54 ثانیه جهنمی؛ علیرضا فغانی تصورش را هم نمی کرد این مدت کوتاه در بازی پرتغال و اروگوئه باعث حذف او از جام جهانی شود.

روایت 54 ثانیه جهنمی برای علیرضا فغانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ورزش سه،  با خونسردی، تسلط، اعتماد به نفس، تجربه و دانش مقابله با ستاره  های بزرگ که از  علیرضا فغانی در میادین قضاوت سراغ داشتیم هرگز فکرش را نمی‌کردیم که او  حتی به مراحل حذفی جام جهانی هم نرسد. در حالی که همه فوتبالدوستان ایرانی انتظار تماشای فینال با حضور سه هم‌وطن را می کشیدند یک اتفاق نادر همه رویا ها را برباد داد.

سیستم VAR؛ این تکنولوژی تازه به دوران رسیده برای بهبود وضع داوری فوتبال در سراسر دنیا وارد شده اما برای علیرضا فغانی و کمک های ایرانی او مظهر بدشانسی نام گرفته است. حالاهمه ما افسوس می خوریم که ای کاش مرد برجسته داوری ایران مثل صلابتی که در همه بازی‌های بدون VAR از او سراغ داشتیم روی تصمیمش می‌ایستاد و پا روی غرور خود برای توجه به اظهارات کمک داور ویدئویی نمی‌گذاشت. اگر اینطور می شد اکنون نه فیفا از داشتن فغانی محروم بود و نه ما از تماشای اضافه شدن بر افتخاراتش منع می شدیم.

دقیقه 89 و ثانیه 5 بازی پرتغال و اروگوئه روبه پایان بود و همه فوتبال دوستان ایرانی با تصور این که تیم داوری ایران متشکل از فغانی، محمد رضا ابوالفضلی و محمد رضا منصوری  مثل بازی برزیل و صربستان عملکرد خوبی داشتند از ثانیه های پایانی لذت می بردند. ناگهان آن اتفاق نفرین شده رخ داد؛ برخورد توپ به دست ماریا خیمنز در محوطه جریمه پرتغال در حالی که تعادلش را از دست داده بود از دید و  تجربه فغانی پنالتی نبود اما وقتی  اصرار کمک داور ویدئویی با صدای فریاد آلود را در گوشی خود شنید تردید کرد و دوان دوان به سمت مانیتور کنار زمین رفت.

ثانیه های جهنمی شروع شد، فغانی صحنه را دید اما مجاب به پنالتی نشد در صدم ثانیه و در بین مکالمات ردو بدل شده اصرار از سوی کمک داوری که در اتاق VAR نشسته بود برای رخ دادن پنالتی ادامه داشت. داور پر افتخار ایران با وجود چند بار دیدن صحنه از زوایای مختلف هنوز تردید در چهره اش موج می زد؛ انگار در آن چند ثانیه تمام قوانین  گرفتن پنالتی از ذهنش رفته بود یا شاید هم همانطور که در پست اینستاگرامی اعلام کرده تمرکزش را از دست داده بود. هرچه بود یک اشتباه بزرگ را به او تحمیل کرد.

نزدیکان فغانی می گویند داور ویدئویی 5 بار در گوش او واژه پنالتی را زمزمه می کند. حتی وقتی او از مانیتور کنار زمین جدا می شود وبه سمت وسط چمن می آید مشخص است همچنان در یک کشمکش با اتاق VAR قرار دارد. فغانی حتی برای اعلام پنالتی عجله هم ندارد. او چند قدم بیشتر از سایر داورانی که با VAR تصمیم خود را برگرداندند برداشت و در نزدیکی محوطه جریمه اروگوئه دستش را به سمت نقطه پنالتی گرفت. گویی او آنقدر صدای کمک داور ویدئویی را در گوش خود شنید تا به تصمیم رسید. یک تصمیم اشتباه که باعث و بانی اش بدون شک فغانی نبود اما تاوانش را او داد؛ تاوانی به بزرگی خداحافظی با قطر و وداع با رویای سوت زدن در فینال جام جهانی.

54 ثانیه جهنمی شاید برای مایی که از دور اخبار مربوط به فغانی را دنبال می کنیم زمان کوتاهی باشد اما برای فغانی و دو کمک داور ایرانی او بسیار طولانی تر گذشته است.