در یک دهه اخیر بوندس‌لیگا به عنوان مقصد ایده‌آل ستاره‌های فوتبال ژاپن شناخته می‌شد اما در دو فصل اخیر، باشگاه اسکاتلندی سلتیک رکورد به خدمت گرفتن بازیکنان ژاپنی را شکست.

سلتیک: شعبه  جی لیگ در قلب اروپا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، 17 سال قبل بود که سلتیک به باشگاهی محبوب بین فوتبال‌دوستان ژاپنی تبدیل شد. انتقال غیرمنتظره شونسوکه ناکومورا از رجینای ایتالیا به سلتیک، این باشگاه اسکاتلندی را به یکی از محبوب‌ترین باشگاه‌های اروپایی در ژاپن تبدیل کرد؛ و البته درخشش ناکامورا هم باعث شد تا خاطره خوبی از فوتبال ژاپن در ذهن هواداران سلتیک باقی بماند؛ گلی که در باکسینگ‌دی سال 2006 زد و گل سال فوتبال اسکاتلند شد، هت‌تریک مقابل سنت‌میرن و داندی یونایتد و مهمتر از آنها، دو ضربه ایستگاهی تماشایی‌اش مقابل منچستریونایتد در لیگ قهرمانان، ناکامورا به یکی از ستاره‌های فراموش‌نشدنی تاریخ سلتیک تبدیل کرد؛ هرچند سلتیک در همان سال‌ها یک بازیکن ژاپنی دیگر را هم به خدمت گرفت که چندان موفق نبود: کوکی میزانو که بین سال‌های 2008 تا 2010 تنها 11 بازی در لیگ برای سلتیک انجام داد.

شونسوکه ناکامورا که از باشگاه‌های مختلفی در ایتالیا، اسپانیا و انگلیس پیشنهاد داشت، در نهایت تصمیم گرفت برای سلتیکِ گوردون استراکان بازی کند.

خاطره این دو بازیکن ژاپنی در سلتیک در حال کمرنگ شدن بود که آنگه پوستکوگلو، مربی باتجربه استرالیایی، در تابستان 2021 هدایت سلتیک را برعهده گرفت. او که دو سال پیش از آن با یوکوهاما مارینوس قهرمان جی‌لیگ شده بود، به اولین مربی استرالیایی تبدیل شد که هدایت یک باشگاه معتبر در فوتبال اروپا را برعهده می‌گرفت و حضور او فصل جدیدی از روابط بین باشگاه سلتیک و فوتبال ژاپن را رقم زد؛ به طوری که در این هفته تعداد ستاره‌های ژاپنی سلتیک به شش رسید و این باشگاه قرار است تا چند ماه آینده توکیو، فوکوکا و هیروشیما، سه مرکز برای فوتبال پایه راه‌اندازی کند.

خرید اول؛ کیوگو فوروهاشی

پوستکوگلو آنقدر از پتانسیل لیگی که آن را ترک کرده بود، اطمینان داشت که به عنوان اولین خریدش در سلتیک، کیوگو فوروهاشی را به خدمت گرفت؛ مهاجم ویسل کوبه که آقای گل جی‌لیگ شده بود. فوروهاشی که به دوست صمیمی اینیستا در ویسل کوبه تبدیل شده بود (ستاره اسپانیایی در روز خداحافظی او از این باشگاه گریه کرد) در داخل زمین هم همکاری درخشانی با ستاره سابق بارسا داشت و در آخرین فصل حضورش در این باشگاه، در 20 دیدار جی‌لیگ، 14 گل به ثمر رساند تا پوستکوگلو با خیالی راحت او را با انتقالی 4.5 میلیون پوندی به اسکاتلند ببرد. 

فوروهاشی همکاری خوبی با اینیستا شکل داده بود و گل‌های حساسی برای ویسل کوبه به ثمر رساند.

فوروهاشی هم شروعی درخشان داشت و در اولین بازی‌اش برای سلتیک، در پیروزی 6-0 مقابل داندی یونایتد، هت‌تریک کرد. درخشش او ادامه پیدا کرد تا اینکه چند روز پیش از پایان سال، در فینال جام اتحادیه اسکاتلند مقابل هیبرنیان، دو گل زد تا پوستکوگلو اولین جامش با سلتیک را جشن بگیرد. او آنقدر درخشیده بود که دست مربی استرالیایی برای خریدهای بعدی از ژاپن کاملا باز شده بود. پنجره نقل و انتقالات ژانویه نزدیک بود و گل‌های فوروهاشی راه را برای خریدهایی که پوستکوگلو در ذهن داشت، آماده کرد.

فوروهاشی علی‌رغم درخشش در ترکیب سلتیک، در فهرست ژاپن برای جام جهانی 2022 قرار نگرفت.

سه خرید برای سه پست

اگر انتقال فوروهاشی و گلزنی‌های او فقط در اسکاتلند بازتاب داشت، به خدمت گرفتن سه بازیکن ژاپنی دیگر در ژانویه 2022 همه را متقاعد کرد که اتفاق ویژه ای در این باشگاه در حال رقم خوردن است. پس عجیب نبود که در تیزر رونمایی این سه بازیکن جدید، دایزن مائدا، رئو هاتاته و یوسوکه ایدگوچی، این جمله نوشته شد:" خیلی زود در گلاسکو تاریخ تغییر خواهد کرد."

دایزن مائدا هم به عنوان آقای گل جی‌لیگ راهی سلتیک شد

دایزن مائدا که در یوکوهاما مارینوس شاگرد پوستکوگلو بود، در سال 2021 به اقای گلی مشترک جی‌لیگ رسیده بود و کمک کرده بود تا تیمش علی‌رغم جدایی آدو اونایوو که به تولوز رفته بود، در لیگ به نایب قهرمانی برسد و در لیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا کند.  برای درخشش در سلتیک هم او تنها به 4 دقیقه زمان نیاز داشت؛ در اولین بازی مقابل هیبرنیان. و این نمایش‌های درخشان در بازی‌های بعدی هم ادامه داشت؛ نه تنها با گلزنی، که با پاس گل‌هایی که او برای هم‌تیمی‌هایش فراهم می‌کرد؛ از جمله سه پاس گل در پیروزی 6-0 برابر مادِروِل.

رئو هاتاته تاکید کرد که اگرچه پدرش بازیکن و مربی بیس‌بال بود اما برای خودش فقط یک ورزش وجود داشت: فوتبال

رئو هاتاته هم خیلی زود در ترکیب سلتیک جا افتاد و البته خیلی هم زود به ستاره محبوب هواداران تبدیل شد. این هافبک هجومی ریزنقش که ترجیح داد به جای دنبال کردن مسیر حرفه‌ای پدرش (کوجی هاتاته که عضو تیم ملی ژاپن بود) در بیس‌بال، ورزش محبوب ژاپنی‌ها، فوتبالیست شود، با تنها دو سال بازی در سطح حرفه‌ای برای کاوازاکی فرونتاله راهی سلتیک شده بود و با همین سرعت هم در تیم جدیدش پیشرفت کرد؛ با زدن دو گل و دادن یک پاس گل در پیروزی 3-0 مقابل دشمن قدیمی، رنجرز در دربی گلاسکو. 

ایدگوچی در دومین انتقالش به فوتبال اروپا هم چندان موفق نبود

سومین بازیکن یوسوکه ایدگوچی بود که بعد از یک دوره حضور ناموفق در لیدز، امیدوار بود که بتواند در سلتیک بدرخشد اما بعد از یک سال، این هافبک دفاعی ریزنقش، ناموفق‌ترین بازیکن از جمع ژاپنی‌های سلتیک بود که نتوانست فرصت چندانی برای بازی پیدا کند.

هرچند مبلغی که باشگاه اسکاتلندی برای این سه بازیکن پرداخت، تنها 3.5 میلیون پوند در مجموع، به اندازه‌ای بود که علی‌رغم ناکامی ایدگوچی، باز هم سلتیکی‌ها از این سه خرید کاملا راضی بودند. در واقع سال‌ها بعد از اینکه گفته می‌شد انتقال ستاره‌های آسیایی به باشگاه‌های اروپایی، تنها برای بازاریابی و فروش پیراهن اتفاق می‌افتد، اکنون سلتیک مسیر دیگری را در نظر گرفته بود؛ خرید ستاره‌های ژاپنی با مبلغ کم و دادن فرصت بازی به آنها برای فروش با مبلغی به مراتب بیشتر.

دو ژاپنی جدید

سلتیک به لطف ستاره‌های ژاپنی‌اش توانست بعد از یک دهه بار دیگر قهرمان لیگ اسکاتلند شود؛ پس نظر مخالفی برای به خدمت گرفتن ستاره‌های بیشتر از این کشور وجود نداشت. جستجوی سلتیک برای پیدا کردن بازیکنان جدید در جی‌لیگ آنها را به دو بازیکن جدید رساند. آنها ابتدا یوکی کوبایاشی، مدافع وسط ویسل کوبه، را به خدمت گرفتند و سپس با انتقالی قرضی، توموکی ایواتا، هافبک دفاعی یوکاهاما مارینوس، را به تیم‌شان اضافه کردند تا تعداد ژاپنی‌ها این تیم به 6 نفر برسد؛ اتفاقی جالب توجه که در هیچ یک از باشگاه‌های بزرگ اروپایی سابقه نداشته است.

نشریه دیلی رکورد با الهام از شعار معروف لیورپولی‌ها، به جدیدترین بازیکن ژاپنی سلتیک اطمینان داد که در باشگاه جدیدش تنها نیست

حضور همزمان این شش ستاره ژاپنی در یک باشگاه اسکاتلندی دقیقا 160 سال بعد از آن اتفاق افتاد که اولین گروه پنج نفره دانشجویان این کشور معروف به "چوشو فایو" با حمایت مالی بازرگان اسکاتلندی، توماس بلیک گلاور، راهی لندن شدند تا بعدا به سیاستمدارانی برجسته در ژاپن تبدیل شوند. از این شش ستاره سلتیک هم احتمالا بعدها به عنوان پیشگاهنگان مسیری جدید در فوتبال ژاپن نام برده خواهد شد؛ البته اگر تعداد آنها به زودی به هفت یا هشت افزایش پیدا نکند.