رییس انجمن دوستی ایران و چین با بیان این که غرب از سفر رئیس جمهور ایران به چین نگران است و می‌ترسد که پکن فرصت‌های از دست رفته آنان را پُر کند، گفت: روابط چین با ایران همواره سیر صعودی داشته و نقطه منفی در روابط دو کشور نیست.

بروجردی: غرب از سفر رئیسی به چین نگران است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رییس انجمن دوستی ایران و چین با بیان این که غرب از سفر رئیس جمهور ایران به چین نگران است و می‌ترسد که پکن فرصت‌های از دست رفته آنان را پُر کند، گفت: روابط چین با ایران همواره سیر صعودی داشته و نقطه منفی در روابط دو کشور نیست.

علاءالدین بروجردی در تحلیل خود از سفر رئیس جمهور کشورمان به چین گفت: مطلع هستید چین از معدود کشورهایی است که سوء پیشینه تاریخی در رابطه با ایران ندارد و در رابطه تاریخی چند هزار ساله با چین هرچه می بینیم همکاری‌های اقتصادی، دریانوردی، جاده ابریشم و فناوری است، بدون این که نقطه منفی در روابط دو کشور وجود داشته باشد. 

وی تصریح کرد: این روابط بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اوج گرفت و  سیر صعودی تا به امروز داشت. در حالی که آمریکایی ها سیاست تقابل با ایران و براندازی را دنبال می کنند و در دولت قبل هم از برجام خارج شدند. البته آنها احساس کردند برای خودشان منافعی ندارد و اروپا را هم تحت فشار قرار دادند و آن ها نیز از آمریکا برای اعمال تحریم دنباله‌روی کردند.

رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس خاطرنشان کرد: چین به سرعت در حال تبدیل شدن به قدرت اقتصادی دنیاست، از امکانات خوبی برای سرمایه گذاری و فناوری نوین برخوردار است و لذا غرب نسبت به سفر رئیس جمهور به چین به این دلیل حساس است که این ظرفیت عظیم به کار بیافتد گرچه چینی ها هیچ وقت علی رغم فشار آمریکایی ها روابط شان را با ما متوقف نکردند.

بروجردی با اشاره به این که یک اتاق فکر تخریبی در آمریکا علیه امضای سند 25 ساله به وجود آمده است، گفت: در این مدت تلاش کردند فضای منفی ایجاد شود، اکنون با سفر رئیس جمهور به چین حساسیت دارند که چه اتفاقی در جریان این سفر می افتد، درحالی که زمینه های لازم فراهم است و ده‌ها قرار داد می تواند امضا شود.

رییس انجمن دوستی ایران و چین همچنین بیان کرد: چین در بحث قطار سریع السیر در دنیا حتی از آمریکا و اروپا جلوتر است ما می توانیم در زمینه نیازهای خطوط ریلی از این ظرفیت استفاده کنیم. همچنین در سرمایه گذاری نفت و گاز شرایط مناسبی دارند. بنابراین هیچ‌گونه محدودیتی در زمینه همکاری ایران و چین وجود ندارد.

وی تاکید کرد: از همین منظر انعکاس سفر در رسانه های جهان گسترده بوده و غرب نیز نگران است که مبادا چین فرصت های از دست رفته آن ها را پر کند.

بروجردی اظهار داشت: با توجه به تحریم هایی که آمریکا و غرب در زمینه نفت و گاز انجام دادند همکاری با چین گزینه مناسبی است. همچنین می توانیم در زمینه های مختلف از جمله فناوری های نوین با این کشور همکاری گسترده‌ای داشته باشیم.

رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس با اشاره به این که استان‌های دو کشور در قالب همکاری خواهر خواندگی می توانند تعامل گسترده‌ای داشته باشند، گفت: طی چند ماه اخیر چند هیات برای اجرایی شدن سند 25 ساله سفرهایی را انجام دادند، اخیرا صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به چین سفر داشت و در روزهای اخیر نیز از وزارتخانه‌های مختلف برای آماده کردن اسناد همکاری به چین سفر کرده‌اند لذا مانعی برای اجرای سند همکاری نیست.