معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید به گفتمان غالب تبدیل شده و مطالبه عمومی برای اجرای آن در جامعه شکل بگیرد اظهارکرد: در این بیانیه دستاوردها، ظرفیت‌ها و افق پیشرو به خوبی ترسیم شده است و تحقق محورهای اصلی آن می تواند گره گشای مشکلات کشور بوده و شرایط را برای تشکیل تمدن نوین اسلامی فراهم سازد.

معاون رئیسی: بیانیه گام دوم باید به گفتمان غالب در جامعه تبدیل شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید به گفتمان غالب تبدیل شده و مطالبه عمومی برای اجرای آن در جامعه شکل بگیرد اظهارکرد: در این بیانیه دستاوردها، ظرفیت‌ها و افق پیشرو به خوبی ترسیم شده است و تحقق محورهای اصلی آن می تواند گره گشای مشکلات کشور بوده و شرایط را برای تشکیل تمدن نوین اسلامی فراهم سازد.

سید محمد حسینی در دومین همایش ملی اندیشگاه بیانیه دوم انقلاب اسلامی با عنوان فکر ورزی و آزاد اندیشی، به تبیین و تشریح محورها و نکات اصلی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت و با اشاره به موضوع مشارکت مردم در بیانیه گفت: حضور مردم در صحنه های انقلاب و مشارکت فعال در اداره امور کشور از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که در بیانیه گام دوم به آن تاکید شده است.

وی با تجلیل از حماسه حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن آن را در دنیا بی نظیر توصیف کرد و گفت: در هیچ کجای دنیا نمی‌توان نمونه مشابهی یافت که یک ملت بعد از گذشت ۴۴ سال همچنان با صلابت و استوار پای انقلاب خود ایستاده باشند.  مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن سنگ تمام گذاشتند و آن را به رزمایش اقتدار در مقابل همه بدخواهان انقلاب اسلامی تبدیل کردند البته این موضوع مسئولیت کارگزاران و دلسوزان نظام را در خدمت به مردم مضاعف میکند.

 

 معاون رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه بیانیه گام دوم در مقایسه با موارد مشابه از انسجام و جامعیت بالاتری برخوردار است گفت: رهبر فرزانه انقلاب در چهل سالگی انقلاب این بیانیه را به نگارش در آوردند تا دچار روزمره گی نشویم.

 

حسینی با اشاره به اشراف و تجربه رهبر معظم انقلاب در امور اجرایی خاطرنشان کرد:  ممکن است برخی صاحبنظران مطالب و نکات خوبی را در حوزه مدیریت کشور بیان کنند که چه بسا از قابلیت اجرایی شدن برخوردار نباشد اما شخصیتی که این بیانیه را نوشتند کاملاً به امور اجرایی، سیاست خارجی و روابط بین الملل و نیز با دیدگاه اندیشمندان آشنایی کامل دارند. تک‌تک فصول و جملاتی که در این بیانیه با دقت و ظرافت نوشته شده است می تواند چراغ راه و برنامه جامعی برای پیشبرد امور باشد.

 

 معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بیانیه گام دوم، بر مقایسه انقلاب اسلامی با سایر انقلاب های جهان تاکید شده است، گفت: انقلاب اسلامی بزرگترین و مردمی ترین انقلاب عصر حاضر است که همچنان اهداف و آرمان های آن پیگیری می‌شود این در حالی است که سایر انقلاب های جهان از جمله انقلاب فرانسه بعد از مدتی به استبداد و دیکتاتوری منجر شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: اخوان المسلمین به رغم برخورداری از تشکیلات منسجم و قوی در کمتر از یک سال در مصر ساقط شد این در حالی است که هیچ کدام از این انقلاب ها با مشکل تهدید، تحریم و جنگ هم مواجه نبودند اما انقلاب اسلامی ایران به رغم همه مشکلات و محدودیت هایی که دشمنان ایجاد می کنند همچنان استوار و پابرجا به راه خود ادامه می دهد و این نشان دهنده عظمت و بزرگی این انقلاب است.

 

 حسینی اقدام اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را در بررسی و تحلیل بیانیه ارزشمند توصیف کرد و گفت: در بررسی این بیانیه ضمن استفاده از نظرات و ایده‌های اساتید و صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی، باید از تجربیات مدیران اجرایی نیز استفاده شود و با ترکیب حوزه نظر و عمل می توان به نتایج مفیدی دست یافت.

 

 معاون رئیس جمهور وجود عزم و اراده برای تحقق محورهای بیانیه گام دوم را حائز اهمیت دانست و گفت: برای برداشتن گام های بلند باید عزمی متناسب با شأن ملت ایران داشت و  بدون تردید تفکر کسانی که با حقارت و خود کم بینی توان ملت ایران را در سطح قورمه سبزی و آبگوشت بزباش می‌دانند نمی توانند یک ملت را در مسیر علم و فناوری و رسیدن و تمدن اسلامی قرار دهند. اگر مسئولین از روحیه خودباوری و اعتماد به نفس برخوردار نبوده و پای کار نباشند سایر نهادها به تنهایی نمی توانند کاری از پیش ببرند.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد:  بیانیه گام دوم از ظرفیت ها و فرصت های فراموش شده سخن به میان آمده است و اقدام اخیر در مولدسازی دارایی های راکد و یا کم استفاده به عنوان یک نمونه از اقدامات اجرایی و جهادی  برای این است که هزینه حاصل از آن در فرآیند کاملا شفاف در تکمیل پروژه های نیمه تمام رفع مشکلات مردم قرار بگیرد.

حسینی خاطرنشان کرد: در بیانیه به این خاطر به موضوع دستاوردهای نظام اشاره شده که با سیاه نمایی و منفی بافی گسترده‌ای مواجه هستیم که با تبلیغات رسانه ای و روانی تلاش می کند دستاوردهای نظام را نادیده بگیرد لذا باید این دستاوردها  به خوبی به افکار عمومی معرفی شود تا روحیه امید و اعتماد در مردم تقویت شود.

 معاون رئیس جمهور اضافه کرد: اینکه در بیانیه از تمامیت ارضی به عنوان اولین دستاورد نام برده شده برای این است که در دوره قاجار و پهلوی بخش های مهمی از کشورمان در شمال، شرق و جنوب را بخاطر بی کفایتی حاکمان از دست دادیم اما در جنگ تحمیلی حتی یک وجب از خاک کشورمان در اختیار بیگانه قرار نگرفت.

 معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در بیانیه  گام دوم انقلاب بر آزادی، استقلال، عدالت، اخلاق، معنویت، عزت، برادری و اخوت تاکید شده است و نظام اسلامی از ابتدا بر این موضوعات تاکید داشته و اجازه نداده پشت تابلوی زیبای مذهب، قومیت، جنسیت و آزادی، اهداف تجزیه طلبانه پیگیری شود که در حوادث اخیر صراحتاً از آن سخن گفتند.

معاون رئیس جمهور در امور مجلس گفت: نظام اسلامی اهتمام ویژه‌ای به پیشرفت و توسعه دارد و در توسعه انسانی که مهمترین مولفه در پیشرفت یک ملت است بیش از ۷۰ پله صعود کردیم و در بسیاری از علوم و فناوری های نو در رتبه های برتر جهانی قرار داریم .

حسینی خاطرنشان کرد: اگر در دوره دولت گذشته به استفاده از ظرفیت های داخلی کم توجهی می شد اما دولت مردمی مصمم است از فعالیت های جوانان و شرکت های دانش بنیان به طور کامل حمایت کرده تا ایده ها و محصولات آنان قابلیت صادراتی  و درآمد زایی برای کشور برخوردار شود.

 معاون رئیس جمهور مشارکت مردم را از محورهای اصلی بیانیه گام دوم توصیف کرد و گفت: مشارکت مردم صرفا محدود به حضور در راهپیمایی نمی‌شود بلکه در همه مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حضور مردم یک ضرورت است و دولت اهتمام ویژه‌ای به استفاده از ظرفیت های مردم دارد.

 معاون رئیس جمهور گفت: سلطه گران با انقلاب های مخملی و رنگی موفق شدند برخی از سران کشورها را جابجا کرده و دولت ها را تغییر دهند اما در مقابل ملت ایران به رغم  هجمه همه جانبه و جنگ ترکیبی پیچیده ای که طراحی می کنند همواره ناکام بودند.

 معاون رئیس جمهور گفت: دشمنان تبلیغات روانی گسترده ای علیه ملت ایران به راه انداختند آنان اخبار حضور میلیونی مردم در بیش از ۱۴۰۰ شهر و ۳۸ هزار روستا در راهپیمایی ۲۲ بهمن را منتشر نمی کنند اما در مقابل آتش زدن یک بنر در نقطه ای ناشناخته را به طور گسترده پوشش می دهند.

وی در ادامه توجه به توصیه‌های هفت‌گانه رهبر فرزانه انقلاب در بیانیه گام دوم از سوی همه مردم، صاحب نظران، اساتید و مدیران را حائز اهمیت دانست و گفت:  این محورها هفتگانه اساس  حرکت آینده درخشان کشور را برای تبدیل شدن به نظام الگو و رسیدن به تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی برای ظهور حضرت حجت عج فراهم می کند.

 حسینی خاطرنشان کرد: شعارهای انقلاب، دستاوردها و توصیه‌های هفت‌گانه ای که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی وجود دارد باید به دقت مورد  بررسی  و اقدامات انجام شده در مسیر تحقق آن مورد ارزیابی قرار بگیرد و با فرهنگ سازی به گفتمان غالب در سطح جامعه تبدیل شود.

 معاون رئیس جمهور تاکید کرد: باید مراقبت کرد و با ارزیابی های مستمر اجازه نداد که این بیانیه به سرنوشت برخی از اسناد بالادستی که به فراموشی  سپرده شده و یا توجه چندانی به آن نشده، مبتلا شود.

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس در پایان با بیان اینکه دولت مردمی برای اجرای توصیه های هفتگانه رهبر فرزانه انقلاب در بیانیه گام دوم اهتمام جدی دارد اظهار داشت: عدالت محوری، کاهش فاصله طبقاتی و توزیع عادلانه ثروت، از بین بردن فقر مطلق و مبارزه با فساد و تبعیض و ترویج اخلاق و معنویت و توجه به ظرفیت های جوانان و نخبگان از جمله محورهایی است که دولت بر اساس محورهای بیانیه گام دوم، در سند تحول دولت مورد توجه قرار داده است.