علیرغم تصمیمات شجاعانه و درست، ممکن است دیگر در جام جهانی قضاوتی به دنیل سی برت سپرده نشود.

اروگوئه شلوغ می‌کند، فغانی را هم نگه دارید!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی اروگوئه در اولین دیدار خود و در شبی که نمایش خوبی نداشت، مقابل کره جنوبی متوقف شد. البته در بازی دوم تیم آلونسو بدشانس بود که موقعیت های خوبی را برابر تیم ملی پرتغال از دست داده و در نهایت با دو گل شکست خورد. اما در ساعات اخیر به نظر می رسد دیگو آلونسو ابتدا قصد داشت علیرضا فغانی را بابت اعلام پنالتی در بازی برابر پرتغال و در ادامه سیبرت را برای قضاوت دیدار مقابل سنگال محکوم کرده و آنها را دلیل اصلی حذف زودهنگام تیمش معرفی کند.

اما نشریات اروگوئه ای نیز همگام با سرمربی خود به شماتت فغانی و سیبرت پرداخته و حتی یک رسانه این کشور خواهان محرومیت مادام العمر این دو داور مشهور و بین المللی از قضاوت شده است. این در حالیست که از ابتدای تورنمنت، دیگو آلونسو انتقادات شدیدی را بابت تاکتیک دفاعی تیمش متحمل شده بود.

حالا نشریه کیکر با انتشار گزارشی به دفاع از این داور آلمانی پرداخته و پاسخ هجمه های سرمربی و بازیکنان اروگوئه را داده است. این چیزی است که باید در مورد فغانی نیز رخ دهد و فدراسیون فوتبال ایران باید تلاش خود را برای حفظ این داور ممتاز ایرانی در ادامه جام جهانی به کار بندد. در این گزارش آمده است:

دنیل سیبرت، یکی از داوران حاضر در جام جهانی، عصر جمعه و در قطر کار آسانی در پیش نداشت. اروگوئه ای های عصبانی، پیش از این در جریان بازی و حتی پس از سوت پایان به شدت به این داور بوندسلیگایی حمله کرده و او را مقصر حذف دانستند. اما لوتز مایکل فرولیش، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال آلمان، به دفاع از سیبرت پرداخته است.

به نظر می رسد این داور آلمانی در این بازی سرنوشت ساز هرگز اشتباه فاحشی نداشته که در نهایت منجر به حذف اروگوئه شده باشد. اما همانطور که می‌دانیم، اروگوئه‌ای‌ها این موضوع را متفاوت دیده و به شدت عصبانی شده اند. خوزه ماریا خیمنز، مدافع این تیم و ادینسون کاوانی مشهور، پس از سوت پایان به سیبرت حمله کرده و البته که فرناندو موسلرا حتی رافائل فولتین را نیز بی نصیب نگذاشت. خیمنز در پایان و در زمین مسابقه فریاد می زد "اینها باند سارقان هستند."

البته اقتدار سیبرت در این بازی گروهی به وضوح زیر سوال رفت. مطمئنا بحث‌برانگیزترین صحنه این بازی در دقیقه 57 روی داروین نونیز رخ داد و در بدترین حالت می توان این صحنه را مشکوک توصیف کرد، اما قطعا خطایی واضح در جریان بازی رخ نداده بود. اما سیبرت در ادامه دوباره بازی را تحت کنترل گرفت و حتی اتو آدو، سرمربی تیم ملی غنا در پایان مسابقه مدعی شد شاهد قضاوت خوبی از سوی تیم داوری بوده است.

لوتز مایکل فرولیش نیز نظر مشابهی دارد. رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال آلمان در این رابطه گفت: "دنیل سیبرت روز جمعه به خوبی بر این کار دشوار تسلط داشت. او از تمام امکانات برای همگام کردن بازیکنان با تمام تصمیمات مهم خود بهره برد و از نظر ارتباطی موفق عمل کرد."

رفتار بازیکنان با این داور و گروه کمک او کاملا اشتباه بود. حتی آنها به صفحه نمایش VAR نیز رحم نکردند و این تلویزیون نیز در کنار زمین واژگون شد. کارمندان امنیتی خیلی دیر وارد عمل شده و از این حیث ضعیف عمل کردند. پاتریک ایتریچ، داور آلمانی، در توئیتر خود در این رابطه نوشت: "دنیل سیبرت برای مدیریت بازی‌ و آنچه که پس از سوت پایان تحمل ‌کرد، سزاوار بیشترین احترام است.  ماموران حفاظت از او کجا بودند؟ من ناراحتم و باید از او بهتر محافظت می‌شد."

سیبرت 38 ساله که علاوه بر قضاوت دو بازی در جام جهانی، 145 بار در بوندسلیگا و یازده بازی در لیگ قهرمانان اروپا نیز داوری کرده است. از نظر بازیکنان اروگوئه، او باید سه پنالتی به سود آنها می گرفت. در ادامه و در اواخر بازی نیز ادینسون کاوانی به قصد پای خود را در مسیر علیدو سیدو قرار داد و به سرعت در محوطه جریمه سرنگون شد. از نظر سیبرت، این برخورد نیز برای اعلام پنالتی کافی نبود. فرولیش این تصمیم را نیز مورد تمجید قرار داده و گفت: "در تصاویر تلویزیونی، این یک ارزیابی قابل درک از صحنه و همچنین تصمیمی درست از نظر من است."

ایتریچ نیز در توئیتر خود این صحنه را اینگونه تفسیر کرد: "کاوانی پایش را گیر داده و به دنبال گرفتن پنالتی است." البته حال و هوای رختکن این کشور کوچک آمریکای جنوبی متفاوت است. جایی که دوران حرفه ای ملی بازیکنان بزرگی دوران کاوانی، دیگو گودین و لوئیس سوارز اکنون به پایان رسیده است.

پایان جام جهانی برای سیبرت؟

به بیان دقیق، سیبرت هیچ اشتباهی مرتکب نشده است. نشریه کیکر در مورد قضاوت این داور نوشت: "قبل از پنالتی غنا، یک تصمیم اشتباه آفساید به لطف VAR تصحیح شد که البته قابل قبول است، تکل آمارتی روی پای داروین (57) و دوئل سیدو و کاوانی (93) نیز پنالتی نیستند."

مانوئل گرائفه، داور سابق فوتبال آلمان گفت: "متاسفانه یک عملکرد واقعا خوب در یک بازی بسیار دشوار، انگار به این معنی شده که او در بازی دیگری شانس قضاوت ندارد."

اگر این اتفاق رخ دهد، سرنوشت سیبرت مشابه فلیکس بریش رقم خواهد خورد. او در سال 2018 در روسیه و در دومین حضور خود در جام جهانی و در بازی مرحله مقدماتی صربستان مقابل سوئیس، پس از عدم اعلام خطا روی الکساندر میتروویچ و عدم مداخله VAR، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. در آن زمان نیز رسانه های صربستان به شدت معترض بودند و نتیجه؟ در نهایت مسئولان فیفا پس از قضاوت در یک بازی دیگر، بریش را به خانه فرستادند.