جعفر قنادباشی گفت: موافق هستیم که چین در منطقه حضور داشته باشد زیرا با حضور چین عرصه برای آمریکا تنگ می‌شود.

برخی روابط دیپلماتیک با چین را در حد روابط زناشویی پایین می‌آورند!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به عربستان با واکنش‌های متفاوتی همراه شد؛ برخی آن را نقد کردند و گفتند که چین باید بیشتر منافع ایران لحاظ می‌کرد و برخی هم آن را مثبت دانستند زیرا حضور چین در منطقه می‌تواند باعث کم‌رنگ‌شدن نقش آمریکا در منطقه شود.

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «برای فهم آنچه چین انجام داده است باید روابط بین‌الملل را خوب بشناسیم و بدانیم امضای تفاهم‌نامه‌ها، قراردادها و پیمان‌های دو یا چندجانبه چه معنایی دارند. در ایران به دلیل عدم آشنایی افکار عمومی از عرصه بین‌المللی گاهی برخی روابط دیپلماتیک را در حد روابط زناشویی پایین می‌آورند. در روابط زناشویی است که هر دو طرف انتظار دارند از تمام مراودات یکدیگر مطلع باشند اما عرصه بین‌المللی این‌طور نیست و چه بسیار کشورهایی هستند که با یکدیگر مشکل دارند اما ما با هر طرف ارتباط خود را داریم».

او ادامه داد: «آنچه در سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان رخ داد، امر عجیبی نبود و یک کشور می‌تواند با هر کشوری که می‌خواهد ارتباط داشته باشد و ما هم انتظار نداریم صددرصد منطبق با منویات ما عمل کند یا بالعکس ما در هر ارتباطی که داریم کاملا بر اساس خواسته‌های چینی‌ها عمل کنیم و این یک امر طبیعی در حوزه دیپلماسی است».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره توافق‌ میان عربستان و چین بیان کرد: «چین در مسئله جزایر سه‌گانه نگفته است که تمامیت ارضی را به رسمیت نمی‌شناسم و صرفا توافقی را امضا کرده مبنی بر اینکه اگر اختلافی هست، از رفع اختلافات حمایت می‌کنیم. یعنی هر گونه اقدامات نظامی را رد می‌کنیم و از رفع اختلافات در فضای دیپلماتیک حمایت می‌کنیم. اختلاف بر جزایر دیگری میان کشورهای دیگری هم هست؛ مثلا بین یونان و ترکیه و بحرین و قطر».

او افزود: «البته رد نمی‌کنم که عناصری از چین تحت تأثیر القائات و اقدامات عربستان قرار گرفتند و معاهده‌ای را امضا کردند. به هر حال جمهوری چین به برخی مسائل منطقه اشراف کاملی ندارد و سعودی‌ها هم از این موضوع سوءاستفاده کردند».

این تحلیلگر درباره احتمال کم‌رنگ‌شدن نقش آمریکا در منطقه باتوجه به حظور چین در منطقه اظهار کرد: «ما موافق هستیم که چین در منطقه حضور داشته باشد زیرا با حضور چین عرصه برای آمریکا تنگ می‌شود. امروز جهان تک‌قطبی در حال نابودی و جهان چندقطبی در حال شکل‌گیری است. وقتی چین با عربستان ارتباط نفتی برقرار می‌کند، یعنی پایان سلطه نفتی آمریکا و باید این موضوع را مثبت ارزیابی کرد».

قنادباشی در پایان در خصوص احتمال کاهش صادرات نفتی ایران به چین باتوجه به ارتباط اخیر نفتی میان این کشور با عربستان، گفت: «نفت برای چین بسیار اهمیت دارد و نه فقط از ایران و عربستان که از کشورهای بسیار دور از جمله کشورهای آمریکای جنوبی هم نفت خریداری می‌کند و حتما عربستان به عنوان یک فروشنده نفت به چین جای ما را تنگ نمی‌کند».