از یک‌سو بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می‌گوید که باید به برجام برگردیم و از سوی دیگر بایدن می‌گوید که برجام مرده است.

برجام و یک بام و دو هوای غربی‌ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: غربی‌ها در قبال برجام موضع واحدی ندارند و می‌بینیم که آمریکایی‌ها سعی می‌کنند این توافقنامه را از بین‌رفته جلوه دهند و اروپایی‌ها همچنان آن را قابل احیا بدانند

اخیرا بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با اشاره به دیدار خود با وزیر امورخارجه ایران گفت: «توافق کردیم که ارتباطات را باز نگه داریم و برجام را بر اساس مذاکرات وین بازگردانیم. او در توئیتی نوشت: «در بحبوحه وخامت روابط میان ایران و اتحادیه اروپا دیداری ضروری با حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران در اردن داشتم».

بورل در ادامه مواضع مداخله‌جویانه کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا در امور داخلی کشورمان و با تکیه بر ادعای اثبات نشده آنها مبنی بر استفاده از پهپادهای ساخت ایران در اوکراین افزود: (در این دیدار) بر ضرورت توقف فوری حمایت نظامی از روسیه و سرکوب داخلی در ایران تاکید شد». او همچنین نوشت: «توافق کردیم که باید ارتباطات را باز نگه داریم و برجام را بر اساس مذاکرات وین بازگردانیم».

اما به موازات جو بایدن در اظهاراتی که حدود پنجاه روز قبل مطرح کرده مدعی شده بود توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران «مرده» است. بایدن در ویدئویی ک  در پاسخ به این پرسش که آیا می‌تواند مرگ برجام را اعلام کند؟ گفت: نه. بایدن در جواب عده‌ای از افراد که به او اصرار میکردند توافقی با ایران نداشته باشد و این‌که به چه علت نمی‌تواند مرگ برجام را اعلام کند تصریح کرد: دلایل زیادی دارد. برجام مرده است اما ما نمی‌توانیم این را اعلام کنیم. داستانش طولانی است.

همه اینها درحالی است که طرفین اصلی مذاکرات در این مدت خبرهای مثبتی از پیگیری‌های مستمر خود برای ادامه مذاکرات و عدم توقف آن خبر می‌دهند. حالا در این بین باید دید که آیا غربی‌ها بر سر مسئله برجام در وهله اول با یکدیگر به توافق می‌رسند یا خیر؟!