امیررضا واعظ آشتیانی گفت: همین‌ها که می‌گویند نباید به شرق اعتماد کنیم، بگویند به چه کشورهایی اعتماد کنیم؟ به آمریکا و اروپایی‌های بدعهد؟

فضله‌های ماهی‌های جزایر سه‌گانه را هم به کشورهای عربی نمی‌دهیم، چه رسد به یک وجب از خاکمان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به عربستان حواشی متعددی به همراه داشت؛ از جمله اینکه با گسترش ارتباطات چین و عربستان آیا موقعیت اقتصادی ایران به خطر می‌افتد؟

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «چینی‌ها از نظر نقدنگی وضع بسیار مطلوبی دارند و نه فقط در ایران و منقطه بلکه در آفریقا هم سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام داده‌اند. تولید در چین نیاز به انرژی دارد و برای تأمین نیازهای نفتی و گازی با ایران، عربستان، قطر و هر کشور دیگری که دارای انرژی هستند، ارتباط بر قرار می‌کند اما باید توجه داشته باشیم که چین وارد حیاط‌خلوت آمریکایی‌ها شده است. چین هرجایی که منافعش اقتضاء کند ورود می‌کند. حالا اینکه عربستان و کشورهای عرب منطقه از حضور چین در عربستان سوءاستفاده‌های سیاسی خود را می‌کنند، ارتباطی به اهداف اقتصادی چین ندارد».

او ادامه داد: «کشورهای عربی سعی کردند از سفر اخیر رئیس‌جمهور چین بهره سیاسی خود را ببرند از جمله اینکه مسئله جزایر سه‌گانه ایران را در بیانیه انتهایی نشست آوردند که گرچه آقای شی ذیل آن بیانیه را امضا کرد اما چین بعد از آن از ایران عذرخواهی کرد و گفته شد که چین به کاملا به تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد و بناست که رئیس‌جمهور چین به ایران بیاید و احمالا توضیحاتی ارائه کند. همه اسناد جزایر سه‌گانه هم از قبل تا بعد از اسلام مشخص است و کشورهای عربی بدانند ما فضله‌های ماهی‌های جزایر سه‌گانه را به آنها نمی‌دهیم چه رسد یک وجب از خاکمان».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین مطرح کرد: «ما باید با حوصله در ارتباط با موضوعات دیپلماتیک برخورد کنیم و درست نیست که برخی می‌گویند باید واکنش‌های رادیکال به چینی‌ها نشان دهیم. ایران مراتب اعتراض خود را به امضای بیانیه اعلام کرده است و چین هم بر احترام به تمامیت ارضی ایران تأکید کرده است. ضمن اینکه هر کشوری بخواهد با کشور دیگر ارتباط داشته باشد، نباید از کشور ثالث اجازه بگیرد. همین‌ها که امروز فریاد وامصیبتا سر می‌دهند، روزگاری و وقتی با چین تفاهم‌نامه 25ساله امضا کردیم، می‌گفتند می‌خواهید ایران را مستعمره چین کنید و حالا چه شده است که از سفر چین به عربستان نگران منافع اقتصادی ایران شده‌اند؟ موضوع این است که اتفاقا آنها دلشان برای منافع اقتصادی و سیاسی ایران نمی‌سوزد، بلکه می‌خواهند با رادیکال‌کردن فضای دیپلماتیک روابط ایران و چین پرتنش شود».

واعظ آشتیانی در پایان گفت: «همین‌ها که می‌گویند نباید به شرق اعتماد کنیم، بگویند به چه کشورهایی اعتماد کنیم؟ به آمریکا و اروپایی‌ها که بارها بدعهدی‌هایشان را ثابت کرده‌اند؟ آمریکا می‌خواهد کشورهای مختلف را قورت دهد؛ دموکرات‌ها یک زمانی می‌گفتند آمریکا برای همه، همه برای آمریکا. منظور از این شعار آن است که همه کشورها باید در خدمت اهداف آمریکا قرار داشته باشند. بنابراین ما باید با عقلانیت و هوشمندی کامل علاوه بر آنکه از استقلال خود حفاظت کنیم، در عین حال بتوانیم با کشورهایی که بنای تمامیت‌خواهی ندارند، ارتباط سازنده داشته باشیم».