آرژانتین قهرمانی خود در جام جهانی 2022 قطر را تا حد زیادی مدیون سنگربان خود امیلیانو مارتینز و بازی‌های ذهنی او است.

کثیف اما کارگشا، حیله‌های دی بو برای قهرمانی آرژانتین!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، دیشب وقتی در استادیوم لوسیل قطر دیدار فینال جام جهانی بین آرژانتین و فرانسه بعد از 120 دقیقه خارق‌العاده با تساوی 3-3 به پایان رسید تکلیف قهرمان دنیا به ضربات پنالتی کشید. حالا وقت درخشش امیلیانو مارتینز درون دروازه آلبی‌سلسته بود؛ کسی که در بازی‌های قبلی این تورنمنت هم نشان داده بود تیمش در پنالتی‌ها می‌تواند به او تکیه کند.

امیلیانو مارتینز با اجرای بازی‌های ذهنی خاصی که در آنها تبحر دارد روان پنالتی‌‌زن‌های فرانسوی را آن چنان به هم ریخت که فرانسوی‌ها دو پنالتی را از دست دادند و همین باعث شد دست‌شان از جام طلایی کوتاه بماند. در این یادداشت قدم به قدم با ضربات پنالتی فینال جام جهانی پیش رفته و بازی‌های امیلیانو مارتینز را مرور می‌کنیم:

آغاز نمایش

مارتینز از آغاز محوطه جریمه را مال خود کرده و آن را به صحنه نمایش خود تبدیل کرد. درحالیکه لوریس هنوز در کنار داور ایستاده بود تا مراسم پرتاب سکه به پایان برسد مارتینز خودش را به محوطه جریمه‌ای که قرار بود پنالتی‌ها در آن زده شود رساند و منتظر ماند تا لوریس از راه برسد. مارتینز به این ترتیب خودش را به نوعی صاحب‌خانه جلوه داد که منتظر است تا مهمانش از راه برسد. پیام او به دروازه‌بان فرانسه این بود:" تو حالا در خانه من هستی".

گرم کردن حریف و داور

به محض رسیدن لوریس به محوطه جریمه، دروازه‌بان آرژانتین به سمت او رفت و با دروازه‌بان فرانسوی دست داد. او همین کار را با امباپه تکرار کرد. این سبک خاص مارتینز است. امیلیانو در آغاز چهره‌ای گرم و صمیمی از خودش نشان می‌دهد که باعث می‌شود حریف گاردش را پایین بیاورد و آسیب‌پذیرتر شود. او بعدا ضربه خود را به این حریف آسیب‌پذیر وارد می‌کند. این فرایند گیج کردن حریف بخشی از استراتژی گلر آرژانتینی است.

پنالتی کیلیان امباپه- شروع بی سر و صدا

در شروع ضربات پنالتی، دخالت‌های مارتینز ظریف و بی سر و صدا است. او احتمالا می‌خواهد داور را سبک و سنگین کند و دریابد خط قرمزی که باید رعایت کند کجا است. وقتی امباپه برای زدن پنالتی اول جلو می‌آید مارتینز از داور می‌خواهد محل قرار گرفتن توپ را چک کند. داور با روی خوش با درخواست او موافقت کرده و با یک علامت نشان می‌دهد که درخواست مارتینز را پذیرفته است.

پنالتی کینگزلی کومان- مارتینز حالا مالک محوطه جریمه است

وقتی کینگزلی کومان پشت توپ قرار می‌گیرد دروازه‌بان آرژانتین شدت مداخله‌اش را بیشتر کرده و داور را البته با رعایت ادب مجبور می‌‌‌‌کند در روند این پنالتی دخالت کند. او بار دیگر مارسینیاک را مجبور می‌کند محل قرار گرفتن توپ را چک کند و این بار داور به او تذکر می‌دهد. امیلیانو حالا می‌داند که حاکم محوطه جریمه است و می‌تواند کار واقعی‌اش را آغاز کند.

دروازه‌بان‌ها بعد از مهار پنالتی‌ها به ندرت شادی‌های شدید از خود نشان می‌دهند اما مارتینز در این مورد یک استثنا است. تحقیقات نشان می‌دهد شادی‌های بزرگ و با شدت نشان‌دهنده اعتماد به نفس، احساس مالکیت و برتری است که روی هم‌تیمی‌ها تاثیر مثبت و روی حریفان تاثیر منفی دارد. مارتینز وقتی اولین مهار خود را انجام می‌دهد روی آن به شدت سرمایه‌گذاری می‌کند.

پنالتی شوامنی- اوج بازی‌های ذهنی مارتینز

وقتی شوامنی به سمت توپ حرکت می‌کند مارتینز می‌داند که خط قرمز کجا ترسیم شده و او تا کجا می‌تواند پیش برود. سنگربان آرژانتین ابتدا درحالیکه توپ را به دست گرفته قدم‌زنان از نقطه پنالتی دور می‌شود و به گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار توپ مال او است. درحالیکه داور و شوامنی منتظر ایستاده‌اند مارتینز عجله‌ای ندارد و به هواداران آرژانتینی اشاره می‌کند سر و صدای بیشتری به پا کنند.

دروازه‌بان آرژانتین سپس به جای اینکه توپ را به شوامنی بدهد آن را به جایی دیگر پرتاب می‌کند تا بازیکن فرانسه مجبور بشود دنبال توپ رفته و آن را از زمین بردارد. این یک بی‌احترامی آشکار و واضح به بازیکن فرانسه است. داور اما هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. این صحنه به همه ثابت می‌کند که رئیس کیست. وقتی شوامنی آماده می‌شود مارتینز را می‌بینیم که به او پوزخند می‌زند. نتیجه را می‌شد حدس زد: از دست رفتن پنالتی.

پنالتی پاردس – کمک به بازیکنان خودی

حالا نوبت به پاردس است که برای آرژانتین پنالتی بزند. مارتینز می‌داند که هوگو لوریس ممکن است دست از مودب بودن بردارد و از بازی‌های ذهنی او علیه بازیکنان آرژانتین استفاده کند. پس او توپ را فورا برمی‌دارد و شخصا در اختیار پاردس می‌گذارد. به این ترتیب او به لوریس فرصت نمی‌دهد تا حرکت قبلی‌اش را تقلید کند. حرکتی عملگرایانه و موثر.

پنالتی کولو موانی – داور مداخله می‌کند اما دیگر دیر شده است

در پنالتی چهارم فرانسه که کولو موانی می‌زند ابتدا به نظر می‌رسد مارتینز در حال ارتباط با یکی از اعضای کادر فنی در کنار زمین است و از او درباره موانی اطلاعات می‌گیرد. امیلیانو سپس به بازیکن فرانسوی رو کرده و چند بار می‌گوید:"من تماشایت کرده‌ام"!

اینجا دیگر نشان دادن کارت زرد توسط داور به او اجتناب‌ناپذیر بود. ولی اقدام داور دیرتر از آن بود که موثر واقع شود. مارتینز پیش از آن پیروز شده بود.

پایان- با ماکیاولی فوتبال روبرو هستیم

بازی‌های ذهنی مارتینز غیر قابل پیش‌بینی و حساب‌شده هستند. او ماکیاولی فوتبال است و به دیگر دروازه‌بان‌ها انگیزه داده که حرکاتش را تقلید کرده و برای مقابله با این گلر آرژانتینی حرکات ذهنی خاص خودشان را ابداع کنند. اینکه دروازه‌بان آرژانتینی در بزرگترین صحنه فوتبال دنیا چنین بازی ذهنی خارق‌العاده‌ای به نمایش گذاشت نشان می‌دهد او سال‌ها روی این حرکات تمرین کرده و به پختگی رسیده است. باید دید در سال‌های آینده با چه استراتژی‌هایی از طرف او روبرو خواهیم شد.