نشست نقد و بررسی کتاب «توپ شانسی وارد دروازه نمی‌شود» از سلسله نشست‌های «فوتبال‌خوانی» با حضور احسان محمدی نویسنده و چهره رسانه‌ای فوتبال، مهدی موسوی تبار روزنامه‌نگار و به مدیریت احسان رضایی کارشناس حوزه کتاب و نشر در سرای کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

این یک کتاب بالینی برای  فوتبالی ها است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، احسان محمدی در مقدمه این نشست گفت: در فوتبال ما معمولاً این جمله زیاد تکرار می‌شود که «استعداد داریم اما مدیر نداریم»، شاید یکی از دلایلی که این حرف زده می‌شود فقدان مستندات و مکتوباتی مثل این کتاب است، مدیران ما تجربه‌نگاری نمی‌کنند و همین باعث می‌شود ما ردپای تصمیمات درست و غلط را نداشته باشیم.

وی درباره کتاب «توپ شانسی وارد دروازه نمی‌شود» افزود: «فران سوریانو» به عنوان یک مدیر بین‌المللی در این کتاب به صورت ویژه بخشی از ماجراهای مدیریتی دوران درخشان بارسلونا را روایت کرده است، اینکه چطور بارسلونا به چیزی «فراتر از یک باشگاه» تبدیل شد و میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان شیفته فوتبال کرد. کتاب به ما می‌گوید چطور مردان کت و شلوار پوشی که آن‌ها را نمی‌بینیم قادرند تیمی را به سمت قهرمانی‌های متعدد ببرند که حتی حریفانش را به احترام واداشت.

محمدی با اشاره به اینکه «این کتاب می‌تواند برای مدیران فوتبال به ویژه در باشگاه‌ها یک کتاب بالینی باشد» بیان داشت: کتاب یک نقشه راه برای مدیران در باشگاه‌داری است اما در عین حال برای شیفتگان فوتبال لحظه‌های نابی از اتفاقات پشت پرده و حتی درون رختکن تیم «فرانک رایکارد» را روایت می‌کند که جذابیت بسیاری دارند، مثل ماجرای صید «رونالدینیهو»، از لحظه‌های درخشش تا وقتی که ستاره بختش افول می‌کند.

این نویسنده با اشاره به ترجمه روان کتاب گفت: «بهنام جعفرزاده» مترجم این اثر به خاطر اشراف و تسلط فوق‌العاده‌ای که به فوتبال خارجی دارد به خوبی توانسته لحن و ذهنیت نویسنده را منتقل کند. کتاب ملال‌آور نیست و حتی اگر کسی قصد راه‌اندازی یک کسب و کار غیرفوتبالی دارد هم در این کتاب می‌تواند نسخه‌های شیرین مدیریتی پیدا کند.

مهدی موسوی‌تبار نیز با اشاره به اینکه کتاب در عین حالی که درباره فوتبال است اما به خوبی موضوعات مدیریتی را پوشش می‌دهد گفت: «توپ شانسی وارد دروازه نمی‌شود» در نوع خودش یک کتاب خودیاری است، در این کتاب با اشاره به نحوه عملکرد مدیران تیم‌هایی مثل رئال مادرید، بارسلونا، لیون و حتی رئال بیلبائو استراتژی‌های زندگی از جاه‌طلبی گرفته تا قناعت به داشته‌ها را روایت کرده و به نظر من از این منظر یک کتاب آموزشی است.

وی گفت: نویسنده در این کتاب علاوه بر استفاده درست از اعداد و ارقام که کسل‌کننده نیست، به خوبی توانسته اهمیت موضوعاتی مثل توازن احساسی و توازن عملکردی، اصولی که سرمربی باید به آن پایبند باشد و همچنین روندی که در آن باشگاه از ستاره‌ها مهمتر است را نشان دهد و گاهی ناخودآگاه ذهن را به سمت مقایسه بین عملکردهای فوتبال ما و دنیای بیرون می‌برد.

این روزنامه‌نگار افزود: کتاب هم نسخه‌های موفقیت را عنوان کرده و هم راه‌حل‌های شکست! یعنی نویسنده به شما می‌گوید که یه عنوان یک مدیر باشگاهی چه تصمیماتی می‌تواند شما را به سمت جلو ببرد و چه تصمیماتی جایگاه شما را به مخاطره بیندازد. البته نویسنده فراموش نکرده به افسوس‌هایی مثل عدم خرید «رونالدو» هم اشاره کند.  

احسان رضایی، کارشناس حوزه کتاب که مدیریت این نشست را برعهده داشت نیز با بیان اینکه عنوان روی جلد شاید یک بازی کلامی است گفت: بخت و اقبال در فوتبال وجود دارد اما یک بار در یک گفت‌وگو که با افشین قطبی داشتم به من گفت شانس هست اما من کاری کردم که شانس سر راهم قرار بگیرد. منظورش این بود که باید تلاش کرد و جنگید تا شانش بیشتری به آدم رو کند. به بیان دیگر «فران سوریانو» می‌خواهد بگوید که حتی برای اینکه شانس بیاورید باز نیاز است خیلی مسائل را مدیریت کنید.

این نویسنده افزود: خوشبختانه در چندسال اخیر شاهد یک رویکرد خوب از سوی ناشران برای خلق آثار در حوزه ورزش و فوتبال هستیم که با استقبال مطلوب مخاطبان هم روبرو شده و کتاب «توپ شانسی وارد دروازه نمی‌شود» یکی از کتاب‌های بسیار خوب در این حوزه است.  

گفتنی است «خانه کتاب و ادبیات ایران» امسال به مناسبت گرامیداشت سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در تصمیمی ارزشمند برای نخستین بار اقدام به برگزاری نقد و نشست‌هایی تحت عنوان «فوتبال‌خوانی» کرده است. پیش از این نیز کتاب «نیمه دوم» که در مورد «روی کین» ستاره پیشین تیم ملی ایرلند و منچستریونایتد است نیز مورد بررسی قرار گرفت.