پس از ورود مجدد شورای رقابت در بحث قیمت‌گذاری خودرو، زمزمه‌های افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه شدت گرفت. اما این‌بار شائبه‌هایی مبنی بر افزایش 30 درصدی قیمت‌ها مطرح می‌شود. آیا این گمانه‌ها به واقعیت بدل می‌شوند؟

افزایش 30 درصدی قیمت پراید در بازار امروز | قیمت پراید از مرز 300 میلیون گذشت؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قیمت پراید در بازار با نوسان همراه است. قیمت پراید سال گذشته با افزایش شدیدی مواجه شد. قیمت پراید به دلیل ثابت نبودن نرخ ارز با افزایش مواجه شد. . قیمت پراید هرگز به زیر ۱۰۰ میلیون تومان نخواهد رسید. قیمت پراید را در ادامه خبر مشاهده کنید.

پس از ورود مجدد شورای رقابت در بحث قیمت‌گذاری خودرو، زمزمه‌های افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه شدت گرفت. اما این‌بار شائبه‌هایی مبنی بر افزایش 30 درصدی قیمت‌ها مطرح می‌شود. آیا این گمانه‌ها به واقعیت بدل می‌شوند؟

با ورود شورای رقابت در بحث قیمت‌گذاری خودرو، زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش مجدد قیمت خودرو در درب کارخانه به گوش می‌رسد که نگرانی مصرف‌کنندگان نسبت به را به دنبال داشت.

گرچه عرضه خودرو همچنان از طریق بورس کالا صورت می‌گیرد، اما تعدادی از رسانه به این موضوع پرداخته‌اند که پس از افزایش 18 درصدی قیمت خودرو کارخانه‌ای در سال گذشته، امسال هم با افزایش نرخ 30 درصدی محصولات خودروسازان و قطعه‌سازان موافقت شده است.

حال این موضوع مطرح می‌شود که آیا این شایعات صحت دارند و باید منتظر افزایش 30 درصدی قیمت خودرو باشیم؟

سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: خبر افزایش 30 درصدی قیمت خودرو صحت ندارد و آن را تکذیب می‌کنیم.

وی اکید کرد: هنوز هیچ‌گونه رای‌گیری در رابطه با موضوع خودرو برگزار نکرده است. درحال حاضر کارگروه خودرو درحال بررسی است و سپس نتیجه را به شورای رقابت اعلام می‌کند. در نهایت نیز شورای رقابت اقدام به رای‌گیری می‌کند و مصوبه آن به عموم اعلام می‌شود.

او در رابطه با زمان اعلام نتایج قطعی توضیح داد: اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که فرآیند کارشناسی و رای‌گیری تا یک الی دو هفته آینده مشخص می‌شود. چراکه التهابات بازار و تنش‌های موجود بسیار بالا است و این فرآیند سریع‌تر طی می‌شود.

دادجوی افزود: موضوع قیمت‌گذاری ارتباطی با شورای رقابت ندارد. شورای زقابت اساساً مخالف قیمت‌گذاری دستوری است. براساس ماده 62 اصل فصل 44 قانون اساسی بر این نکته اشاره دارد که وظیفه شورای رقابت شناخت بازار انحصاری است. همچنین، بند پنج ماده 58 نیز بر وظیفه شورای رقابت، رقابتی‌کردن عرضه یک کالا به هنگامی که بازار انحصاری باشد، اشاره می‌کند.

توکلی ادامه داد: کارشناسان اقتصادی در شورای رقابت فرمولی را برای تعیین مجدد قیمت خودرو به خودروسازان ارائه می‌دهند و هیچ دخالتی در قیمت‌گذاری ندارند.

سه‌شنبه هفته گذشته اعضای شورای عالی بورس با هماهنگی وزرای اقتصاد و صمت در جلسه‌ای به بحث در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا پرداختند. اما نکته مهمی که در این جلسه مطرح شد،  این بود که نمایندگان شورای رقابت به این نتیجه رسیدند افزایش 18 درصدی قیمت خودرو در درب کارخانه کافی نبوده و خودروسازان همچنان زیان‌ده هستند؛ در نتیجه باید در قیمت‌گذاری خودرو بازنگری صورت بگیرد.

با توجه به این اظهارات، به نظر می‌رسد که افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه امسال با افزایش بیشتری نسبت به سال گذشته همراه شود. به همین علت، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، هم‌سو با افزایش نرخ خودروها در درب کارخانه، قیمت خودرو در بازار آزاد نیز با نوساناتی همراه شود. البته طبق تجربه‌های پیشین، بازار خودرو در برخورد اول با این نوسانات قیمتی در رکود قرار می‌گیرد و پس از گذشت مدتی مجددا به روال عادی خود باز می‌گردد.

قیمت پراید پراید (به انگلیسی: Pride) یک خودروی سدان ‌کامپکت است که تولید آن در کره جنوبی به ترتیب با نام‌های فورد فستیوا و پراید آغاز شد. تولید این خودرو از سال ۱۳۷۲ در ایران توسط شرکت سایپا در دومدل سدان و هاچ‌بک تحت عنوان صبا و نسیم آغاز شد. مدل‌های اولیه پراید از خودروهای مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا گرفته شد و سپس توسط شرکت کیا موتورز با تغییراتی در کره جنوبی ساخته شد. این خودرو را کره جنوبی ساخت به دلیل نبود ایمنی لازم نتوانست مجوز صادرات به آمریکا و اروپا را بگیرد. پراید در ایران به دلیل ارزانی هزینه ساخت برای سایپا و قطعات جانبی سال‌ها فروش خوبی داشته‌است اما اکنون با مقایسه فناوری خودروهای جدید با قیمت کمتر در کشورهای خارجی با قیمت هنگفتی در ایران به فروش می‌رود برای مثال مدل‌های هیوندای اکسنت، شورلت سونیک، فورد فیستا، تویوتا یاریس، هوندا فیت، کیا فورت و نیسان سنترا از ارزان قیمت‌ترین خودروهای این شرکت‌ها هستند. این موارد باعث انتقادات فراوانی به این خودرو در سال‌های گذشته شده‌است. پس از سال‌ها جدال بر سر این خودرو ، تولید پراید در تیرماه ۱۳۹۹ متوقف شد.

پراید در ایران برای بیش از ۲۰ سال آن هم در مدل‌های مختلف تولید شده‌است. مدل‌های مختلف پراید در ایران شامل دو مدل سدان ۱۳۲ و ۱۳۱، یک مدل هاچ‌بک ۱۱۱، یک مدل لیفت‌بک با نام ۱۴۱، و یک مدل وانت با نام ۱۵۱ می‌شوند. علاوه بر این مدل ۱۳۱ پیش از تغییر طراحی داخلی و بروزرسانی‌های جزئی در نمای بیرونی، با نام سایپا صبا شناخته می‌شد و مدل هاچ‌بک آن که سپس با مدل ۱۱۱ جایگزین شد نیز سایپا نسیم نام داشت.

سازمان پزشکی قانونی ایران خودروهای خانواده پراید را رکورددار آمار تلفات حوادث رانندگی دانسته‌است. بنابر اعلام شرکت سایپا تولید مدل‌های ۱۳۲، ۱۱۱ و ۱۳۱ به‌ترتیب در دی ۱۳۹۸، اردیبهشت ۱۳۹۹ و تیر ۱۳۹۹ متوقف شد و خودروهای تیبا، ساینا و کوییک جایگزین مدل‌های پراید می‌شوند. پیش از این، خودروی سایپا ۱۱۱ در اواسط سال ۱۳۹۶ یک وقفهٔ یک‌ماهه در تولید را تجربه کرده‌بود

قیمت خودرو در آخرین ماه سال کاهشی شده است. علت کاهش قیمت در بازار خودرو چیست؟ روند کاهشی بازار ادامه دارد؟ قیمت خودرو در روز سوم اسفند ۱۴۰۰ بازار خودرو ایران با توجه به آمارها و قیمت روزانه سایت باما با تغییراتی همراه شده است.

قیمت پراید دوباره تغییر کرده است.طبق آخرین اخبار از بازار خودرو قیمت پراید روند روبه افزایشی داشته است.در روزهای اخیر قیمت پراید تغییرات تازه ای داشته است.این چندمین بار است که قیمت پراید از سال گذشته تاکنون روند افزایشی به خود می گیرد.آخرین خبرهای مرتبط با قیمت پراید را با ما بخوانید.قیمت

قیمت خودروهای داخلی در ایران به شرح زیر است:

خودروی پراید ۱۱۱ با نرخ ۱۸۵ میلیون تومان درحال معامله است.

پژو ۲۰۶ تیپ دو به قیمت ۲۶۶ میلیون رسید. پژو ۲۰۶ تیپ پنج نیز در قیمت ۳۲۳ میلیون در بازار موجود است.

قیمت امروز پراید، خودروهای پراید طی هفته گذشته بدون نوسان قیمت روانه بازار شده است.

قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۹۹ نیز در رنج ۱۶۲ میلیون تومان ثابت ماند.  پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۹۹ حوالی ۱۷۲ میلیون تومان  قیمت خورده است.قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰ هم به ۱۶۷میلیون تومان رسید.   معامله‌کنندگان قیمت  پراید صفر ۹۹ مدل ۱۳۱ SE  را حوالی ۱۷۰میلیون تومان اعلام کردند.

پراید وانت صفر مدل ۱۴۰۰ حوالی ۱۸۱میلیون تومان  ارزش گذاری شد. قیمت پراید صفر (۱۱۱‌ SE مدل ۹۹) به حوالی  ۱۸۵ میلیون تومان رسید.  قیمت پراید صفر ۱۳۲ SE مدل ۹۸  نیز در رنج ۱۶۰ میلیون تومان بدون تغییر ماند.

در جدول زیر قیمت روز انواع پراید را در بازار آزاد مشاهده می‌کنید.
معامله‌کنندگان قیمت پراید صفر ۹۹ مدل ۱۳۱ SE را حوالی ۱۷۰میلیون تومان اعلام کردند که نسبت به دو روز گذشته یک میلیون ارزان شده است.
پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۹۹ حوالی ۱۷۲ میلیون تومان  قیمت خورده است. که به معنای کاهش یک میلیونی طی دو روز گذشته است.  قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰ هم به ۱۶۷میلیون تومان رسید.
قیمت پراید صفر (۱۱۱‌ SE مدل ۹۹) به حوالی  ۱۸۵ میلیون تومان رسید که به معنای کاهش ۲میلیونی طی دو روز گذشته است. قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۹۹ نیز در رنج ۱۶۲ میلیون تومان ثابت ماند.
پراید وانت صفر مدل ۱۴۰۰ حوالی ۱۸۱میلیون تومان ارزش گذاری شد. قیمت پراید صفر ۱۳۲ SE مدل ۹۸  نیز در رنج ۱۶۰ میلیون تومان بدون تغییر ماند

قیمت پراید در مرز ۱۹۰ میلیون تومان قرار گرفت

در حال حاضر ارزان ترین مدل پراید صفر را از بازار می‌توانید با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان خریداری کنید.قیمت جدید پراید وانت مدل ۱۴۰۰ برای امروز ۱۶۸ میلیون تومان اعلام شده است. گران ترین مدل پراید صفر نیز در بازار نسخه ۱۱۱ است که قیمتی در حدود ۱۸۸ میلیون تومان دارد. پراید ۱۳۱ صفر مدل ۹۸ نیز با قیمتی تقریبی ۱۶۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

.پراید وانت صفر مدل ۱۴۰۰ حوالی ۱۸۱میلیون تومان ارزش گذاری شد که به معنای کاهش ۲میلیونی طی یک روز گذشته است. قیمت پراید صفر ۱۳۲ SE مدل ۹۸ در رنج ۱۶۰ میلیون تومان بدون تغییر ماند.قیمت پراید صفر (۱۱۱‌ SE مدل ۹۹) امروز حوالی ۱۸۸ میلیون تومان ثابت ماند با این حال این خودرو طی هفته گذشته حدود دو میلیون افزایش قیمت داشته است.

 قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۹۹ با کاهش یک میلیونی به ۱۶۲ میلیون تومان رسید. پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۹۹ حوالی ۱۷۳ میلیون تومان  قیمت خورده است که نسبت به روز گذشته یک میلیون تومان ارزان شده است.  قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰ هم با ریزش ۲ میلیونی به ۱۶۸میلیون تومان رسید.

خودروهای خانواده پراید امروز با افزایش قیمت روانه بازار شد.

معامله‌کنندگان قیمت پراید صفر ۹۹ مدل ۱۳۱ SE  را حوالی ۱۶۹میلیون تومان اعلام کردند که نسبت به روز گذشته یک میلیون گران شده است. محاسبات حاکی از آن است که قیمت این خودرو طی دو روز گذشته حدود ۲میلیون افزایش یافته است.

قیمت پراید صفر SE ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰  در رنج ۱۷۲میلیون تومان و قیمت پراید صفر ۱۱۱‌ SE مدل ۹۹ حوالی ۱۸۵ میلیون تومان ثابت ماند.

قیمت پرایدعلت گران شدن قیمت پراید

تا پیش از مخالفت رسمی وزیر صمت با آزادسازی واردات خودرو، قیمت پراید ۱۵۱ میلیون تومان بود اما حالا برخی سایت‌ها مانند اقتصادآنلاین قیمت این خودرو را تا ۱۵۵ میلیون تومان هم گزارش داده‌اند. سایت موج نیز اعلام کرده که این خودرو ۱۵۴ میلیون تومان در بازار است.

علت گرانی سه میلیون تا چهار میلیون تومان پراید در یک هفته چیست؟ 

عدم عرضه جدید پراید، جوابگو نبودن عرضه خودروهای مشابه آن، نوسان قیمت دلار، وجود تقاضای بالا برای خرید این خودرو ارزان‌تر از بقیه خودروها و در نهایت اظهارات اخیر وزیر صمت مبنی بر مخالفت با آزادسازی واردات خودرو، پراید را گران‌تر از قبل کرده است.