سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر کسی مستنداتی دال بر این‌که مذاکراتی پیش از سال ۱۳۹۹ در جریان بوده دارد باید آن را ارائه کند و من تصور می‌کنم این ادعاها نوعی فضاسازی برای تحت تاثیر قرار دادن فضای فعلی کشور است و کمکی به مصالح ملی و منافع مردم نمی کند.

واکنش سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به اظهارات روحانی درباره برجام؛ ادعایی بی‌اساس است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر کسی مستنداتی دال بر این‌که مذاکراتی پیش از سال ۱۳۹۹ در جریان بوده دارد باید آن را ارائه کند و من تصور می‌کنم این ادعاها نوعی فضاسازی برای تحت تاثیر قرار دادن فضای فعلی کشور است و کمکی به مصالح ملی و منافع مردم نمی کند.

روحانی: در اسفند ۹۹، مصوبه مجلس جلوی احیای برجام را گرفتروحانی: در اسفند ۹۹، مصوبه مجلس جلوی احیای برجام را گرفت1401/11/25 - 15:34

ابوالفضل عموئی با اشاره به روند بررسی و تصویب قانون اقدام راهبری در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها یکی از قوانین قابل توجه، مهم و تأثیرگذار مجلس یازدهم است و جمهوری اسلامی ایران پس از پنج گام کاهش تعهدات و پس از ترور سردار شهید سلیمانی همچنان با تداوم اقدامات خصمانه آمریکا، تحریم و ترور مواجه بود و این روند پیوسته تحریم‌ها نهایتاً مجلس را به سمت تصویب قانونی برای از سرگیری فعالیت‌ها برد.

وی افزود: روند تصویب قانون در مجلس پس از طی مراحل کارشناسی در کمیسیون و بین متخصصان، آذر ماه 1399 به پایان رسید. اخیراً ادعاهایی مطرح شده که «اگر قانون اقدام راهبردی نبود ما می‌توانستیم برجام را احیا کنیم» یا «تمام شروط ما برای رفع تحریم‌ها را پذیرفته بودند، اما مجلس جلوی احیای برجام را گرفت» در حالی که این بحث هیچ مبنای تاریخی ندارد چرا که مذاکرات احیا برجام از 13فرودین 1400 آغاز شد و پیش از آن مذاکراتی صورت نگرفته بود که گروهی تصور کند می توانست آن را به نتیجه برسانند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «ادعاهای مطرح شده در خصوص مانع قانونی برای رسیدن به توافق بی‌اساس است» گفت: این ادعا که بدون قانون مصوب مجلس برجام احیا شده بود، بی اساس است و اگر کسی مستنداتی دارد دال بر اینکه مذاکراتی پیش از سال 1399 در جریان بوده باید آن را ارائه کند و من تصور می کنم این ادعاها نوعی فضاسازی برای تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات  فعلی است و کمکی به مصالح ملی و منافع مردم نمی کند.

اخیرا حسن روحانی رییس جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم در نشستی با اشاره به اینکه گفتمان دولت‌های یازدهم و دوازدهم توسعه کشور از راه حل مساله تحریم‌ها و تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری بود، مطرح کرده بود: با حرکت در این مسیر کارهای بزرگ سیاسی و اقتصادی انجام شد. قبل از دولت یازدهم ما در آستانه حمله نظامی بودیم؛ یکی از رؤسای‌جمهور غربی عضو ۱+۵ به طور رسمی در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد در سال ۲۰۱۳ برای حمله نظامی به ایران تصمیم گرفته بودیم. ما نه تنها توانستیم از تهدید نظامی عبور کنیم که حتی قطعنامه‌های تحریمی که ذیل فصل هفتم در شورای امنیت تصویب شده بود را بدون حتی یک روز اجرا، ملغی کردیم. امید مردم در آغاز دوره یازدهم در ایجاد ثبات و بهبود شرایط اقتصادی مؤثر بود و ما می‌توانستیم در اسفند ۱۳۹۹ با رفع تحریم‌ها، این امید را احیا کنیم و حتی شروط ما برای رفع برخی تحریم‌های غیرهسته‌ای نیز پذیرفته شده بود اما تصویب مصوبه اقدام راهبردی مجلس مانع آن شد.