نصرت الله تاجیک، سفیر و رایزن فرهنگی سابق ایران در اردن و انگلستان، در پاسخ به این سوال که سرنوشت نهایی معادله اتمی ایران چه خواهد بود؟ گفت: «بازی‌ها و مانور‌های ایران و غرب در معادله اتمی تهران، بیش از همه معوطف به "امتیازگیری" است. از این منظر، طرفین به دنبال تخریب کاملِ روندی که در گذشته شکل گرفته، نیستند. بدون تردید وقتی دو طرف قصد داشته باشند که کل بازی را بر هم زنند، این مساله خیلی زود محقق می‌شود و تبعات و سناریو‌های خاصی را نیز به همراه خواهد داشت.»

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تاجیک افزود: «با این حال، اکنون وضعیت معادله اتمی ایران در چنین حالتی نیست و دو طرف بیش از همه سعی می‌کنند که از یکدیگر امتیاز بگیرند. از این رو، اگر این روند با نوعی مدیریت همراه باشد، من فکر می‌کنم که ما چندان نباید نگران آینده باشیم. با این حال، واقعیت امر این است که آنقدر شرایط: ناپایدار، ژله‌ای، و لرزان است که اساساً امکان پیش‌گویی و پیش بینی در قالب سرنوشت نهایی معادله اتمی ایران وجود ندارد».

وی گفت: «سناریو‌های زیادی امکان تحقق دارند. در این فضا، هر کنشی که ایران و غرب در چهارچوب معادله اتمی کشورمان انجام می‌دهند، سناریو‌های جدیدی را مطرح می‌سازد و اساسا اینطور نیست که ما با گزینه‌های محدودی در رابطه با آنچه در آینده امکان دارد اتفاق بیفتد، مواجه باشیم.

اکنون اندکی "ابهام" در مورد آینده معادله اتمی ایران و پرونده برجام وجود دارد. با این حال، نظر من این است که، چون شواهد و قرائن حاکی از این هستند که تهران و دولت‌های غربی مخصوصا آمریکا، قصدی برای تخریب کل روند مذاکرات اتمی و دستاورد‌های پیشین خود ندارند، اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای حادث نشود، روند مرتبط با معادله اتمی ایران پس از طی مدتی مدیریت می‌شود و در نهایت نیز به یک "توافق" ختم خواهد شد».

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: «با این حال، باید در نظر داشت که تحولات داخلی ایران نیز که در مدت اخیر فراز و نشیب‌های خاصی را پشت سر گذاشته هم بر سرنوشت معادله مذکور تاثیرگذاری ویژه‌ای دارد. در این راستا، بایستی عوامل و متغیر‌های مخربی را که بر روند مذاکرات اتمی و معادله اتمی ایران تاثیرگذاری منفی دارند را به دقت بررسی و نظارت کرد و مشاهده نمود که چه اقداماتی را متناسب با روند تخریبیِ اتخاذ شده در پرونده برجام، بایستی در پیش گرفت.»

وی ادامه داد: «در این میان، اگرچه قدرت واسطه‌گری اروپا در پرونده اتمی ایران تضعیف شده (به دلیل تحولات جاری در ایران و وقوع اعتراضات در این کشور)، با این حال من فکر می‌کنم که با توجه به گرایش ایران و به ویژه آمریکا به حصول توافق، این مساله نیز می‌تواند مدیریت شود. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردم، تحولات غیرمترقبه می‌توانند فضایی جدید را ایجاد کنند».

نصرت الله تاجیک در پایان گفت: «هم تهران و هم پایتخت‌های غربی، باید از تجربیات قبلی خود درس بگیرند و اشتباهات گذشته را تکرار نکنند. با این همه، اینکه مثلا برخی بگویند دیگر امیدی به احیای برجام و دستیابی به یک توافق نیست، به نظرم چندان واقع‌بینانه نیست. هنوز تحولاتی امکان تحقق دارند که در نوع خود می‌توانند زمینه را جهت دستیابی به یک توافق فراهم کنند و در این رابطه، ملاحظات راهبردی تهران-واشینگتن، از اهمیت و جایگاه محوری برخوردار است. اگر این دو به توافق نیازی نداشتند، بساط این مساله مدت‌ها قبل جمع شده بود».

منبع: فرارو