یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: امروز نه تنها از ضدحمله اوکراین خبری نیست بلکه روس‌ها روستا به روستا و شهر به شهر در خاک اوکراین پیش می‌روند.

سناریوی غرب برای شکست مسکو؛ از توهم تا واقعیت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اروپا و آمریکا این روزها در مقابل روسیه خیلی با اعتماد به نفس سخن می گویند. واشنگتن از بازپس گیری کریمه توسط اوکراین دفاع می کند، مکرون رئیس جمهور فرانسه زمان مذاکرات با مسکو را به بعد از ضدحمله اوکراین موکول می کند که قرار است در آینده ای نزدیک علیه مواضع روس‌ها انجام شود. در واقع تصور غرب این است که «با تجهیز ارتش اوکراین تا اواخر بهار، زمینه یک ضدحمله نظامی به روسیه را ترتیب دهد، به طوری که این ضدحمله سرنوشت جنگ را تعیین کند. با این اتفاق اوکراین پیروز نبرد خواهد و این یعنی فروپاشی امپراتوری مسکو» اما سئوال این است که این سناریوی اروپا و آمریکا چقدر با واقعیت صحنه همخوانی دارد.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار  «فردا» درباره سناریوی غرب برای شکست مسکو گفت: غربی ها عزم خودشان را جزم کردند که به هر شکل ممکن روسیه را در جنگ نظامی با اوکراین شکست دهند تا آنجا هم که بتوانند به اوکراین کمک می کنند و بیش از پیش در این جنگ درگیر می شوند.

وی با اشاره به تجهیز نیروهای نظامی اوکراین توسط اروپا و آمریکا افزود: غربی ها از سلاح های سبک گرفته تا موشک های با بردبالا، جنگنده و سامانه های ضدموشکی را تحویل ارتش اوکراین دادند بنابراین هر آنچه تاکنون در توان داشتند برای شکست روسیه انجام دادند، طبیعتا با این تجهیزات اوکراین از قابلیت بیشتر برای ضدحمله برخوردار می شود اما با این وجود دور از ذهن است که مسئله منجر به غلبه اوکراین به روسیه شود.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به توان اتمی روسیه یادآور شد: جنگ از منظر روسیه دفاع از سرزمین مادری است و این با جنگی که اتحادیه شوروی در افغانستان یا آمریکا در ویتنام داشت، فرق می کند. در آن جنگ ها امریکا و روسیه در دفاع از حکومت مورد حمایت خودشان وارد جنگ شدند اما الان روس ها برای خاک سرزمین مادری خودشان می جنگند.

وی افزود: روسیه معتقد است کریمه متعلق به خاک خودش است، حالا اینکه اوکراین در جنگ متعارف به کریمه حمله کند و بخواهد آن را بازپس گیرد، خیلی جای شک و شبهه وجود دارد. اگر روسیه سلاح اتمی نداشت حتما قدرت نظامی غرب به قدری زیاد است که بتواند روسیه را شکست دهد.

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه روسیه به لحاظ کمی سلاح های اتمی روسیه از آمریکا بیشتر است، یادآور شد: شکست چنین قدرتی در سرزمین مادری خودش دور از تصور است. طی یک سال اخیر آمریکا و اروپا حداقل میلیارد دلار به اوکراین کمک کردند اما همچنان 20 درصد خاک اوکراین در اختیار روسهاست.

وی افزود: امروز نه تنها از ضدحمله اوکراین خبری نیست بلکه روسها دارند روستا به روستا و شهر به شهر در خاک اوکراین پیش می روند. حتی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بازپس گیری کریمه را غیرممکن خوانده است. حالا در آینده چه اتفاقی می افتد، نمی دانم ولی می توانم بگویم با این همه کمک های مالی و نظامی غرب، هنوز ورق به نفع اوکراین در جنگ با روسیه برنگشته است.

ابوالفتح گفت: اوکراین فعلا قابلیت حفظ سرزمین های کنونی خودش را دارد اما اینکه بتواند سرزمین های ازدست رفته را پس بگیرد، جای شک و شبهه فراوانی دارد.

منبع: فردا