لوتار ماتیوس با انتشار یادداشتی در نشریه بیلد، به دلایل حذف زودهنگام ژرمن ها پرداخته است.

یادداشت خواندنی ماتیوس در مورد تیم ملی آلمان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، گرچه به نظر می رسید شرایط تیم ملی آلمان زیر نظر هانسی فلیک متحول شده، اما مانشافت در جام 2022 نیز نتوانست نمایش قابل توجهی ارائه دهد و مانند دوره قبل، خیلی زود با تورنمنت وداع کرد. حالا لوتار ماتیوس که در قطر حضور داشت، به بررسی چرایی این نتایج و البته دورنمای تیم ملی آلمان پرداخته است.

لوتار ماتیوس نوشت: "حذف تیم ملی کشورمان در جام جهانی قطر دردناک است. من اذیت شدم، زیرا می توانست این اتفاق رخ ندهد و انگار چیزی شبیه به خودزنی بود. همه افراد دارای مسئولیت، از فدراسیون تا مدیران و سرمربی و البته بازیکنان، اشتباهات بسیار زیادی مرتکب شده اند. اکنون باید این اشتباهات مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و بی رحمانه با آنها برخورد شود.

البته من هنوز فکر می کنم که هانسی فلیک باید سرمربی تیم ملی بماند و جایگزین بهتری برای او نمی بینم. او تنها 16 ماه است که بر سر کار آمده و بهترین شرایط برایش مهیا نشده است. باید روی این مسئله کار کرد. من متقاعد شده ام که او می تواند تیم ملی آلمان را به سمت آینده ای بهتر هدایت کند. هانسی از توانایی لازم برخوردار بوده و به اندازه کافی از خود انتقادش می کند تا از اشتباهاتش درس بگیرد. اما او نیز در سراسر جام جهانی بخشی از زنجیره ای از اشتباهات بود که باعث دومین حذف متوالی در دور مقدماتی شد.

بیایید از فدراسیون شروع کنیم. آنها نتوانستند محیطی ایجاد کند که در آن شانس موفقیت زیاد باشد. چگونه ممکن است که آنها موفق به حل مشکلات قبل از سفر نشوند؟ چرا همه مسئولیت به عهده بازیکنان گذاشته شده است؟ چرا به جای تمرکز 100 درصدی روی این بازی مهم، آنها باید دهان خود را در عکس تیمی قبل از بازی ژاپن بپوشانند؟ فدراسیون با سهل انگاری نتوانست تصمیم درستی در زمان مناسب بگیرد و کاری کند فوتبال در کانون توجه قرار داشته باشد.

وقتی هنگام تساوی 1-1 مقابل اسپانیا در استادیوم بودم و در VIP می بینم که بعد از این همه جنجال با فیفا، برند نوئندورف در حال صحبت با جیانی اینفانتینو بوده، می خندد و با او عکس می گیرد، از خودم می پرسم او چقدر از صلاحیت لازم برای ریاست فدراسیون برخوردار است؟

برویم سراغ الیور بیرهوف که به درستی مورد انتقاد قرار می گیرد. مدیر فنی تیم ملی آلمان در درجه اول مسئول ایجاد شرایط برای موفقیت است. اما در پنج سال گذشته، نتایج خوب نبوده است. پس باید بپرسید که آیا هنوز هم نبازی به ادامه همکاری وجود دارد یا نه؟

پس از انتخاب اشتباه محل اقامت در چهار سال پیش در روسیه، آیا واقعا درست بود که دوباره در قطر بیش از صد کیلومتر دورتر از محل برگزاری مسابقات جام جهانی هتل بگیرید؟ و چرا همسر و خانواده بازیکنان اینقدر زود به قطر آمدند؟ من فکر می کنم که این امر باعث تشکیل گروه های کوچک درون تیمی شد، زیرا همه بازیکنان که متاهل و بچه دار نیستند، پس حواس پرتی درون تیم خیلی زیاد بود.

از سوی فدراسیون همیشه باید محیطی آرام و شاد فراهم شود و این هارمونی برای هانسی فلیک نیز مهم است. این اتفاق رخ نداد؟ من این تصور را داشتم که تیم ما سرحال و سرزنده نیست.

دلم برای آن انرژی درون تیمی تنگ شده بود، شوری که تیم‌هایی مانند آرژانتین، برزیل و مراکش در قطر در زمین نشان می‌دهند. شما باید خود را فدای کشور و تیم کنید. بازیکنانی که همدیگر را به سمت جلو سوق داده و گاهی اوقات وقتی همه چیز خوب پیش نمی رود، آشکارا حرف خود را بزنند.

اما هواداران نیز اینجا غایب بودند. همه تیم های دیگر اینجا ده‌ها هزار نفر حامی داشتند، اما آلمانی ها به هر دلیلی به ندرت به قطر آمدند. شما هنوز این احساس را دارید که فدراسیون و تیم ملی یک دایره بسته هستند که در آن نظرات و دیدگاه های دیگر پذیرفته نشده و مورد استقبال قرار نمی گیرد.

من نمی‌خواهم بگویم خواستار بازگشت ماتیاس سامر به فدراسیون هستم، اما افرادی مانند او به تیم ملی کمک زیادی می‌کنند. صرفا به این دلیل که چنین فردی می تواند نقاط محرکی را در تیم تعیین کرده و تاثیرگذار عمل کند، به عنوان مثال در بحث های بین بازیکنان بدون حضور سرمربی. ظاهرا بیرهوف نمی تواند یا نمی خواهد این کار را انجام دهد.

سرانجام به هانسی فلیک و تیم برمی گردم. از اشتباهاتی که در اینجا رخ داده است، می توان نتیجه گرفت که چه چیزهایی باید اصلاح شود. پایان تلخی بود، زیرا ما بازیکنان بسیار با استعدادی داریم. حتی بازیکنانی در کلاس جهانی مانند آنتونی رودیگر، ایلکای گوندوگان و ستاره های بایرن. این شکست به خاطر کمبود استعداد و توانایی فوتبالی نبود. ما از اسپانیا عقب نیستیم و در جریان تقابل دو تیم این موضوع را دیدیم.

تیم ملی آلمان بهتر از چهار سال پیش بازی کرد. اما 20 دقیقه ضعیف مقابل ژاپن، اشتباهات فردی آشکار در دفاع و عدم تمرکز، در پایان به قیمت عدم صعود ما تمام شد. مقابل کاستاریکا 32 شوت به سمت دروازه داشتیم و با ثبات بیشتر می توانستیم بارها به گل برسیم.

در آینده هانسی باید به وضوح نظرات خود را بیان کند. رودیگر در خط دفاع مرکزی، کیمیچ شماره شش‌ و جمال موسیالا شماره 10. سانه و گنابری نیز در دو سمت. همچنین ما بازیکنان جوان خوبی که مانند کریم آدیمی و یوسف موکوکو داریم که می توانند در پست مهاجم نوک قرار گیرند. با این حال من شک دارم که آیا آلمان برای یورو 2024 در خانه آماده هستند یا است. راه درازی برای بازگشت تیم به بالاترین سطح وجود دارد.