وقتی به تاریخ تیم ملی نگاه می‌کنید اختلاف همیشه هست؛ ۲۵ ستاره از هر تیم می‌آیند و کنار هم نگه داشتن اینها سخت است

نکونام: پنج سال پیش می‌توانستم سرمربی تیم ملی باشم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ورزش سه، جواد نکونام که فصل خوبی را با فولاد خوزستان پشت سر گذاشت، پس از پایان لیگ بیست و یکم پیشنهاد سرمربیگری استقلال را دریافت کرد و همچنین یکی از گزینه های هدایت تیم ملی بود اما با این حال ترجیح داد در فولاد به کارش ادامه بدهد.

او امشب در برنامه ورزش و مردم حاضر شد و پیرامون مسائل مختلف از جمله ورودش به مربیگری صحبت کرد.

این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

* من شبیه جواد نکونام هستم نه سرمربی دیگری 

نکونام در ابتدا در ابتدا در پاسخ به اینکه بیشتر از کدام سرمربی تاثیر گرفته گفت: من از کاماچو یاد گرفتم، از فوتبال اسپانیا خیلی یاد گرفتم، از همایون خان شاهرخی مخصوصا در نظم و انضباط خیلی یاد گرفتم. از خیلی از مربی ها که اسم نمی‌آورم چون جا می‌مانند اما وقتی من در کنارشان کار کردم نظم و انضباط خیلی در موفقیت ها کمک کرده است.

وی سپس درباره اینکه خودش را شبیه کدام مربی می‌داند عنوان ‌کرد: من شبیه کسی نیستم؛ من شبیه جواد نکونام هستم. از هر کسی هر چیزی که دوست داشته باشم می‌گیرم؛ ممکن است چیزی باشد که از دید شما بد باشد اما از دید من در فوتبال، کار، رفتار و حتی راه رفتنم برایم خوب باشد. من چیزی که فکر می‌کنم به نفعم است از هر مربی یا حتی آدم معمولی می‌گیرم یا حتی تقلید می‌‌کنم. وقتی کمکم می‌کند این کار را انجام می‌دهم و ابایی ندارم که این کار را انجام ندهم چون فلانی انجام داده است. هر‌ کاری به من کمک کند انجام می‌دهم.

* اگر شبیه کی‌روش باشم خوشبختم

سرمربی فولاد در خصوص مقایسه اش با کارلوس کی‌روش گفت: اگر من مثل آقای کی‌روش باشم که واقعا خیلی خوشبخت هستم چون به هر حال درباره یکی از بزرگترین مربیان دنیا صحبت می‌کنیم؛ او صاحب سبک و فلسفه است و در فوتبال مدرن دنیا تدریس می‌کند و این کار بزرگی است. در مورد یک مربی بزرگ صحبت می‌کنیم؛ نگاه نکنید که در ایران چطور با هر شخصی که در هر جایگاهی هست چطور رفتار می‌کنند ولی زمانی را که به ایران آمده بود نگاه کنیم چون مربی بزرگی وارد ایران شد؛ چه داده هایی در فوتبال ما داشت و واقعا توانست با فوتبال ما کمک کند یا نه؟ نگاه من فوتبالی است و تنها فور و ذهنم پیشرفت فوتبال‌مان است چون اگر فوتبال رو به جلو حرکت کند، منِ مربی هم در آن پیشرفت می‌کنم.

* به مدرک اعتقاد ندارم اما...

وی افرود: همین الان که در لیگ مربی خارجی داریم من خوشحالم چون وقتی روبروی آنها بازی کنیم شاید نکات جدیدی یاد بگیریم که من تا به حال نمی‌دانستم. باید واقعیت را گفت؛ ما به لحاظ علمی واقعا در فوتبال عقب هستیم و آموزشی هم وجود ندارد. من خودم را مثال می‌زنم؛ چندین سال است که منتظرم مدرک حرفه ای بگیرم که شاید خیلی وقت ها کمک کند اما نمی‌توانیم بگیریم چون کلاسش را برگزار نمی‌کنند. آخرش A آسیا است که هر سال برگزار می‌کنند و کلاس حرفه ای برگزار نمی‌شود. این مسئله نیاز است و هر سرمربی باشد داشته باشد. البته من خودم به مدرک اعتقادی ندارم؛ مدرک کاغذ است و شما باید ذهن، هوش و مدیریت داشته باشید و نیاز دارید که یادگیری هم داشته باشید.

* در اسپانیا مدرک گرفتم اما در ایران هم سر کلاس نشستم

نکونام با اشاره به خداحافظی زودهنگامش از فوتبال گفت: خودتان می‌دانید من فوتبال را زود کنار گذاشتم؛ می‌توانستم بازی کنم و همان سال هم پیشنهاد داشتم که فوتبال را ادامه بدهم اما آقای کی‌روش از من خواست که کنار تیم باشم. زمانی هم که خداحافظی کردم ایشان مخالف بودند و دوست داشتند ادامه بدهم اما واقعا خسته شده بودم و برایم سخت بود که هر سال ار اردو ها باشم. من از سال ۷۴ که تیم ملی نوجوانان بودم تا سالی که فوتبال را کنار گذاشتم در اردو ها بودم. در هفت سالی که در اسپانیا بودم در رفت و آمد بودم؛ برای مثال تیم ملی سه‌شنبه یا چهارشنبه بازی داشت، من یکشنبه آنجا بازی می‌کردم و ساعت ۴ صبح پرواز می‌کردیم و وقتی به تهران می‌رسیدم سه‌شنبه بود. یک تمرین سبک و بازی و سپس سریع فرودگاه و دوباره به اسپانیا برگردم و دوباره شنبه یا یکشنبه بازی. واقعا سخت و سنگین بود و به خاطر همین وقتی آقای کی‌روش صحبت کرد قبول کردم بروم و چه جایی بهتر از اینکه کنار کی‌روش یاد بگیرم.

او ادامه داد: پیش از اینکه کنار آقای کی‌روش کار کنم در زمانی که بازی می‌کردم سال ۲۰۱۰ اولین مدرک مربیگری ام را در اسپانیا گرفتم. زمان آقای بلازویچ، حسین آقا فرکی از من می‌خواست تمرینات را یادداشت کنم و من همان زمان علاقمند شدم. زمانی که بازی می‌کردم تمرینات اوساسونا را تمیز و با رنگ های مختلف می‌نوشتم و هنوز هم دارم. ۲۰۱۰ اولین مدرک مربیگری ام را که لول یک است گرفتم، ۲۰۱۲ لول دو را گرفتم. وقتی به ایران آمدم در سایپا بازی می‌کردم؛ در ایران تا اتفاقی می‌افتد می‌گویند این مدرک ندارد. من مدرک هم داشتم اما دوست ندارم عکس بگیرم و بگویم از اسپانیا مدرک گرفتم؛ زمانی که در ساپیا بازی می‌کردم مجددا سر کلاس C هم نشستم و کلاس B و A هم رفتم چون به نظرم آدم یاد می‌گیرد.

* محصص من را وارد چرخه مربیگری کرد

نکونام در ادامه گفت: پس از آن یک کلاس حرفه ای بود که بزرگان و پیشکسوتان مربیگری بودند. من یک روز با آقای محصص صحبت می‌کردم که گفتم استاد اگر اجازه بدهید به عنوان میهمان ته کلاس می‌نشینم که یک چیزی یاد بگیرم. مدرس از فنلاند بود و من ته کلاس به عنوان میهمان می‌نشستم و نگاه می‌کردم و می‌نوشتم و از مربیانی که بودند نکاتی یاد می‌گرفتم. یک روز با ایشان صحبت کردم و گفتم من می‌خواهم مربیگری کنم چه کار کنم؟ گفت شما فقط تیم بگیر. واقعا از استاد محصص تشکر می‌کنم که من را وارد چرخه مربیگری کرد و به من گفت شما فقط مربیگری را شروع کن. گفتم خونه به خونه بابل من را می‌خواهد؛ با لحن دیگری گفت هر جا می‌خواهند برو و شروع کن چون موفق می‌شوی.

وی افزود: زمانی که شروع می‌کردم شاید بسیاری باور نداشتند ولی خدا را شکر در خونه به خونه کارمان را انجام دادیم و همان سال ۱۸ بازیکن ما به لیگ برتر و در تیم های خوب ایران مثل استقلال و پرسپولیس و سپاهان آمدند و بازی کردند؛ اگرچه قطعا لیاقت خودشان بوده است. آن تیم قطعا به لیگ برتر صعود می‌‌کرد اما در ادامه با توجه به مشکلاتی که پیش آمد و من جدا شدم. بعد از یک وقفه ای تیم نساجی به من پیشنهاد داده که با جان و دل به آنجا رفتم چون هواداران انرژی مثبت و جو فوق‌العاده ای دارند که من همیشه آن مردم را در ذهنم دارم و خدا را شکر توانستیم صعود کنیم. به هر حال شکل مربیگری‌مان به این شکل شروع شد گرچه ما با خونه به خونه هم تا فینال حذفی رفتیم که قبل از آن جدا شدیم.

* تماس گرفتند که نکونام در پیکان نباشد

او در خصوص دوره حضورش در نساجی گفت: سال اولی که به نساجی آمدیم چون تیم لیگ یکی بودیم و نفرات‌مان هم نفرات پرتعدادی که خودم دوست داشتم نبودند. آن زمان از فدراسیون فوتبال خواهش کردم که سهمیه لیگ یکی هایی که به لیگ برتر می‌آیند را زیاد کنند.‌ ما توانستیم یک نفر بیشتر بگیریم اما الان برای تیم هایی که صعود می‌کنند متفاوت است. شرایط سختی بود ولی قطعا زحمات بازیکنان و کادرم باعث شد که آن سال تا زمانی که من بودم و آخرین بازی‌مان نیم فصل بود نهم شدیم و رتبه خیلی خوبی را برای تیمی که تازه به لیگ برتر آمده بود گرفتیم. مشکلاتی بود که دوست ندارم درباره آن صحبت کنم و از آن تیم جدا شدم.

نکونام در خصوص پیشنهاد پیکان گفت: وقتی جدا شدم تیم پیکان با من صحبت کرد و با پیکان قرارداد بستیم که پس از آن اتفاقاتی افتاد. من به تمرین رفتم اما اتفاقاتی افتاد که در فوتبال ایران نوبرانه است؛ من چه بگویم؟ بگویم من مربی پیکان بودم و این تیم را تمرین دادم اما آقایی که معلوم نیست الان کجاست زنگ زد که حق ندارید فلانی را سرمربی کنید؟ به هر حال پیکان سال ها از این موضوع ضرر کرد. جایگاه ما فوتبالی ها مشخص است و همیشه در فوتبال خواهند بود؛ چه داخل فوتبال باشند چه بیرون حرف‌شان برنده است و ما به عنوان فوتبال حرف‌شان را قبول می‌کنیم و همه با هم هستیم ولی تماس ها و اتفاقاتی افتاد که گفتند نکونام نباشد. ساعت ۱۱ شب زنگ زدند و مدیرعامل وقت هم آدم ترسویی بود. من فقط دوست داشتم بدانم چه اتفاقی افتاده که بعدا فهمیدم چه شده است. به هر حال فصل تمام شد و همان سال پیشنهاد تیم های دیگر بود اما ترجیح دادم استراحت کنم؛ آن اتفاق، اتفاق خوبی نبود و اصلا باورم نمی‌شد که در فوتبال چنین اتفاقاتی بیفتد.

* از فرشید اسماعیلی حمایت می‌کنیم

سرمربی فولاد سپس گفت: در مورد امسال دوست دارم صحبتم را یا یک مسئله تلخ شروع کنم که متاسفانه ما فرشید اسماعیلی عزیز را از دست دادیم. در دقیقه ۲۰ یک بازی دوستانه، روی یک حرکت ساده اتفاقی افتاد که واقعا من را ناراحت کرد. من در فوتبالم مصدومیت ها و شرایط را دیدم و برای خودم اتفاق افتاده اما واقعا مصدومیت فرشید من را ناراحت کرد. یک باز‌یکن با کیفیت تیم‌مان را از دست دادیم که کیفیت بالایی دارد.

او در پاسخ به اینکه آیا اسماعیلی در فولاد می‌ماند گفت: قطعا می‌ماند. چون نمی‌تواند بازی کند تا نیم فصل از لیست خارج می‌شود ولی کنار تیم است و وظیفه من و باشگاه است که از او حمایت کنیم و قطعا این کار انجام می‌شود؛ خود آقای گرشاسبی هم به این موضوع تاکید داشتند. قطعا باید عمل کند و با قدرت برگردد.

نکونام درباره محل عمل این بازیکن گفت: تصمیم را بر عهده خودش گذاشتیم اما الان باید فیزیوتراپی کند که برای عملش آماده شود. قطعا با توجه به شناختی که از او پیدا کردم و همچنین شرایط جسمانی اش زود برمی‌گردد و در نیم فصل دوم خواهید دید که چه کیفیتی دارد.

سرمربی فولاد درباره تست های پزشکی ایفمارک گفت: تست ها را کنار بگذاریم؛ وقتی بازیکن می‌دود و تمرین می‌کند سالم است. همه تیم ها در بدنسازی دو جلسه تمرین سنگین دارند و بازیکن نمی‌تواند سالم نباشد و این اتفاقات رخ بدهد.

او در واکنش به شایعه مصدومیت این بازیکن از گذشته گفت: حرف برای گفتن زیاد است. سلامت بازیکن قطعا در قراردادش هست و وقتی هم که تمرین می‌کند از روز اول سالم است.

* یکی از بازیکنان عجله کرد و جدا شد

سرمربی فولاد درباره جذب وریا غفوری بیان کرد: ما با وریا صحبت هایی داشتیم. با توجه به شرایطی که تیم‌مان داشت، نیاز ها و بازیکنانی که در تیم‌مان هستند، خوشحالیم که وریا امسال در تیم است و می‌تواند کمک کند. انشاالله بتوانیم در کنار وریا و بقیه بچه هایی که جذب کردیم امسال شرایط خوبی را رقم بزنیم و عملکرد مطلوبی داشته باشیم.

او در مورد تنوع خرید های فولاد توضیح داد: این تنوع امسال جذابیت دارد چون ما دو سال یار نگرفتیم و اسم فولاد اصلا نبود‌. تیم های دیگر در این دو سال یار گرفتند و تیم‌شان را تقویت کردند؛ ما دو سال یار نگرفتیم و پارسال هم وقتی پنجره نقل و انتقالات باز شد دو روز مانده بود نقل و انتقالات تمام شود که ما توانستیم بوحمدان و لیموچی را بگیریم. در نیم فصل توانستیم خلعتبری، شهاب گردان، آرش رضاوند و مهدی شیری را بگیریم که اگر در شرایط عادی بود نمی‌توانستیم آنها را بگیریم اما متاسفانه در تیم هایشان شرایط ایده‌آلی نداشتند و خودشان یا باشگاه تصمیم گرفته بودند جدا شوند و ما توانستیم آنها را جذب کنیم و نیم فصل دوم را با آنها جلو برویم. امسال اولین سالی است که بعد از دو سال یارگیری می‌کنیم و به همین خاطر اسم تیم ما سر زبان ها افتاد. دو سال بود که کسی با ما کاری نداشت.

نکونام درباره اینکه آیا با جدایی برخی بازیکنان موافق بود گفت: قطعا همینطور بود. فقط یکی از‌ بازیکنان عجله کرد و رفت اما امیدوارم در تیم جدیدش موفق باشد. بقیه بازیکنان، بازیکنانی بودند که نیاز داشتیم بگیریم. از آقای گرشاسبی و اعضای هیئت مدیره و مهندس ابراهیمی تشکر می‌کنم که واقعا حمایت کردند.

* بازیکنی خوب کار نکند او را کنار می‌گذارم 

وی در پاسخ به اینکه آیا فولاد فعلی، ایده‌آل او هست یا خیر گفت: ایده‌آل هیچوقت در فوتبال وجود ندارد و شما باید روز به روز بهتر بشوید. من همین الان صادقانه می‌گویم نمی‌توانیم با ۴-۵ تیم رقابت کنیم. همه چیز روی میز است و برای ما باز است که ما چه پیشنهاداتی به بازیکنان دادیم و چه پیشنهاداتی دریافت کردند که نرفتند.

او در خصوص میزان هزینه فولاد در نقل و انتقالات گفت: نمی‌دانم که بگویم و هنوز هم نقل و انتقالات ما تمام نشده است. در دوران بدنسازی و پیش فصل اگر ببینم بازیکنی کاری که می‌خواهم انجام نمی‌دهد قطعا از تیم جدا می‌شود. اگر بازیکنی بد کار کند جدا می‌شود. قطعا جای هر بازیکنی سفت است و می‌تواند هم نباشد چون بازیکن باید هر روز بهترین عملکرد را داشته باشد چون قرارداد دارد و پول خوب می‌گیرد و وظیفه اش است که این کار را انجام بدهد چون هیچ ضمانتی وجود ندارد که بازیکن در تیم باشد و بازی کند.

* بهترین بازیکنان ایران را جذب کردم

نکونام تصریح کرد: صحبت های آقای گواردیولا را می‌خواندم که گفت اگر بارسلونا و رئال و بایرن مونیخ به بازیکنی پیشنهاد بدهند، همه آنجا می‌روند. در کشور ما هم تیم هایی هستند که اگر پیشنهاد بدهند بازیکن آنجا می‌رود مگر اینکه یک تیمی پول بیشتری بدهد.‌ برای ما هم همینطور است؛ استقلال و پرسپولیس محبوبیت و جذابیت خاصی برای فوتبالیست ها دارند و از لحاظ مالی هم شرایط خوبی دارند و بازیکنان خوبی هم می‌گیرند که حق طبیعی‌شان است چون این میزان هوادار دارند و باید بهترین ها را جذب کنند. تیم هایی هم هستند که جدا هستند و می‌توانند بازیکنان و امکاناتی‌ فراهم کنند. در سه سالی که من در فولاد کار کردم ما نمی‌توانستیم نزدیک آنها بشویم. الان شاید بتوانیم خودمان را جزو پنج تیم بالای جدول (چهارم به پایین) حساب کنیم‌. با این تفاسیر چون شرایط‌مان نسبت به سه سال قبل بهتر است واقعا خوشحالم و بهترین بازیکنانی را که در فوتبال ایران هستند جذب کردم.

* شیری و رضاوند بهترین های ایران هستند

وی در تمجید از شیری و رضاوند گفت: شیری از پرسپولیس و رضاوند از استقلال جدا شدند. دو تیم بازیکنان را در اختیار  باشگاه قرار دادند و از تیم هایشان جدا شدند ولی به فولاد آمدند. این بازیکنان در فولاد احیا نشدند، توانایی‌شان بود. بازیکن باید نسبت به شرایط و سیستم مربی خودش را تطبیق بدهد؛ اگر بتواند بهترین عملکرد را دارد. من به آرش رضاوند چه چیزی یاد دادم؟ فقط سیستمی را که داشتم گفتم که برای من این کار را انجام بده. مهدی شیری هم همینطور. هر دو از بهترین های ایران هستند و این را ثابت کردند. مهدی شیری به تیم ملی رفت و رضاوند هم می‌توانست برود. نیم فصل فوق‌العاده ای در تیم ما داشتند.

* باشگاه حق دارد باز‌یکنش را معاوضه نکند 

نکونام در مورد شرایط رضاوند گفت: من خبری ندارم اما چیزهای عجیبی هم شنیدیم. اگر ما بتوانیم رضاوند را داشته باشیم خوشحال می‌شویم. پیشنهادات جابجایی بوده‌ است اما الان هر چه بگویم فردا به ضررم استفاده می‌شود. آرش رضاوند بازیکن با کیفیتی است که در فولاد بهترین عملکرد را داشت و در استقلال نتوانست کاری که باید انجام بدهد. اگر نیاید برایش آرزوی موفقیت می‌کنم؛ ما گزینه ای داریم که اگر‌ نتوانیم بگیریم در چند روز آینده به ما اضافه می‌شود.

او در خصوص اینکه گفته می‌شد آرش رضاوند را می‌دهیم و سه بازیکن می‌گیریم گفت: تایید می‌کنم؛ گفته بودند. ما هم عوض نکردیم. یک سری مسائل مشخص است؛ قیمت بازیکن، شکل بازی و ارزش گذاری ها مشخص است. اینکه نخواهند بازیکن معاوضه کنند حق باشگاه است. پارسال است از ما سعادت حردانی را خواست و ما موافقت کردیم که جدا شود و در آن پست هم بازیکن گرفتیم. به هر حال هر باشگاه ایده ای دارد که با توجه به آن جلو می‌رود.

* امیدوارم رئیس بعدی بتواند با فوتبال کمک کند

نکونام سپس درباره شرایط فدراسیون فوتبال بیان کرد: امیدوارم کسی که در این مسئولیت سنگین قرار می‌گیرد بتواند به فوتبال‌مان کمک کند.

* لیاقت داشته باشم سرمربی تیم ملی می‌شوم

بازیکن اسبق تیم ملی ایران در واکنش به اینکه همچنان گزینه هدایت تیم ملی است گفت: من بیشتر فوتبالم را در تیم ملی بوده‌ام و با توجه به شرایطی که در فوتبالم رقم خورد عرق خاص و علاقه قلبی خاصی به فوتبال ملی دارم. همه علاقمند و عاشق هستند اما من سال ها در تیم ملی بودم و در اردو ها لباس تیم ملی تنم بوده و شرایط خاصی دارم؛ واقعا تمام کسانی که در تیم ملی هستند می‌دانند فقط دوست دارم تیم موفق شود و اگر شرایط خوبی نباشد ناراحت می‌شوم. الان واقعا از این شرایط ناراحتم. اینکه سرمربی تیم ملی شوم، اگر لیاقتش را داشته باشم این اتفاق رخ می‌دهد.

وی درباره صحبت هایی که با شده بود گفت: من نباید چیزی بگویم؛ وقتی تیمی سرمربی دارد نیازی نیست صحبتی بشود. هر زمانی اتفاقی بیفتد که بخواهند سرمربی انتخاب کنند قطعا گزینه هایی هستند که با آنها صحبت شود و برنامه بگیرند.

* سوخت و سوزها برای جواد نکونام است؟

نکونام در پاسخ به اینکه انتخاب او می‌توانست فرصت سوزی باشد عنوان کرد: دو نگاه هست؛ نگاهی است که برخی دلسوزانه این حرف را می‌زنند اما برخی دوست ندارند این اتفاق رخ بدهد. حسادتی در فوتبال وجود ندارد چون هر کسی جایگاه خودش را دارد. در مربیگری هم همینطور است باید برود دستیار سوم و دوم شود و سپس سرمربی. من که همه این کارها را انجام دادم و رعایت کردم اما دوستانی که می‌گویند می‌سوزد خودشان ۱۵ سال قبل تیم بودند، دنبال تیم ملی بودند یا تیم ملی امید بودند. آن زمان سوخت و سوزی بوده و الان سوخت و سوزها برای جواد نکونام شده است. من ۵ سال قبل هم به لحاظ فنی می‌توانستم سرمربی تیم ملی باشم. از لحاظ فوتبالی هم هیچ ضمانتی نیست؛ با یک توپی که به گل می‌رود یا نمی‌رود شرایط تغییر می‌کند. در‌ جام اگر توپ طارمی به گل می‌رفت ما صعود کرده بودیم؛ فوتبال با یک گل اینطرف و آنطرف می‌شود‌. اینکه الان بروم و نتیجه نگیرم، چه ضمانتی است ده سال بعد که با تجربه تر شدن نتیجه بگیرم؟ اگر کسی ضمانتی دارد بگوید.

* بزرگترین مشکل من مدرک حرفه ای است

نکونام درباره سقف آرزوهایش گفت: اولین مشکل من این است که مدرک حرفه ای ندارم؛ من اگر بخواهم به کشورهای عربی بروم هم مدرک ندارم. شرایط در ایران نیست و من‌ مقصر نیستم. چهار سال است تیم دارم اما نمی‌توانم به کشور دیگری بروم.‌ می‌توانم در اسپانیا در کلاس شرکت کنم اما یک ماه یک ماه باید در مادرید باشم؛ آیا می‌رسم؟ نه. اگر من تیم نداشته باشم می‌توانم این کار را کنم. من در اسپانیا دوستانی دارم  که دو سه روز می‌گویند و آنلاین در کلاس ها شرکت می‌کنیم اما اینها مداوم نیست. در دوره چند هفته ای که من تیم نداشتم، کلاسی برگزار کردیم. این علم باید در کشورمان باشد که ما یادگیری داشته باشیم؛ ما باید یاد بگیریم. من از کجا علم یاد بگیرم؟ باید علم به کشور بیاید‌. وبیناری با آقای ونگر برگزار شد و چند سوال محدود از او شد.‌ من تمام سوالات و جواب ها را نوشتم و ضبط کردم. وقتی گوش می‌کنید می‌بینید چقدر نکته در صحبت ها هست. ما چرا نباید بتوانیم یکی از این بزرگان را هر ساله به فوتبال کشور بیاوریم و هزینه کنیم که به مربیان یاد بدهند؟ چرا نتوانیم مربیان را بفرستیم که آموزش ببینند؟ متاسفانه علم در فوتبال ما واقعا کم است. اینها نکاتی است که ما در فوتبال دنبال آن هستیم و می‌گوییم چرا فوتبال پیشرفت نمی‌کند؟ ما چه به فوتبال داده‌ایم که پیشرفت کند؟ هیچ چیز ندادیم و منتظریم فوتبالیست ها در زمین نتیجه بگیرند ک تمام کارهایی که بیرون نمی‌کنیم، انجام بدهند.

* ما برنامه فوتبالی مشخصی نداریم

نکونام درباره قهرمانی قطر در جام ملت ها گفت: زمانی که تیم ملی ایران با قطر بازی داشت فکر می‌کنم آقای خاکپور مربی بودند‌. من برای قرارداد با العربی رفته بودم و با ژاوی بازی را می‌دیدیم. پشت سر ما چند اسپانیایی صحبت می‌کردند که آنالیزورهای مربی بودند که آن بازی ایران را بردند. گفتم این مربی کیست؟ گفت این را آوردند و فوتبال را از جوانان رصد می‌کند و یکی دو سال بعد به بزرگسالان می‌رود. این تیم امید اوت شد و المپیک هم نرفتند ولی او را نگه داشتند و تیم را قهرمان آسیا کرد. کاری که رویای قطر بود اما انجام داد چون برنامه‌ریزی داشتند و می‌دانستند از فوتبال چه می‌خواهند. ما اینجا نگران هستیم که اگر با مورینیو با جام جهانی برویم نتیجه می‌گیریم یا نه. شما باید ببینی په فلسفه ای داری. ما برنامه فوتبالی مشخصی نداریم، ما امروز را می‌گذارنیم که ببینیم فردا چه می‌شود. سرمایه گذاری و برنامه از همه مسائل داخل زمین مهم تر است. بازیکنان ما با اینهمه استعداد و توانایی بازیکنانی نیستند که در بهترین تیم های دنیا بازی کنند؛ مهدی طارمی یکی از بهترین فوروارد هایی است که می‌تواند در تیم های لول دو اروپا بازی کند اما کسی باورش می‌شود ما زمیم تمرین یا استادیوم اختصاصی نداریم؟‌ این شرایط سختی است.

* کاپیتان بودم این اتفاقات رخ نمی‌داد

وی درباره دراگان اسکوچیچ گفت: برای هر مربی که در تیم ملی باشد آرزوی موفقیت می‌‌کنم. برای من تیم ملی کشورم مهم است و امیدوارم در هر بازی و مسابقه ای دارند بهترین عملکرد را داشته باشند. من با این لباس و تیم سال ها زندگی کرده‌ام و بهترین آرزویی که می‌توانم داشته باشم این است که در جام جهانی بهترین  عملکرد را داشته باشند تا همه دنیا ببیند توانایی فوتبالیست های ایرانی چقدر است.

نکونام در واکنش به اینکه اگر کاپیتان بود حواشی تیم ملی رخ می‌داد یا خیر گفت: تاریخ قضاوت کرده است. وقتی به تاریخ تیم ملی نگاه می‌کنید اختلاف همیشه هست؛ ۲۵ ستاره از هر تیم می‌آیند و کنار هم نگه داشتن اینها سخت است. اتفاقاتی که رخ می‌دهد باید اتحاد را بیشتر کند.

او در خصوص دودستگی در تیم ملی گفت: دودستگی نیست و اتفاق پیش می‌آید. به هر حال به بیرون درز کرد. اگر من بودم قطعا این اتفاق نمی‌افتاد. در دوره هایی که من در تیم ملی بودم و کاپیتان، بازیکنان دیگری بودند، کدورت همیشه بوده است. سال ۷۹ تیم ملی اردویی به آمریکا رفت؛ مرحوم پورحیدری، آقای طالبی و کمک هایشان آقای فرکی و سجادی بودند. در تیم ملی ۸ استقلالی، ۸ پرسپولیسی و ۸ لژیونر بودند و فقط جواد نکونام وسط بود‌. وقتی برای غذا می‌رفتیم من منتظر بودم که ببینم کدام میز صندلی خالی می‌ماند که بنشینیم. آن زمان تنش و درگیری بیشتر بود و دربی ها تنش داشت و چنین اتفاقاتی رخ می‌داد اما کسی از بیرون متوجه نمی‌شد. بزرگان تیم به قدری بزرگ بودند که سریع مسائل را حل می‌کردند. الان هم این تیم توانایی بالا و بازیکنان بزرگی دارد. به هر حال این اتفاق افتاده و تیم باید سریع جمع شود چون تیم برای جام جهانی نیاز به اتحاد دارد.

* در فوتبال شانس وجود ندارد

نکونام در پاسخ به اینکه چقدر برای تیم ملی برای صعود به مرحله بعد شانس قائل است گفت: در فوتبال شانسی وجود ندارد. اگر به شانس باشد فقط فکر می‌کنی من خوش شانس باشم. باید تمرین کنی و زحمت بکشی. امیدوارم این اتفاق بیفتد ولی اینکه بخواهیم به مرحله بعد بریم باید ببینیم از فوتبال‌مان چه می‌خواهیم. ما برنامه‌ریزی نداریم؛ ما در جام جهانی مدعی قهرمانی هستیم؟ مدعی چهار تیم هستیم؟ برنامه ما برای جام ملت ها است  و باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم‌. فوتبال ما نیاز دارد در جام ملت ها موفق  باشد. جام جهانی ویترینی است که باید موفق باشیم و خوب بازی کنیم و نهایتا یک مرحله بالا می‌رویم. امیدوارم این اتفاق رخ بدهد.

وی در واکنش به اینکه احتمال دارد بعد از جام جهانی روی نیمکت بنشنید گفت: فکر کنم بسوزم!

* استقلالی هستم اما احساسی تصمیم نمی‌گیرم

بازیکن سابق استقلال در خصوص رد پیشنهاد سرمربیگری این تیم گفت: صحبتی با باشگاه استقلال و سردار آجورلو داشتم که زمانی که من پاس بازی می‌کردم مدیریت وقت پاس را داشتند و دوران خیلی خوب و طلایی  در پاس داشتم و همیشه با ایشان در ارتباط بودم اما شرایطی که در استقلال وجود دارد شرایط خاصی است که همیشه شما باید بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید و من شرایط فولاد را با استقلال مقایسه می‌کردم.

او ادامه داد: نیازی به گفتن نیست که من استقلالی ام. فقط یک سال و نیم آنجا بازی کردم و ادعایی ندارم اما هر زمان که مقابل تیمی بازی می‌کنم با تمام وجود بازی می‌کنم و فکر نمی‌کنم کسی دوست داشته باشد یک قدم پس بکشم. از زمانی که نساجی بودیم مقابل استقلال بهترین بازی های تیمم بوده و بقیه تیم ها هم‌ همیطنور. اما اینها دلیل نمی‌شود که احساسی تصمیم بگیرم.

* سال قبل هم برهانی با من تماس گرفت

نکونام تصریح کرد: در مورد استقلال، با توجه به اینکه امسال می‌توانستیم در فولاد یارگیری کنیم و وقتی من دیدم در سه سال فولاد برای من هزینه کرد و به پای من ایستاد تا من حواد نکونام بشوم و موفقیت به دست بیاورم، وظیفه من است که این کار را انجام بدهم. یک باشگاه حرفه ای و خوب با هواداران فوق‌العاده که واقعا از آنها ممنون هستم. الان وقتی نبود که چه در مورد تیم ملی و چه استقلال، جدا شوم. شرایط خوبی در فولاد دارم که امیدوارم به آن برسم. باشگاه استقلال هم همیشه بزرگ است و همه دنبال این هستند که به استقلال بروند اما من دنبال این نبودم که به زور به آنجا بروم یا وقتی خودم به آنجا می‌روم موفقیت استقلال را بخواهم و وقتی بیرونم نخواهم.

وی تاکید کرد: همیشه استقلال برایم قابل احترام است و هیچ صحبت و بحثی نیست اما وظیفه ام است که برای این پیشنهاد تشکر کنم. این اتفاق پارسا هم برای من افتاد که آرش برهانی با من تماس گرفت که استقلال می‌خواهد با شما قرارداد ببندد اما شرایط طوری بود که من باز هم تصمیم گرفتم در فولاد بمانم‌. به نظرم تصمیم خوبی است و اهداف و چارچوب کارم مشخص است و نسبت به آن جلو می‌روم. امیدوارم بتوانم در این چارچوب و مسیر اشتباهی نکنم که از ریل خارج شوم.

* پول در تصمیمات من تاثیری ندارد

او در مورد تاثیر مسائل مالی در این تصمیم گفت: اصلا بحث مالی وجود نداشت و چنین بحثی نشد که من بحث پول انجام بدهم. من تصمیمم را گرفته بودم؛ پول در تصمیمات من تاثیری ندارد و کسانی که با من کار کرده‌اند می‌دانند. اگر حالم خوب باشد و شرایط خوبی داشته باشم همه‌ کار انجام می‌دهم.