سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به سوالاتی درباره موضوع احیای توافق هسته‌ای، مدعی شد که ایران در این مسیر روی دیپلماسی متمرکز نبوده و به همین دلیل مذاکرات برای احیای توافق تا کنون بی‌نتیجه بوده است.

اعتراف آمریکا به حفظ دیپلماسی در برابر ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که رییس جمهور آمریکا چطور می‌تواند با توجه به شرایط موجود، به تعهدش نسبت به این عمل کند که ایران هیچ‌گاه به یک سلاح اتمی دست نیابد، گفت: گذشته می‌تواند درس‌های زیادی به ما بدهد. از این جهت می‌تواند آموزنده باشد که ما با شرکا و متحدان‌مان مسیری طولانی را  در قبال ایران طی کرده‌ایم. دلیل این که در نهایت، در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به یک حل‌وفصل دیپلماتیک رسیدیم، این بود که با متحدان و شرکای‌مان در سراسر جهان همکاری کردیم تا فشار اقتصادی چشمگیری بر ایران اعمال کنیم. چیزی که در نهایت ایران را پای میز مذاکره آورد، تغییری استراتژیک در ذهنیت حکومت ایران نبود. به نظر من دلیلش پی بردن‌شان به این بود که تحت فشار اقتصادی زیادی قرار دارند.

پرایس گفت که « هدف ما این است که ایران مادامی که رویه‌اش را تغییر نداده، احساس کند که تحت فشار است.»

او با اشاره به این که دولت قبلی آمریکا سعی کرد رویکرد «فشار حداکثری» را در قبال ایران به کار ببندد، بیان کرد: واضح است که این طرح کارآمد نبود. آنچه گذشته به ما می‌آموزد این است که فشار اقتصادی زمانی بیش‌ترین تاثیر را دارد که با همراهی متحدان و شرکای‌مان اعمال شود.

او در ادامه بیان کرد که آمریکا به همین دلیل برای همکاری با متحدان اروپایی‌اش به ویژه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در این زمینه امتیاز قائل است و سعی می‌کند دیگر کشورهای اتحادیه اروپا و سراسر جهان ا نیز با خود همراه کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه در پاسخ به این که با توجه به این رویکرد دولت آمریکا نسبت به همکاری با متحدان و شرکایش در زمینه مسئله ایران، چرا آمریکا از آن‌ها نمی‌خواهد که مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کنند، گفت: این تصمیمی است که به خود شرکای اروپایی‌مان بستگی دارد.

پرایس در پاسخ به سوال دیگری درباره تفاوت‌ها و شباهت‌های رویکرد آمریکا و رژیم صهیونیستی نسبت به ایران، توضیح داد: در زمینه راهبردی اتفاق نظر کامل داریم. ما هر دو کاملا نسبت به این‌که ایران هیچ گاه نباید بتواند به یک سلاح اتمی دست پیدا کند، متعهدیم. این تعهد رییس جمهور بایدن و همان تعهدی است که از نخست‌وزیر نتانیاهو و نخست‌وزیرهای پیش از او شنیده‌ایم.

او افزود: الان بر کسی پوشیده نیست که در زمینه مسائل تاکتیکی تفاوت‌هایی داریم. رابطه ما با اسراییل آن‌قدر نزدیک است که به ما اجازه می‌دهد مکالمات صریحی داشته باشیم، وقتی هم که مخالف باشیم، آن را اعلام می‌کنیم. ما به آن‌ها می‌گوییم که چطور فکر می‌کنیم و مسلما آن‌ها هم در بیان نظرشان تعارف ندارند. ما[آمریکا] بر این باوریم که حفظ دیپلماسی کارآمدترین و پایدارترین ابزاری است که می‌توان با کمک آن مانع دست‌یابی ایران به یک سلاح اتمی شد. تمرکز ما همیشه روی آن معطوف بوده است.

پرایس با تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران در بی‌نتیجه ماندن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، گفت: این همیشه چیزی نبوده است که ایرانی‌ها روی آن متمرکز باشند. در واقع آن‌ها مرتب به توافق دبپلماتیکی که روی میز بوده، پشت کرده‌اند. این توافق، بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام بود. آن‌ها اخیرا در ماه سپتامبر این کار را کردند. این موضوع از آن موقع در دستور کار نبوده است. ما همچنان باور داریم که دیپلماسی موثرترین گزینه را پیش روی‌مان می‌گذارد اما همچنین با شرکای اسراییلی‌مان موافقیم که نباید گزینه‌ای را از روی میز برداریم.

او در ادامه با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران و با تکرار ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ آن علیه اوکراین، گفت، « در مدتی که این موضوع در دستور کارمان قرار ندارد، ما اول از همه و بیشتر از همه، روی کارهایی متمرکز هستیم که می‌توانیم در حمایت از مردم شجاع ایران انجام دهیم که در سراسر ایران به خیابان می‌آیند، همچنین کارهایی که می‌توانیم برای مقابله با حمایت حکومت ایران از روسیه انجام دهیم که روسیه با آن انتقام مرگباری از مردم اوکراین می‌گیرد.»

به گزارش ایسنا، اظهارات پرایس درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در حالی مطرح می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری این هفته‌اش در این باره گفت: در ارتباط با موضوع هسته‌ای نیز همانطور که بارها اعلام شده است. موضوع هسته‌ای تنها موضوع سیاست خارجی ایران نیست و توافق نیز یک مسئله دو جانبه است و همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم کشوری که نقض تعهد کرده و باید پاسخگو باشد دولت آمریکا است.

کنعانی با بیان اینکه سیاست ایران در مورد موضوع هسته‌ای روشن است و در همان چارچوب عمل می‌کند، گفت: ما دارای آمادگی برای جمع بندی مذاکرات مبتنی بر بسته‌ای که ارائه شده است هستیم . البته همانطور که بارها گفته‌ایم ذره‌ای از خطوط قرمز و حقوق مردم ایران در این زمینه عدول نمی‌کنیم و این خواسته مردم ایران است و تیم مذاکره کننده ایران در این چارچوب عمل کرده و می‌کند.

کنعانی در پاسخ به این سوال که مقامات آمریکایی در پی تحولات اخیر در ایران در سه ماه گذشته چندین بار اعلام کرده‌اند که موضوع مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌ها اکنون در دستور کار آنها نیست. علی رغم این ادعا سوال این است که آیا تبادل پیام و مذاکره بین ایران و آمریکا از طریق واسطه‌ها در حال انجام است یا نه؟ تصریح کرد: تبادل پیام و انعکاس دیدگاه‌ها به طرق مختلف بین دو کشور وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره اینکه مقامات آمریکایی با مقامات رژیم صهیونیستی در مورد ایران گفت‌وگو می‌کنند چیز جدیدی نیست. متاسفانه بر اساس اسناد و شواهد سیاست خارجی آمریکا در مورد ایران در گروگان صهیونیست‌ها و رژیم صهیونیستی است. | منبع: ایسنا