عزت‌الله یوسفیان‌ملا گفت: در بخش عملیاتی شرکت‌های چینی باید پای کار بیایند که این گام دوم تفاهم‌نامه 25ساله است.

شرکت‌های چینی به ایران می‌آیند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: ایران و چین دو متحد استراتژیک و شریک مهم اقتصادی یکدیگر هستند که بر اساس تفاهم‌نامه 25ساله می‌توانند کمک‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی برسانند.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «سند 25ساله ابعاد مختلفی دارد که هر کدام از این ابعاد باید شکل خودش را به خود بگیرد. در بخش عملیاتی شرکت‌های چینی باید پای کار بیایند که این گام دوم تفاهم‌نامه 25ساله است و باید برویم و با شرکت‌های چینی قرارداد ببندیم. شرکت‌های چینی باید بررسی و رصد کنند تا ببینند در چه زمینه‌هایی می‌توانند کار کنند».

او ادامه داد: «دولت ایران با دولت چین طرف حساب است و دولت چین این مسیر را برای شرکت‌های چینی باز می‌گذارد که با ایران کار کنند. اکنون شرکت‌های چینی می‌توانند با وزارتخانه‌های ایران یا حتی بخش خصوصی کار کنند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌های چینی به دنبال امنیت اقتصادی هستند. به هر حال مشکلاتی که در ایران وجود دارد، قدری آنها را محتاط می‌کند اما میان شرکت‌های چینی و اروپایی یک فرق مهم وجود دارد؛ آنکه شرکت‌های اروپایی می‌توانند مستقل از دولت‌هایشان تصمیم‌گیری کنند اما شرکت‌های چینی چنین شرایطی را در قبال دولتشان ندارند».

یوسفیان ملا در پایان گفت: «با همه اینها باید توجه داشتیم که چین هم منافع خودش را لحاظ می‌کند و در ارتباط با چین هم باید واقع‌بیانه حرکت کنیم. مثلا چین در قبال جنگ روسیه و اوکراین کاملا سکوت کرد و این درحالی است که روسیه برایش بسیار مهم است اما آنجایی که احساس کرد حمایت از روسیه ممکن بسیاری از منافعش را به خطر اندازد، سکوت کرد. ما هم باید بدانیم که اولویتمان حفظ منافعمان است. فعلا می‌شود با چینی‌ها ارتباط داشت و باید همین را کار را انجام دهیم اما اگر وضعیت به گونه‌ای شد که راه‌ها برای برقراری ارتباط با کشورهای اروپایی هم مهیا شد، باید به آن سمت هم برویم و سیاست متوازن در عرصه بین‌المللی یعنی همین. ما که با چینی‌ها رابطه عاطفی نداریم».