رییس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه با وجود تحقق بیش از ۱۰۰درصدی منابع، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام نشده است،گفت: سهام عدالت جاماندگان شامل سه دهک پایینی جامعه و افراد تحت پوشش با وجود مصوبه مجلس عملیاتی نشده است.

همسان سازی حقوق بازنشستگان در مرحله جدید | افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان تصویب شد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در نیمه اول اردیبهشت ماه وزیر رفاه اعلام کرد که پیشنهاد افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح درآمدی در هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی به تصویب رسیده و به هیئت دولت ارسال شود؛ هرچند وعده‌هایی از سوی مسئولان مربوط برای تصویب و اعمال افزایش حقوق‌ بازنشستگان در پایان اردیبهشت ماه داده شده بود؛ به علت آنچه که از سوی وزیر رفاه "درگیری دولت در طرح مردمی سازی یارانه‌ها" عنوان شد، سرانجام در ابتدای هفته جاری  افزایش حقوق بازنشستگان به تصویب دولت رسید. ما به تفاوت حقوق بازنشستگان قرار است به زودی پرداخت شود. در ادامه آخرین اخبار حقوق بازنشستگان را بخوانید.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه با وجود تحقق بیش از ۱۰۰درصدی منابع، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام نشده است،گفت: سهام عدالت جاماندگان شامل سه دهک پایینی جامعه و افراد تحت پوشش با وجود مصوبه مجلس عملیاتی نشده است.

حمیدرضا حاجی بابایی رییس کمیسیون برنامه و بودجه با تشکر از دولت برای تحقق بودجه عمومی در سال ۱۴۰۱ گفت: کمیسیون برنامه و بودجه قرار است که سه گزارش را به مجلس ارائه کند. یکی واگذاری دارایی های مالی است که امروز تقدیم شد. موارد دیگر نیز شامل واگذاری دارایی‌های سرمایه و درآمدهای دولت به ویژه مالیات و گمرک است.

وی در مورد گزارش دارایی‌های مالی گفت: دولت در سال ۱۴۰۱، ۱۷۶ همت واگذاری دارایی مالی داشته است. از این رقم ۱۰۳ همت مربوط به اوراق و مابقی مربوط به واگذاری شرکت های دولتی است. به اضافه بند ی تبصره ۲ که ۱۳۰ همت برای تهاتر بدهی های دولت در نظر گرفته است.

در سال ۱۴۰۲، ۱۷۶ همت واگذاری در سال جاری به ۲۹۴ همت افزایش پیدا کرده است. در کمیسیون تلفیق باید بتوانیم بودجه سال ۱۴۰۲ را یک بودجه قابل قبول‌تر کنیم. اگر چه کسری‌های دولت از این طریق جبران می‌شود اما فروش اوراق و شرکت‌ها به عنوان استقراض در نظر گرفته می‌شود و باید بودجه را به نحوی در نظر بگیریم که منابع را از محل درآمدهای واقعی تامین کنیم.

حاجی بابایی ادامه داد: در بند ی تبصره ۲، ۱۳۰ همت برای فروش سهام شرکت‌ها در نظر گرفتیم. وزیر اقتصاد گفتند که این یک نکته مثبت است و ۱۱۹ همت از این رقم تحقق پیدا کرده است. این به این معنا است که در ۱۰ ماهه بیش از ۱۰۰ درصد تحقق پیدا کرده است. سوال این است که با وجود تعیین ۱۴ همت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چرا این مصارف تحقق پیدا نکرده است. از این رقم ۹ همت مربوط به بازنشستگان کشوری و مابقی لشگری است.

وی با بیان اینکه در رابطه با مسائل عشایری و روستایی نیز ۶ همت منابع در نظر گرفته شده بود که باید محقق شود، گفت: باید بتوانیم این موارد را به مردم گزارش کنیم. گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در اختیار کلیه نمایندگان قرار خواهد گرفت. قسمت عمده‌ای از مصوبات مجلس در دولت پیگیری و عملیاتی شده است اما برخی از موارد متاسفانه عملیاتی نشده است.

در بحث سهام عدالت مجلس مصوبه داشته است اما هنوز عملیاتی نشده است. در خصوص ۲۰ شرکت که قرار بوده که کار واگذاری آنها براساس اصل ۴۴ انجام شود، تنها یک شرکت که آن هم هلدینگ خلیج فارس (با سهم ۱۲ درصدی دولت) واگذار کنیم. این شرکت نیز در واقع سکه بهار آزادی است که ما توانستیم این سهم را با ۱۴۲ همت واگذار کنیم. دولت محترم باید با همانگی مجلس قوانین را به خوبی اجرا کند.

حقوق بازنشستگان

زمان تصویب افزایش حقوق بازنشستگان

پیشتر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 8 آبان 1401  جزئیات لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری را با ۱۹۸رای موافق، ۹رای مخالف و ۸رای ممتنع از مجموع ۲۴۶نماینده حاضر تصویب کردند.

ماده واحده: علاوه بر افزایش‌های حقوق و دستمزد ناشی از تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، از تاریخ ۱/ ۷/ ۱۴۰۱ افزایش‌های زیر برای اشخاص مشمول این قانون اعمال می‌شود:

۱- (۳۰۰۰) امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ /۷/ ۸۶ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب ۱۳ /۶/ ۷۰ و سایر مشمولین جزء (۱) بند «الف» تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور (به استثنای مشمولان قانون کار) و معادل ریالی (۲۱۰) امتیاز برای اعضای هیئت علمی و قضات، با عنوان ترمیم حقوق، به‌صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج می‌شود. مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی می‌باشد. امتیاز مذکور برای افرادی که پس از تصویب این قانون در دستگاه‌های موضوع این بند به‌کارگیری می‌شوند، نیز اعمال می‌گردد. در اجرای این بند درخصوص نیروهای مسلح تبصره ۳ ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری اجرایی می‌شود. شرکت‌های دولتی مندرج در پیوست شماره ۳ قانون بودجه مشمول این بند می‌باشند.

بدهی ۲۵ درصدی تامین اجتماعی به بازنشستگان

علی دهقان‌کیا؛ رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با اشاره به آغاز پرداخت معوقات از ماه جاری اظهار کرد:  در‌باره متناسب‌سازی حقوق‌ها رایزنی‌هایی در حال انجام است و امیدواریم که تا پایان سال جاری تکلیف آن مشخص شود. البته هنوز با مدیر عامل تامین اجتماعی مذاکرات مستقیمی در این رابطه نداشتیم و به دنبال فرصت هستیم تا بتوانیم با او جلسه‌ای بگذاریم. این موضوع جز مطالبات اصلی بازنشستگان و زیر مجموعه برنامه ششم تامین اجتماعی است. اگر متناسب‌سازی به سال بعد کشیده شود، برنامه هفتم مطرح خواهد شد. بنابراین انتظار کانون بازنشستگان این است که شخص مدیرعامل مستقیم به این قضیه ورود کند و وعده‌هایی مبنی بر پذیرش بدهی ۲۵ درصدی به بازنشستگان و سایر سطوح را عملی کنند. البته لازم مدیر عامل تامین اجتماعی در این باره یکبار مصاحبه کنند و جواب مردم را بدهند تا خیالشان راحت شود. در رابطه با معوقات نیز مشاهده کردیم که وعده مدیر عامل مبنی بر پرداخت از آبان‌ماه، عملی شد.

بدهکاری که ادعای طلب دارد

او درباره بدهی تامین اجتماعی به مراکز درمان دولتی توضیح داد: سازمان تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها و داروخانه‌های دولتی که تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی هستند، حدود ۸ هزار میلیارد تومان بدهکار است. در مقابل سازمان تامین اجتماعی خدماتی به مراکز درمان دولتی ارائه کرده که در نتیجه آن ۱۳ هزار میلیارد تومان سازمان از آن‌ها طلبکار است. امروز بدهکار مدعی شده که به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی خدمات نمی‌دهد تا بدهی ۸ هزار میلیارد تومانی خود را تسویه کند. در صورتی که وجود ۱۳ هزار میلیارد بدهی، به خودی خود این بدهکاری را رفع می‌کند. تامین اجتماعی می‌تواند ۸ هزار میلیارد را به صورت نقد پرداخت کند و یا از ۱۳ هزار میلیارد بدهی خود مابقی آن را که ۵ هزار میلیارد است را پرداخت کنند. این تامین اجتماعی است که از مراکز درمانی دولتی طلب دارد اما امروز بدهکار برای سازمان تامین اجتماعی مدعی شده است.  

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران ادامه‌ داد: بدهی تامین اجتماعی گویا نباید پرداخت شود اما چون مراکز درمانی طلبکار هستند حتما باید این مبلغ تسویه شود تا به بیمه‌شدگان ما خدمات بدهند. متاسفانه این موضوع دور از انصاف است. دانشگاه علوم پزشکی دولتی نباید به علت این موضوع بازنشسته یا بیمه‌ شده را وجه‌المصالحه خود بگذارد و آن‌ها را میان دعوایی که با سازمان تامین اجتماعی دارد، قرار دهد. در این موضوع باید به فکر حل‌وفصل مشکل باشند نه اینکه بیمه‌شده قربانی شود.

سر حداقل‌بگیران تامین اجتماعی بی‌کلاه ماند

دهقان‌کیا؛ ضمن اظهار بی‌اطلاعی در خصوص افزایش حقوق کشوری و لشگری عنوان کرد: براساس بودجه‌ مصوب مجلس در سال ۱۴۰۰ برای سال جاری، به طور متوسط افزایش دستمزد حدود ۱۰ درصد برای شاغلان و بازنشستگان در نظر گرفته شد. در این میان حقوق حداقل‌ها به مرز ۵ میلیون و ۵۸۵ هزار تومان رسید و در همان بازه زمانی حداقلی‌بگیران و سایر سطوح تمامی کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری نیز ۱۰ درصد تا سقف حقوق ۱۰ میلیون تومان اضافه کردند. این در حالی است که براساس مصوبه شورای عالی کار، برای بازنشستگان تامین اجتماعی حداقلی‌بگیران همان ۵ میلیون و ۵۸۵ هزار تومان با ۳۰ سال سابقه مصوب شد. سایر سطوح‌ها یعنی افرادی که بیشتر از حداقلی‌ها دستمزد دریافت می‌کنند نیز ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان افزایش حقوق داشتند. این تغییرات همه بر اساس مصوبه شورای عالی کار بوده که پس از آن دستور مدیر عامل به هیئت مدیره سازمان بود و در نهایت آن‌ها نیز این موضع را از دولت در خواست کردند.

وی در خاتمه گفت: موضوع‌ یاد‌شده حدود  ۵ ماه کش و قوس پیدا کرد و نهایتا پس از این مدت این مبالغ به کارمندان تامین اجتماعی پرداخت شد. اما پس از آن مجدد کارمندان کشوری و لشگری و بازنشستگان آن‌ها معترض شدند که چرا باید به حقوق تامین اجتماعی‌ها به این میزان اضافه شود. به همین دلیل مجددا یک میلیون تومان به حداقل‌های آن‌ها اضافه شد و اکنون حداقل‌بگیران تامین اجتماعی یک میلیون تومان عقب‌تر از حداقل‌بگیرهای کشوری و لشگری هستند. به طور کلی سایر سطوح با متناسب‌سازی و افزایش ده درصدی که برای آن‌ها اعمال شد، به رقم افزایش حقوق‌ تامین اجتماعی‌ها رسیدند. اما به طور کلی حداقلی‌های تامین اجتماعی‌ یک میلیون تومان عقب مانده‌اند.

حقوق بازنشستگان

این افزایش حقوق برای بسیاری از بازنشستگان دولت به خصوص حداقل‌بگیران با توجه به شرایط معیشتی، ضروری است اما مسئله محدود به گروه‌های کم درآمد نمی‌شود؛ براساس لایحه دولت، حقوق نجومی بگیران بدنه دولت نیز به تناسب دریافتی‌شان افزایش می‌یابد و در عین حال، سقف حقوق قضات و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نیز برداشته شده است.

بازنشستگان کارگری امیدی به بهبود وضعیت معیشت ندارند

بازنشستگان حداقل بگیر کارگری هیچ امیدی به بهبود وضعیت معیشت حداقل در ماه‌های باقیمانده تا پایان سال ندارند.

محمدعلی براتی (بازنشسته‌ی حداقل بگیر کارگری) در این رابطه با تاکید بر اینکه قبل از تصویب این لایحه نیز تبعیض میان دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران دولت وجود داشت و حالا این تبعیض به مراتب بیشتر می‌شود؛ می‌گوید: من مدرک فوق دیپلم دارم و سی سال سابقه کار، با این حال حداقل بگیر هستم و با کمتر از ۷ میلیون تومان حقوق ماهانه زندگی‌ام را اداره می‌کنم. اما یک بازنشسته دولت که هم سطح و هم مدرک من است، حداقل سه تا چهار میلیون تومان از من بیشتر می‌گیرد، با لایحه اخیر دولت، این تفاوت بیشتر هم می‌شود.

او ادامه می‌دهد: دولت ۵۵ هزار میلیارد تومان برای افزایش حقوق کارمندان دولت اعتبار تامین کرده اما هنوز ۹۰ هزار میلیارد تومان قانون بودجه را به تامین اجتماعی نپرداخته؛ این ۹۰ هزار میلیارد تومان تکلیف قانونی دولت از ابتدای سال بوده، به تکلیف خود تا نیمه دوم سال عمل نکرده اما توانسته اعتبار جداگانه برای زیرمجموعه‌های خود جور کند، این یک تضاد عجیب و غریب است؛ نمایندگان مجلس نیز به دولت هشدار نمی‌دهند که اول به تکلیف قانونی خود در قبال ۶۵ درصد از بازنشستگان کشور عمل کن و بعد به فکر یک لایحه جدید و اعتبار آن بیفت!

چرا حقوق بازنشستگان از تامین اجتماعی پرداخت نمی‌شود

براتی به طلب بازنشستگان از سازمان تامین اجتماعی اشاره می‌کند، طلبی که گویا به طلب سنگین سازمان از دولت گره خورده و اهتمامی برای پرداخت آن نیست:

«۲۵ درصد متناسب‌سازی سال قبل چه شد؛ چرا سازمان تامین اجتماعی باقیمانده متناسب‌سازی سال قبل را اجرایی نمی‌کند؛ اگر در کشور پول نیست چرا برای خواص خاصه خرجی می‌شود و اگر هست چرا مستحقان واقعی نادیده گرفته می‌شوند؛ اگر باقیمانده متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰ اجرایی شود، لااقل چند صد هزار تومان به حقوق ما بازنشستگان حداقل بگیر کارگری افزوده می‌شود؛ وقتی قرار نیست دولت به ترمیم مزد کارگران شاغل و بازنشسته تن بدهد، لااقل همان ۲۵ درصد متناسب‌سازی را که از سال گذشته طلبکاریم، اجرایی کنند.»

او تاکید می‌کند: اگرچه با ۲۵ درصد متناسب‌سازی نیز حقوق ۷ میلیون تومانی بازنشستگان حداقل بگیر به خط فقر نمی‌رسد؛ در روزهای گذشته بازهم با موج تورمی جدید مواجه شدیم؛ وزارت بازرگانی راساً قیمت گوشت مرغ را افزایش داد؛ وقتی هیچ راهکار جبرانی برای حمایت از حداقل بگیران ندارند، وقتی ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی را اجرا نمی‌کنند، بگویند یک خانواده‌ی مستاجرِ بازنشسته با یک یا دو فرزند چطور با ۷ میلیون تومان مستمری ماهانه زندگی کند.

حقوق بازنشستگان

نادیده گرفته شدن بحران حقوق بازنشستگان

این بازنشسته کارگری در پایان به مسئله «نادیده گرفته شدن بحران معیشت» اشاره می‌کند و می‌گوید: مشکل اصلی کارگران شاغل و بازنشسته بحران عمیق معیشت است؛ همان کالابرگ الکترونیک یا بسته‌های معیشتی را هم اجرا نکردند؛ درمان رایگان را هم از یاد بردند و نتوانستند با طرح‌هایی مثل «دارویار» قیمت دارو را کنترل کنند؛ ما یک انتظار ساده داریم: مسئولان یکبار به ما حداقل بگیران روشن و واضح توضیح بدهند که توقع دارند چطور با ۶ یا ۷ میلیون تومان حقوق زندگی کنیم، وقتی در دورافتاده‌ترین شهرهای کشور، کرایه خانه زیر چند میلیون تومان نیست.

افزایش مستمری‌بگیران و بازنشستگان به جز حق اولاد و عایله‌مندی ۹۰۰ هزار تومان است و برای افراد شاغل این رقم بین یک میلیون تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. 

 براساس آمار و اطلاعاتی که نمایندگان مجلس در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند، دولت برای اجرای لایحه افزایش حقوق کارکنان خود حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان منابع تامین کرده است.

اعتبار درنظر گرفته شده قرار است صرف افزایش حقوق کارمندان دولت، بازنشستگان صندوق کشوری و مستمری‌بگیران و بازنشستگان صندوق لشگری شود.

در این میان، افزایش دقیق حقوق این گروه‌ها از مهرماه مشخص شده است؛

افزایش مستمری‌بگیران و بازنشستگان به جز حق اولاد و عایله‌مندی ۹۰۰ هزار تومان است و برای افراد شاغل این رقم بین یک میلیون تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است؛

در عین حال، کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مصوب کرد که به این عدد ۵ درصد نیز افزوده شود.

بنابراین گروه‌های مشمول که تقریباً تمام مزدبگیران شاغل و بازنشسته به جز طبقه کارگر را دربرمی‌گیرد، در آبان ماه، رقم قابل توجهی افزایش حقوق خواهند داشت و در همان آبان، مابه‌التفاوت مهر را نیز دریافت خواهند کرد.

حمید حاج‌اسماعیلی، فعال حوزه کارگری، می‌گوید: بازنشستگان تامین اجتماعی مطمئن باشند که واریز معوقات آنها حتما انجام خواهد شد چون مصوبه آن قطعی شده و قرار شده است معوقات از آبان‌ماه واریز شود.

بازنشستگان تامین اجتماعی که میزانی دریافتی آن بیش از حداقل بود،‌ در شهریورماه امسال بر اساس مصوبه شورای عالی کار مشمول دریافت ۳۸ درصد افزایش حقوق به‌علاوه ۵۱۵ هزار تومان مبلغ ثابت شدند درحالی‌که در ۵ ماه ابتدای سال فقط ۱۰ درصد افزایش حقوق به آنها تعلق گرفت.

پس از آن، قرار شد مابه‌التفاوت ۵ ماه ابتدای سال در نیمه دوم سال به مستمری‌بگیران پرداخت شود. ماه مهر هم سپری شد اما از پرداخت معوقات خبری نشد! آخرین اخبار از معوقات مستمری‌بگیران تامین اجتماعی می‌گوید که این معوقات از ماه جاری به حساب بازنشستگان واریز می‌شود.

واریز حقوق بازنشستگان قطعی شد

«حمید حاج‌اسماعیلی»،، در این باره می‌گوید: بازنشستگان مطمئن باشند که واریز معوقات حتما انجام خواهد شد چون مصوبه آن قطعی شده و الان دو ماه است که افزایش‌ها با احکام جدید صورت می‌گیرد و احکامی که صادر شده است زمان اجرای آنها از ۱۴۰۱/۰۱/۰۱ است. بنابراین، معوقات به طور جدی پیگیری می‌شود.

این کارشناس بازار کار در مورد زمان قطعی واریز معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی می‌افزاید: قرار شده است معوقات از آبان‌ماه واریز شود.

او در مورد اینکه پرداخت معوقات افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به صورت یکجا خواهد بود یا ماه به ماه انجام می‌شود، بیان می‌کند: طبق قول و قراری که خود سازمان تامین اجتماعی تعهد کرده، معوقات ماه به ماه تا پایان سال پرداخت می شود. معوقه فروردین‌ماه در آبان‌؛ معوقه اردیبهشت در آذر؛ معوقه خردادماه در دی؛ معوقه تیرماه در بهمن؛ و معوقه ماه مرداد هم اسفندماه پرداخت می‌شود.

این فعال حوزه کارگری در مورد اینکه حقوق آبان‌ماه مستمری‌بگیران تامین اجتماعی چقدر خواهد بود؟ می‌گوید: پرداخت معوقات به افراد با رقم‌های مختلف خواهد بود و افزایش‌ها برای هر کسی نسبت به حقوق دریافتی او تخصیص پیدا می‌کند که این رقم پرداختی می‌تواند از ۵۰۰ هزار تا ۶-۷ میلیون تومان باشد.

واریز معوقات قطعی شده است

«حمید حاج‌اسماعیلی»، فعال حوزه کارگری، در این باره می‌گوید: بازنشستگان مطمئن باشند که واریز معوقات حتما انجام خواهد شد چون مصوبه آن قطعی شده و الان دو ماه است که افزایش‌ها با احکام جدید صورت می‌گیرد و احکامی که صادر شده است زمان اجرای آنها از ۱۴۰۱/۰۱/۰۱ است. بنابراین، معوقات به طور جدی پیگیری می‌شود.

این کارشناس بازار کار در مورد زمان قطعی واریز معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی می‌افزاید: قرار شده است معوقات از آبان‌ماه واریز شود.

وی در مورد اینکه پرداخت معوقات افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به صورت یکجا خواهد بود یا ماه به ماه انجام می‌شود، بیان می‌کند: طبق قول و قراری که خود سازمان تامین اجتماعی تعهد کرده، معوقات ماه به ماه تا پایان سال پرداخت می شود. معوقه فروردین‌ماه در آبان‌؛ معوقه اردیبهشت در آذر؛ معوقه خردادماه در دی؛ معوقه تیرماه در بهمن؛ و معوقه ماه مرداد هم اسفندماه پرداخت می‌شود.

این فعال حوزه کارگری در مورد اینکه حقوق آبان‌ماه مستمری‌بگیران تامین اجتماعی چقدر خواهد بود؟ می‌گوید: پرداخت معوقات به افراد با رقم‌های مختلف خواهد بود و افزایش‌ها برای هر کسی نسبت به حقوق دریافتی او تخصیص پیدا می‌کند که این رقم پرداختی می‌تواند از ۵۰۰ هزار تا ۶-۷ میلیون تومان باشد.

حق مسکن کارگران به کجا رسید؟

در کنار معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی، حق مسکن کارگران نیز هنوز آن رقمی نیست که شورای عالی کار مصوب کرده است.

شورای عالی کار، حق مسکن کارگران برای سال ۱۴۰۱ را ۶۵۰ هزار تومان در ماه تعیین کرد، اما هیئت دولت در زمان ابلاغ این مصوبه آن را به ۵۵۰ هزار تومان کاهش داد.