تحریمی ورقه سوخته‌ای است که کارآیی لازم را برای این کشورها نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: این تحریم‌ها برای ملت ایران ایذایی خواهد بود، ولی برای این کشورها نیز هزینه خواهد داشت. ایران کشور مقتدر و توانمندی در منطقه است. ظرفیت‌ها و توانایی اقتصادی عظیمی دارد.  توانایی و جایگاه ممتاز ایران در معادلات سیاسی و امنیتی منطقه بر کسی پوشیده نیست. ایران همواره شریک سازنده برای طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به منظور کمک به ایجاد صلح، ثبات و آرامش و امنیت در منطقه بوده است.

او تاکید کرد : رویکرد  این چند کشور  اروپایی که به صورت افراطی از ابزارهای غیردیپلماتیک علیه ایران استفاده می‌کنند، نه کمکی به این کشورها و ملت‌هایشان و نه کمکی به جایگاه آنها در منطقه خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که این کشورها را به دیپلماسی، حکمت و تدبیر دعوت می‌کنیم، تاکید کرد : اینکه آنها تحریم‌های جدیدی اعمال کنند پاسخ ایران متناسب و متقابل خواهد بود و واکنش مقتضی را نشان خواهد داد.