فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: جنگ در واقع ترکیبی از ایمان، علم، فن آوری، حماسه و خلاقیت است. علم جنگ مجموعه‌ای از آگاهی‌های متنوع و تجربه‌هایی است که به دانش تبدیل شده‌اند

روایت فرمانده ارتش از یک کار بزرگ در دوران دفاع مقدس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: جنگ در واقع ترکیبی از ایمان، علم، فن آوری، حماسه و خلاقیت است. علم جنگ مجموعه‌ای از آگاهی‌های متنوع و تجربه‌هایی است که به دانش تبدیل شده‌اند. شهید صیاد شیرازی استادان قرارگاه جنگ را به دفاع مقدس برد تا با علم جنگ عملیات‌ها را طراحی کنند و نتیجه آن را در عملیات‌ها دیدیم. مقام معظم رهبری پرچم فداکاری را به دانشگاه افسری امام علی دادند چرا که ۱۱۸۴ شهید دارد این دانشگاه که علم جنگ و جنگیدن را می‌آموزد.

سرلشکر عبدالرحیم موسوی در همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس ضمن گرامیداشت روز دانشجو و هوانیروز در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سخنانی بیان کرد: این شهدا فقط عده شهدای یک دانشگاه ارتش است و چند برابر این‌ها نیز جانبازان و سایر فرماندهان ایثارگری هستند که بارها تا مرز شهادت پیش‌ رفته‌اند. برابر مقررات که وجود داشت فقط سطح کارشناسی مجوز حضور در جنگ را ندارند بلکه باید ۹ ماه دیگر دوره بگذرانند تا بتوانند در صحنه جنگ حضور یابند. همچینن برای ورود به عرصه‌های بالاتر از گردان و فرماندهی، باید دوره‌های متعددی را جداگانه سپری کنند تا بتوانند جنگ را علمی انجام بدهند.

فرمانده کل ارتش با اشاره به یگان‌های مختلف ارتش توضیح داد: صدها نفر از نظامیان کارشناس ارتش به شکل علمی وارد ارتش شدند. فناوری مجموعه‌ای از فنون و فرایندها است. در دفاع مقدس ۶۰ میلیارد دلار تجهیزات ارتش وارد جنگ شد. در موارد متعددی ایجاد تغییرات موثر و به کارگیری‌های خلاقانه بخشی از فناوری‌ای است که توسط ارتش وارد جنگ شد. لایه‌های گفته نشده فراوانی از دروس فنی و تخصصی وجود دارد که تاکنون به آن اشاره نشده است. یک نظامی خوب باید با ذهن پردازشگر خودش علوم را تلفیق و به کار بگیرد.

سرلشکر موسوی با اشاره به عملیات «کمان ۹۹» گفت: پرواز بیش از ۱۴۰ هواپیما و انجام موفق این ماموریت و سالم بازگرداندن آنها نیازمند روزها تحقیق و پژوهش داشت. طرح عملیاتی البرز خودش یک دوره آموزشی جدا است. متوقف کردن حرکت ماشین جنگی صدام  و برهم زدن باور پیروزی در ذهن صدام دو تاثیر بزرگ عملیات‌های هوایی روز نخست و دوم جنگ تحمیلی بود. نیروهای زمینی، هوایی و دریایی ذاتا تجهیزات محور هستند و ترکیبی از علم و فناوری دارند.

وی یادآور شد: نیروی هوایی عراق در طول دفاع مقدس دوبار کاملا به روز رسانی شد.

سرلشکر موسوی گفت: ده‌ها عملیات آفندی و پدافندی نمونه‌های برجسته‌ای هستند که ظرفیت اختصاص چند واحد درسی به خودشان را دارند. نیروی هوایی دارای نخستین تجهیزات فرماندهی و کنترل در کشور است و بهترین کارایی را در دفاع مقدس این سامانه با وجود ملتهب بودن در جنگ دارا بود. در دفاع مقدس حدود دو میلیون پرواز با این سامانه به طور ایمن به ثبت رسیده است و کمترین ترافیک هوایی را در جنگ داشتیم و هیچ فرودگاهی در جنگ هشت ساله تقریبا بسته نشد. این کار بزرگ با تلفیقی از علم و فناوری به سرانجام رسید.

سرلشکر موسوی با اشاره به نقش نیروی دریایی ارتش در جنگ تحمیلی گفت: این نیرو با عملکرد خود رگ حیاتی اقتصاد کشور را زنده نگه داشت و توانست در شصت و هفتمین روز جنگ نیروی دریایی عراق را نابود کند. موضوعات مخابرات، پزشکی، مدیریت و فرماندهی، آماد و پشتیبانی هر کدام جایگاه خود را دارند که باید از نظر علمی و فناوری به آن بپردازیم.

فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: تمام  مقالات رسیده به همایش فقط بخش کوچکی از دستاوردهای علمی و فناوری جنگ تحمیلی هستند. ما با اتکا به علم و ایمان به قله پیروزی رسیدیم.