تلاش برای حذف جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن، تازه‌ترین اقدام آمریکا و بدعتی خطرناک در رویه‌های بین‌المللی است که نتیجه‌ای جز زیرسوال رفتن کارایی نهادها و رویه‌ها در روابط میان کشورها ندارد.

آمریکا، خصومت با ایران و بدعتی ناگوار در قواعد بین‌المللی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث‌آنلاین: آمریکا و متحدانش در راستای افزایش فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران، در تلاش هستند تا ۱۴ دسامبر برابر با ۲۳ آذرماه، تصمیم حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد را به رای گذارند. اقدامی خلاف قوانین حقوقی و روال‌ها در روابط بین‌الملل که واکنش مقامات جمهوری اسلامی را در پی داشته و در راستای بهره‌جویی از تحولات و شرایط داخلی ایران است.

کمیسیون مقام زن، نهادی زیرمجموعه سازمان ملل متحد است که از سال ۱۹۴۶ تلاش می‌کند در حوزه چالش‌ها و مشکلات زنان، راهگشا باشد. گرچه در برهه‌هایی مانند بسیاری دیگر از سازمان های بین‌المللی متاثر از تصمیمات و اقدامات سیاسی کشورهای اروپایی است اما نشست سالانه و ده روزه آن برای حل و فصل بسیاری از مشکلات زنان در حوزه عدالت جنسیتی، استانداردهای جهانی برای پیشرفت زنان و نابرابری‌های موجود در این حوزه تلاش می‌کند. این کمیسیون ۴۵ عضو دارد و جمهوری اسلامی ایران از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ براساس رای اکثریت اعضا به عضویت این نهاد درآمده است.

داستان فشارهای تازه علیه ایران و پیشنهاد حذف جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن، پس از آن مطرح شد که آلبانی با حمایت آمریکا در نشست غیررسمی؛ آریافرمولای شورای امنیت سازمان ملل، بیانیه‌ای علیه جمهوری اسلامی صادر کرد. پس از این نشست، «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا، ایران را متهم به انکار حقوق زنان کرد و خواستار حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد شد.

به فاصله یک هفته از این نشست، نشست شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد برگزار و اتهاماتی را علیه جمهوری اسلامی ایران وارد کرد و پس از این نشست بود که «آنتونی بلینکن» در بیانیه‌ای مطبوعاتی ضمن استقبال قطعنامه این نشست، از تداوم تلاش آمریکا برای اخراج جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد، سخن گفت.

تلاش ماهانه برای زیر سوال بردن تمام رویه‌های بین‌المللی؛ این توصیف خلاصه‌ای از اقدامات مسبوق به سابقه آمریکا و متحدانش است که در ماه‌های اخیر سیر صعودی هم به خود گرفته است. همین یک ماه پیش بود که آمریکا با همراهی کانادا در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای درباره «وضعیت حقوق بشر در ایران» به تصویب رساند و ایران را متهم به تبعیض علیه اقلیت‌ها کرد. شواهد نشان می‌دهد تلاش برای حذف ایران از کمیسیون حقوق زنان سازمان ملل متحد هم در همین راستا قابل ارزیابی است. به نظر می‌رسد تداوم دشمنی غرب با ایران آرام آرام وجهه و کارکرد بسیاری از نهادها و سازمان‌های حقوقی و بین‌المللی را زیر سوال خواهد برد.

به کار گیری قواعد و سازمان‌های بین‌المللی برای دستیابی به اهداف کشوری خاص، چنان بدعت خطرناکی است که بسیاری از همراهان و هم‌پیمانان آمریکا را هم درباره اقدامات اخیر دچار شک و بدگمانی کرده است. شواهد منتشر شده دررسانه‌های آمریکایی و انگلیسی حکایت از نارضایتی و مخالفت کشورهای مختلف با اقدام آمریکا در حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد دارد. به اذعان این رسانه‌ها، اقدامات دستوری آمریکا و تحکم در عضویت یا عدم عضویت کشورها به نوعی برابری حاکمیتی دولت‌ها و سرزمین‌ها را زیرسوال می‌برد.

دولت های همیشه همراه واشنگتن سیگنال‌های هشدارآمیزی از رفتار و اقدامات کاخ سفید دریافت می‌کنند که آن‌ها را نسبت به اهداف مقامات آمریکا دچار بدبینی کرده است. آنها به خوبی می‌دانند که نقض قواعد و قوانین بین‌المللی اگر به رویه‌ای معمول در جهان تبدیل شود، مانند آسیابی عمل خواهد کرد که در آن روزی هم نوبت آنها خواهد شد تا قربانی این زیاده‌خواهی‌ها و بی‌قانونی‌های کاخ سفید شوند.

همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره امکان حذف جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزرات امورخارجه، ایران را عضوی از سازمان ملل متحد دانست که در یک انتخابات کاملا شفاف و قانونی با بیشترین رای کشورهای عضو مجموعه «اکوسوک» از ۵۴ رای با کسب ۴۳ رای عضو کمیسیون مقام زن در این مجموعه شد. وی افزود: تلاش آمریکا وکمک برخی دولت‌های اروپایی یک اقدام کاملا سیاسی و غیرقانونی با اعمال فشار و استفاده از پتانسیل‌های سیاسی و تاثیرگذاری بر کشورهای مستقل عضویت ایران را در این چارچوب با مانع مواجه کنند.

«امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، با اشاره به موارد ذکر شده از دبیرکل سازمان ملل خواست که در ظرفیت خود به عنوان حافظ منشور ملل متحد و در چارچوب مسئولیت‌های دبیرکل از اصول منشور ملل متحد حمایت و در این چارچوب از تلاش‌های غیرسازنده و مخرب به رهبری امریکا در قبال ایران جلوگیری کند چرا که این رویه مشارکت فعال و جامع همه دولت‌های عضو در فعالیت‌های سازمان ملل را در معرض خطر قرار می‌دهد.

فشارها به ایران چه در قالب قطعنامه و چه تقلا برای حذف ایران از نهادهای بین‌المللی، پس از حوادث اخیر افزایش چشمگیری یافت و ادعاهای جعلی، خبرسازی‌های دروغ و تحلیل‌هایی با مبنای دشمنی به رویه‌ای جاری تبدیل شد. اقدامات غرب علیه تهران به ویژه پس از مرگ خانم مهسا امینی، در حالی هر روز شکل و طرح متنوعی به خود می‌گیرد که در همان کمیسیون مقام زنی که آمریکا درصدد اخراج ایران از آن است؛ کشورهایی حضور دارند که ناقضان اساسی حقوق انسان و زنان هستند.

این رویکرد دوگانه اما تنها در این حوزه نیست که تکرار می‌شود، آمریکا و متحدانش مدت هاست به رویکردهای دوگانه و متناقض در مواجهه با ایران دچار شده‌اند. انفعال دربرابر رژیم‌های منطقه که نه تنها تن به رعایت حقوق بشر نمی‌دهند، بلکه در حوزه زنان، عملکرد بسیار قابل تاملی دارند نشان از همین رویکرد دوگانه است. ایران هرگز و در هیچ شرایطی کاستی‌ها و مشکلات موجود در حوزه زنان را انکار نکرده و اساسا از پیشگامان بهبود شرایط بانوان در جامعه است. نشانه مشخص آن هم افزایش میزان تحصیلات، بهداشت، امید به زندگی و حضور در ارکان و بخش‌های مختلف اجرایی و نظارتی و تقنین کشور است که با تمام سیاه‌نمایی‌ها علیه جمهوری اسلامی، سیاه‌نمایان نمی‌توانند دست به انکار اعداد و ارقام ملموس این واقعیات زنند.

تحولات داخلی در ایران، به زودی روند درست و بهبودبخش خود را خواهد یافت اما آنچه باقی می‌ماند آوار رویه‌هایی است که آمریکا و زیاده‌خواهان همراهش به دلیل همین تحولات، آن‌ها را از کارکرد و مسئولیت اصلی خود تهی کرده و در راستای مطامع خود به کار گرفته‌اند. با برهم ریختن رویه‌ها در جهان، بند ماندن سنگ روی سنگ در روابط بین‌الملل دشوارتر از همیشه خواهد شد و از این موضوع بیش از همه کشورهای برهم زننده رویه‌ها و قواعد ضرر خواهند کرد.