محمدجواد رحیمی، مدیرعامل هوادار، می‌گوید این باشگاه پروسه ساختار سازی را انجام می‌دهد و قرار نیست از بعد از دو-سه سال از گردونه خارج شود.

مدیرعامل هوادار: قرار نیست استیل آذین شویم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، محمدجواد رحیمی، مدیرعامل باشگاه هوادار، گفت‌وگوی مفصلی داشته که در آن از مسائل مختلف این باشگاه تازه تاسیس تهرانی سخن گفته است. او در مورد اهداف‌شان، کار کردن با ساکت الهامی و همچنن سقف قراردادشان به طور شفاف صحبت کرده که مشروح این مصاحبه را می‌خوانید:

*شما بازیکن فوتبال بودید، چه شد که به سمت مدیریت آمدید؟

من ۱۴، ۱۵ سال به طور حرفه‌ای در لیگ برتر و لیگ یک بازی کردم. چندین سال هم عضو تیم‌های پایه ملی بودم. من کاپیتان اتکای گرگان در لیگ یک بودم. با مالکین وقت باشگاه رابطه خوبی داشتیم و جرقه آشنایی ما آنجا شروع شد و با این اعتمادی که به ما داشتند سال قبل ما را عضو هیئت مدیره هوادار کردند و امسال مدیرعامل شدم. از صفر تا صد انتخاب‌مان به این شکل بود.

*بافت مدیریتی هوادار جوان است.

بله مالک باشگاه خودش متولد ۶۱ است. از کادرمان، مدیرعامل و مدیر رسانه و تیم‌مان جوان هستند و هدف‌مان جوانگرایی است. می‌شود تیم ما را به چشم خانواده نگاه کرد. همه رفیق هستند. منی که مدیرعاملم، چند تا از بازیکن‌ها از من سن‌شان بیشتر است و بحث سن نیست. فکر کنم دلیل نتیجه گرفتن امسال‌مان جوان بودن و رفاقت بوده است. سبک تیم‌داری آقای میری این است که پنجاه، شصت خانوار از تیم نان بخورند. ما از مزایای استانی استفاده نمی‌کنیم و تماشاگر چندانی هم نداریم، ولی ذهنیتش این است که جوان‌ها بیشتر دیده بشوند.

*از اهداف‌تان صحبت کنید و اینکه چرا بازیکن خارجی نمی‌گیرید؟

یکی از دلایلی که از بازیکن خارجی استفاده نمی‌کنیم این است که جوان‌های مملکت‌مان به هدف‌شان برسند. ما یک پروسه و ساختارسازی را انجام دادیم و نمی‌خواهیم مثل بعضی تیم‌ها بعد از دو-سه سال از گردونه خارج شویم. ما به صورت منطقی و با هزینه مناسب می‌خواهیم سالیان سال در فوتبال باشیم و از طریق خود باشگاه درآمدزایی کنیم. حرف و حدیث‌ها زیاد بوده که می‌خواهند تیم را بفروشند یا به شهرستان برود. چنین چیزی نداریم و می‌خواهیم قوی به کارمان ادامه دهیم به خصوص در بحث جوانگرایی و تیم‌های پایه.

*چرا نام هوادار بعد از تغییر مالکیت تغییر نکرد؟

طرز فکر آقای میری این است که با تغییرات در کادر، مدیریت، بازیکن و حتی رنگ لباس موافق نیست. سر اسم هوادار صحبت کردیم و گفتم این بچه‌ها با دست خالی این تیم را بالا آوردند و بگذار این اسم بماند و چیزی را تغییر ندهیم. اسم‌مان الان شخصیت گرفته و هوادار را همه می‌شناسند.

*برد بزرگی مقابل پرسپولیس کسب کردید...

ما سال قبل در جدول نتایج خوبی گرفتیم، اما امسال هم در حذفی هم در لیگ خوب نتیجه گرفتیم به خصوص با بردی که جلوی پرسپولیس آوردیم هوادار به کل ایران معرفی شد. اگر سال قبل یا امسال نتایج خوبی نمی‌گرفتیم اسم هوادار هم حذف می‌شد. بازیکنان و کادر خیلی تاثیر داشتند که نام هوادار به عنوان یک باشگاه لیگ برتری خوب مطرح شود.

*تجربه کار کردن با ساکت الهامی چطور است.

من افتخار شاگردی آقای الهامی را چند سال داشتم و اینکه واقعا آدم دوست‌داشتنی‌ای است. ما مربی- مدیر نیستیم و بیشتر رفیقیم. به اهداف‌مان نزدیک شدیم و شاید جلوتر هم باشیم. امیدوارم تا آخر لیگ نتایج خوبی بگیریم. همه جوره از او راضی هستیم. من اول فصل با آقای الهامی صحبت کردیم و گفت تیمم را قهرمان جام حذفی کردم و گفتم اگر قهرمان هم نمی‌کردید شما گزینه‌مان بودید چون می‌خواستیم سمت شما بیاییم. چرا که بازیکن او بودم و فنی‌اش طوری است که نمی‌توان از او چشم پوشید.

* چقدر در بحث شفافیت و انضباط مالی که از ابتدا وعده آن را داده بودید، موفق عمل کردید؟

ما امسال بودجه‌ای را در نظر گرفته بودیم و نمی‌خواستیم از آن بودجه فراتر برویم و اینکه قول‌هایی به بازیکنان داده بودیم که تا اینجا به همه آنها عمل کرده‌ایم. قرار بود در ابتدا درصدی را پرداخت کنیم و سپس به صورت ماهانه بخشی از قرارداد را پرداخت کنیم که فکر می‌کنم تا به حال حدود ۶۰-۶۵ درصد پرداختی داشتیم. روزی که مدیران بالادستی به من اعتماد کردند و این کار را قبول کردم، گفتیم که دو موضوع داریم؛ یا باید پول سنگین بدهیم و یا اگر پول کمی می‌دهیم، به موقع پرداخت کنیم. ما نمی‌خواهیم بگوییم پول کمی دادیم اما درست هزینه کردیم؛ جایی که باید خرج می‌کردیم، خرج کردیم و جایی که نباید خرج می‌کردیم، نکردیم و در واقع بهینه هزینه کردیم. فکر می‌کنم تا اینجای کار همه بازیکنان و عوامل باشگاه از شرایط مالی و پرداختی‌ها راضی باشند.

* بازیکنان و کادرفنی هوادار همیشه گفته‌اند که این باشگاه در سال ۱۴۰۱، یکی از منضبط‌ترین باشگاه‌ها از نظر مالی است. درست است که می‌گویند هوادار کمترین بودجه را بین تیم‌های لیگ برتری دارد؟

نمی‌دانم اما فکر می‌کنم جزء ۴-۵ تیم پایین جدول از نظر بودجه باشیم ولی فکر می‌کنم پرداختی‌هایمان جزء یکی دو تیم اول جدول باشد. شاید بودجه‌مان کمتر بوده اما همان‌طور که گفتم ما درست هزینه کردیم.

* امسال سقف قرارداد باشگاه هوادار چقدر بوده است؟

نمی‌دانم پاسخ به این سوال درست است یا خیر. امسال ما بازیکنانی را گرفتیم که خیلی دوست داشتند با آقای الهامی کار کنند و به همین دلیل با مبالغ کمتری به تیم ما آمدند و در واقع پیشنهادات بهتری داشتند. امسال سقف باشگاه ما سه میلیارد تومان بوده و کل بودجه بازیکنان تقریبا حدود ۵۰ میلیارد.

* ۲۱ بازیکن فصل گذشته هوادار، برای این فصل هم قرارداد‌هایشان را به مدت دو یا سه سال تمدید کردند و احتمالا این باشگاه تمرینات خود را در فصل آینده با تمام بازیکنان آغاز خواهد کرد.

همین‌طور است. این فصل زمانی که خواستیم کار را شروع کنیم دیدیم که کلا دو بازیکن داریم که قرارداد دارند و جمع کردن تیم خیلی سخت بود. اولین هدف ما این بود که تمام بازیکنان را دو یا سه ساله ببندیم و با دو سه بازیکنی که قرارداد یک‌ساله داشتند هم تمدید کردیم تا برنامه‌ریزی و هدف‌مان برای سال‌های بعد به نتیجه برسد. بله، همان‌طور که گفتید سال‌های بعد ما ۹۰ درصد تیم‌مان را در اختیار داریم و با چند تغییر کوچک می‌توانیم راهی مسابقات بشویم.

* شما در ابتدای فصل و در طول فصل جوان‌های خوبی را جذب کردید و آقای الهامی در طول فصل هشت بازیکن را برای اولین بار در لیگ‌ برتر به میدان فرستادند و دو بازیکن هم در ترکیب تیم ملی جوانان بودند.

هدف باشگاه از تیم‌داری، خدمت به جوانان است. اگر این موضوع را هم کنار بگذاریم، مالک باشگاه تا یک‌ جایی می‌تواند هزینه‌ها را از جیبش پرداخت کند و باید خودمان هم به جایی برسیم که بتوانیم عایدی و درآمدزایی از باشگاه داشته باشیم؛ به همین دلیل نگاه ویژه‌ای به جوانان داریم.

* با توجه به اینکه با هوادار در جام حذفی حضور دارید، چه هدفی در این رقابت‌ها دارید؟

امیدواری برای تیمی که آقای الهامی در آن حضور دارد، در جام حذفی زیاد است. ما در حال حاضر بین هشت تیم هستیم و می‌توانیم با یک برد به جمع چهار تیم بیاییم و شانس کسب سهمیه آسیایی را داشته باشیم. مسلما جام حذفی کوتاه‌ترین راه برای کسب سهمیه است و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم و دنبال این هستیم که به این نتیجه برسیم. سال گذشته ما تیم تازه‌واردی در لیگ برتر بودیم و خیلی روی ما حساب باز نمی‌کردند اما آقای الهامی حذفی‌باز است و با تیم خوبی هم که ما داریم، می‌توانیم به چیزهایی که همه باور ندارند، برسیم.

* بسیاری سؤال می‌کنند که هوادار تا چه زمانی می‌خواهد یک تیم میانه جدولی باشد؟

ما یک هدفی را دنبال می‌کنیم. اگر پله‌پله به سمت بالا حر‌کت نکنیم، خیلی زود از گردونه خارج می‌شویم؛ مثل استیل‌آذین و خیلی از تیم‌هایی که خرج کردند و رفتند. تیم خصوصی شرایطی دارد که باید پله‌پله و سنجیده عمل کنی تا بتوانی در فوتبال بمانی. ما همان فرمانی که در ذهن داریم جلو می‌رویم و به اهداف بزرگتر هم می‌رسیم. در حال حاضر تمام تمرکز ما ثبات تیم هوادار در لیگ برتر است؛ طوری که بدانند هوادار همیشه در لیگ برتر حاضر است.

* همان‌طور که گفتید مالکین باشگاه هوادار با تغییرات موافق نیستند و این مسئله در همه ارکان باشگاه دیده می‌شود؛ از لباس تا محل تمرین و خوابگاه و هتل و... ‌.

ما کلا با تغییرات مخالف هستیم و میانه خوبی نداریم و از بالا تا پایین به همه از هر لحاظ اعتماد داریم، مگر اینکه خلافش ثابت شود. یکی از دلایلی که تغییرات در ما وجود ندارد، اعتمادی است که به همه داریم. از تمام ارکان باشگاه، از مدیریت تا بازیکن، این اعتماد بین همه وجود دارد و به همه سرایت کرده است.

* چه صحبتی با کسانی که در باشگاه فعالیت می‌کنند دارید؟

یک تشکر و خسته نباشید به تمام بچه‌های باشگاه می‌گویم. همه ما مثل یک خانواده هستیم و در تیم هوادار هر یک نفر، کار پنج نفر را انجام می‌دهد، چون یک تیم خصوصی هستیم و خیلی جاها کمتر هزینه می‌کنیم تا بتوانیم نتیجه و بازگشت بهتری داشته باشیم. از همه تشکر می‌کنم و انشاالله روزهای خوبی را در آینده سپری خواهیم کرد.

* در روزهای گذشته باشگاه هوادار در سامانه کنفدراسیون فوتبال آسیا اضافه شد و مسیر حرفه‌ای شدن را آغاز کرد.

ما از پایه و صفر شروع کردیم. ما تیم تازه‌واردی بودیم و خیلی از مدارک و اسناد را موجود نداشتیم و باید به دنبال آن می‌رفتیم اما در این مدت کم، پیشرفت خیلی خوبی داشتیم و در آینده مجوز حرفه‌ای را هم می‌گیریم. بزرگترین مشکل باشگاه‌ها در مجوز حرفه‌ای، بدهی و شکایتی است که از آنها شده، اما ما چنین مشکلی نداریم. فکر می‌کنم به راحتی بتوانیم مجوز حرفه‌ای را بگیریم. در‌ مجموع با توجه به اینکه تیم تازه‌تاسیسی بودیم، تا اینجای کار پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم.

* در مورد VAR و ورزشگاهی که باید محل میزبانی از مسابقات تیم شما باشد، توضیح بدهید.

در خصوص VAR در ابتدا باید ببینیم متولی آن باید چه کسی باشد؛ باشگاه، سازمان لیگ، فدراسیون یا ورزشگاه؟ تا جایی که می‌دانم AFC و فیفا هزینه‌ای را به تمام کشورها برای VAR پرداخت می‌کند که خود سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال بتوانند این تجهیزات را وارد باشگاه کنند. مهم‌ترین مشکل ما در بحث VAR، نداشتن ورزشگاه است. برای مثال ما امسال با ورزشگاه دستگردی قرارداد داریم و آن را تجهیز کنیم، سال بعد که در آن ورزشگاه نباشیم، تکلیف چیست؟ از دید من، بهترین و راحت‌ترین راه‌حل این است که خود ورزشگاه‌ها این کار را انجام بدهند و از ما بیشتر اجاره بگیرند.

*باشگاه هوادار چمن خیریه عمل را با هزینه زیاد در اختیار گرفته که ۶ ماه اول سال چمن مطلوبی دارد و ۶ ماه دوم سال وضعیت مطلوبی ندارد. چه تمهیداتی برای مطلوب‌سازی زمین چمن دارید؟

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که کشورمان با آن درگیر است زمین تمرین و بازی مناسب است. این مشکل در تهران خیلی وجود دارد چون تیم‌های شهرستانی در تهران تمرین می‌کنند و زمین‌های تمرین اینجا بسیار کم است به این دلیل ما مجبور بودیم زمین خیریه عمل را بگیریم و به قول شما ۶ ماه خوب است و ۶ ماه بد. با صحبتی که با مدیران بالا داشتیم شاید در فصل آینده زمینی بگیریم که خودمان رویش کار کنیم، چمنش را خودمان درست کنیم تا زمین اختصاصی خودمان باشد.

*چه برنامه‌ای دارید برای اینکه تیم جوانان هوادار مانند بزرگسالان هوادار پله‌پله بالا بیاید؟

امسال در رده‌های جوانان و امید شروع به تیم‌داری کردیم و مسلما سال بعد رده‌های پایه ما سه یا چهار رده ارتقا پیدا خواهد کرد. با توجه به هدف و ذهنیتی که در مورد پیشرفت داریم، می‌خواهیم همه کارها را پله‌پله جلو ببریم. مسلما تیم‌های پایه نیز پله‌پله وارد مسابقات بالاتر می‌شوند.

*کارکردن با چنین سرمربی‌ای چه بیم‌ها و چه امیدهایی دارد؟

یکی از خوشحالی‌های ما همین موضوع است که با سرمربی کار می‌کنیم که از لحاظ اخلاقی و فنی جزء مربی‌های خوب لیگ ماست. باعث خوشحالی و افتخار ماست. برای مدیریت یک مجموعه بسیار باعث خوشحالی‌ است که تیم‌های دیگر خواستار اعضای کادر فنی و بازیکنان این تیم باشند.

*قرارداد آقای الهامی چندساله است؟

یک ساله.

*برنامه‌ریزی‌ها به صورتی است که اسکلت اصلی تیم حفظ شود، چه برنامه‌ای برای تمدید قرارداد او دارید؟

ما با تغییرات میانه زیاد خوبی نداریم. یک برنامه بلندمدت در ذهنمان با آقای الهامی و تمامی بازیکنانمان هست که از میانه‌های جدول به سمت بالاهای جدول کنده بشویم.

*باشگاه هوادار این پتانسیل را در بحث بودجه‌ای دارد؟

نتایج و جایگاه جدول در این موضوع بسیار تاثیر دارد. سال گذشته در جدول یازدهم بودیم و امسال هدفمان این بود که دو تا سه پله بالاتر باشیم و مسلما جایگاهمان در جدول برای سال آینده می‌تواند خیلی متفاوت باشد. در آخر، تشکر می‌کنم از مالکین باشگاه که به بنده اعتماد داشتند و امیدوارم که بتوانم به درستی پاسخگوی اعتمادشان باشم. یک تشکر ویژه می‌کنم از کادر فنی، بازیکنان و تمامی عوامل باشگاه، سرپرست، مدیر رسانه و همه و همه که باعث شدند این تیم دارای شخصیت، ثبات و جایگاه خوبی در فوتبال ایران باشد.