اوج فشار بدهی‌های بجامانده از دولت روحانی از قضا در سال جاری است به‌طوری که دولت باید حدود 200 هزار میلیارد تومان اصل و سود بدهی های دولت روحانی را بپردازد.

۲۰۰ هزار میلیارد تومان میراث بدهی روحانی فقط برای امسال!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از کیهان، بازپرداخت بدهی‌های انباشته از سوی دولت قبل، به مانعی بر سر راه تأمین بودجه‌های عمرانی تبدیل شده است.

در این باره گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد دولت امسال به‌طور متوسط ماهانه 16 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های به ارث رسیده از دولت قبل را پرداخت کرده است.

براساس این گزارش در 6 ماهه نخست امسال مبلغ 96 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی و زیرساختی کشور محقق نشده و در مقابل معادل همین مبلغ صرف بازپرداخت بدهی‌های به جا مانده از دولت گذشته شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس به تازگی با انتشار گزارشی، پیشنهاداتی برای اصلاح بودجه‌ریزی در کشور ارائه کرده است. در گزارش مذکور برای اولین بار در سال جاری، جزئیاتی از عملکرد منابع و مصارف بودجه 1401 در شش ماه نخست امسال منتشر شده است. طبق این گزارش منابع و مصارف کشور 1394 هزار میلیارد تومان برای کل سال جاری است که در نیمه نخست رقم 710 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که در منابع 518 هزار میلیارد تومان آن یعنی 73 درصد و در بخش مصارف 524 هزار میلیارد تومان تخصیص یافته که گویای تحقق 74 درصدی است. در منابع کشور، درآمدهای مالیاتی که برای کل سال 454 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده با رقم 230 هزار میلیارد تومان تحقق 99 درصدی داشته است. اما درآمدهای گمرکی با پیش بینی 55 هزار میلیارد تومان برای نیمه نخست سال تنها

17.6 هزار میلیارد تومان تحقق یافته که بدین ترتیب 32 درصد آن محقق شده است. 

بررسی ارقام عملکردی منابع و مصارف، تحقق 73 درصد منابع در نیمه نخست نسبت به مصوب شش دوازدهم را نشان می‌دهد. نگاهی به جزئیات منابع نشان می دهد عدم تحقق منابع عمدتا ناشی از محل فروش نفت و میعانات و درآمدهای گمرکی بوده است. مرکز پژوهش‌ها، بیش برآورد ارقام درآمدی در این دو حوزه را علت اصلی عدم تحقق این منابع اعلام کرده است. براساس گزارش، مجموع اعتبار درنظر گرفته شده برای بودجه عمرانی 260 هزار میلیارد تومان است که در نیمه نخست امسال می بایست 132 هزار میلیارد تومان تخصیص می یافت اما در این دوره تنها 36 هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است.

نکته مهم در ارقام فوق اما پایبندی دولت و در راس آن سازمان برنامه و بودجه به حفظ تراز منابع و مصارف بودجه و پرهیز از تامین مالی تورم زا است. 

رقم منابع و مصارف بودجه در نیمه نخست سال جاری با اختلافی بسیار ناچیز در حدود 520 هزار میلیارد تومان تراز شده است. این موضوع نشان می دهد دولت بر هدف خود مبنی بر کاهش تورم وفادار بوده و اجازه تشدید فشار تورمی از مسیر کسری بودجه را نداده است. نگاهی به عملکرد مصارف دولت در نیمه نخست سال جاری نشان می دهد دولت برای جلوگیری از بروز کسری، حتی در تخصیص اعتبارات هزینه ای که جزو غیرقابل اجتناب‌ترین بخش‌های مصارف است تا حدود زیادی صرفه‌جویی کرده است.

نکته بسیار مهم و البته تلخ در این ارقام، عدم تحقق بودجه عمرانی و توسعه‌ای کشور در نیمه نخست سال جاری است.

دولت در نیمه نخست امسال مبلغ 73 هزار میلیارد تومان بابت بازپرداخت بدهی‌های به‌جا مانده از دولت گذشته پرداخت کرده است. همچنین 22 هزار میلیارد تومان نیز بابت سود این بدهی‌ها پرداخت شده است. این ارقام یعنی دولت در نیمه نخست امسال مبلغ 95 هزار میلیارد تومان بابت اصل و فرع بدهی دولت گذشته پرداخت کرده است. این مبلغ درست معادل همان اعتبار تخصیص نیافته عمرانی و توسعه‌ای کشور است. اوج فشار بدهی‌های بجامانده از دولت روحانی از قضا در سال جاری است به‌طوری که دولت باید حدود 200 هزار میلیارد تومان اصل و سود بدهی های دولت روحانی را بپردازد؛ مبلغی که می‌توانست به جای بازپرداخت بدهی، صرف توسعه زیرساخت‌ها، ارتقای بهداشت و سلامت، رشد اقتصادی و اشتغال جوانان، بهبود معیشت مردم و محرومیت‌زدایی شود.