نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با نشریه آلمانی ضمن حمایت از روابط پایدار بغداد-تهران از برخورد دوگانه دولت‌های غربی با ایران از جمله در مسائل حقوق بشر انتقاد کرد.

دفاع نخست‌وزیر عراق از روابط با ایران در آستانه سفر به آلمان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با نشریه آلمانی ضمن حمایت از روابط پایدار بغداد-تهران از برخورد دوگانه دولت‌های غربی با ایران از جمله در مسائل حقوق بشر انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق که در آستانه سفر به آلمان است، با نشریه آلمانی «بیلد» گفت‌وگو و در بخشی از آن به روابط تهران-بغداد اشاره و از رفتار دوگانه دولتهای غربی با ایران در حوزه حقوق بشر انتقاد کرد.

طبق گزارش وبگاه خبرگزاری «نینا» عراق، نخست‌وزیر عراق در این گفت‌وگو خبر داد که هفته آتی به دعوت رسمی اولاف شولتس صدراعظم آلمان به این کشور سفر خواهد کرد. 

نخست‌وزیر عراق در این مصاحبه درباره «روابط عمیق» ایران و عراق گفت: «روابط دو کشور، تاریخی است و ما با هم بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مرز با اشتراکات فرهنگی، مذهبی و اجتماعی داریم».

السودانی درباره نقش حمایتی تهران از بغداد گفت: «ایران از زمان تغییر [نظام سیاسی عراق] در سال ۲۰۰۳ حامی روندهای سیاسی در کشور ما بوده است. ایران به عراق در جنگ علیه گروه‌های تروریستی داعش کمک کرد. اکنون نیز روابط دو کشور مثبت است و همکاری‌ها و پشتیبانی‌ها به دور از دخالت در امور داخلی مدیریت می‌شود».

نخست‌وزیر دولت بغداد در خصوص روابط منطقه‌ای عراق و موضع دولت در قبال موضوع قطب‌بندی سیاسی در منطقه، تصریح کرد: «عراق حامی سیاست قطب‌بندی در منطقه و جهان نخواهد بود و اصل روابط متوازن را برای تعامل با کشورهای همسایه اتخاذ می‌کند». «ما همچنین ایده‌هایی را برای دستیابی به مشارکت‌های اقتصادی  پیشنهاد می‌کنیم تا عراق محل تلاقی کشورهای منطقه مطابق با منافع مشترک همه ملت‌ها باشد».

نخست‌وزیر عراق در پایان صحبتش درباره نقش منطقه‌ای بغداد گفت: «عراق همچنین ابتکاراتی را برای ایجاد پل ارتباطی بین ایران و کشورهای عربی اتخاذ کرده است؛ به نظر من کاهش تنش‌ها و نزدیک‌ترکردن دیدگاه‌ها به نفع عراق است، زیرا این امر بر امنیت این کشور و امنیت منطقه تأثیر مثبت خواهد داشت».

او هفته گذشته به مناسبت سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس نائب رئیس شهید سازمان الحشدالشعبی عراق در پیامی توئیتری نوشت: «گرامیداشت فرماندهان نصر و قهرمانی‌های آنان در تقابل با ستمکارترین گروه تروریستی افراطی که تاریخ معاصر ما به خود دیده، وظیفه ماست».

نخست وزیر عراق همچنین در پاسخ به سوال جهت‌دار نشریه بیلد که در سایه دولت جدید آلمان تلاش می‌کند مسائل حقوق بشری را پررنگ کند، در خصوص حقوق بشر در ایران سوال کرد و السودانی صراحتاً از سیاست متناقض دولت‌های غربی انتقاد کرد. 

نخست وزیر عراق ضمن تأکید بر اینکه نقض حقوق بشر را در هر جای دنیا رد می‌کند، گفت، «عراق بیشتر از دیگر کشورها به دلیل رژیم دیکتاتوری [سابق] متضرر شده است و متأسفانه کشورهای غربی نه تنها اقدامات این رژیم دیکتاتوری را نادیده گرفتند بلکه با آن روابط برقرار کردند و فقط نظاره‌گر اقداماتش در نقض حقوق بشر بودند لذا عراق هر گونه نقض حقوق بشر را در هر کجا باشد، رد می‌کند».

السودانی از برخورد دوگانه غربی‌ها با ایران انتقاد هم کرد و گفت «حقوق بشر را نمی‌شود بخش بخش کرد [و بخشی را پذیرفت و بخشی را رد کرد]. جهان غرب باید در همه جا به حقوق بشر توجه نشان بدهد نه فقط در ایران».

قرار است نخست وزیر عراق که تازه دولت خود را (طی چند ماه اخیر) تشکیل داده، بزودی به آلمان و آمریکا سفر کند. طبق گزارشهای خبری، وی همچنین بعد از آن سفر به ایران را نیز در دستور کار خواهد داشت.