یک کارشناس مسائل عمان اظهار کرد: به نظر می‌رسد هدف اصلی سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مسقط رایزنی در مورد ادامه مذاکرات رفع تحریم و همچنین بررسی آخرین تحولات یمن بوده است.

چرا امیرعبداللهیان به عمان سفر کرد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک کارشناس مسائل عمان اظهار کرد: به نظر می‌رسد هدف اصلی سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مسقط رایزنی در مورد ادامه مذاکرات رفع تحریم و همچنین بررسی آخرین تحولات یمن بوده است.

میرجواد میرگلوی بیات، در ارتباط با سفر اخیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عمان و ارائه پیام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به پادشاه این کشور عربی در جریان این سفر گفت: این سفر در راستای چارچوب سیاست های میانجی گرایانه منطقه‌ای و بین المللی عمان قابل ارزیابی است که همواره در پرونده های مختلف به ایران و کشورهای دیگر کمک کرده است.

وی با بیان این که عمان همیشه در تحولات منطقه‌ای و بین المللی تلاش داشته که نقش میانجی ومعتدلی را ایفا کند تصریح کرد: آقای امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه سه‌شنبه شب در هنگام ورود به عمان در جمع خبرنگاران تاکید کردند که یکی از محورهای رایزنی مقامات تهران و مسقط در این سفر موضوع مذاکرات رفع تحریم‌هاست و این مذاکرات در ادامه رایزنی‌های اخیر مقامات دو کشور در اردن در حاشیه اجلاس «بغداد ۲» و مذاکرات تلفنی پیشین بین وزرای خارجه دو کشور انجام می‌شود.

بیات با اعتقاد بر اینکه با توجه به برخی اخبار منتشر شده در مورد مذاکرات هسته‌ای، احتمالاً عمان بار دیگر به عنوان میانجی در این حوزه انتخاب شده است، اظهار کرد: از دیگر سو به نظر می‌رسد، پیشنهاداتی از سوی عمان در این زمینه ارائه شده است و نامه آقای رئیسی به سلطان عمان احتمالاً حاوی پاسخ ایران به این پیشنهادات است.

این کارشناس مسائل عمان همچنین با اعتقاد به اینکه احتمالاً یکی دیگر از محورهای رایزنی مقامات تهران و مسقط در این سفر، موضوع آخرین تحولات یمن و گفتگوهای اخیر صنعا بوده است، گفت: چند روز پیش هیاتی از عمان به یمن سفر کرد ولی این سفر بدون نتیجه به پایان رسید و با توجه به اینکه به نوعی «مسقط» پایتخت دوم انصارالله محسوب می شود احتمالاً در این سفر مقامات دو کشور ایران و عمان در ارتباط با مسائل یمن و گفتگوهای اخیر صنعا رایزنی کرده اند.

بیات همچنین محور دیگر این سفر را پیگیری نتایج سفر چندی پیش رئیس جمهور ایران به عمان عنوان کرد و افزود: پیگیری مطالبات بانکی ایران از عمان نیز یکی دیگر اهداف انجام این سفر بوده است.

وی در این ارتباط توضیح داد: اخیراً یک سری گشایش‌های کوچک از سوی عمان در حوزه بانکی برای ایران ایجاد شده است چنان که در حال حاضر می توان از بانک مرکزی عمان به ایران حواله کرد؛ هرچند این اتفاق خیلی بزرگی نیست ولی گشایشی در زمان تحریم‌ها محسوب می شود.

این کارشناس مسائل عمان همچنین در پایان این گفت وگو افزود: در این سفر همانطور که پیش‌بینی می‌شد آقای رئیسی از پادشاه عمان دعوت کردند که به ایران سفر کند و آقای امیرعبداللهیان حامل دعوت رئیس جمهور از پادشاه عمان برای سفر به ایران بودند.