مارتین اود گارد، هافبک نروژی، پیشرفت چشمگیری در چند فصل اخیر داشته است.

مسیر او د گا رد: از طرد شدن در رئال تا ژنرال آرسنال
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، آرسنال پس از چند سال کسب نتایج ناامید کننده حالا بار دیگر به صدر جدول لیگ برتر برگشته و سلطه منچسترسیتی و لیورپول را به خطر انداخته است.

تیم میکل آرتتا موفق شده به لطف بازی درخشان و قدرتمندانه اودگارد فاصله خوبی را با سیتی در رده دوم ایجاد کند. کاپیتان آرسنال تنها 24 سال دارد و حالا به رهبر صدرنشین رقابتی‌ترین لیگ فوتبال دنیا تبدیل شده است.

این بازیکن سابق رئال مادرید هفت گل در این فصل به ثمر رسانده و پنج پاس گل ارسال کرده است. او حالا موتور محرکه اصلی توپچی‌ها به حساب می‌آید و ثباتی را به نمایش گذاشته است که پیش از این تنها در رئال سوسیه‌داد از او دیده بودیم. او حالا رقیب جدی کوین دی بروینه برای کسب عنوان بهترین هافبک فصل است.

اگر کسی تردیدی درباره رهبری، شخصیت و اهمیت او برای یکی از مهم‌ترین باشگاه‌های انگلیسی داشته باشد، این بازیکن با پختگی، گل‌ها، پاس گل‌ها، بازی پرفشار و لبخندش آن را از بین می‌برد.

آرسنال در حال حاضر با هشت امتیاز از سیتی با حضور ترسناک ارلینگ هالند پیش است و این در حالی است که آنها گابریل ژسوس را هم به خاطر  مصدومیت از ناحیه زانو در اختیار ندارند. اودگارد یکی از مهم‌ترین ارکان این تیم است چون هیچکس در آرسنال موقعیت گلی بیشتر از او در لیگ برتر خلق نکرده و علاوه بر این، این بازیکن سومین پاسور برتر انگلیس پس از دی بروینه و بوکایو ساکا است.

او در تساوی 0-0 برابر نیوکسل بیشترین تاثیرگذاری را در خط حمله داشت و عملکرد درخشانش برابر برایتون تمجید آرسن ونگر را به همراه داشت. او خیلی زود تصمیم می‌گیرد و همیشه به همه مناطق اشراف دارد. او موضوعی قابل توجه است! من او و سبک فوتبالش را دوست دارم. او بسیار خوب پیشرفت کرده و به رهبر آرسنال در مسیر قهرمانی تبدیل شده است.»

در حالی که لوکا مودریچ و تونی کروس به پایان دوران فوتبال‌شان در رئال مادرید نزدیک می‌شوند و جانشینی نسل‌ها نزدیک‌تر از هر زمان دیگری است، وقت آن است که بپرسیم چرا رئال مادرید از حضور این بازیکن بهره نبرد؟ آیا این فروشی اشتباه از سوی فلورنیتنو پرز بود؟

او در ابتدا با زین الدین زیدان روبرو شد که اعتماد کافی به او نداشت، کمی روی او حساب کرد اما سپس به نیمکت تبعید شد و در نهایت بازیکنان درخشانی چون مودریچ و کروس را جلوتر از خودش دید و این در حالی بود که حتی فدریکو والورده و ایسکو هم به او ترجیح داده شدند.

حرف پایانی در رئال را نیز کارلو آنچلوتی در اگوست 2021 زمانی که اودگارد دیگر به لندن رفته بود زد:« من به او گفتم که هشت بازیکن در پست او حضور دارند و در حال حاضر جایی برای او نیست.»

اودگارد در واقع جواهر روی تاج خط مشی جدید نقل و انتقالاتی پرز بود که بر اساس یافتن ستاره‌ها پیش از شکوفا شدن و افزایش قیمت ناگهانی آنها شکل گرفته، بود که کنار گذاشته شد. او نمی‌خواست منتظر باز شدن راه بماند و احساس می‌کرد کسی به او اعتماد ندارد، در حالی که این اعتماد به بازیکنان جوان دیگر مانند وینیسیوس جونیور، والورده یا رودریگو دیده می‌شد.

رئال مادرید این بازیکن 16 ساله را تنها با 2.8 میلیون یورو در سال 2015 خرید و در نهایت او را با 40 میلیون یورو فروخت. سودی قابل توجه که کمک بسیاری در دوران سخت کرونا به حسابرسی این باشگاه کرد. او تنها 11 بازی انجام داده بود و 489 دقیقه در زمین حضور داشت.

این اقدام اقتصادی موفقیت‌آمیز روی دیگری داشت که در واقع شکست ذر جنبه ورزشی طولانی مدت با از دست دادن بازیکنی خاص بود چون اودگارد بهترین نماینده برای مدل ورزشی جدید و هدف ارزمند آنها در میانه زمین بود، اتفاقی که درباره اشرف حکیمی هم رخ داد.

رئال مادرید در آن زمان ترجیح داد که منفعت اقتصادی را به جنبه ورزشی ترجیح دهد و نگاهی کوتاه مدت به شرایط داشته باشد و در نهایت دارایی ارزشمندی را کنار گذاشت که می‌توانست به خوبی جانشین مودریچ باشد.

پرز در می 2019 به خط مشی مدنظرش اشاره کرد اما به آن پایبند نمایند:« رئال مادرید به دنبال جذب بازیکنان جوان است. شما باید با آکادمی جوانان کار کنید، بازیکنانی آن بیرون هستند که قرار است به بازیکنانی بزرگ تبدیل شوند. براهیم دیاز، رودریگو، اودگارد و اشرف مثالی در این زمینه هستند.»

وینیسیوس جونیور، رودریگو و والورده شکوفا شدند. جذب ادواردو کاماوینگا و اورلین شوامنی هم با شخصیت قهرمان این باشگاه سازگاری کامل داشت و حالا جود بلینگام هم در تیررس آنها قرار دارد.

براهیم، حکیمی و اودگارد به خاطره‌ها پیوستند. این بازیکن نروژی تصمیم گرفت به تیمی در سطح دوم فوتبال اروپا برود تا فرصت بازی‌ای که در رئال به او داده نشد را به دست آورد. احتمالا رئال هم انتظار چنین نمایشی هیولاوار و درخشانی از مودریچ در طول این زمان را نداشت و قهرمانی‌ها کسب شده نشان داد که در کوتاه مدت حق با آنها بوده است. باید ببینیم در بلند مدت چه پیش خواهد آمد.