گفته می‌شود در دی ماه ایران و آمریکا برای آخرین بار رو به روی هم پشت میز مذاکره می‌نشینند.

آخرین شانس احیای برجام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: شهریورماه ایران و آمریکا در نزدیک‌ترین نقطه به توافق قرار داشتند اما ناگهان چراغ مذاکرات خاموش شد و مشخص نیست چه روزی دیپلمات ها تصمیم می گیرند دوباره به وین برگردند.

محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده ایران آن روزها را این طور روایت می کند که «ما نزدیک توافق بودیم امتیازات قابل توجهی را به‌دست آوردیم، متن اتحادیه اروپا با نکاتی که ایران لحاظ کرد، به تأیید اروپا هم رسید و اگر آمریکایی‌ها امضا کنند و بپذیرند، توافق اجرا خواهد شد.»

البته این اتفاق با استقبال برخی ها در داخل مواجه شد، این گروه مخالفان برجام در زمان دولت روحانی بودند که حالا تلویحی از احیای برجام رضایت داشتند منوط به اینکه آمریکا حاضر شود امتیازهای بیشتری بدهد. علت خوشحالی این گروه از تعویق مذاکرات این بود که زمستان سرد می‌آید و اروپایی‌ها به علت عدم توانایی در تأمین انرژی بر آمریکا فشار می آورند تا مقابل خواسته های ایران انعطاف نشان دهد اما گذشت زمان مشخص کرد زمستان آن طورها هم که مخالفان دیروز برجام و حامیان امروز سیدابراهیم می گفتند زندگی را برای مردم اروپا سخت نکرده است تا علیه دولت های شان بشورند و در نهایت اروپایی ها مجبور به چانه زنی با دولت بایدن شوند.

منصور حقیقت پور در همین زمینه می‌گوید: «توافق شده بود حتی متن سخنرانی آقای بایدن هم آماده بود اما کسانی که با احیای برجام مخالف بودند و نگذاشتند این اتفاق بیفتد، آیا فکر می کنند فتح الفتوح کردند؟ اگر توافق حاصل می شد برای کشور و مردم به ویژه تولیدکنندگان، تجار، دانشجویان و مریض ها گشایش هایی اتفاق می افتاد. دستگاه سیاست خارجی دولت سیزدهم حالا از پیام های آمریکایی ها برای آغاز دوباره مذاکرات برجامی خبر می دهد. امیرعبداللهیان وزیر خارجه در چندین موضع گیری اخیرش به این موضوع اشاره داشت اما غربی ها برخلاف روایت تهران چنین شوق و اشتیاقی از خود نشان نمی دهند. یکی از اعضای تیم مذاکره کننده ایرانی علت را این طور توضیح می دهد که وقتی در داخل کشور آشوب یا ناآرامی وجود داشته باشد، آمریکایی‌ها طمع و تعلل می‌کنند. اما ایران نشان داده که حقوق خود را می‌داند و اجازه نمی‌دهد که توافقی صورت بگیرد تا آمریکا بتواند دوباره تقلب کند.»

البته این روایتی است که دولت سیزدهم دوست دارد برای مردم بازگو کند اما کارشناسان نظر دیگری دارند. فریدون مجلسی تحلیلگر مسائل سیاست خارجی معتقد است «غرب به نتیجه نهایی رسیده و از احیای برجام ناامید شده است.»

در این میان تحلیل دیگری هم وجود دارد و آن اینکه دولت سیزدهم دی ماه دو طرف (ایران و آمریکا) برای آخرین بار رو به روی هم پشت میز مذاکره می نشینند و آن شاید شانس آخر برای احیای برجام به کما رفته باشد. حال باید منتظر ماند و دید بالاخره برجام چه سرنوشتی پیدا می کند.