معاون وزیر خارجه روسیه گفت اتهامات کشورهای غربی مبنی بر این که ایران پهپاد در اختیار مسکو قرار می‌دهد، تلاش برای توجیه ارسال غیرقانونی تسلیحات خود به اوکراین است.

مسکو: غرب با ادعای پهپادی علیه ایران به‌ دنبال توجیه گسیل سلاح به اوکراین است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

معاون وزیر خارجه روسیه گفت اتهامات کشورهای غربی مبنی بر این که ایران پهپاد در اختیار مسکو قرار می‌دهد، تلاش برای توجیه ارسال غیرقانونی تسلیحات خود به اوکراین است.

«سرگئی ورشنین» گفت اتهامات کشورهای غربی مبنی بر این که ایران پهپاد در اختیار روسیه برای استفاده در اوکراین قرار می‌دهد، بی‌اساس است و با این کار تلاش می‌کنند تحویل غیرقانونی تسلیحات خود به اوکراین را توجیه کنند. 

این مقام روس گفت: القاکنندگان و نویسندگان مطالب با انگیزه‌های سیاسی درباره تحویل ادعایی پهپاد ایران به روسیه، عمیقاً استیصال تلاش‌های خود را درک می‌کنند. آن‌ها با چنین اقداماتی، خود را به عنوان مشارکت‌کنندگان در برجام، کاملاً بی‌اعتبار می‌کنند. 

وی افزود: مسکو با نظر طرف ایرانی که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران ۱۱ نوامبر اعلام کرد مبنی بر این که اتهامات درباره صادرات تسلیحات ایرانی به روسیه برای استفاده در عملیات ویژه در اوکراین بی‌اساس است و از سوی کسانی که به دنبال توجیه تامین غیرقانونی تسلیحات برای کی‌یف هستند، مطرح می‌شود، موافق است. 

چندی است که اوکراین، آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی مدعی استفاده پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین شده‌اند. ادعایی که ایران و روسیه آن را رد کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ اوکراین بر مخالفت با جنگ تأکید کرده بود و حتی در این خصوص نیز امیرعبداللهیان دو بار حامل پیام وزیر خارجه اوکراین برای همتای روسش بود.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها گفته که ایران و روسیه همکاری دفاعی با هم دارند، ولی ایران سلاحی برای روسیه به منظور استفاده در اوکراین ارسال نکرده است.

امیرعبداللهیان اخیراً در اظهارنظر درباره تحولات اوکراین با تأکید بر اینکه «ما مخالف تداوم جنگ در اوکراین هستیم و برای آتش‌بس تلاش می‌کنیم»، یادآور شد: بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، منعی در صادرات و واردات سلاح نداریم، اما هیچ سلاحی به روسیه برای به کارگیری در جنگ اوکراین نداده‌ایم. موضع ما مخالفت با گسترش ناتو در منطقه و مخالفت با جنگ در اوکراین است.