میخائیل اولیانوف رئیس هیات روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها، با طعنه به ادعای دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در حین خروج از برجام مبنی بر دستیابی به توافق بهتر نوشت: سیاست ترامپ و بایدن در قبال تهران محرک اصلی توسعه سریع برنامه هسته‌ای ایران است.

اظهارنظر عجیب مقام روس درخصوص نقش بایدن و ترامپ در برنامه هسته‌ای ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی محرمانه برای اعضای شورای حکام اعلام کرد که رایزنی‌ها برای شفاف‌سازی درباره ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران جریان دارد.

در این گزارش که بخش‌هایی از آن برخلاف مسئولیت آژانس در خصوص صیانت از اطلاعات محرمانه کشورها، در رسانه‌های غربی منتشر شد،‌ نهاد ناظر بر امور هسته‌ای سازمان ملل متحد ادعا کرده که ایران برداشت نمونه‌هایی از ذرات حاوی اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۳.۷ درصد را از تاسیسات فردو در ۲۲ ژانویه تائید کرده است.

طبق اعلام آژانس، ایران در نامه‌ای اعلام کرده است که مساله به دلیل «نوسانات ناخواسته در سطح غنی‌سازی» بوده است. بر همین اساس در گزارش آژانس آمده است که مذاکرات با ایران برای روشن شدن این موضوع ادامه دارد.

در بخش‌های دیگری از گزارش آژانس آمده است که ایران همچنان به غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد در فردو ادامه می‌دهد. بر اساس برآورد صورت گرفته، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد طی سه ماه ۳ برابر افزایش یافته و به ۸۷.۵ کیلوگرم در قالب هگزافلوراید اورانیوم و ۲ کیلوگرم در اشکال دیگر رسیده است. همچنین میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده در ایران با خلوص ۲۰ درصد ۴۳۴.۷ کیلوگرم در قالب هگزافلوراید اورانیوم و ۳۷.۷ کیلوگرم در قالب اشکال دیگر است. به این ترتیب آژانس انرژی اتمی نتیجه گرفته است که ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۸ برابر سقف مشخص شده در برجام است.

اولیانوف در واکنش به این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توییتی نوشت: سیاست ترامپ و بایدن در قبال تهران، محرک اصلی توسعه سریع برنامه هسته‌ای ایران است.

وی افزود: در واقع واشنگتن فقط می‌تواند در این مناسبت به خود تبریک بگوید. هیچ درسی آموخته نشد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که اولا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صیانت از اطلاعات محرمانه کشورها اهمال می‌کند و به رغم تذکرهای مکرر مقامات کشورمان، نسبت به درز مسائل پادمانی به رسانه‌ها که ظاهرا فقط درباره ایران هم مصداق دارد بی‌تفاوت است.

در ثانی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است در روزهای آینده وارد تهران شود تا در خصوص مسائل پادمانی سیاسی با مقامات جمهوری اسلامی ایران رایزنی کند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان که به سوئیس سفر کرده است ساعاتی پیش در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل تصریح کرد: چنانچه آژانس رویکرد سیاسی خود را کنار بگذارد، به راه حل فنی بسیار نزدیک هستیم.

مذاکرات برای از سرگیری اجرای کامل برجام و رفع تحریم‌ها در سال ۲۰۲۲، پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده میان نمایندگان قدرت‌های جهانی و ایران، به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، نبود صداقت در گفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل ماند و به خط پایان نرسید.

به گزارش ایرنا، دولت دمکرات جو بایدن از ابتدای مذاکرات رفع تحریم‌ها انتظار داشت که با نشان دادن چراغ سبز برای بازگشت به برجام، در کوتاه‌ترین زمان و باکم‌ترین هزینه، همراه با کلی منت و قلدری به توافق با ایران بازگردد. اما پافشاری تیم ایران بر مواضع اصولی، تاکید بر ضرورت دریافت ضمانت به پایداری اجرای برجام و راستی آزمایی رفع موثر تحریم‌ها اجاره‌نشینان کاخ سفید را برآشفته کرد و آن‌ها ناگزیر برای پیشبرد اهداف خود به راهبرد تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی متوسل شدند.

آمریکا با ارائه روایت‌های جعلی و ادعاهای تکراری و نخ نما شده درباره تهدید ناشی از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و وارونه جلوه دادن واقعیت، تلاش کرد هیات مذاکره کننده ایران را از طرح درخواست‌های منطقی ناظر بر چهار سال اقدامات غیرقانونی دولت دونالد ترامپ منصرف کند. زیرا پذیرش مطالبات منطقی ایران در مذاکرات بدین معنا بود که اولا مقصر وضع موجود اقدامات غیرقانونی آمریکا و تعلل اروپا برای برقراری توازن در اجرای برجام است؛ درثانی برای طرف های غربی مشارکت کننده در مذاکرات با ایران به عنوان طرف طلبکار چندان صورت خوشی نداشت.

اما محاسبات عوامل جو بایدن دربرابر اراده تیم ایران نقش برآب شد و سیاست 'مقاومت فعال' در کنار 'قانون اقدام راهبردی مجلس' دست ایران را پر کرد و مذاکرات از موضع اقتدار دنبال شد. مذاکره کنندگان ایران هم به خوبی از دستاوردهای قانون مجلس برای دستیابی به اهداف صیانت کردند.

منبع: ایرنا