یک کمیته مستقل اتهامات سنگین مربوط به باشگاه منچسترسیتی را بررسی خواهد کرد.

و شاید خداحافظ آقای گواردیولا!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"،اتهامات وارد شده به باشگاه منچسترسیتی از سوی لیگ برتر بسیار جدی است و ممکن است هزینه‌های گزاف صورت گرفته تبعات جبران ناپذیری برای آنها داشته باشد. بسیاری انتظار رسیدن چنین روزی را برای منچسترسیتی داشتند و این انتظار آنها چندان هم بیهوده نبوده است.

احتمال محرومیت و جریمه منچسترسیتی پس از انتشار بیانیه لیگ برتر انگلیس علیه اقدامات غیرقانونی و تخلفات متفاوت این باشگاه افزایش پیدا کرده است، خصوصا که این بیانیه بارها بر روی نقض متعدد قوانین مالی تاکید کرده است. حتی گفته شده که احتمال سقوط این تیم به دسته پایین‌تر هم چندان دور از ذهن نیست.

قرار است کمیته مستقلی شرایط این باشگاه را به صورت دقیق بررسی کند و تخلفاتی که آنها در فاصله سال‌های 2009 تا 2018 مرتکب شده‌اند را با تحقیقاتی گسترده تایید یا رد کند.

هزینه‌های گزاف و باورنکردنی این باشگاه با مدیرانی تازه به دوران رسیده در نقل و انتقالات و همچنین پرداخت دستمزدهای عجیب به بازیکنان باعث شده که آنها جایگاه اول فهرست تیم‌های پر هزینه را در یک دهه گذشته در اروپا به خود اختصاص داده باشند.

برخلاف دیگر باشگاه‌های بزرگ اروپایی، شرایط مالی سیتی حتی در طول دوران شیوع جهانی ویروس کرونا نیز متزلزل نشد و آنها توانستند همچنان به هزینه‌های قابلتوجه‌شان برای جذب ستاره‌ها و کشیدن چک‌های گرانقیمت برای وسوسه آنها ادامه دهند که آخرین آنها نیز ارلینگ هالند بود.

تلاش برای انتقال این ستاره نروژی به ورزشگاه اتحاد کار آسانی نبود اما به نظر نمی‌رسید که مالکان این باشگاه در ابوظبی مشکلی با برآورده کردن خواسته‌های او داشته باشند. آنها 70 میلیون یورو برای خرید او به بروسیا دورتموند پرداخت کردند، کمیسیونی 40 میلیون یورویی به مدیر برنامه او دادند و پاداشی 30 میلیون یورویی برای پدر این بازیکن در نظر گرفتند.

حضور پپ گواردیولا روی نیمکت این تیم باعث شد که شرایط آنها کاملا با گذشته فرق کند و سرمایه‌گذاری‌ای از سوی مالکان سیتی روی این تیم صورت گرفت که پیش از این در تاریخ فوتبال بی‌سابقه بود.

آنها به ماشین ولخرجی در اروپا تبدیل شدند و همین به آنها اجازه داد که روز به روز بیشتر اوج بگیرند. مقاومت و رقابت برابر چنین قدرتی عملا غیرممکن به نظر می‌رسید.

گزینه دیگری که در زمینه رعایت فرپلی مالی مورد توجه قرار گرفته، بحث پرداخت دستمزد و سیتی در این حوزه هم در صدر جدول قرار دارد. هیچ باشگاهی دستمزدهایی بهتر از سیتی پرداخت نمی‌کند و در واقع دو نفر از بازیکنان این باشگاه هستند که بیشترین دستمزد را در بین تمامی بازیکنان حاضر در لیگ برتر دریافت می‌کنند: کوین دی بروینه و هالند.

قانون فرپلی مالی برای این به کار گرفته شد که شرایط باشگاه‌ها برای رقابت تا حد زیادی برابر شود و تعادلی در حسابرسی‌ها ایجاد شود اما آیا قرار گرفتن برابر حریفی که این قوانین را نقض می‌کند منصفانه است؟ این اقدام لیگ برتر می‌تواند شرایط را به شکل قابل توجهی تغییر دهد.

سیاست پرداخت دستمزدهای گزاف برای جلب رضایت بازیکنان یکی از معضلات اصلی این باشگاه است که باعث شد لیگ برتر تحقیقاتی را به صورت جدی درباره شرایط این باشگاه آغاز کند.

در بخشی از این بیانیه تاکید شده که منچسترسیتی اطلاعات درست و صادقانه و مدرک ضروری درباره شرایط مالی و پرداخت دستمزدهایش را به لیگ برتر ارائه نکرده و این نشان می‌دهد که عملکرد آنها حتی از چیزی که به نظر می‌رسید نیز شرم‌آورتر است.

این اتفاقات حالا باعث شده که آینده گواردیولا روی نیمکت این تیم نیز با خطر جدی مواجه شود. بسیاری از کارشناسان فوتبال انگلیس معتقد هستند که اگر این کمیته مستقل اتهامات وارد شده به سیتی را تایید کند و آنها به دسته پایین‌تر سقوط کنند، این مربی اسپانیایی به دوران حضورش در این باشگاه پایان خواهد داد.

به نظر می‌رسد که سیتی عملا وارد دورانی بحرانی شده و همه چیز به تصمیماتی بستگی دارد که در ماه‌های آینده درباره تخلفات احتمالی صورت گرفته از سوی مدیران این باشگاه گرفته خواهد شد.

هزینه‌ها در برابر فروش‌ها از فصل 12-2011

منچسترسیتی: یک میلیارد و 725 میلیون یورو هزینه برابر 706 میلیون فروش

پاری سن ژرمن: یک میلیارد و 438 میلیون یورو هزینه برابر 450 میلیون یورو فروش

یوونتوس: یک میلیارد و 578 میلیون یورو هزینه برابر یک میلیارد و 25 میلیون یورو فروش

بارسلونا: یک میلیارد و 535 میلیون یورو هزینه برابر 933 میلیون یورو فروش

لیورپول: یک میلیارد و 89 میلیون یورو هزینه برابر 660 میلیون یورو فروش

بایرن مونیخ: 796 میلیون یورو هزینه برابر 374 میلیون یورو فروش

رئال مادرید: یک میلیارد و 98 میلیون یورو هزینه برابر 903 میلیون یورو فروش